Thursday, August 25

Svart senker Stavangernatten seg
I stall og stue.


Hun tar på seg
 de lette joggeskoene.
Stikker ut og leker hauk og due.


Faktisk!

Driver du med noen form for bevegelse?

Må jo bare presisere at dette er noe helt nytt for meg. Har aldri vært et treningsmenneske. Har aldri følt noe behov for det.
Men i den siste tiden har jeg blitt så inspirert av venninner som forguder jogging, og som forteller om goder i form av energi og økt følelse av velvære. Jeg er en grublete og tankefull, tidvis noe depressiv  person som trenger ekstra påfyll av endorfiner og energi. 
Og endelig er det mørkt nok for en joggetur

37 comments:

  1. Prøøøøver jo å trene da, men det blir ofte med én gang i uka... Og så prøøøøøver jeg å seile, men det blir oftere en gang i halvåret enn en gang i uka.. Og så tenkte jeg at jeg skulle begynne å dykke igjen, men DET er det flere år siden jeg har gjort.

    Det hender jeg går i fjellet, litt, men jogging`???!!! Nei, DET driver jeg ikke med. Jeg har slått fast at kroppen min ikke er skapt for dette. Det gjør bare vondt - over alt.

    Håper du hadde en fin tur. Det gir faktisk energi, hvis en klarer å fullføre og opprettholde.

    ReplyDelete
  2. Nei, jogging, jo, ein gong kan eg huske at eg gjprde det. I dag er eg berre smådepressiv, men det går over utan jogging :)
    I skrivande stund er eg faktisk bedre allereie...
    Ha ein fin joggetur.

    ReplyDelete
  3. Siven: jeg synes jogging så langt virker overkommelig. Har musikk på høyt volum på ørene, og får beveget meg i delvis ulendt terreng. Treningsstudio,derimot. Det er noe jeg aldri kunne tatt meg ut på! Det du nevner høres spennende ut! (men jeg hadde neppe hatt mot til noen av delene;o)

    ReplyDelete
  4. Jeg jogger. Av nettopp de grunnene du beskriver. Å løpe, svette, tenke og bruke kroppen tvinger tungsinn unna. Skal jo sies at svangerskap etter fylte 35 ikke like lett lar seg riste vekk, som det gjorde da jeg var 20. Så det er klart jeg også jogger for å holde formene under kontroll. Prøve vertfall. Det er rett og slett deilig, man blir hekta, avhengig. Humøret blir bedre. Søvn blir bedre. Og, i byen vi bor, stavanger, er det mange flotte turløyper. Men..jeg løper ikke i mørket!
    Digger at du har begynt å løpe, WB. Du skal se vi løper i hverandre en kveld?

    ReplyDelete
  5. Stavanger er byen. Den har alt. Spesielt her jeg bor, er det både mange bakker og skog/terreng som er fint å løpe i.
    Stolt av at jeg har begynt å jogge. Og det føles bra allerede.

    Tror du skoene på bildet er bra nok? Du som er eksperten her!
    Dyre var de iallefall. Takk for at du inspirerer, du er en av dem☺

    ReplyDelete
  6. ALTSÅ....du må komme deg ned fra haugen din, og besøke haugen min. Løypa rundt Godalen er det lite som slår. Sjø. Bakker. Terreng. Grus. Løp den to ganger og den er passe lang. Den må du prøve! Her får du testet kondisjonen! Skoa...dét tør jeg ikke uttale meg om, føtter er nokså sære greier, vet du. Jeg sverger til Asics Nimbus.
    Sko er dyrt, men viktig. Halve gleden nesten.
    Dette blir gøy å følge med på!
    Klem!

    ReplyDelete
  7. Flott bilde på toppen her, og kule sko! Treningssko må være gode OG kule! Man skal da ta seg så bra ut som man kan når man svetter! Da får visaen brent seg på både klær og sko ;o)

    Hater å jogge, men elsker å danse. Så da blir det studiotrening på meg - dansetimer og pushing av vekter. Da blir jeg stor og sterk, vettu! Og hvorfor trener jeg? Tja... si det... Gidder egentlig ikke, men så var det jo både formen, kondisen og helsa som har godt av det da. Og når man først har kommet seg på trening, er det jo bare helt fantastisk deilig. Men dørstokkmila kan være laaang etter en dag på jobb...
    Pass deg i mørket da!

    ReplyDelete
  8. Å - nå saknar eg Stavanger litt ekstra! Det er jo den flottaste byen me har :o) Min fysikk er ikkje til for jogging, men eg går turar...gjerne to til dagen - og det gjer godt. Sånn ellers får eg nok finne fram sykkelpumpa og pumpe dekka, slik at dei kan slite litt asfalt også. ha ein fin kveld!

    ReplyDelete
  9. Så superflink du er!
    Trening gir absolutt mer energi!

    Jeg takler dårlig sånn kollektiv sjefe-trening,
    men beveger meg mye.
    Er egentlig ikke i ro før kvelden.
    Og da er kroppen min ferdig for dagen..

    Men har hatt noen løpeperioder.
    Deilig.

    God tur!
    I mørket.
    :)

    ReplyDelete
  10. Jeg løper ikke, men jeg går.

    Jeg kjører ikke bil, så jeg får lagt bak meg noen kilometer i løpet av en dag. Og så blir det tur på kvelden, en rute på ca 7 km. Og da er det ikke snakk om noen rusletur, det er så nært jogging man kan komme uten å løpe;-) Hvorfor? Fordi det er deilig å bevege seg, få klarnet hodet litt:)

    Men jogge? Jeg har liksom ikke helt sett sjarmen i det enda.

    God tur WB,
    klem fra meg:o)

    ReplyDelete
  11. flink du er da!
    Jeg hopper bare på trampoline jeg.

    Nei faktisk gjør jeg et par ting til- av og til setter jeg meg på ergometersykkelen. Og så svømmer jeg- med ungene i svømmehallen. Nå er de så store at de klarer seg sjøl i bassenget, så da får jeg faktisk trent mens vi er der, er det ikke flott?

    Jogging burde jeg begynt med- de sier det er bra for hjernen faktisk! Og jeg begynner føle meg blond...

    ReplyDelete
  12. Jeg elsker å danse. Det er min beste treningsform. Nesten all form for dans liker jeg. Blir glad av det. Og sprek. Lett å prioritere.

    Blogger om det her:
    http://ordovergrind1.blogspot.com/2011/05/zumba.html

    ReplyDelete
  13. Mosikken her, og det er herlig; spesielt etterpå da. Er egentlig ikke noe joggemenneske, men nå må jeg ha min løpetur tre ganger i uka. Sammen med min kjære til og med! Hadde aldri tenkt det var noe stas, men virkelig sunt for forholdet. Sko aner jeg ikke noe om, men Asics et eller annet fungerer for meg. Så bra at du synes det gjør godt allerede! Jeg synes alltid det tar et par uker med innkjøring før jeg synes jeg får mer energi enn jeg taper. Nå får jeg definitivt mer energi av det, og krysser fingrene for at det holder utover høsten og vinteren. Så absolutt et billig treningsalternativ. Lykke lykke til!!!

    ReplyDelete
  14. Å, her var det mye jeg kunne nikke gjenkjennende til. Jeg har nemlig også nettopp begynt å jogge...eller bevege meg litt raskere enn rask gange utendørs. Inspirert av venninner som har blitt bitt av løpebasillen. Har også venninner med stålselvkontroll, som løper og fortsetter å løpe uten å elske det.

    Jeg vil så gjerne bli bitt. For løping er jo så enkelt. Bare å slenge på seg skoa og ut. Men fy fader så tungt det er. Fy fader så teit jeg føler meg der jeg beveger meg sakte framover, pesende, i mørket og håper på å møte færrest mulig kjente, som foreldre i klassen f.eks, sånne spreke, pene mødre du veit, som ser smashing ut i tighte løpebukser.

    Men så merker jeg faktisk framgang, klarer å løpe noen minutter mer sammenhengende for hver tur osv. Men fortsatt er det ikke morsomt.

    I perioder er jeg nokså flink med styrketrening, saltrening og spinning. Men nå har jeg ikke vært flink på lenge lenge, men altså i gang med jogging. Og jeg kan ikke gi meg for jeg har meldt meg på et gateløp allerede i høst, uææææææ. Det er forresten hemmelig, vil ha minst mulig blest om akkurat det, he he.

    ReplyDelete
  15. Ps. et det å kaste perler (hahahaha) for svin å kommentere eldre innlegg, eller titter du innom på kommentaroversikten av og til?

    ReplyDelete
  16. Hvis dere har löplabbet i Stavanger så ta turen dit for kjøp av sko! Jeg trener kun for å kunne spise akkurat det jeg har lyst på ;) Jogging er en av favorittene. Spinning er veldig ok, kanskje du burde prøve det!?

    ReplyDelete
  17. Elisabeth: jeg er også VELDIG glad i å danse!!
    men jeg danser mest for meg selv, etter den crazy technomusikken min som tar meg av sted langt langt der borte et sted. Dansing er en fin form for bevegelse! kunne tenkt meg å prøve Zzzzumba!

    Kissamelissa: jepp,jeg sjekker innimellom de 2-3 siste innleggene, men ikke eldre enn det. Tenkte du på de kjeeeempegamle? Vet at du jogger! Og jeg må jo si meg enig i at det herligste med hele joggingen er etterpå;o) Selv jogger jeg ikke langt enda,må ta det easy her..i starten. Har svart deg på skolestartinnlegget.

    ReplyDelete
  18. Elisabeth,innerst i svingen: Så utrolig gøy!! Da er det en til i samme båt som meg! jeg startet først og fremst akkurat jogging, fordi det er en "enkel" sak. Og jeg vet fra ungdommen, at det er hardt i starten, men at utholdenheten styrkes for hver gang. Teit ja,hvorfor tror du jeg også jogger etter mørkets frembrudd?! haha! pesende..der jeg løper (hører ikke selv pesinga pga musikken på ørene da ,heldigvis)Jeg har ikke skikkelige joggeklær en gang.. ;o)

    Stå på Elisabeth,vi jogger "sammen". Hold meg oppdatert!

    Hanne: flinke du! jeg liker også å spasere. Og jeg går faktisk en del til vanlig, både i jobbsammenheng og privat. Har en venninne jeg går tur med som har dobbelt så lange bein som meg, så da må jeg småløpe for å holde følge!

    ReplyDelete
  19. Alexia: svømming er bra! det kunne jeg tenkt meg å gjøre, men jeg takler dårlig offentlige svømmehaller. Synes det er trangt i bassenget etc.
    Slapp av,du blir aldri blond som brunette! oj,den var kanskje litt blond?

    Alexandra: Nå har jeg nettopp brukt mange nok penger på skoene ovenfor her, så de må testes ut først! Så langt er det fantastiske!

    ReplyDelete
  20. Flink du!! Eg gjekk kveldstur seinast i dag, i nett passeleg tempo... Burde nok trent meir, men er så mykje anna eg burde fyrst. Jaja, blir vel ein gong for meg også.

    ReplyDelete
  21. Du...zumba, skal vi? Jeg er med.
    Og..om noen måneder er ikke det beste med joggeturen etterpå, med selve turen. Bare vent.
    Fin fredag!
    Klem

    ReplyDelete
  22. Springer relativt lite, men går masse på jobb. da:) Men de Salomonskoene skal jeg kjøpe meg uansett!!!! Jeg har fjorårsesongens og de er bare helt supre, også for oss som bare går:)

    ReplyDelete
  23. jo da. jeg beveger meg. og det var det ; ) du er flink du!

    ReplyDelete
  24. Her går det mye i rydde hele tiden,vaske innimellom bevegelse!Holder i lange baner:O))god helg:)klem kathrin

    ReplyDelete
  25. Åååå - jeg er også (ny) jogger. Har jogget i perioder tidligere - men aldri helt blitt helt bitt. Men denne gangen har jeg gjort alt riktig - og resultatet er at jeg er HEKTA. Gleder meg til hver eneste "annen hver dag": da er det nemlig en kveldstur. Og det spiller ingen rolle om det regner.... Jeg vil UT! Sier som Virrum: om en stund er det ikke ETTERPÅ som er deilig - men MENS du holder på. Og selvsagt etterpå. Jeg har meldt meg på det samme løpet som Elisabeth (over her). 10 km! Jeg er blottet for konkurranseinstinkt... dette gjør jeg kun for meg selv. Og for å ha et mål med løpeturene mine. Lykke til og kos deg med turene dine. Hold oss oppdatert!

    ReplyDelete
  26. Jeg rydder etter en toåring. Vektløfter ham når han ligger nede. Vasker. Gjelder det?

    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  27. Tenkte egentlig mest på den kommentaroversikten som finnes der en administrerer bloggen (om statistikk og annet). Har lest gjennom endel "gamle" kule innlegg som fenger, men trenger jo ikke kommentere de hvis du ikke bruker kommentaroversikten liksom :-)

    ReplyDelete
  28. Elin: å ha en 2 -åring i hus gir bevegelse nok!

    Kissamelissa: åja,sånn ja.. nei,den kommentaroversikten bruker jeg aldri. Jeg er egentlig ikke så veldig inni sånne blogge-saker..
    Hvis du har veldig lyst å kommentere gamle innlegg,så gjør det heller under siste innlegg. Kjekt at du leser alt det gamle skrotet;o)

    ReplyDelete
  29. For en fin blogg! Jeg jogger fra tid til annen. I kveld har jeg forresten lovet meg selv å gjøre nettopp det. Kjenner jeg angrer allerede, men godt når det er overstått, som kjent!

    ReplyDelete
  30. Først av alt må eg si at eg syns det e utrolig frekt å sammenligna blonde og dumme!!! Mulig det e fordi eg e blond sjøl, ikkje dum men faktisk blond i håret;-)
    Eg beundre alle som jogge, men tvile på eg komme til å gjør det noen gang. Styrketrening og spinning e meir mi greia, når eg ikkje e så deppresiv at eg ikkje orke å trena då vel og merka. Kanskje då eg hadde trengt det mest kanskje...
    Stå på wb, eg e din største fan som heier høyest når du e ute å springe:-)

    ReplyDelete
  31. Jeg har forfalt ! Jeg skammer meg ! ... Og jeg prøver å hente meg inn. Kommer tilbake til spørsmålet ditt om et par mnd.

    ReplyDelete
  32. Tuva: takk!

    Linda: den smarteste personen jeg kjenner er faktisk blond. Så jeg tøyser bare. (tøyser masse vet du) Spinning høres bra ut! Mulig at jeg tester det ut en gang i fremtiden, når jogging blir uinteressant.. ;o)

    ReplyDelete
  33. Jeg begynte nettopp med håndball igjen. Er så stiv og støl nå at jeg kan minne om en 80 år gammel dame når jeg går. Tjohie hvor det går. Satser på at det blir bedre. Treningen er bare en gang i uka, så det spørst...hehe

    ReplyDelete
  34. Hei :)
    Og tusen takk for herlige ord på mitt avskjeds-innlegg! Det rører lagt inn i hjerteroten... ♥

    Det ble bråslutt for meg, jeg mistet bare litt gnisten... men etter alle de herlige kommentarene jeg har fått, så skal man ikke se bort i fra at jeg kommer tilbake etterhvert...:))
    Og jeg kommer helt klart til og lese deres blogger, blir bare ikke såååå mye kommentarer som tidligere;)

    Hehe, ikke noe særlig mye bevegelse her gitt, det må bli mellom PC, kjøkken og soverom, hahaha;))
    Men, nå som jeg tar meg en "pause" (håper jo jeg kommer tilbake) så kanskje det blir tid til litt trening og;)

    Ha en fin helg;)

    Klem Line

    ReplyDelete
  35. Når jeg er inne i perioder der jeg jogger jevnlig går det så greit og jeg får masse energi av det, men nå som det er en stund siden sist er det et he*** å komme i gang igjen!!!

    ReplyDelete
  36. http://open.spotify.com/user/trinehertze...

    (Lista som heter Run Trine, Run!)
    Jeg vet ikke om du bruker Spotify.... eller om denne linken lar seg kopiere. Men jeg prøver (siden vi ikke er fb-venner og jeg kan sende deg denne der).
    Dette er løpemusikken jeg bruker akkurat nå. Kanskje du lar deg inspirere? (jeg ANER jo ikke om dette er musikk du i det hele tatt liker..... det er et såkalt skudd i blinde ;))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...