Thursday, April 14

my house 2

 Mitt hus 
 har følgende karakteristiske kjennetegn:

Stilen er industriell og ren.
 Store, sprosseløse vinduer som ofte danner hele vindusbånd i fasaden.
 Kledning som ble brukt på denne tiden var ikke den beste, 
og den er ofte loddrett satt opp.
 Husene på denne tiden er inspirert av funkisstilens flate, enkle kasser.


Jeg er smigret og glad 
for  at mange av dere tippet at jeg bor i et hus i Jugendstil, Sveitserstil og eldre funkis.
Og beste kommentaren var fra mormor som mente at et hus i Empirestil var helt meg!

 Som sagt, jeg elsker gamle hus.

Og skulle ønske huset mitt var litt eldre, litt mer krokete. Og litt bedre vedlikeholdt.



Men huset mitt er altså fra det glade 60-tallet.

Må presisere at verken huset på dette bildet, eller det forrige er mitt.
Jeg fant ingen spesielt bra bilder på nettet. Og ingen av dem er likt mitt.
Men huset på bildet ovenfor er et fint eksempel på et ivaretatt og oppgradert 60-talls hus.

 Frk.Virrum var inne på tanken..
Kronprinsessene er observant, og traff blink.
 Røsslyng resonnerte seg også riktig frem,og jeg vil gjerne høre om erfaringene dine.
Alexia var litt usikker, men konkluderte riktig til slutt.
Maren tenkte logisk, men vil etterhvert erfare at det kan være mye arbeid med selv 20-30 år gamle hus.

Vi har bygget på huset vårt, og fikk slik 1 ekstra stort bad, 2 soverom og bod.
Vi har skiftet kledning og takstein, og byttet ut alle kjellervinduer.
Vi har drenert rundt huset.. And it goes on and on..and on.
Og vi gjør det meste selv, så ting tar tid.
Vi kjøpte det mest for beliggenheten; 2 min fra skog og vann og 2-3 min å kjøre til sentrum.

Gratulerer til Kronprinsessene,Røsslyng og Alexia!
Dere er så heldige at dere får dele hytte i påskeferien, og en flaske vin.
God fornøyelse!

So now tell me:

Hvilket type hus bor du i? Og er det drømmehuset?

13 comments:

  1. Jippii!! :D Endeleg vann eg òg noko! Og dette var jo mykje større enn ein slik give-away;) Er nok 60-tals husbankhus her også. Faktisk murhus. Dei einaste som hadde budd her før oss, var eit eldre ektepar utan born. Heldigvis godt vedlikeholdt, men ikkje heilt oppdatert sånn stilmessig;) Og eit par fleire soverom i staden for x antall kott og boder, hadde gjort seg... Nye vindauge blir det nok etter kvart her òg, men ting tek tid, som du seier;) Om ikkje drøymehus, så i alle fall drøymeutsikt! Og forholdsvis stor og opparbeida hage. Godt fornøgd:)

    ReplyDelete
  2. Huset mitt er gammelt. Fra 1949.. Og slitt... men det ligger i grenda der jeg har vokst opp, så beliggenheten gjør det til drømmehuset sånn sett.. ellers: nope. Gjøre noe med det? jada... fikk til og med satt inn innedo for to og et halvt år siden, så her snakker vi skikkelig interesse for å pusse opp til siste skrik ja!

    :-P

    ReplyDelete
  3. ...og btw tror jeg at jeg like godt snart kan krype inn i dataen og flytte inn på bloggen din, jeg har en følelse av at jeg "henger" her titt og ofte uansett.

    ReplyDelete
  4. Jeg bor i et hus fra 1907,- kjeller, to etasjer og loft..med i overkant mye sjarm og sjel. Med skakke, skjeve vegger, tak og gulv. Med mange, høye, store flotte vinduer som slipper inn mye lys (og avslører uforskammet skitne vinduer!). Høyt under taket. Tregulv, noen malte, andre slipte..vindeltrapper. Skråtak. Gammelt kjøkken, stor stort behov for en real renovasjon. Utsikt til fjells og til havs (fra loftet), til gater, byen, kirketak og rett inn til fire-fem naboer (de skulle bare visst!)Men huset har stort potensiale til å kunne bli et drømmehjem! Hage bak huset, inngang rett fra rolig gate (drømmer om kjempehøye fartsdumper utenfor, eller omgjøring til blindgate). Drømmehuset? Langt i fra, ikke i den form og stand det står i dag..men kan bli! Akkurat nå avhenger det av en fin lottogevinst, noen nevnenyttige, effektive fagfolk, vilje og guts til å orke. Jeg har et heftig elsk/hat forhold til huset mitt..og veklser veldig mellom å ville selge og renovere. Vi får se!

    ReplyDelete
  5. Ah, min store sorg er at svigerforeldrene mine REV NED et gammelt jærhus som sto på gården, og så bygde de nytt hus på 80tallet her.
    Det er jo det vi bor i, og de hadde ikke gjort noenting etter at det var blitt bygget.
    Så vi flyttet opp til tepper på gulvene, heftige tapeter, punkterte vinduer, skrot, rot og strie på veggene.
    Vi pusset opp det mest nødvendige, resten tar jeg sånn etterhvert.
    Drømmehus? Niks.

    ReplyDelete
  6. wow, næææ, jeg vant- IGJEN!!!
    Haha!
    Ser ut som jeg må legge om planene for påske. Rødvin på ei øde hytte sammen med Røsslyng og Kronprinsessene hørtes fristende ut....;)

    Men hvor bor jeg?

    I et digert hus vi bygget sjøl i 1990, der eksen skulle gjøre det meste sjøl....og han er egentlig en dyktig håndverker, men du vet skomakerens barn osv...så Drømmehus, nei. Og jeg skal jo selge, så får jeg se om jeg finner Drømmehuset etterpå. Eller bare et som er greit, for egentlig kunne jeg vel tenkt meg et ferdig oppusset hus i empirestil- eller et kråkeslott med sjarm (sjarm for meg er ferdig oppusset)

    ha en fin fredag whitebite!

    ReplyDelete
  7. Og jeg vant med beste kommentar - hurra :) Nok for meg det altså.
    Jeg bor i hus fra 1981. Og bodd der fra grunnen av. Helt greit hus. Liten tomt, nær naboer, bitte liten hage, nær sjøen, nær skogen, nær Sverige, og det beste for mannen i hus, veldig nær Sarpsborg kommune. Ikke nær butikker, men det er en vane. Avhengig av bil - ja... sånn erre.
    Vært en tur i Strømstad i dag, så sier: Glad påsk ♥

    ReplyDelete
  8. Dette var interessant lesning alle i hop!
    Jeg er som sagt veldig fascinert av hus..og historikken rundt. Og må si det er(bitte) litt godt å høre at andre også jobber med saken.. ;o)
    Vi skulle også gjerne vunnet i lotto! Da hadde vi fiksa alt på et blunk, og kjøpt nabohusene, slik at vi fikk større tomt! (lurt? jeg vet!)

    ReplyDelete
  9. Arg!!! Det var det intuisjonen min sa.
    Vi bor nå i en tomannsbolig som er bygd i 1993. Det er lite i størrelse og MYE panel overalt. Føler av og til at jeg sitter i en badstue når jeg sitter i stuen. Vi bor IKKE i drømmehuset for øyeblikket. Her er det lytt, lite med plass og fullstendig kaos. Men vi er absolutt glade for å ha fire vegger og et tak over hodet.

    Som du vet, så bygger vi jo drømmehuset vårt nå. Og det blir jo noe heeeeeeeeeeelt annet!

    ReplyDelete
  10. Vi er jo i ferd med å selge huset, men må innrømme at det blir vanskelig å finne noe som kan måle seg med beliggenheten her! Sol fra den står opp til den går ned, stor (men ikke så veldig fin) hage, nær by og nær Mjøsa. Og nær skole og barnehage. Stille nabolag og svært barnevennlig. 70-tallshus hvor vi har pusset opp ale bortsett fra kjøkken og bad. Det er egentlig drømmehuset, MEN vi har stor utleie-leilighet... Og det er en av hovedgrunnene til av vi vil selge. Men vi har funnet oss et hus på landet, ferdig pusset opp (med unntak av badet), flott utsikt og landlig beliggenhet. Mye lenger til by, skole og barnehage, men tror vi vil trives der!

    ReplyDelete
  11. Drømmehuset vet jeg el ikke om det blir, men nå skal vi bygge noe som blir veldig bra. Har det greit nok her vi bor, men ønsker oss eget hus. Enebolig.
    Og ja, jeg tror på deg når du sier at du hadde det husinnlegget liggende. Har opplevd det sjøl mange ganger - man har et innlegg klart, og så oppdager man at en annen blogger skriver om akkurat det samme, og så virker det som om man hermer. Men sånn blir de jo - ville vært rart hvis alle tok opp helt unike temaer, daglig♥♥♥

    ReplyDelete
  12. Påskeferien er reddet ;)
    Trenger ikke bedre fasiliteter så lenge det er rødvin med i bildet hi, hi ;)
    Når drar vi Røsslyng og Alexia?

    Jeg bor faktisk i drømmehuset!
    Drømmehuset med tanke på beliggenhet (både jeg og mannen er oppvokst i nærheten), nabolag og størrelse.
    Så klart kunne en alltids hatt større tomt, bedre utsikt, stiligere hus osv, men jeg har virkelig slått meg til ro her... Forhåpentligvis for godt!
    Noe av det jeg setter mest pris på fra barndommen er tryggheten og tilhørigheten jeg følte i barndomshjemmet mitt. Dette har jeg lyst å videreføre til barna mine også.
    Så får vi heller forandre innredning og ting og tang ettersom behovene melder seg.
    Det teller mye at min far, svigerfar og mann har bygget huset på fritiden.
    Dette gjør at det for meg har sjel allerede, selv om det er fra 2005!!!
    Festlige innlegg du har laget til her
    forresten ;)
    Og takk for koselig hilsen inne hos meg.
    Klem May Helen

    ReplyDelete
  13. Hei hei! Tusen takk for hyggelig besøk hos meg - og beklager fryktelig sent svar. Har vært på kurs, og så tar det visst noen dager å komme seg etterpå ;).

    Jeg selger i utgangspunktet ikke, nei, men gir bort litt hjemmelagd i gaver, og hjelper venner og kjente med litt sying hvis de vil. Men tusen takk for koselig forespørsel - kanskje jeg prøver meg på salg en gang i framtiden ;).

    Veldig fin blogg du har - vi leier hus mens vi leter etter drømmehuset, så spennende tider her hjemme!

    Ha en fin helg!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...