Monday, March 21

unge mødre


Du har sikkert sett dem..



De unge mødrene.

Som oser av energi.
Og som synes det er like så greit å få flere på rappen når man først er i gang..
 Jeg var selv en slik en gang, med unntak av det med å få flere på rappen.

Jeg var 21.

Visste du at den ideelle alder å føde barn, biologisk sett er rundt 20 års alderen?
Denne kunnskapen var jeg som 21-åring selvfølgelig ikke bevisst, så...hello
flaks!


 Min førstefødte, som gjorde meg så uventet lykkelig♥


Det skulle gå 10 år før jenta mi fikk ett søsken..
Helt planlagt.



 To enebarn.
Veldig praktisk.Veldig greit. 
Veldig velkomne.
 
Jeg syntes det var stor forskjell på det å bli mor i ung alder og i "gammel" alder.
Syntes det var like fantastisk å bli mor begge gangene!
Men fysisk sett er det en fordel å få barn tidlig.
Og jeg er stolt av å ha taklet det bra å bli en ung mamma, faktisk!


Hvis du tilfeldigvis skulle være så heldig å være mor...
 Når fikk du ditt første barn? 
Og synes du at det var en ideell alder å få din føstefødte?

17 comments:

  1. Hei.

    Jeg fikk min førstefødte som 23 åring og følte da at det var tidlig, men likevel moden. Har ikke angret i etterkant. Nr 2 kom da jeg var 27. Like moden, men mer trygg. Det var forskjellen.

    Heldige du som kan flakse over til UK når du føler for det. Primark er ♥. Det er nesten at jeg sender med storebror en handleliste om 14 dager.

    Klem Mona C

    ReplyDelete
  2. Å plutselig være gravid som 17åring var ikke akkurat planlagt. Men jeg vokste og modnet på det.
    Fordi jeg ville satse på dette.
    Jeg tenker at midten av 20åra må være den perfekt tid å få barn på, men det er vel forskjellig etter hvordan man er og hva man ønsker.
    Nå ble jeg akkurat 31 år før jeg ble ferdig med babysulamitten, og synes det er helt flott.
    Men vi er jo forskjellige alle sammen..
    :)

    ReplyDelete
  3. Jeg fikk barn som 27åring, nr 2 som 30 og nr 3 som 35...;-)

    ReplyDelete
  4. Så nydelige barn du har ! Welcome back forresten :-) Har du hatt det fint ?
    Vel, jeg var 23 år. Jeg følte det var en helt perfekt alder for meg. Fikk noen bemerkninger om at det var litt ungt, men det er jeg ikke helt enig i . Jeg har lenge levd et roligere liv enn nettverket rundt meg, så da føltes det bare så riktig. Absolutt en ideell alder. Kanskje jeg kunne ventet til jeg var 24 ? For jeg fikk Vesla når jeg skulle begynne på det tredje året på høyskolen. Var VELDIG tøft. For det som IKKE var planlagt var kolikken.

    ReplyDelete
  5. Hei, hei! :-D Nå har jeg sett han med den überkule gangen fantastisk mange ganger rundt om i blogglandia, så nå var det på tide at jeg tok meg en tur til deg! :-D Og her var det mye fint altså, jeg kommer gjerne igjen!

    Jeg hadde "bestemt" meg for å få ihvertfall ett barn før jeg ble 25, jeg skulle ikke være en "gammel" mamma, nei! Her skulle det lekes og hoppes rundt med hylende glade barn! :-D Jeg fikk jenta mi når jeg var 23, og guttungen når jeg var 24, så det gikk jo i boks. :-) Og ja, jeg ER en aktiv mamma!

    Så skjønne barn du har! :-D

    Ønsker deg en knallfin dag!
    Klem Jenny

    ReplyDelete
  6. Jeg fikk førstemann da jeg var 22. Han rakk jeg aldri å planlegge, for å si det sånn...
    Nr to var planlagt etter to år, men kom ikke før etter 4,5, så de er to motpoler. Jeg var nesten 27 da hun kom til verden. Og så trodde jeg, fullstendig feilaktig, at jeg var ferdig med barn. Lite visste vel jeg at jeg skulle treffe mannen i mitt liv på et senere tidspunkt, og da Lillegull ble født var jeg 38.
    Jeg kan slå fast at førstemann og sistemann har fått helt vidt forskjellig oppdragelse! Jeg har modnet en del med årene, for å si det sånn... (må ikke misforståes, for jeg er fortsatt SVÆRT ung!) :P

    ReplyDelete
  7. Hege Aida: haha..jeg vet du er ung! (til sinns ihvertfall;o hehe) Og DETTE var interessant!! Tenk at det er så mange unge mødre der ute! Det skulle man ikke trodd i 2011.. ;o)

    ReplyDelete
  8. Jeg var også 22, og følte meg altfor ung da jeg fikk førstemann for å være ærlig....men da var vi jo i gang så neste kom 2 år etterpå.

    Og etterhvert fikk jeg lyst på en tredje, men det viste seg å ikke være så enkelt...det tok 11 år. Og da kunne vi like gjerne få en til, for ellers ville han jo vokst opp som enebarn. Og jaggu kom siste knapt halvannet år etterpå.

    Så sånn er det......

    Nydelige barn du har forresten! Klem fra meg!

    ReplyDelete
  9. Jeg fikk første da jeg var 28, og fjerde og siste da jeg var 38. Helt greit. Men jeg er jo veldig ung til sinns, da.

    ReplyDelete
  10. Det ble en slik hastig kommentar i går, det beklager jeg! Ville jo si VELKOMMEN TILBAKE fra solen! :o)

    Jeg fikk min første da jeg var 25, noe jeg den gangen og nå synes er veldig passe. Jeg var ung og sprek i kroppen, og passe moden i hodet. Jeg hadde uvurderlig erfaring fra jobb i barnehage med de aller aller minste, noe jeg nesten verdsetter mere enn min alder da Leah kom. Å forstå hva et barn er før du har det i armene tror jeg gav meg fordel og Leah bonus.
    Nå er jeg 28 og venter mitt andre barn. Denne gangen gruer jeg meg mere til både selve fødsel og til nattevåk. Jeg hadde en "enkel" første fødsel på 4 timer, og nesten null nattevåk, men jeg følte meg fortsatt bedre rustet til det på forhånd den gangen, enn nå. Kanskje det har noe med at man har et annet barn å ha fokus på også? Selve fødselen skremmer meg, fordi jeg etter min første fødsel har innsett hvor heldig vi var, siden alt gikk så fint og flott. Jeg var kanskje litt naiv første gang. Nå er jeg litt mere erfaren, og ser "farene"... ?!?! :o)

    ReplyDelete
  11. Jeg fikk min første når jeg var 23 og den neste når jeg var 24 :) Så jeg synes det var helt perfekt :)

    Er veldig glad jeg har fått dem relativt tidlig :)

    ReplyDelete
  12. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 22.
    Ung og sprek og klar for nummer to som kom da jeg var 24. Hektisk med to tette, men angrer ikke ;-)
    Nummer tre kom noe seinere, og jeg rakk nesten å bli 29. Syntes det har vært superherlig med en liten "attpåklatt" og koser meg med tre herlige barn som nå er 8, 6 og 2 år ;-) Så jeg rakk å få hele min ungeflokk før jeg fylte 30 :-) Helt etter planen ;-)

    Klem fra Hilde

    ReplyDelete
  13. ..vidunderdeilig med bebiser - jeg var 27 og 30 år da mine kom til verden - i tillegg har jeg 2 bonus barn - ..så egentlig var jeg 24 da jeg fikk de 2 første.. - herlig med unger!

    Ha en toppers tirsdag!

    SmilKKann

    ReplyDelete
  14. vel... jeg tenkte alltid at jeg skulle få mi første mellom 21 og 23.
    men nå er jeg 20 og har min lille engel på 5 mnd i dag :D
    Så ikke helt som jeg hadde tenkt i hodet mitt, men alt går

    ReplyDelete
  15. Fikk jenta mi dagen etter jeg fylte 29. Jeg trengte å bli "voksen" først, så for meg var det flott!

    ReplyDelete
  16. 27 med fyrste og 37 med siste, like bra uansett alder :)

    ReplyDelete
  17. Lurer på om jeg kan sette rekord her? Første fikk jeg da jeg var 18. Siste da jeg var 36 :) Og min mann og jeg har 3 hver oss og 5 tilsammen!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...