Sunday, April 17

påskegrøss

Selv om.. 
det har ført til både angst, paranoia 
traumer og andre lidelser.. 
så simpelthen elsker jeg grøssere.

Det trenger ikke være så mye blod og gørr og sånt, 
men det må være skummelt. Så skummelt som mulig.

 Og jeg har sett mye, muligens alt,
som finnes av grøssere og skrekk. Og vil derfor påstå at jeg er en kompetent grøsser-anmelder.

Her får du 10 tips til gode gamle grøssere som
du kan kose deg med i påsken,
enten du vil eller ikke..


Numero 1

Om lille Gage som blir påkjørt av en trailer, 
og om dyrekirkegården hvor det begravde blir levende.
 (Resultat: angst for kirkegårder, spesielt dyrekirkegårder.)

 
Numero 2

En klassiker, og en av mine første.
Herlig gammelt grøss.
(Resultat: angst for hytteturer ved speilblanke innsjøer)


Numero 3

Stephen Kings IT - om klovnen som bor i kloakken
og lever av å skremme livet av deg.
(Resultat: paranoid klovne-angst)


Numero 4

En nyere grøsser som garantert klarer å øke pulsen din.
(Resultat: angst for malerier av Munch)

Numero 5

Ondskapens hotell.
Hvem husker vel ikke denne?
Say no more.
(Resultat: angst for avsidesliggende hotell og tvillinger)


Numero 6

 Stephen Kings Misery -
med Kathy Bates som sinnsforstyrret kvinne.
 (Resultat: angst for Katy Bates)


Numero 7

Stephen Kings Carrie -
 Gjorde inntrykk på meg i allefall..
 (Resultat: angst for blod på hendene)


Numero 8

Poltergeist
Pass deg for skjermen.
(Resultat: angst for snø på Tv-skjermen)

Numero 9

Paranormal activity -
Et par som mistenker at huset hjemsøkes.
 Starter med video-opptak om natten.
Ikke smart.
(Resultat: angst for leggetid)


Numero 10

Rom 1408 -
Sist men,ikke minst.
Denne må du bare se. Enkelt og greit.
(Resultat: klaustrofobiske tendenser)

Har du sett noen av disse? Og har du noen å tilføre lista?
 Da gjør du noen glad,(om muligens enda litt mer engstelig).

21 comments:

  1. Du og jeg skal IKKE se film sammen. Mens du koser deg m dette,ser jeg heller en snill action..eller noe annet som ikke gjør meg ytterligere mørkredd enn jeg er. Huff! Men..ha en super dag uansett,du!

    ReplyDelete
  2. O yes!
    Jeg har sett alle utenom Scream.
    Og mer til.
    Fredag den 13., Nightmare on Elm street for å nevne noen av de gamle.
    The Grudge liker jeg også godt.
    I påsken vil jeg låne Malstrøm av min mamma,husker du den? Serie som gikk på tv da jeg var liten og skremte vannet av meg. Og gjorde meg livende redd for ..porselensdukker..!
    Akk ja.
    Eeeeelsker grøss!
    Og kombinert med påskeegg gjør det at jeg er blitt glad i påske også.
    :)

    ReplyDelete
  3. Jeg er også sånn! Elsker grøssere, men blir så fryktelig redd. Paranormal Activity tør jeg rett og slett ikke å se! Ser du liker Stephen King;)
    The Grudge og The Ring er jo ekle.

    ReplyDelete
  4. Nei, her tror jeg at jeg melder pass. Grøssere unngår jeg som pesten. Når en bor alene er det greit å ikke være engstelig HELE tiden.

    ReplyDelete
  5. Frk.Virum: søren også..jeg som hadde gledet meg til kosekveld sammen;o)
    Jeg blir også nervøs, enda mer paranoid og ja..alt det der..men likevel -jeg må se!!
    Bondekona: JA!!! jeg rett og slett elsket Malstrøm, og har alltid hatt lyst å se den igjen! Jeg stikker bort til deg i påsken jeg da. Snakkes! (og porselensdukker..grøssss!)
    Pia: JA!! jeg elsker Stephen Kings filmer! Og enig, The Ring kom nesten på lista, men måtte begrense meg.. The Grudge skal jeg leie! Takk for tipset;o)

    Kjør på kjør på folkens!

    ReplyDelete
  6. He he! Ser generelt lite på film. Har sett ondskapens hotell. Og den er jo utrolig bra!

    ReplyDelete
  7. Jeg foretrekker filmkveld med Frk. Virrum!
    Jeg BLIR SÅ REDD av grøssere, og ettersom mannen er borte en dag hver uke prøver jeg å unngå dem. Ellers ender jeg opp med å sove på sofaen fordi jeg ikke tør å gå ned på soverommet...
    Elsker Stephen King, men leser helst bøkene selv. Blir ikke like skremmende bilder i hodet da... :P

    ReplyDelete
  8. Jeg begynner å forstå at vi har en del til felles. :-) Jeg ELSKER grøssere, og ikke sånn Motorsagmassakren og sånn, men en skikkelig god GRØSSER.

    Jeg har sett alle du lister opp her, og de er også mine favoritter. Pet Sematary er en av de aller første jeg så, og den så jeg MANGE ganger. :-)

    Den siste jeg så (forrige helg) var Paranormal Activity 2, den var knallbra! *grøss* Har du sett den?

    Ha en fin mandag.
    Klem Jenny

    ReplyDelete
  9. Jenny: kjekt å høre;o)
    Nei, den har jeg ikke sett enda - da ble det en til på lista mi i påsken! takk for tips;o)

    ReplyDelete
  10. Jeg har "nesten sett" mange av disse. "Nesten", fordi jeg sitter foran skjermen men store deler av filmene med øynene lukka. Eller med pute foran tryne. For jeg er lettskremt, men liker det for det- så lenge det ikke er motorsager og øksemordere med, det blir for mye.

    Jeg liker best de som er totalt usannsynlige, som Poltergeist, og Pranormal Activity som nevnes over her- og også masse av Stephen King- har "nesten sett" mange av de du har der.

    Og så liker jeg From Dusk Till Dawn. Ekkel og skummel og fullstendig usannsynlig- derfor tåler jeg lit blod akkurat i den.

    Men liker påskekrimmen de har på tv i påsken også! Det hører liksom med.

    Fortsatt fin mandag!

    ReplyDelete
  11. Djiiiises søss! Du er mer ute å kjører enn jeg trodde.... ;)) jeg liker best Poirot jeg..... muligens er det jeg som er ute og kjører... men jeg la stephen's syke tanker på hylla looong time ago.... fikk jo ikke sove... :)) grøsssende go påske til deg! klms! :)

    ReplyDelete
  12. Da nervene var sterkere og nattesøvn mindre viktig var jeg også en stooor tilhenger av grøssere. Mine favoritter her er helt klart Poltergeist og It, men resten er ikke langt bak (de to siste har jeg ikke sett).

    Jeg kjenner forresten noen som hadde mottakelsen etter bryllupet sitt på Timberline Lodge, hotellet som blir brukt til utendørsklippene i Ondskapens Hotell. Da er du ikke mye skvetten altså - REDRUM sier jeg bare;-)

    ReplyDelete
  13. skrekk og gru dette holder jeg meg laangt unna!!Er nok skvetten som det er..Den siste skikkelig ekkle filmen jeg så var The Ring.Den satte dype spor i meg og jeg glemmer den aldri!:O))Tar av meg hatten for dere her som liker slikt!Nerver av stål!?God påske:)Klem

    ReplyDelete
  14. Hjælp... sier pingla sjøl. Tør ikke se noe av dette jeg. Men kos deg med skrekken og god påske!

    ReplyDelete
  15. BigSis: ofte ute og kjører ja! du skulle bare visst du! ;o))

    ReplyDelete
  16. Jeg har lest pet sematery og kommer ALDRI til å se film (p.s viste du at de holder på å lage en ny pet sematery i som kommer ut i år tror jeg, søk på imdb)
    Paronarmal activity så jeg reklamen av og den var gal nok.
    og 1408 liker jeg faktisk, syns den er veldig nivs, men den er også litt mer troverdig og derfor veldig skummel :P

    Men holder meg til comedie jeg da

    ReplyDelete
  17. Hadde jeg fått et par valium så kunne jeg sikkert sett noen av de filmene, men ellers så takker jeg nok nei til det gitt.

    ReplyDelete
  18. Jeg elsker også grøssere, gjorde det spesielt i ungdommen. Nå syns jeg ikke de holder mål lenger og jeg blir ikke skremt. Det er årevis siden sist. Jeg syns ofte grøsserne heller blir latterlige enn skumle, og det plager meg egentlig. For jeg vil bli skremt. Misery og ondskapens hotell syns jeg er de beste av de du har beskrevet. Kanskje det kommer noen gode påskekrimserier på tv i år?

    ReplyDelete
  19. Ahhh! VISSTE du var en dame jeg kunne like! :-D

    Her har du mange av mine favoritter på et brett ja.

    Jeg tør og vil påstå at de gode gamle grøsserne er de beste.. de fra sånn rundt midten/slutten av 70 tallet. (+/-) (Nå skjønner du,nå har du fått meg til å begynne å skrive for kanskje aldri å slutte igjen, for jeg også er selverklært grøsser ekspert. :-P)

    Dyrekirkegården... vel.. den holdt på å ødelegge et aldeles utmerket kjærlighetsforhold. Stakkars gutten skjønte ikke noe når han ikke fikk lov å ligge i senga på flere netter.. Ja, dere så vel KATTEN i filmen.. klarte ikke å ha katten i senga på tre-fire netter -(Fakta)! :-P

    Etter å ha sett Childs Play (som du IKKE har på lista di.. fy fy..) drømte jeg at gutten jeg var dagmamma for hadde dukkesko pg løp rundt i huset mitt om natten.:-D

    Ellers sluker jeg grøssere uten å få men av det overhodet..... Bortsett fra klovneskrekk, grøsninger av Jack N uansett hvordan film han spiller i, en god makaber, fantasi og en tanke mørkeredsel.. :-D Og til tider utbrudd, med pipende stemme: CAROL ANN! GO INTO THE LIGHT!..

    Ha en grøssende god kveld.

    ReplyDelete
  20. Janet: enig - de gamle er best. Og noen av disse så jeg som ungdom, og da gjorde de inntrykk så det holdt. Kanskje jeg hadde hatt et annet syn på noen av disse, dersom jeg så dem på ny, i dag?
    Du burde se 1408 (eller har du?) -den er av nyere dato, og jeg synes den holder mål. Du blir lurt, eller ikke lurt? og filmskaperne klarer forvirre deg slik at det er her spenningen ligger.

    ReplyDelete
  21. Elin! kuult. Da er vi enige.
    Og det er mange flere filmer som kunne vært på lista som ja feks Childsplay med godeste Chucky..

    Grøssende god kveld til alle
    (and..don't go into the light!!!!!)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...