Monday, May 16

17.mai er jeg så gla i...

...moro jeg har fra morgen til kveld.
Da er det så du,
om vi er små du,
er vi med likevel.
Jeg roper hurra dagen så lang,
synger for Norge mangen en sang.
Og jeg, jeg kan du,
elske mitt land du, det skal du se en gang.


Pent lite flagg du,
fikk jeg i dag du, 
med en stang så lang og så ny.
Nå skal jeg springe,
løfte og svinge
flagget mitt høyt mot sky.
Ser du den sløyfen som jeg har på,
den er så gild, så rød, hvit og blå.
Jeg bare venter
mor snart meg henter, 
så skal vi sammen gå.


Far skal bli med du,
tenk, vi skal se du,
barna som går i rekker og rad,
se flagg og faner
i lange baner.
Å, du hvor jeg er glad!
Høre musikk, trommer og sang.
Å den som kunne bli med en gang.
- Kanskje jeg får du
lov neste år du,
da er jeg stor og lang.


Dette er den fineste 17.mai-sangen jeg vet om.
 Kjenner dere til den?
(skrevet av Margrethe Munthe)
I år har jeg ingen barn i barnetoget, og det er fryktelig rart.
Men neste år...
Da har jeg en liten skolegutt som kommer til å stråle 
i tog forbi sin håpløse tårevåte,stolte mor. 
I ti nye år! 
Hipp hipp hurra,ha en strålende 17.mai!
Kanskje vi sees Frk.Virrum, under en paraply..☺

25 comments:

  1. Denne sangen kjenner jeg, herlig;)
    Kos deg masse imorgen, her meldes oppholdsvær, tror jeg;)
    Klem fra meg;)

    ReplyDelete
  2. Jippi, ja den sangen er kjempe fin :D
    Neste år har jeg min lille gutt i toget også :D

    ReplyDelete
  3. Ja, kanskje det? Jeg har heller ingen i tog i år...veldig rart! Ser du en grønn froskeparaply med ører, fra IKEA, får du si hei....passer perfekt til hardangerbunaden min. Vi satser vel på sol?

    ReplyDelete
  4. Jaaaaaa, den sangen er kjempefin. Har stått på lekseplanen for sjuåringen og vi kan i alle fall første verset.

    ReplyDelete
  5. Sangen er fin, den lærer de i barnehagen
    :)
    Ingen barn i toget her heller...er også midt imellom.
    Men...har du fått jenta di til å gå i toget i 10 år?
    :O

    ReplyDelete
  6. Frk.Virrum: da kikker jeg etter en froskeparaply;o)eller blir det sol?? Vi får håpe..

    ReplyDelete
  7. enig, kjempefin sang:-))
    Siste året jeg har noen i toget, neste år er det ungdomsskulen og då er man jo altfor kul til slikt...
    God 17 mai:-)

    ReplyDelete
  8. Bondekona: i barnehagen?! oj,såpass.. den er jo ikke så enkel å lære seg! Trodde du hadde en førsteklassing jeg?! Og hva i alle dager..tvinger du ikke konfirmanten til å gå i tog??
    (haha,neiida. Ingen tvang her.. jenta mi har alltid likt å gå i tog. Så i år syntes hun det var så trist at skolen hun går på ikke går i toget, så hun tok det opp med lærerne der.. kult?!)

    ReplyDelete
  9. så lenge siden jeg har hørt den sangen! Ja den er kjempefin! Ha en flott dag i morgen!

    ReplyDelete
  10. ååå min favoritt 17.mai sang. Den har stakkars lillegutt hørt mange ganger alt i mai. :-D Tenkte å skrive den inn på bloggen min selv, men det blir som å hoppe etter Wirkola, så jeg bare nyter den her inne!
    Takk for nydelig innlegg!!!! <3

    Kos dere i morgen!

    ReplyDelete
  11. Bare lille Elin: å, nå ble jeg glad! (og Wirkola su liksom..hehe..) Trodde nesten kjente til denne sangen lengre jeg..Mange som ikke kan teksten, men kun melodien.. Ha en flott 17.mai!

    (du også Trollmora;o)

    ReplyDelete
  12. Fin song!! Og fiiine born! Kan ein ynskja meir? Sol? Ha ein fin 17.mai!!

    ReplyDelete
  13. Ha en super feiring i morra! Håper vi slipper paraply!

    ReplyDelete
  14. Nydelig sang. Og nydelige bilder!

    ReplyDelete
  15. Hopper inn og bekjenner mine synder: har linket til dette innlegget på bloggen min, håper det er ok!

    ReplyDelete
  16. Herlig sang. Her i huset går det i korpsmusikk!
    Jeg står helt klart ved vegkanten og ser mine håpefulle gå forbi med veldig våte øyekroker.....:)

    Ha en nydelig feiring!!

    Toneklem

    ReplyDelete
  17. Fiiiin tekst;)
    Herlige bilder ♥
    Ønsker deg og dine en flott feiring, hipp, hipp hurraa!

    KLem Line

    ReplyDelete
  18. Kjenner sangen, ja. Søt sang :o)
    Vi har spredt ungenes ankomst til verden såpass, at dersom de velger å gå i tog helt til de er ferdige med ungdomsskolen, så skulle vel det bli noe sånt som 21 år i tog i strekk for vår del... Blir godt kjent med ruta, for å si det sånn...

    Ha ei flott feiring i morgen!

    ReplyDelete
  19. Nydelige bilder, og så fint det av de to sammen:)

    Vi skal ut å gå i tog, men drøyer by-toget på formiddagen og sparer heller kreftene til skole-toget på ettermiddagen. Det er første året Alexander ikke har bunad/festdrakt i år. DET synes jeg er rart...

    Hipp hipp hurra og gratulerer med dagen:)
    Stor klem fra Hanne

    ReplyDelete
  20. Hei.Gratulerer med dagen!Så nydelig tekst til denne sangen.Har aldri hørt den før.Så vakre bilder,håper du har hatt en fin feiring:)takk for koselige kommentarer fra deg:O)go klem

    ReplyDelete
  21. Har vel berre høyrt fyrste verset av den sangen før...
    Flotte bilder!
    Håpar at du har hatt ein fin dag :)

    ReplyDelete
  22. Nei, 6åringen begynner på skolen etter sommeren.
    Og, ja, ganske kult med engasjerte barn.
    Engasjert i de viktige tinga.
    :D

    ReplyDelete
  23. Gratulerer så masse med dagen! Heg gleder meg til å være tårevåt mor, selv om det ennå er 3 år til!

    ReplyDelete
  24. Lovte å sende et hint når det kom nytt innlegg, nå er det komt ett :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...