Tuesday, August 16

it started with a bus



Hvor noen mørke skyer på den skyfrie himmelen kan være nok.


Hvor man får lyst til ta frem boken.
Og notere flittig.


Hvor man bestemmer seg for at er det nok.


Og det hele startet med en buss.


En grønn buss.

Og hvis du kjenner meg.
Så vet du at

Jeg elsker å kjøre buss..?


Hmm..
Jeg tror det har noe med den vennlige og intime atmosfæren. 
Man gjerne finner på en grønn buss.
Og den alltid imøtekommende og gebrokne bussjåføren.
Som aldri forstår et ord av det du sier.

Og blir ufin.




Og det er jeg lei av.

Jeg er også lei av noen som skal ta i mot brukte klær, møbler og gjenstander.
Noen som burde lyse av takknemlighet, når man står der på døra med en 
eske gjenstander man endelig har greid å separere seg fra. 

Noen som burde hilse pent, ta smilende imot og si takk.


Eller..i hvertfall si takk. Eller hilse.

Eller..noe?
Er det for mye for langt?

Det er visst det.

Jeg mottok kun stillhet og et hatefullt blikk.
Og tenkte at

Dette gidder jeg ikke finne meg i lengre!!!
Skrev en saklig klage til både busselskap og Fretex da jeg kom hjem..


Og himmelen ble skyfri igjen.

Er du flink til å gi beskjed når noen behandler deg dårlig?


Anbefaler alle å sende klage når service o.l ikke er som den skal være. Synes at vi godtar altfor mye i dette landet. Buss er her bare et eksempel fra i dag. Jeg kjører kun buss når jeg er "tvunget" til det på jobb. Så det er med andre ord ganske sjeldent. 
Men jeg tenker....når dette har skjedd meg flere ganger på de få gangene med buss, hvor ofte forekommer ikke da en slik kundebehandling til vanlig?   
Gi beskjed, det er kun slik vi kan få til endringer! Mange har klageskjema  på nettet.

31 comments:

  1. Hei:)Kjenner meg godt igjen i det du skriver her!Skal det være så vanskelig og takke og komme med et lite smil??Jeg var inne for og handle noen småting på en interiør butikk i dag og da jeg hilste og smilte til damen bak kassen enset hun meg ikke!Jeg ble såpass forfjamset og paff at jeg gikk ut derifra ganske kjapt.Mange ganger får jeg god service men det er så irriterende med sånne grinebitere som antageligvis er lei jobben,har en dårlig dag osv..Som regel sier jeg ifra på en fin måte eller går jeg som i dag!Ønsker deg en fin kveld og håper at de tar ditt klagebrev til etterretning!klem:O))

    ReplyDelete
  2. ..fnis..
    Regner med at du skriver gode klagebrev .. også ..
    Prøv å sove ;-) imorgen finnes det en ny dag til deg!

    ReplyDelete
  3. Sånn skal det gjøres! Nå snakker vi! Ja, jeg er "flink" til å gi beskjed. Saklig, men grundig. Gjerne også skriftlig. Ungene mine hater det. Men, om ingen sier ifra, hva skjer med alt som ikke er som det burde være da? Så jeg sier ifra, og det gleder meg å høre du også gjorde det i dag. Bussproblematikken her i byen vet jeg alt om. Kolumbus, skjerp dere. Kraftig. Og, Fretex, si takk, for pokker, det er takket være våre bidrag dere tjener penger. Ønsker deg en rolig kveld...og en fredelig natt! Klem!
    Ps. Hvordan går det med joggingen?

    ReplyDelete
  4. Så kjipt!!! Det der har jeg faktisk ikke opplevd, ikke på flere år i hvertfall. Ihvertfall har jeg i tilfelle glemt det. Men skjønner godt at du sier fra! Skulle bare mangle!
    Så fargerike fine grønne busser finns ikke her forresten.
    Hils både bussjåfør og FRETEX-dama fra meg og be dem skjerpe seg!!

    ReplyDelete
  5. Jeg ble skikkelig SINT i dag. Jeg blir faktisk så sint at man skulle ikke kunne tro det, hvis man så meg. Skjuler det nok godt. Jeg vil ikke virke som en som klager for den minste ting, men jeg synes det er superviktig at flere gir beskjed. Vi finner oss i altfor mye! Og dette er nok ikke første gang jeg klager. Som regel mottar jeg beklagelser, og takk for at jeg gir beskjed. En annen sak er at man på denne måten får det ut av "systemet". For slikt gidder jeg ikke la ødelegge dagen min!

    Hurra for deg frk.Virrum! Jeg visste det nok!

    ReplyDelete
  6. Du, frøken...hurra for deg. For deg! Ferdig. You go, girl, og jeg digger deg. Enda mer nå. Punktum.
    Klem!

    ReplyDelete
  7. Og ja, mormor det skal jeg hilse og si!
    i tillegg til et litt hardt, vennskapelig klapp på ryggen.

    ReplyDelete
  8. Vi får VIP-behandling på bussen vi:) Har nok noe med han som er litt over middels interessert i å kjøre buss å gjøre - bussjåførene kjenner oss;-)

    Jeg jobber i et serviceyrke (salg) og forventer samme behandling fra andre (som jobber i serviceyrke) som jeg gir selv. Det skal litt til før jeg klager, men jeg kan å si i fra ja - både i jobbsammenheng og privat og ikke minst når det gjelder A!

    Klem fra hun som snart er høytflyvende:P

    ReplyDelete
  9. Supert at du sa frå!! Eg har aldri vore flink til slikt, heller ikkje kjent så mykje på sintekjensla. Men merkar eg er byrja å bli sintare og stilla meir krav no, og ikkje berre avfeia slike ting med at det sikkert er min eigen feil... Klageskjema er kanskje det neste eg lyt prøva? Men må seia at bussjåførane eg kjenner til er ganske ok:)

    ReplyDelete
  10. Røsslyng: jeg var akkurat slik du beskriver før. Fant alltid ut at det nok bare var meg det var noe galt med.. men ikke nå lengre, no no way baby!

    ReplyDelete
  11. Om jeg gir beskjed? Det skal jeg hilse deg å si at jeg gjør! Jeg har klaget senest idag: til flybussekspressen som hadde et spetakkel av et kvinnfolk som sjåfør. Min mor som skulle ta bussen fra Gardermoen og til oss..... Skal ik gå i detaljer. Men dama burde finne seg et annet yrke!!!
    Natta. Klemmer. Og PS: jeg jogger jeg også! ;)

    ReplyDelete
  12. hurra for deg Trine også!
    Og den jogginga ja,haha..fikk en strekk i foten så det satte en stopper for det. Men jeg venter på nye joggesko i posten, og er veldig motivert til å fortsette når foten blir bra. (dustefot!)

    ReplyDelete
  13. Tar meg ikke en tier å si ifra hvis servicen er rævva! Det har også blitt en del mail til diverse bedrifter de siste årene, heheheh! Jammen, hvorfor skal folk i servicenæringer få ødelegge dagen min med sitt sure oppsyn og rævva holdning? Nei, ja til flere som sier ifra!!!!Høylytt som bare vi kvinner kan:)

    ReplyDelete
  14. Jeg sitter mye på telefon. I går fikk jeg kommentaren, "Åh, så koselig å høre smil i stemmen!". Kroppsspråk viser også på telefon!

    Alle som treffer andre mennesker bør gjøre sitt beste for å smile. Smiler en så er det vanskelig å være uhøflig.

    Jeg vet jeg burde si fra oftere, men tror ikke jeg er kommet inn i vanen med å klage enda. Skal vurdere det på nytt. :)

    ReplyDelete
  15. Bra jobba! Jeg gjør det alt for sjeldent, men skal begynne fra nå av! Både for å få ut irritasjonen for egen del, og selvsagt for å hjelpe til at det ikke skjer igjen.

    Hm... burde så absolutt gitt beskjed den gang jeg stod bak en stakkars niåring som stod med godteposen i hånden og lurte på hva den kom til å koste. Damen i kassen satte den på vekta, opplyste at den veide 0.495 kg, minnet om kiloprisen og bad ham regne selv. Gutten ble jo helt taus og rødmet, men damen fortsatte: "Hallo! Rund av til 500 gram. Kom an. 5 ganger 7..." osv. Hun så etterhvert opp på meg, sukket og sa" unger kan ikke slikt i dag!"

    Har du hørt så gale?!! Og eg sa ingenting!!! Blei bare heilt paff! Grrrr.... kjenne sinnet komme øve meg igjen. Hadde eg hatt dato for ugjerningen, sko eg pigade tatt ein telefon!

    P.S. Eg gjør som deg og legge igjen ein liden kommentar te deg hos meg :-)

    ReplyDelete
  16. Bra du klaget. Jeg bobler ofte av sinne, men sier jeg fra... Neeeeida.. :-S Og akkurat der og da er det jo best å holde munn, men burde gjøre som deg, sende noe når man kommer hjem. :-) Skal bli flinkere. Lover.. trur je..

    ReplyDelete
  17. Godt jobba WB!!!
    Eg gjev beskjed ja, når eg opplever slikt!

    ReplyDelete
  18. nei det er jeg ikke egentlig- og det er dumt. det var bra du gjorde det!
    takk for besøket hos paraphernalia : )

    ReplyDelete
  19. Bra! You go girl! Selvfølgelig skal man si fra... Selv blir jeg nok stoppet av andre (ikke bedre i denne sammenhengen) halvdeler som ikke sysn man skal si fra... men jeg har faktisk gått på høyskole for å studere service så JA jeg sier fra når noen tråkker på faget mitt! Så det så :)

    ReplyDelete
  20. Bra jobba!!!
    Og er det deg på bildet? Eller?

    Jeg er ekstremt dårlig på å si i fra, ikke bra!! Må øve meg på å bli litt sterkere i stemmen.

    ReplyDelete
  21. Jeg er blitt litt flinkere enn jeg var før.
    Men ikke mye.
    Finner meg nok i mye, og prøver å ikke la det ødelegge dagen min.
    Men blir flinkere hele tiden.
    Er man i et serviceyrke, skal det jammen vise!!!

    ReplyDelete
  22. Jeg må si jeg føler meg flink til å klage (hørtes ille ut) men på en saklig måte altså.. Men jeg er faktisk ganske flink til å rose også, noe jeg synes er like viktig! :)

    ReplyDelete
  23. Siven: det med smiling er jeg helt enig i! og det er jo så enkelt, egentlig!

    Kissamelissa: Har ikke hørt så gale nei!!
    stakkar lille gutten.. Blir sint jeg! Greit med en dato, men skriv eller ring ansvarliges overordnede likevel! Tenk å oppføre seg slik mot barn!

    Frihet: det er nok ikke meg i finstasen på bildet nei - tror ikke jeg hadde smilt akkurat foran der nei.. Tror du? ;o)

    Wheelbug: det er viktig å rose også -enig.
    Men i et serviceyrke mener jeg servicen kommer foran alt..

    ReplyDelete
  24. Etter mange år i servicebransjer er jeg så enig så enig :) (mottok aldri klage heldigvis ;)

    ReplyDelete
  25. Klager veldig sjelden- men har hendt ja, skal mye til men akkurat bussjåfører er visst en egen rase...

    Stå på wb, i et serviceyrke skal man yte service og man har lov å klage på dårlig behandling!

    Og hvorfor blir de sure på Fretex om man støtter dem da? Så mye rare mennesker...

    ReplyDelete
  26. Jeg er ikke flink til å si fra. Jeg kan bli forbanna og provosert, men er pysete når det gjelder å slå i bordet...Burde kanskje blitt flinkere...

    ReplyDelete
  27. Alexia: ja,si det du! jeg blir like målløs hver gang! (for dette er ikke første gangen jeg blir behandlet slik der..) Og jeg er jo egentlig teit som stadig leverer ting der..Duste meg.

    Pia: trodde kanskje du var typen som torde si fra;o) Selv er jeg ikke flink å si direkte fra, sånn ansikt til ansikt.. der må jeg skjerpe meg!
    Er flinkest på papiret. Er flinkest skriftlig sånn generelt også.

    Flotte kommentarer, takk alle i hopa!

    ReplyDelete
  28. Jeg er blitt rammere med årene, og jeg er såå enig, det går ikke an å ha en slik innstilling! Jeg ringte Esso her, for de driver med autogiro på 300 kr, selv om jeg hadde fylt for mer..jeg var ikke oppmerksom nok..ble forbannet og ringte, hvorfor kan de ikke sette det eksakte beløpet på giroen??..men nei, de tjener på at flere enn jeg trykker godkjent..aldri mer!

    Nyt kvelden, klem fra meg;)

    ReplyDelete
  29. Hei på deg, hvordan er det med temperamentet i dag? Holdt deg unna busser?

    ReplyDelete
  30. rolig i dag.. ;o) men så har jeg bare omgitt meg med kjekke og høflige mennesker i dag. Ingen busser. Lenge til neste gang!

    ReplyDelete
  31. Jeg er ikke flink til å si fra. Ikke der å da, i så fall må det bli å sende mail. Er alt for pysetet til å si fra direkte.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...