Sunday, April 10

snart er dagen her

Melodi: Tenk at nå er dagen her 

Snart er dagen her som alle går og lengter etter.
Vi skal gå i konf og ja,vi er så glad.


Jeg vil skrike ut og bruke alle mine krefter..
...for hvor er sølv og skjorte, sko
og alt jeg leter etter?


Ser du flagget mitt?
Ser du skjorta mi?
Ser du sølvet som skal blinke seg?

Neida, som jeg tenkte er det borte, jeg må løpe.
Flagg, og sko og sløyfe kjøpe.
  Og noe fint til meg...


Jeg har ikke bunad, ingen festdrakt eller noe.
Har tenkt litt i det siste, at jeg gjerne skulle hatt en..
Mine barn har alltid vært heldige slik.
De har verdens snilleste mormor som syr og broderer bunad til sine barnebarn.
Min datter hadde fra 2-14 år Ruteliv og rondastakk, siden vi har østlandske aner. 
Og fordi den er fin. Utrolig at den passet i 12 år!
Da hun ble konfirmert fikk hun Rogalandsbunad. Og den er selvfølgelig også veldig fin.



Og i mens jeg sitter her og dikter konfirmasjonssang så det suser, så lurer jeg på...
 Har du eller dine barn bunad? I såfall, hvilken?
Hvis ikke, kunne du tenkt deg bunad?

8 comments:

  1. Flott bunad.
    Mine barn har ikkje bunad. Mannjen hatar bunad. Eg har Nordfjordbunad, som ikkje har vore brukt på nokre år, men som skal til pærs i Mai!
    Award til deg hos meg!

    ReplyDelete
  2. Kjenner meg så igjen i sangen din! Og hver gang jeg stryker skjorta til bunaden spretter tårene i ren irritasjon over at jeg ikke får til å stryke bort alle bretter og folder...
    Jeg har Lølandsbunad (rogalangsbunad)og er kjempeglad i den :) Håper mine døtre velger samme bunad når den tid kommer.
    Heldig du er som har en mormor som syr!

    Har lagt meg til som følger av bloggen din; du skriver godt!

    ReplyDelete
  3. Ja,jeg har,og elsker å bruke den. Min er sydd av min mormor. Eldste datteren min fikk av mine foreldre til sin konfirmasjon,og mellomste som står konfirmant denne våren får også. Hvilken? Hardangerbunad. Gleder meg til å ta den på,og stolt være mor til nok ei nydelig bunadsjente. Om....iiik...tre uker!

    ReplyDelete
  4. Jag har blå trønderbunad, men den kommer jeg meg ikke inn i før fødselen er over, tenker jeg :o) Leah har en standard barnedrakt, men det er den samme som jeg hadde da jeg var like gammel! Jeg tror jeg vet hvor den er i blandt alle delene av flyttelasset vårt, og har store planer om å finne den fram til 17.mai :o)

    ReplyDelete
  5. Ingen her som har bunad,
    men ønsker, ønsker!
    Helst Hardanger, hvor vi har
    slekt fra.
    Og så er den så nydelig!
    :)

    ReplyDelete
  6. Jeg og mannen har bunader, men ingen av ungene. Men regner med at de får etterhvert. Hvis de ønsker seg det, da...♥♥♥

    ReplyDelete
  7. Jeg har Sunnmørsbunad. Storebror hadde bunad til han var 4-5, Snuppa har bunad. Ungene har hatt Cubus/NameIt/hjemmestrikka etc-bunader. Jeg synest det er kjempefint m bunad, deilig å få av, et hærk å stryke...(skjorta altså).

    ReplyDelete
  8. Her i hus er det ingen som har bunad. Jeg har i de siste årene hatt lyst på - men aldri i livet om jeg får min mann inn i en bunad.... ha ha
    Ungene har ikke hatt til nå, men jeg synes det er kjempefint og skulle gjerne hatt til barna.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...