Tuesday, July 12

tomhet


Hvor noen er på ferie.


Er noen fremdeles på jobb.


Hvor klasserom står tomme.


Og legoklosser tålmodig må vente..


..på at sommerens evige friminutt skal ta slutt.


Hvor ventilasjonsrør med ett blir synlige.


Og lamineringsmaskinen er kaputt.


Hvor kontorstolene matcher..


..dørene der ingen kommer ut.


Hvor knekkebrød-kollega-damene har forlatt sine knekkebrød.


Og tiden står stille.


Hvor vi teller høyballer ned stien.


Og lufter tanker i vinden.


Hvor vi leker i sanden.


Og snakker om den uoversiktlige fremtiden.


Hvor bestevennen min ikke skal være rundt meg lengre,
og gjøre meg øm om hjertet.

Og savnet allerede er der. 


Info: Jeg jobber som miljøterapeut ved en spesialavdeling for fysisk- og psykisk funksjonshemmede barn på en barneskole.
Her er det barn med bl.a. autisme, Downs syndrom, Fragilt x-syndrom.
Her har jeg jobbet i 8 år. Og det første møtet mitt med barna på avdelingen var med ham jeg kaller min bestevenn.
 (Du kan lese om ham her.) Han kom med sine små lubne hender og tilbød meg massasje første dagen min på jobb.
Nervøsitet gikk over til lykke. Og det har stort sett vært en god plass å være.
 Men barna vokser, og blir eldre. Og de begynner på videregående skole, som min bestevenn nå gjør til høsten. 
Man skal kanskje ikke knytte seg, man skal være profesjonell.
Men jeg synes likevel det er tårefullt trist når de slutter hos oss.
 Jeg kan ikke la være.

21 comments:

  1. Åtte år er lenge med samme person, dag ut og dag inn, uten å knytte seg.. det går ikke det. Skjønner godt du kommer til å savne ham ja.
    Nydelig skrevet! :-)

    Klem

    ReplyDelete
  2. Så fint du skriver , og så godt å lese- så flott at det finnes mennesker som deg!
    Får håpe bestevennen din finner like verdifulle nye mennesker å forholde seg til på sin nye skole- det håper jeg. Jeg VIL tro at mennesker som jobber med de spesielle barna gjør det fordi de er glad i jobben sin, og engasjerer seg, såå profesjonell skal man ikke være at man ikke knytter bånd med noen man har hatt daglig kontakt med i 8 år.

    Ha en fin sommerferie da WB!

    ReplyDelete
  3. Fint skrevet,
    savnet er forståelig.
    Heldige er de som har deg som bryr seg.
    På skikkelig.

    Så kommer vel kanskje en ny..?

    ReplyDelete
  4. Jeg kjenner at jeg gruer meg litt til neste sommer. Alexander er ferdig med barneskolen og skal si ha det til alle på skolen og SFO. Men jeg vet at Alexander kommer til å bære med seg alle disse flotte damene og mennene videre i hjertet, på samme måten som din beste venn kommer til å gjøre med deg. Jeg tror ikke det er mulig ikke å knytte seg til andre når man jobber så nært innpå noen som du gjør. Det handler om medmennesklighet og det viser du virkelig.

    Og så må jeg bare si at lappen på den lamineringsmaskinen tror jeg finnes i alle mulige varianter rundt på alle skoler. Tror ikke jeg har hentet hjem datautstyret til Alexander en eneste gang uten at ett eller annet har hatt en "kaputt-lapp" på seg;-D Ellers så går det i Rug Sprø på kontoret hos meg også, litt kjedelig mat men det får meg i alle fall gjennom dagen;-)

    ReplyDelete
  5. Å så nydelig skrevet. Heldige barn som har deg, og heldige du som har dem. Du får følge med bestevennen på sidelinja :)

    ReplyDelete
  6. Nydelig ♥
    Eg vait akkurat ka du meine, grine rett som det e ein skvett når barna forlate oss for å begynna på skulen. Sånn e det bare, profesjonell likavel:-)
    klem

    ReplyDelete
  7. Det er umulig å ikke knytte seg til slike som blir bestevenner! Har hatt det slik flere ganger selv, grått som en dust når barnet har siste dag i bhg.. Heldigvis sammen med barnets foreldre.. :) Vi får trøste oss med at det kommer flere bestevenner!

    SV:Blå sykkel er mitt valg, men den blå sparkesykkelen og den blå hjelmen har hun selv valgt ut :) Bursdagskrona hennes var grønn - også selvvalgt :)

    Er ikke overrasket over at vi deler syn her! :) Vi er nok ganske like :)

    ReplyDelete
  8. Nydelig!
    Klart det er lov å knytte seg til slike herlige unger som gir så mye. Tenker han har hatt det godt sammen med deg..og du med ham.
    Klem;)

    ReplyDelete
  9. Herlig innlegg :)
    Det er ikke alltid like enkelt å la være å bli engasjert litt ekstra :)

    ReplyDelete
  10. Det går over. Du får deg en ny bestevenn;)

    ReplyDelete
  11. (ironi om du ikke tok den)
    Veeeldig flott skrevet!

    ReplyDelete
  12. Ër helt naturlig at man får følelser for noen en har tatt vare på i 8 år:))
    Synes egentlig det er profesjonelt jeg på en måte for tenk om du ikke hadde brydd deg - hadde det vært mer profesjonelt??
    Nei, høres ut som dere hadde et godt forhold:)
    Og snart kommer det nye personer in i livet som stjeler med seg en annen liten bit av hjertet:))
    Skjønner veldig godt at du kommer til å savne han :)
    Toneklem

    ReplyDelete
  13. ...man er da bare et menneske, selv som lærer. Barn gjør noe med oss, uansett, og sånn skal det være. 8 år er lenge, det setter dype spor!
    :-)

    ReplyDelete
  14. Så fint skrevet :)
    Noen knytter man seg spesielt til, og etter så mange år sammen er jo det ganske naturlig. Det er absolutt ikke uprofesjonelt. Heldige dere som har fått være bestevenner så lenge :) Du har sikkert betydd mye for han, både i det som har vært og for det som kommer.

    Bloggen du har hentet bildene fra i innlegget du linker til, er så fin. Så masse flotte bilder og ærlig tekst, og utrolig søte jenter :)

    ReplyDelete
  15. Takk alle sammen!
    Trøstende ord som varmer.

    ReplyDelete
  16. Hanne: Jeg er en av dem som IKKE spiser knekkebrød. SÅ lei!! Men det er jeg som har rydda i knekkebrødposene du ser på bildet. Jeg rydder og rydder på jobb for tiden. Få barn.

    Og det vil gå fint med Alexander neste høst! det er jeg sikker på, men forstår godt hva du mener.. Hos oss går barna fra de er 5/6 år til de er 16.
    Så vi har mange år sammen, heldigvis.

    Og du..hvem tror du har kverka lamineringsmaskinen..?

    ReplyDelete
  17. Frk.Virrum: miljøterapeut! ;o) biiiig difference!

    ReplyDelete
  18. jeg skulle inn hit for å komme med en kjapp småfrekk kommentar men i stedet leser jeg dette innlegget og har bare behov for å si følgende: jeg skulle ønske at mange flere terapauter og helsearbeidere var som deg!
    Måtte alle barn få en 'fremmed' voksen som genuint bryr seg!

    ReplyDelete
  19. Nydelige ord. Heldige den gutten som har hatt deg rundt seg i disse 8 årene!

    ReplyDelete
  20. Det går bra med Alexander videre også, og vi får møte mange nye og fine mennesker. Men vi "mister" mennesker vi holder kjær og har blitt veldig glad i. For vit det at vi blir like glad i dere som dere blir i barna våre♥ Jeg er så glad for at det finnes mennesker som du, som tør å bli glad i barna våre selv om det betyr at det blir vanskelig den dagen dere må ta farvel og se barna gå videre.
    Stor og god klem til deg:)

    (vel, vanligvis er det jeg som kverker lamineringsmaskinen, men siden jeg ikke har satt mine bein på skolen du jobber på så gjetter jeg - du? Det kan da ikke være så lite å gjøre at du må gå løs på utsyret;-)

    ReplyDelete
  21. Så koselig innlegg! Skjønner deg godt! Bare bra tegn at du reagerer slikt! Er selv ganske følelse-menneske, og får klump i halsen bare av å lese innlegget ditt :)
    Stooor klem til deg!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...