Monday, May 30

tankens kraft

Tro det eller ei.
Men jeg er faktisk ganske opptatt av 
positiv psykologi.
Og jeg bruker bevisst mange av tankene mine på dette.
For tankens kraft er uovervinnelig.
Og vi har mange tankevalg vi kan foreta oss 
hver eneste dag.


Ta for eksempel i dag.

Hos oss regner det. Rett over huset vårt.
Veldig lokalt.
Hos naboen rett over gata skinner sola.
Men istedet for å jamre og irritere seg over regnet som så fritt faller.
Bare hos oss.
Så kan vi velge å tenke på fordelene.

For hvis du tenker deg om..


Du slipper å vanne.


Du slipper å vaske vinduer.


 Du slipper å gå ut..


Du slipper å vaske bilen.


Du slipper å klippe plenen.


Du slipper å sløse bort varmtvannet.


Du slipper å bruke den hetteløse regnfrakken. 


Du slipper å ha julegrisen innendørs.


Du slipper å slite ut sofaen sammen med din kjære.


Jeg jobber med saken.
Hver eneste dag.
Og denne lille solstrålen gjør det hele så mye enklere.
Er du flink til å være bevisst på å snu 
noe du betrakter som negativt til noe positivt?
Gi meg gjerne et konkret eksempel.

28 comments:

  1. Jeg er så glad i å være uenig... Jeg er derfor positiv hele tiden! Fordi alle andre er så fryktelig negative! ;)

    ReplyDelete
  2. Du får nå god hjelp til å være positiv da, er ikke alle som er så strålende når det regner som han over her:) Nydelig♥

    Fra oktober til mars står sola så lavt at den ikke går over haugen som ligger bak huset vårt. Men da står den heller ikke inn vinduene på stua og minner om at de burde vaskes;-)

    Ha en positiv kveld,
    klem fra meg:)

    ReplyDelete
  3. Jepp.
    Jeg er kjempepositiv.
    Hele tida.
    Nesten.

    ReplyDelete
  4. Jeg tenker som så når mai ble så kald, da har vi vel en del godvær til gode, som vi skal nyte godt av i sommer:O))..for vi har vel en viss pott???

    ReplyDelete
  5. Hvorfor, hvorfor leste jeg "positiv gynekologi??" Jeg lukker laptopen og går og legger meg. Bryllupsdag eller ikke. *sukk*

    ReplyDelete
  6. Jeg har ingen konkrete eksempler akkurat nå, men jeg har galgenhumor som hjelper meg gjennom det meste;)

    ReplyDelete
  7. Jobber med saken :))

    Akkurat nå sitter jeg og sjekker andres blogger, slik at jeg SLIPPER å betale regninger ;))

    Ha en flott kveld :)
    Klæm Guri
    (som koser seg mer med blogg enn med regninger)

    ReplyDelete
  8. Positiv egenskap! Ja jeg trur jeg har den sjæl! Men eksempel kommer jeg ikke på i farta. Galgenhumor har jeg en del av;)

    Men du - serrriøst... har du en sånn mann som går ute på plenen din? m i s u n n e l i g

    ReplyDelete
  9. Akkurat nå er jeg strålende fornøyd med den digre haugen av ubrettet tøy som ligger i en balje..jeg trenger jo ikke engang lete i skuffer og skap, alt jeg trenger ligger jo rett foran nesa mi!
    :-)

    ReplyDelete
  10. Mormor: jepp, det har jeg. Heldig, jeg vet!

    ReplyDelete
  11. hvis skolen min hadde brent opp, hadde det jo vært veldig trist :/ MEN da hadde me fått fri!

    ReplyDelete
  12. Veldig enig, tankens kraft er sterk! Jeg bruker det for å si til meg selv "dette klarer du" og så visualisere at jeg klarer oppgaven. Og det ene konkrete, men for meg store eksempelet, jeg kan komme på nå, er mitt ønske og vilje til å lære meg å sy. Og ikke med rent lite stolthet må jeg si at jeg har kommet et godt stykke på vei der. Ohoi, ikke hver dag jeg skryter av meg selv også, hva du kan få fram i en person, kjære deg. ☺

    ReplyDelete
  13. Eg er heilt enig, men er dårlig på det der. Liker så godt å klage!
    Men skal skjerpe meg! :)

    ReplyDelete
  14. Flink du er!! Driv på med ein (langsam) snuprosess mot det du snakkar om ;) Takk for god hjelp på vegen!! Ja, det regnar her og.... Jippi!!

    ReplyDelete
  15. Det gjør jeg hele tiden, men jeg synes også det er viktig å tillate seg å være lei, sur, sint, whatever.. Slike følelser som mange kaller negative, er i grunn ganske nødvendige. Det er naturlig å ikke være glad og fornøyd hele tiden, om vi ikke anerkjenner de følelsene vi har skaper vi trøbbel for oss selv.

    Og hvordan kunne vi oppfattet ting som positive dersom vi ikke opplevde det motsatte?

    ReplyDelete
  16. Oppsummert: det er jeg helt enig i! det er viktig å gi seg selv lov til å føle alle slags følelser. Veldig viktig. (det har jeg stadige diskusjoner med en venninne om). Men det er viktig å ikke drukne seg i de negative følelsene, og prøve å gjøre noe aktivt med det man sliter med. For å komme seg videre. Og det er her tankens kraft spiller en stor rolle.

    ReplyDelete
  17. Har kanskje forbedringspotensiale? Pleier å tenke det værste om ting, for da kan jo alt bare bli bedre, hehe. HanneLou

    ReplyDelete
  18. Hei igjen!

    Den vanlige forståelsen av tankenes kraft går mye på å slutte å tenke "negativt", men det leder fort til dårlig samvittighet og skyldfølelse. Og gjerne også bebreidelser fra andre, kanskje særlig når det kommer til depresjon.

    Det som fascinerer meg er at man bevisst kan "sette inn" tanker som aktiverer følelser man ønsker seg som igjen påvirker det man ønsker seg, f.eks pågangsmot, nedroing, energi mm. Tankekontroll kan rett og slett brukes som et middel, en teknikk for å fremme det vi ønsker.

    Balansegangen mellom må akseptere det tunge uten å gå inn i det og forbli der, kan være skjør og krever en god del erfaring for å mestre. En trenger gjerne hjelp for å klare det.

    Placeboeffekten er et godt eksempel på tankenes kraft!

    ReplyDelete
  19. Osloskånsan: haha, kanskje neste gang?
    Hvis ønskelig?

    ReplyDelete
  20. Et herlig innlegg som jeg ble litt glad av og som genererer mange fine kommentarer... Men Osloskånskan tok kaka "posetiv gynekologi" hehe Lo så jeg fikk teen i vrangen. Det er ikke troverdig å være positiv hele tiden, synes jeg men det er prisverdig å prøve. Hva som er positivt kan jo oppleves ulikt. Er man nedfor eller motløs er ofte sinne veldig positivt, det betyr at man løfter seg opp. Det er en fin ting du gjør når du prøver å se ting fra en annen vinkel, og for oss å bli minnet om det! Og foresten takk for hyggelig kommentar på siden for mine produksjoner, maleriet Kvinne med stige. :)

    ReplyDelete
  21. *OsloskånsKan* skal det være ja! (sliter alltid litt med det navnet..)

    ReplyDelete
  22. The secret ja.........klart det virker å tenke positivt. Og samtidig være realist- men se muligheter , ikke bare problemer.

    ReplyDelete
  23. Alexia: boka The secret? den er fin. Men for alt i verden, jeg har en laaang vei å gå. men har ihvertfall begynt å gå i riktig retning;o)

    ReplyDelete
  24. om du scroller tilbake på min blogg fra 8 november i fjor, kan du lese litt om den der....jeg har boka, OG filmen :P

    men manageren min har bedt meg tie om den der- folk kan tro jeg er rar. Jeg vet bare at den funker- når man får det til. Og det er vaaaaaanskeliiiiiig.

    Nå har jeg lånt bort både boka og filmen, men tror jeg skal be om å få de tilbake, trenger litt påfyll...

    ReplyDelete
  25. Igjen en flott innlegg!!! Jeg blir glad når du har oppdatert bloggen ;)

    Ja posetivitet liker jeg!! Ikke like enkelt å snu tanker, men jeg prøver!!
    klem

    ReplyDelete
  26. Ja, jeg er syk, og det er noe vanvittig herk. Men likevel så forsøker jeg å tenke at da har jeg lov å kose meg ekstra mye mer enn alle andre. Da har jeg lov til å ta det ekstra med ro. Da har jeg lov til å stresse mye mindre enn andre, for ikke å risikere å bli syk. Da har jeg også lov til å legge meg nedpå i sofaen, med et deilig pledd og bare gi blanke i alt annet.....til tider.. Jeg har også lov til å klage ekstra mye til tider, og jammen har jeg lov til å bli bortskjemt på omsorg, fine og positive ord fra andre. Så det er jammen meg ikke såååå ille å være syk likevel ?!

    ReplyDelete
  27. Prøver faktisk å være bevisst på dette, folkusere på det positive i steden for det negative. Det er jo egentlig en treningssak. Syns jeg var utrolig flink i går da! Her er saken: Mamsen og lillegutt skulle kjøre korteste vei fra "A" til "B", men veien vi valgte var skikkelig humpete og våt. I steden for å irritere meg ble det en opplevelsestur der vi kjørte sakte og så på det vi passerte. Trær, sauer, fugler.. og jeg kjørte fortere over vanndammene så vi fikk vindussprut (bilen ble jo skitten uansett, så hvorfor ikke more seg med det?). Stor stas for lillegutt med spennende vindusvann. :-) Muligens et dusteeksempel, men syns jeg var FRYKTELIG flink som ikke irriterte meg jeg da. :-D

    ReplyDelete
  28. Elin: absolutt ikke noe duste-eksempel!! det er jo akkurat sånne små ting jeg mener!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...