Monday, May 9

hva skal barnet hete?

Nei, det er ikke noe barn på gang. 
Nå vet alle det.
Så slutt og mas.


Men!
Noe jeg har lagt merke til er alle de originale barnenavnene som finnes i Blogglandia.
Det er mange lillebror, vesla, minsten, lillegull, storegull, attpåklatten, minstemann, 
broremann, lillemann, storesøster,prinsessa, og prinsen rundt omkring..


Mange artige kallenavn.
Jeg har likevel undret meg litt over denne anonymiseringen..
Hvorfor gjør vi det?


Selv veksler jeg litt på hva jeg kaller mine to.
Men det er ikke hemmelig hva de heter.

Mange av oss legger ut mengdevis med bilder av våre dyrebare, 
men navnet føler mange bør være hemmelig.
Er det fordi bilde, kombinert med navn  utgjør en tydeligere offentliggjøring?

Jeg skulle gjerne visst navnet på alle de herlige barna jeg ser bilder av hver dag
Jeg liker å sette navn til bilde. Spesielt på barn.
Men sånn er det med den saken.
Hvorfor hemmeligholder/anonymiserer du ditt barns navn?
Og kan du ikke si det bare til meg?☺

24 comments:

  1. jeg er selv anonym på bloggen og legger ikke ut bilder av barna som viser ansiktet deres. Jeg kaller dem trollunger fordi det er jo det de er :) barn kan ikke velge selv så man bør velge for dem med omhu syns jeg.

    ReplyDelete
  2. Litt same som Trollmora her også. Eg er jo anonym, og har verken bileter av meg sjølv eller borna som viser ansikt... Hagen derimot, den får skina på internett i all sin prakt;) Eg veit at dottera mi ikkje ville likt om det låg ute bilete av ho, som alle kunne sjå. Ho er ei bestemt lita dame, og då synest ho kan få bestemma det sjølv. Så då blir det slik for sonen også. Som forøvrig har grisa yoghurt utover heile seg medan eg skriv dette.... Difor ingen fleire visdomsord frå meg nett no;)

    ReplyDelete
  3. Tja hva skal en si? Navna på barna mine er ikke hemmelig, ikke mitt heller for den del ;)

    Jeg har med bilder av ungene mine, og syns ikke det er ille å vise ansiktet dems, men en tar jo selvsagt hensyn og legger ikke ut hva som helst. En har et stort ansvar når en har med bilder av ungene sine, og jeg prøver å velge bilder med omhu. Nå er mitt mål med bloggen å kommunisere med "hjemlandet", så kanskje det stiller seg annerledes mht ungene på bilder?

    Likevel så bruker jeg mye "minstemann" "storebror" etc. Anonymiserer dem littegranne, siden det tross alt er mor som blogger og ikke ungene :)

    ReplyDelete
  4. Nei, det er ingen stor hemmelighet når det gjelder hva Vesla heter. Du har sikkert fått med deg navnet hennes. Men jeg føler det er en bitteliten trygghet ved å la vær å legge ut navnet hennes, i og med at jeg legger ut bilder. Kanskje en falsk trygghet? Synes det blir annerledes når man legger ut både bilde og navn, for da blir hun mye mer eksponert. Og hvem vet ? Da er det muligens mye lettere å finne ut av mer som er privat, om det er noen galninger der ute. Man ser det florerer av ansiktsbilder på internett, men man vet sjeldent hva menneskene heter. Vel, jeg vet ikke jeg. Det er kanskje mest en falsk trygghet, samtidig som det er koselig med et kallenavn da. ;-)

    ReplyDelete
  5. Hehe! Godt poeng. Jeg legger ikke ut noen bilder av barnet mitt og omtaler ham heller ikke. Men så er jeg heller ikke noen mammablogger, hehe.

    ReplyDelete
  6. Som Trollmora og Røsslynh skriver, jeg er selv anonym på bloggen og selv om jeg bruker riktig navn på meg selv, poster jeg ikke identifiserbare bilder av noen i familien.

    Likevel synes jeg det er viktig å være litt personlig, derfor brukes kallenavnet "Trollet" på vår datter.

    Men et navn er jo lettere å spore enn et bilde av et barn....

    ReplyDelete
  7. Fordi en femåring kanskje ikke helt har begreper om hvem de kjenner eller ikke når det står en skummel mann med hatt og frakk og godsi og varebil og kaller ungen ved navn. Hvor mange voksne har de ikke møtt gjennom sine foreldre. Hvor mange ganger har de ikke hørt "Husker du Gudrun som vi besøkte i det grønne huset i fjor?!" og ungen som er lojal og vil være flink, bekrefter og vi tror på det. Ungen er bare forvirra. Men selv om de ikke skal snakke med folk de ikke kjenne, en dag står det en og vet både navn og hvilken barnehage de går i og den forvirra ungen vil forsatt være flink og huske...
    Nei, det er ikke hemmelig hva barnet mitt heter, men jeg markedsfører det heller ikke.
    Og nei, jeg legger ikke svært gjenkjennelige bilder av av barnet mitt på nett - verken på Face eller blogg.

    ReplyDelete
  8. Jeg selv har valgt å bruke fornavn og bilde av meg selv. Har noen gang angret på dette, men det fungerer også godt som sensur i enkelte tilfeller. En tillater seg kanskje mer hvis en er anonym?

    Siden jeg ikke har noen barn så driver jeg med anonymisering av venner. Jeg legger ikke ut "gjenkjenbare" bilder av de og bruker ikke hele navn heller. Kun bokstaver stort sett.

    Dette fordi det er mitt valg å blogge. Jeg har ikke noe ønske om å utlevere noen andre. Dette er voksne mennesker som jeg kan spørre om lov, og i de tilfeller jeg har lagt ut bilder av kroppene deres (påkledd) så har jeg spurt.

    Barn har ikke alltid samme muligheten til å vite hva de vil og jeg er glad i dag for at min mor ikke har blogget barnebilder av meg. Det tror jeg mange barn blir i fremtiden også.

    Alle må selv bestemme hva som er rett for de, men jeg tror det er lurt å faktisk ta en bevisst beslutning her. Ikke bare gjøre det en føler for.

    ReplyDelete
  9. Eg e jo så enkel og lite gjennomtenkt at eg ikkje gjør det pga ingen andre gjør det, der har du meg;-)

    ReplyDelete
  10. ..tenker bilder OG navn vil gjøre ungene mindre anonyme, og vet at de største kun gir meg tillatelse til å bruke bilder av de dersom jeg utelater navnene. Navnene i seg selv er selvsagt ikke hemmelig i den forstand.
    Har vel kanskje litt med paranoiaen du skrev om også, at 2+2 letter blir 4 om man legger til navn? Som om det betyr noe..
    Det handler nok, som noen her poengterer, om at det er jeg som blogger, ikke ungene. Hadde det vært noe de selv gjorde og styrte, ville det vært noe annet. Jeg ville heller ikke likt om noen, uten mitt samtykke eller uten min viten, blogget om meg med navn og bilde. Ønsker ikke utlever på en måte de ikke liker. Bare derfor.
    For ungene mine, har etter min mening selvsagt verdens fineste navn!! :-)

    ReplyDelete
  11. Hmm... tankevekkende innlegg. Jeg syns egentlig ikke det er noe skummelt å legge ut navn. Ikke bilder heller. Normale bilder. Hva er vi egentlig så redde for?? Tror vi at noen kommer og kidnapper våre barn eller barnebarn fordi det er bilder og navn av dem på en blogg? Tror vi noen mobber dem? Hva med bilder som blir publisert i aviser noen ganger? I lokalavisene her er det bilder av både unger som fyller år og konfirmasjonsbilder og skolebilder. Det er mange flere som leser avisa daglig enn min blogg vil jeg tru?
    Vi er vel kanskje redde fordi andre er redde?

    ReplyDelete
  12. Jeg tenker ikke så mye på at det er skummelt, men mer det at det på en måte bryter med andres rett til privatliv.

    ReplyDelete
  13. Jeg er så stolt over gutten mitt sitt navn at jeg ikke klarer å holde det hemmelig ;)

    ReplyDelete
  14. Jeg er og blir en utrolig skeptiker..og blogging.. det er fali det! I alle fall å utgi navn og blild på Lillegutt. Navnet mitt skulle heller ikke være med, men det ble littegrann kaotisk når en hel haug med andre også hadde kommet på den geniale ideen å kalle seg: "Bare lille meg", men fornavn er en ting... oki..har skravlet meg bort igjen.. Svaret er: Nettskepsis. :-D Ha en fin kveld!

    ~elin~

    ReplyDelete
  15. Helluuuu!
    Ønsker meg selv velkommen tilbake.

    Nja, ikke temmelig hemmelige navn,
    har nok nevnt noen av dem innimellom,
    men synes vel at siden jeg viser fram mine flotte barn, blir det kanskje litt i overkant å legge ut navn i tillegg?
    At det blir for mye, på en måte.
    Vil jo ikke legge ut bilder som barna kan bli fælt støtt av senere heller.

    Være forsiktig, bare..
    (men kan selvfølgelig fortelle navna til deg.
    bare deg)

    ReplyDelete
  16. Pssst.... I`m deadly serious! ;) Kanskje ikke akkurat helt deadly.... ok... rettelse: I`m strongly serious! ..... men det høres ikke like kult ut.... uansett da, så er det i alle fall sånn at jeg er helt seriøs på den operasjonen ja :) ha en fin kveld! :)

    ReplyDelete
  17. Jeg har valgt å holde familien anonym for at bloggen ikke skal poppe opp hvis man søker på mitt eller noen i familiens navn på Google. De fleste som leser bloggen er nok venner og kjente, og de vet jo hva vi heter. Det var ihvertfall slik jeg tenkte da jeg begynte. Lenge var jeg veeldig nøye på hvem som fikk linken. men så ble jeg lei av å skrive for ingen, og begynte å linke til bloggen min på facebook, slik at jeg skulle få noen lesere. Etterhvert som man har vært litt rundt i Blogglandia kommer det nye lesere til, og det er jo kjempemoro. I prinsippet er det ikke disse jeg vil være anonym overfor, men mer fremtidige Google-søk, både av arbeidsgivere, venner av barna etterhvert o.l. Mannen min var også veldig opptatt av at jeg måtte ha 'dekknavn', ellers fikk jeg ihvertfall ikke lov til å legge ut noen bilder med ham. Kan bl.a. forklares med at vi i våre jobber kommer i kontakt med pasienter, og enkelte av disse med psykiatriske problemer. Vi har bl.a. vært utsatt for telefonsjikane. Så vi vil rett og slett ikke kunne søkes opp så lett.

    Klem fra Barbarella/forfatter av "Kunsten å smøre seg tynt..."; nyfødt blogg unnfanget da karrieren kolliderte med barn og liv.

    ReplyDelete
  18. Ja si det..er ikke helt sikker men tror jeg bruker kose navn fordi ingen her i blogglandia vet hvem mine barn er..Celine madeleine og Tuva Aurora er jo navnene på mine barn og jeg er jo stolt av disse navnene:O)))go klem

    ReplyDelete
  19. Skulle jeg brukt de rette navnene, så kunne jeg ikke skrevet alt det jeg skriver på min blogg hvertfall.

    Tror knapt jeg hadde nevnt ungene i det hele tatt om jeg ikke var anonym- jeg har ingen rett til å blottlegge deres privatliv på en sånn måte at man kan google navnet deres og finne bloggen etterpå en gang i framtiden.

    Så noen ganger føler jeg jo jeg beveger meg litt i grenseland....og har slettet endel bilder...kanskje gå gjennom gamle innlegg en gang til?


    klem fra meg hvertfall!

    ReplyDelete
  20. Jeg har ikke barn, så det kan jeg ikke svare på - Meeeen må si at barna dine var fantastisk søte <3 Ha en fin dag :)

    ReplyDelete
  21. Maren heter Maren, Leah heter Leah, Joachim heter Joachim. Når jeg først har valgt å blogge er ikke navn noen hemmelighet. For meg handler det mye mere om hvordan jeg framstiller oss en om hva vi heter. Det finner man jo i telefonkatalogen og "gud-vet-hvor" allikevel. Verdiene mine er viktigere! :o)

    ReplyDelete
  22. Er nok fordi jeg ønsker å unngå koblinga navn og bilde. Men siden du vil vite, og siden det ikke er noen bilder her, så kan jeg opplyse om at våre håpefulle heter Øystein, Edvard, Brage og Henny:)

    ReplyDelete
  23. Å, gjett om jeg har lyst til å fortelle hva mine heter, da! Det er jo de fineste navneene jeg kunne komme på!! (Ok, vi, da!) Men har jeg lovt så har jeg lovt, og hadde det ikke vært for den ekstreme belastningen det var å en gang bli oppsport av en psykiatrisk pasient og utsatt for flere 100 SMS per dag av den heller ufine typen, så hadde jeg vel vært litt mer uforsiktig. Men hvis noen vil vite, kan de jo legge en mailadresse eller et telefonnummer på bloggen min, så skal jeg fortelle det!

    ReplyDelete
  24. Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker navnet til ungene, er rett og slett at eks`en og eks`en til mannen min skal kunne si NOE på bloggingen. De leter jo med lys og lykte etter argumenter som kan brukes mot oss, derfor er jeg forsiktig med det. Men når jeg kommenterer på andres innlegg (som hos deg da), kan jeg fint bruke navnet på lille Hannah-mor! ;o)
    Ellers er jeg ikke så veldig nettskeptisk, jeg altså.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...