Friday, June 10

miss paint

Jeg har malt i 10 år


Og trodde jeg skulle bli ferdig. 
En dag.

Jeg har malt både her og jammen meg der. I mitt lille hus.
Jeg har malt i svimlende suseduse malingsrus.
Jeg har malt med fancy masker og et lite nurk i magen
Jeg har sikkert malt hele den fordømte solskinnsdagen.
Jeg har malt høyt høyt der oppe, og hatt en stige med.
Jeg har også vært uheldig og fløyet brutalt pang ned.
Jeg har malt alt som males kan, med unntak av parkett.
Jeg har malt og malt og malt og malt.

Men valget er ikke alltid lett..


Eggehvit som er varm, og med dråper av gult i?
Eller mer blendahvitt og kaldt som malingen Chi?


Jeg blir aldri enig med meg selv når det gjelder hvitfarger..


Problemet med Eggehvit er at den kan virke litt gul mot hvite tak.
Chi derimot kan virke litt kald, og får ferdigmalte dører og listverk til å se gule ut.

Med andre ord, jeg liker ikke gult. Samtidig vil jeg ha det lunt...
Hvitt er ikke bare hvitt nei. 
Sukk...


Uansett om du liker å male eller ei, om du liker hvitt eller ei..
Hvilken hvitfarge foretrekker du?

40 comments:

  1. Jeg føler meg litt inhabil her, hele huset mitt er malt i 0502 Y:-) (helt sant - både innvendig OG utvendig!)

    (men jeg visste ikke at den het Eggehvit. Jeg fikk fargekoden av en tidligere nabo av meg som er interiørarkitekt. Og dette var lenge før hvitt ble brukt som "farge" på vegg. Og da tror jeg ikke den het noe heller...)

    Lykke til med valget i alle fall, og god fredags kveld.
    *klem*

    ReplyDelete
  2. I følge Handyman er hvitt hvitt, men er ikke helt enig jeg da ;)
    Men noen heite tips til deg har jeg dessverre ikke :( Lykke til i alle fall :))

    ReplyDelete
  3. Ja, nå skal du høre her...;)
    Jeg hadde jo bestemt meg for chi, siden alle interiørdamer taler så varmt(/kaldt?) om den. Men jeg tenkte som deg, at den ville bli veldig hvit, og gjøre lister og sånn som kommer i standard hvit, litt gulaktige. Så nå har jeg hoppa fra chi til letthet. Den er bittelittegrann varmere enn chi. Ikke mye, men litt.

    ReplyDelete
  4. vet ikke jeg. . . Men jeg tror å ha landet på antikkhvit her. . .

    ReplyDelete
  5. Jeg har malt kun med fargen krem/bomull, nydelig hvitfarge:O)..egghvit synes jeg gråner og blir skittenhvit etter en stund..men enkelt??..nei:O)

    ReplyDelete
  6. jeg har ferdigmalte dører i hele huset, derfor valgte jeg egghvit på listverk.

    Den gulner ja, hvertfall om du velger oljemaling. Ikke noe særlig om du tar den i vannbasert- og det finnes vannbasert for tre. I ladyserien.

    Chi er sikkert fin den og- men da måtte jeg hatt dører i samme farge. 2 hvitfarger mot hverandre synes jeg krasjer....

    vil du komme og male hos meg og? ♥

    ReplyDelete
  7. Hanne: det har vi også! både utenpå og i stua. men så har jeg beveget meg mer og mer mot den hvitere Chi.. Oppdaget først da jeg malte tak i stua helt hvitt, hvor gulaktig eggehvit egentlig er.. Hmm..

    ReplyDelete
  8. Pia: letthet høres fin og lett (!!) ut..

    Alexia: Enig ang det med oljemaling. Jeg synes oljemaling (fremdeles) er den malingen som gir penest resultat, spesielt på listverk -men så er det den gulninga da.. Uansett,jeg blir alltid stoppet (som om det var toll-kontroll) når jeg prøver å kjøpe oljemaling nå for tiden..Det er så fy-fy-fy med oljemaling nå. Vi har også ferdigmalte dører, og kjipt at de er i den gulhvite fargen..for som du sier da kræsjer det med Chi. Eller dørene ser iallefall gule ut.
    Og......JADA,jeg kommer! Hva tar jeg med? Chi eller eggehvit?

    ReplyDelete
  9. Absolutt BOMULL!
    Etter mange år har jeg endelig funnet hvitfargen for meg. Varm, uten å være gyllen.
    Bomull, altså. Fra Sens sitt fargekart.
    Nydelig.

    Og; Hei, kjære deg.

    ReplyDelete
  10. Bondekona: ♥ der er du jo..
    Bomull..ja.. kanskje jeg må sjekke den ut igjen..
    ;o)

    ReplyDelete
  11. Dette kan vi snakke lenge om...mye om. Jeg har, som deg, malt og malt og malt...i tjue år. Skrev et innlegg om akkurat hvitfargeproblematikken for en stund siden. Der kan du lese om mange hvitfarger og hva som skiller dem. Enig, eggehvit blir gul mot hvitt, chi gjør andre nyanser gule. Du har letthet, bomull og en som heter refleksjon...den har jeg brukt mye. Nå, etter oppgaven, skal jeg male hele loftet hvitt. Har landet på helt vanlig hvit. Enkelt og greit. Bare ren hvit. Hva, eller hvor, maler du nå?

    ReplyDelete
  12. Herlig dikt! :-D

    Her kjøres antikkhvit i tråd med beboerens høye alder. ;-) Og tingenes tilstand.

    ReplyDelete
  13. Har dessverre ingenting å koma med når det gjeld dette temaet... Melkekvitt? Men likte diktet!! ;)

    ReplyDelete
  14. Frk.V: haha..du spør du. Jeg maler alltid. har alltid et prosjekt på gang. Og å male er det eneste jeg behersker skikkelig. Men når du bruker ren hvit base, maler du da med det samme dører og listverk i samme farge? eller gir du blaffen i fargeforskjellen som ofte kommer til syne?
    Chi er den eneste hvitfargen jeg har funnet som er tilnærmet hvit, uten å ha et hint av krem/gult. De andre du nevner tror jeg er for mørke for meg, men det kan være noen nye jeg ikke har oppdaget! Husker innlegget ditt nå ja!
    Hilsen en annen virrekopp;o)

    ReplyDelete
  15. ah, du e jo lika ubestemmelig som meg, eg seie gå for claro, har den i heila huset mitt. Og ja no skrive eg dialekt og sånn blir det;-)
    Klem♥♥

    ReplyDelete
  16. Og forresten jeg maler min datters seng akkurat nå. Kjøkkenet malte jeg i Chi for 2 år siden.. Og minstemanns rom har kun chimaling. Ellers er det meste eggehvitt hos oss. Men jeg er litt lei den. Liker egentlig best rent hvitt..

    Røsslyng: takk,du snille. Diktene mine, om du kan kalle dem det, rables ned i full fart uten spesiell tankevirksomhet.. hehe.

    ReplyDelete
  17. Linda: ja,der har du meg! og deg;o)
    Claro har jeg faktisk aldri hørt om! skal sjekke den ut. klem tilbake!

    ReplyDelete
  18. Jeg fikk nok av eggehvitt, liker ikke det gule. Maler med hvit, som i hvit ublandet base. Vannmaling. Sens. Fantastisk. Ikke noe olje her, klarer ikke lukten. Det som er greit m den helt hvite, er at den går til alt. I morgen skal jeg male strøk to i den knallilla jeg viste, og...som du tipset meg om, to puffer blir isturkise....gleder meg!

    ReplyDelete
  19. Frk.V: nei det er akkurat det.. Vi liker ikke gult! men at du klarer å male med Sens klarer jeg ikke begripe! Den tørker jo før du har fått snudd deg, og da er det ikke lett å få det pent. Men etter 20 år som du, så er du nok proff nok!
    Og jaaaa det blir så fint med de 2 fargene sammen.. har nok litt peiling likevel jeg da;o)

    ReplyDelete
  20. Din luring...jeg er for utålmodige til å male m olje...Hehe... men, møbler må jo males m olje, det er klart. Og skal man ha det blankt, må det olje til. Har malt mange av tregulvene og prøvde m vannbasert, ble ikke bra...bare oxan, eller hva den heter, som duger. Er ...kremt...ingen maler, men liker å forandre på ting...maling er en billig løsning. I et langt studentliv må man tenke enkelt...derfor har jeg kjøpt brukt, arvet og..malt. fint det. I morgen skal fargerike næss...ness...?..besøkes, de har så mye fine stoffer....

    ReplyDelete
  21. Jeg har faktisk ikke malt og malt - men skal snart finne farge til en ny trapp og en trappegang opp til loft.
    Sukk. Jeg skjønner at jeg trenger hjælp!!!

    ReplyDelete
  22. Billig løsning,jepp der sa du det!
    Fine stoffer på Næss ja. Men der klarer jeg bare ikke gå lengre.. Har fått nok av de sure fruene i 2.etg. nede er de forøvrig greie. Lykke til!

    ReplyDelete
  23. Mormor: ja det er ikke bare enkelt å male lengre. Og ikke lett å finne folk med peiling heller lengre, på malebutikkene. Lykke til!

    ReplyDelete
  24. Jeg tenker på annet enn maling..... Og JODA, du vil vite. Tro meg ;)

    ReplyDelete
  25. HMm...sure damer? DÉt liker vi ikke. Får finne en annen plass da... takk for nok et tips!

    ReplyDelete
  26. Frk.V: joda, men det kan jo være at DU er god nok for dem ;o) Faktisk er en av de damene moren til en klassevenninne av datteren min. Så det gjør det enda snodigere.. akk ja. jaja.

    ReplyDelete
  27. Vi har sjel vi. Tror det er mer grått i den og ikke gult. Men husket ikke. Er fornøyd ihvertfall!

    ReplyDelete
  28. Jeg er ingen Næssdame..Hehe...prøver åhlens og IKEA, jeg...

    ReplyDelete
  29. Nei, nå må jeg blande meg inn igjen - trodde jeg hadde bestemt meg for Letthet. Men hvordan er Letthet i forhold til Refleksjon?

    ReplyDelete
  30. Oj ja den hvit fargen skaper problemer!!

    Jeg har et innlegg lagret akkurat om dette, så snart får du høre om mitt male prosjekt!!

    Ha en herlig dag!!
    klem

    ReplyDelete
  31. Sorry..nå skal ikke jeg mase mer, men her er en oversikt fra Jotun om hvitfargene. Så skal jeg holde fred.
    7236 CHI - Jotuns hviteste tone.
    1001 EGGHVIT - Svak gulaktig hvit.
    1624 LETTHET - Svak gulaktig hvit, men hvitere enn Egghvit.
    1453 BOMULL - Gulaktig hvit, noe gulere enn Egghvit.
    9918 KLASSISK HVIT - Nøytral hvit. Består av litt sort, resten hvitt.
    8394 HVIT POESI - Kjølig gråaktig hvit
    1622 REFLEKSJON - Varm svak gråktig hvit.
    8282 HVIT PEPPER: - Varm gråaktig hvit
    1442 CLARO - Gulaktigt hvit.

    ...beklager innblanding, men hadde av en eller annen grunn denne oversikten. God helg videre! :-)

    ReplyDelete
  32. Tusen hjertelig Frk.Virrum! den oversikten var jo bare glimrende! Og det var det jeg trodde: Bomull er den fargen som ferdigmalt listverk og dører har. Det er den som faktisk skaper problemer hos meg i stua..Den passer fint til egghvit, men ikke Chi. Letthet må jeg sjekke ut, definitivt! For det er jo nettopp en lun, men hvitere farge enn egghvit jeg har lett etter! Hvitt m/gråtoner passer ikke hos oss, synes jeg.

    Takk for gode innspill alle sammen!

    ReplyDelete
  33. Vi har malt med 0500 (tror jeg) Den er lik som taket. Svigermor er interiørarkitekt og sverger til den som hvit. Sammen med vår brytningsvegg i stuen melt i s3010-r80b supermatt er det DRITTLEKKERT (synes så klart jeg). Her kan du se brytningsfargen (tips) http://leahsol.blogg.no/1307353271_nytt_hjem.html

    ReplyDelete
  34. Hei!
    Jeg fikk et godt tips av en gammel maler en gang... Han mente jeg måtte ta hensyn til hvilken retning vinduene i rommet lå i og hvor mye lys det var der. Har du et rom som vender mot sør og får masse lys vil feks eggehvit bli for gul. Derimot hvis du maler med eggehvit i en litt mørk kjeller uten lys, vil ikke det gule i eggehvit bli så hvitt likevel. Hvis du velger en kald hvit i en kjeller uten lys vil den virke gråere..

    ReplyDelete
  35. Jeg var nede i boden i sted, og da sjekka jeg maltingen. 0500 stemmer, da slipper du dråpene med gult som skiller fra taket... Det er ikke en kald hvit her inne i alle fall! :)

    ReplyDelete
  36. 0500 er ikke det egentlig det samme som Chi?!

    ReplyDelete
  37. så fantastisk blogg du har!
    Du skriver så herlig, og får meg til å trekke på smilebåndet mang en gang. ;-) Herlig!

    Legger meg til som følger, og gleder meg til å se mer ;)

    God pinse!

    Klem

    ReplyDelete
  38. 0500 N er desidert den beste : )

    hilsen meg som ikke gidder male mer : )

    ReplyDelete
  39. Interessant tråd! Må visst legge meg til som følger her ja :-)
    P.S. Bomull er navnet på det som før var eggehvit med en S foran; altså special edition av eggehvit. Som du skriver; den fargen som ferdigmalte lister, dører osv ofte kommer i.

    ReplyDelete
  40. Denne drøftingen oppdaget jeg nå. Jeg bruker helhvit i alle tak og på alle lister/karmer. Men så har vi mye farge på veggene i alle rom. (halvblank oljemaling -LADY).

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...