Wednesday, May 11

alderen din...

..sier meg lite.
Beklager.
Men det er sant.


Det sier meg ingenting om hvem du er.
Om hvordan du er som person.
Om deg.

Det er bare et tall.

Og dess raskere man innser det.
Desto lettere er det å anerkjenne..


...at man begynner å bli gammel.

Men hva er gammelt?
Er det det samme som å være voksen?
Og når blir man voksen?


Det er jo en subjektiv sak.

Jeg for eksempel.
Jeg er 28.


Ihvertfall, i hodet mitt.

Og det er herlig.
Jeg hører den musikken jeg vil.
Jeg kler meg som jeg vil. 
Jeg ler av det jeg vil.
Jeg ser de filmene jeg vil.
Jeg hopper i senga.
Jeg slenger meg i tau.
Jeg spiser godteri.
Jeg leker.


Betyr det at jeg ikke er voksen?


Det tallet du eier.
Det sier bare litt.
Om hvor langt du er kommet på veien.


Men sier det deg at du er blitt voksen?


Hvilket tall er du inne i hodet ditt?


Og er det langt fra virkeligheten?

27 comments:

  1. 25! Det har jeg vært siden jeg var 16 sånn biologisk sett og tror jeg forblir det en stund til. Det er ikke veldig langt unna virkeligheten enda, men det blir jo ikke kortere heller... ;)

    Tror ikke vi noen gang blir voksne. Har begynt å skjønne det etterhvert. Jeg er i alle fall minst like barnslig nå som det jeg noen gang har vært.

    Ellers har jeg alltid vært motstander av alder. Ubrukelig som beskrivelse av mennesker i alle fall. I beste fall kan det brukes til å beskrive hvilke forventninger en kan tenkes å ha til en person.

    Fint innlegg! :D

    ReplyDelete
  2. Jeg er vel litt yngre i hodet enn min fysiske alder. Innbiller jeg meg. Men det mener vel alle at de er...

    ReplyDelete
  3. Jeg "er" ulik alder alt etter situasjon, humør og i forhold til hvem jeg omgås. Jeg er jo Frk.Virrum! For tiden må jeg nok si jeg "er" ca 60. Hvor har energien tatt veien???
    Jeg husker jeg følte meg voksen da jeg tok meg selv i å ikke ringe mamma for råd..men tok vagjørelsene helt selv. Og det er ikke lenge siden! I virkeligheten er jeg ikke 60, men ca 23 år yngre. :-)

    ReplyDelete
  4. Jeg har alltid sagt at alderen bare er et tall. Noen ganger er jeg 19 og noen ganger 90 jeg. Og alt i mellom til tider. :-D

    ReplyDelete
  5. Sant det du skriver - alderen er bare et tall. Føler meg yngre og yngre for hver bursdag jeg har ;) Sist jeg sjekka var jeg 25 :)

    søte bitemerker på tallene dine, forresten :)

    ReplyDelete
  6. 18 hehe har ikke innsett litt en gang at jeg er 20 år :P

    og du WB vil alltid være 28 år i mitt hode og mamma er 30 :P

    ReplyDelete
  7. Var denne til meg eller? ;) Har opplevd ein del tøffe ting dei siste åra, og det gjer nok at eg har reflektert over livet og døden osv meir enn det som kanskje er vanleg ved min alder... Men så kan eg jo vere ganske barnsleg og naiv når det gjeld enkelte ting. Men er det ikkje noko som heiter herleg naiv?? Så det treng vel ikkje vera negativt? Føler me er på bølgelengde eg, men om du er "28", så er kanskje eg det òg? Det er ikkje så mykje opp, men sikkert nok;)

    ReplyDelete
  8. Hver bursdag er ny "pers" pleier jeg å si. Inne i mitt hode er jeg nok både ung og gammel innimellom, men aldri så mye gamlere enn jeg er håper jeg...
    Trodde du var 22 som min yngste???

    ReplyDelete
  9. Tjaaa.... Vet ikke, ikke voksen i hvert fall. I svært mange sammenhenger er jeg den yngste, har jeg merket. 34 er jo ikke så ungt, men jeg føler meg yngst, på godt og vondt ;o)

    ReplyDelete
  10. Liker innlegget!
    Jeg selv er 36 snart 37 år. Føler meg på ingen måte gammel, men jeg har to barn på 13 og 15 år og er skilt og da må jeg på en måte vær min alder syns jeg.
    Jeg liker dessuten å være min alder, den er akkurat passe for meg:-)

    ReplyDelete
  11. Jeg er 23 i hue og 30 i virkeligheten. For et par måneder siden trudde den nye sjefen min at jeg var 18. Det verste med å eldes er at en er en dag nærmere døden.

    ReplyDelete
  12. Jeg føler meg ikke en dag over 28 jeg heller, men med en datter som er myndig så sier det seg selv at det nok er et lite stykke fra sannheten;-) Men så veldig langt unna er det da likevel ikke...

    Når man blir voksen blir litt for abstrakt for meg, kanskje når man tør å være barnslig igjen?

    Enda en herlig fundering fra deg Whitebite, jeg er så glad at jeg fant bloggen din:)
    Ha en god natt og en fortsatt fin uke, snart er det helg:o)
    Stor klem fra Hanne

    ReplyDelete
  13. Alder er bare et tall,
    og man er ikke eldre enn man kjenner seg.

    Iblaant kan jeg tenke at det er rart at jeg er over 30 år, men allikevel..
    ..nå når jeg er mor til en konfirmant skulle det bare mangle..
    (det verste er vel at jeg sjelden føler meg yngre enn når jeg er på foreldremøter for eldstemann)

    Viktig å leke/være leken!
    Gjør jo hverdagen så mye kjekkere enn om man bare skulle stivne i sin egen alder.

    ReplyDelete
  14. jeg kom ut av tellinga da jeg var ca 23............
    spiser godteri og leker meg og venter på å bli voksen, men tror ikke det skjer

    nå er eldstejenta 20 og et halvt så ikke engang de minste klarer jeg lure med at jeg er 29, sukk- men vil være der sånn omtrent....

    jeg har hvertfall innsett at alder bare er et tall, det finnes 30åringer som er gamle og 46åringer som er som barn- og jeg har venner på 22, er det ikke rart? Jada, har eldre venner også da- noen er rundt 60.

    Så helt absolutt enig, alder er kun ett tall!

    ReplyDelete
  15. Jeg aner ikke hvilken alder jeg er i hodet. tror nok det varierer veldig.

    Men har merket at jeg ikke lenger synes at det er så sjarmerende å bli tatt for å være mye yngre enn det jeg er. Det ble jeg ofte en stund. Hm? Har ingen problemer med å være barnslig, det er jeg ofte, men liker ikke å bli tatt får å være veldig ung (spesielt ikke når jeg prøver på mitt hardeste å leke voksen.. ;))

    ReplyDelete
  16. Tror ikke jeg klarer å tallfeste hvor gammel jeg føler meg. Det er nok definitivt yngre enn hva jeg virkelig er, men det varierer nok også. Akkurat som Frk. V sier lenger oppe her, det er nok situasjonsbestemt.
    Tror at alder har blitt mindre viktig med årene. Før var det slik at når en var så og så gammel gjorde man DET, når man ble så og så gammel gjorde man DET osv. Nå tar 60 åringer univeristetsutdannelse og 13-åringer er popstjerner. I "gamledager" var det ikke slik. Eller det var i alle fall mindre vanlig.

    ReplyDelete
  17. Artig innlegg;))
    Jeg er nok litt yngre i MITT hodet enn i virkeligheten, desverre;)
    Skulle egentlig ønske at tiden da jeg var 20-25 hadde stoppet litt opp, og latt meg være der leeeenge, jeg trivdes mer med meg selv som 20 åring gitt...

    Ha en fin dag!

    Klem Line

    ReplyDelete
  18. Jeg er 26 ganske snart, men føles som om jeg fortsatt er 18 - 20. Helt vilt hvor fort disse årene fra 20 og oppover har gått. Jeg er på en måte ganske barnslig til sinns, og har en utrolig dårlig humor.

    Ellers må jeg si at jeg ALLTID tenker på deg når jeg hører Mr. Saxobeat nå. Og det verste er at jeg nå har begynt å like den...

    ReplyDelete
  19. Jeg tror definitivt jeg er yngre enn jeg visserligen er! Er svært forvirret om dagen med eldstemann som er russ. Hvordan skjedde det?? JEG var jo nettopp russ!! Ole`n min er 36 og jeg 5 år eldre, men ingen tror det er noen forskjell på oss, så jeg tar det som et godt tegn. Dessuten begynte jeg jo å telle ned igjen fra 40, så nå er jeg 39... Men inni hodet - tja- såvidt 30 kanskje??

    ReplyDelete
  20. mormor: når jeg hører musikk, da er jeg 22.
    Anja-mor: I know. kuult.
    Røsslyng: naiv her også. men er ikke det bare litt søtt?
    Karianne og eple: know the feeling. Blir alltid tatt for å være yngre enn jeg er. Slitsomt!
    Divamamma: tviler på at du har dårlig humor! det finnes ikke dårlig humor! og god musikksmak har du også. Herlige du.

    ReplyDelete
  21. i hodet mitt e eg 16. og nei det e ikje langt fra virkeligheten :)

    ReplyDelete
  22. søte Lisa: i mitt hode vil du alltid være 5...♥

    ReplyDelete
  23. 50 utenpå og alt mellom 3 og 70 inni!

    ReplyDelete
  24. Held meg fast i 40 åra, og det gjer eg i 1,5 år enno. Mental alder, hmm? Likar å tenke at eg er sånn ca rundt 30. Er ikkje voksen enno ;)
    Men eg trudde du var eldre enn 28. Ikkje det at du virkar gammal, altså :))

    ReplyDelete
  25. Takk! Ser det no, at vi er omlag like gamle inni hodet, eller haudet, som eg seier.
    Eg er visst blitt sløv på mine gamle dager!
    (Og blogger er heilt på jordet i dag....)

    ReplyDelete
  26. er det bare hos meg at alle bloggene har tullet i det siste? Flere innlegg som er borte, og har ikke fått til å kommentere andre sine blogger siden tidlig i går en gang. I hvertfall blogspot-blogger.....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...