Sunday, September 25

skogsbursdag

Å flytte barnebursdager UTENDØRS er egentlig
vannvittig greit har vi funnet ut..
Ikke bare er det veldig praktisk, du gir i tillegg barna en spesiell og litt annerledes bursdagsfeiring.
Selv om det er en del å stelle i stand, så er det er mest gøy.
Vil påstå at dette er mulig, uansett årstid.

Du trenger:


En slags skog. Ihvertfall noe skoglignende. Gjerne trær.


En lavvo. En gapahuk. Eller presenning. Indianertelt??


En villmarkens sønn. Du kan få låne min?


Tau. Netting. Planker..
Bare fantasien setter grenser.
Naturen i seg selv har jo det meste.


Bålpanne. Engangsgrill. Eller en gassgrill fra Weber om du vil.


9 viltre gutter. Eller jenter om du har lyst.


Men helst gutter. De er så herlig selvaktiviserende.


Ok da, et par jenter også kan være greit :)


Gode ytterklær.
Her har noen muligens kledd seg litt vel godt. Det var nærmere 20+ da dette foregikk.


En god lederskikkelse.


Presenning til å sitte på. Liggeunderlag. Eventuelt bjørneskinn om du vil være ekstra fin på det.


Minst 40 pølser.
Småfolk får god appetitt av å være ute i frisk luft.


Tålmodighet.
Sjekk krøllene til gutt nr.2 fra venstre. Smelt!


Pil og bue.


Vannballonger.
Alle vet at det er noe med gutter og vannballonger.


Fugler i trærne.


Som man skyter med vannballonger.
Ja, jeg vet! Men jeg kan ikke være pedagogisk riktig heeele tiden. 




Kaffi til halvtrøtte voksne som skal rydde når festen er slutt.


Og barn som sovner når festen er over.

Tror dette må gjentas neste år.

Ser du fordelene ved en slik type barnebursdag?
Eller ser du bare stress?

For vår del fikk vi en unik mulighet til å bli kjent med nye 1.klassekamerater og foreldre.
 Og klassekameratene som ikke er blitt skikkelig kjent enda,fikk mulighet til å bli enda bedre kjent gjennom ulike samarbeidsoppgaver. Bildene du ser er en blanding av to feiringer vi hadde i fbm 6-årsdagen til gutten vår. Den siste dagen var været fantastisk, men det er ikke en nødvendighet.

43 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Så gøy!!
    Jeg ser helt klart fordeler, men også som du sier, noen faktorer *kremt* som må være tilstede. Setter meg herved med en gang opp på listen for lån av mannen din! Oktober, går det greit, eller??
    Elsker å være ute og det gjør de fleste unger også! Så utrolig kjekt dette så ut!

    Igjen, superdupermom, i rekken av selkskap du denne måneden har vært igjennom, dette var imponerende!!
    Vel båst, tipper poden blir helten i klassen etter dette! (Og at dere som forldre også får en neve stjerner i margen!)

    Stoor klem!!
    Psst..fine bilder!

    ReplyDelete
  3. ..foreldre..
    ..selskap..
    (kan rettskriving, men det gikk litt fort her..lammesteika som skal passes på, mens jeg skriver..ikke lett!)

    ReplyDelete
  4. Obs obs!! Innlegget er ikke helt ferdig, gjorde noe feil. Snart klart.

    ReplyDelete
  5. Herlig, bare herlig! Og jeg er enig med deg i at dette går fint an uansett årstid:)
    (og vi kaster på katten med vannballonger så jeg gidder ikke å kommentere hvorvidt det er pedagogisk riktig å kaste på fugler;-)

    Det beste selskapet A har hatt var i fjor, da vi tok med oss 16 stk gutter på bowling. Kosta jo litt, men A storkosa seg og så var det så utrolig lett for mor. To brett muffins og resten ordna de på bowlingen;-)

    Vel blåst kjære du, og gratulerer med den ferdigfeira jubilanten:)
    Klem♥

    ReplyDelete
  6. Nå er innlegget klart. Måtte rette opp litt i en fei, da jeg trykket på noe jeg sikkert ikke skulle trykke på.

    ReplyDelete
  7. Hehe, jeg må le av fugler i trær og så et bilde av en fugl!! Kjempebra!

    Har selv hatt lyst til å feire bursdag ute, men det har stoppet ved spørsmålet: Hvor er doen?

    Hva slags samarbeidsoppgaver hadde dere og hvor lenge varte bursdagen?

    Jeg ser også for meg noen veldig inneglade, protesterende gjester som synes ute er fælt uten perfekt vær. Kanskje det bare er min skrekk?

    ReplyDelete
  8. Vi hadde gruvevandring (med guide og tillatelse) da sønnen var 10. Angret på at jeg ikke hadde tatt med maten ut.

    ReplyDelete
  9. Jeg låner gjerne en villmarkssønn. Hadde nesten klart å overbevise sjuåringen at det er toppers med skogsbursdag i oktober. Men jentas aller høyeste drøm er selskap på Build A Bear, sukk. Så der har vi gitt etter, om det skal bli en sånn bursdagsfeiring får det bli nå. Neste år vil jeg gjerne satse på skogsbursdag. Deres opplegg var veldig gjennomført og så skikkelig artig ut.

    ReplyDelete
  10. Lyllos de barna som har så kreative foreldre, det blir det fina ungar av!

    ReplyDelete
  11. Frk.V: han sier ja. Flott, ikke sant? Får bare håpe han ikke er altfor dyr! :o)

    ReplyDelete
  12. Hanne Og Elisabeth: Høres jo ikke så verst ut de type bursdagene der heller, men Mc Donalds og lekeland-burdager.. Det er en helt annen sak. Det er noe av det verste jeg kan tenke meg.. faktisk.

    ReplyDelete
  13. Åshild: oj, det hørtes spennende ut!! og annerledes.. liker det annerledes :o))

    Alexandra: haha du!

    ReplyDelete
  14. Hoho jeg er definitivt ikke de som trasker rundt med vintersko eller dunjakke. Eier vel knapt noen av delene. Ikke støvler heller. Trenger jo ikke det her på Vestlandet.

    Og ser helt klart fordelene med å feire bursdag ute. Vi haddet det ute ifjor. Men i skogen...vel ser at det kan være enkelt, men jeg mangler så å si alt det dere hadde, så da ser jeg bare stress...

    Og i innlegget under. Jeg er imponert over det meste. Du er en supermamma som legger så mye ned i en 5 årsdag. Mange selskap.
    Jeg har gitt opp hele greia der. Har funnet ut at jeg ikke kan opprettholde standaren med 3 selskap pr unge som fyller år, dersom vi skal ha flere barn...
    Jeg liker det enkelt, så her har vi barneselskap, og familieselskap på rester en time etter barna er gått hjem. Ferdig på en dag. Det liker jeg! hehehe

    ReplyDelete
  15. Eg elskar det! Vi har feira begge småtrolla ute kvart år(dvs Inge er 3 og Mali er 1, så det er ikkje maaaaange år det er snakk om). Dei er ikkje så gamle enno, så her har det vore nok me ei sandkasse og nokre ballar på plenen. Men her var det mange gode idear så eg må ta med vidare!!

    Heldige guten din og venane hans som har kosa seg slik.

    Godt å vere ute; ingen rot inne og alle kan bruke utestemme uten at dei vaksne blir nærmare galne i hovudet!

    God søndag til deg!

    Klem Hanne

    ReplyDelete
  16. lammelaartanker: do burde ikke være et problem, mye kan gjøres i naturen bak en busk. Men det kan være greit at man ikke er for langt hjemmefra. Denne skogen er rett ved her vi bor, så vi kunne kjørt noen til oss, dersom de ikke hadde klart å gå i skogen.

    Samarbeidoppgavene gikk ut på at vi f.eks delte inn i grupper der den ene veiledet en annen som hadde bind for øynene, til et sted. Vi hadde også hinderløype der de måtte hjelpe hverandre. Vi unngikk konkurransepreg, så langt som mulig.

    ReplyDelete
  17. åja, og bursdagen varte i utgangspunktet i 2 timer, men tiden gikk så fort at det det dro litt utover.. den siste varte i 3,5 timer..

    ReplyDelete
  18. Takk for gode tips, skal forsøke å huske denne bloggposten!

    ReplyDelete
  19. Fantastisk! En skulle vøri 6 år igjen og bli bedt i sånn bursdag!!!
    Aldri feira mine ungers bursdag på den måten, men har lagd skattejakter og pølsebod innendørs, og en gang leid et grendehus nedi veien her og bedt inn hele klassen til 10-årsfeiring.
    Ellers er jeg glad for at barnebursdagsplanleggingstiden er over ;) Nå er det nok med voksenbursdager, tar på det også!!!

    Beundringsklem fra meg til deg!

    ReplyDelete
  20. Utendørsbursdag året rundt er helt topp. Vi har blant annet hatt OL-leker i snøen og stafetter om våren. Dersom noen er urolig for at noen små barn skal stikke av, kan jeg anbefale å være i en barnehage. Da er det gjerde rundt.

    ReplyDelete
  21. Hadde flere utebursdager da våre 3 var små. Spesielt med mellomste som fyller i april. Flott med boltreplass utendørs.
    Husker en familiebursdag på tur langs kysten i blåveistida med pølser, vedpinner og marsipanbløtkake fraktet flere kilometer. Feiringen ble vellykket med bål, "boksen går", slengtau og barkebåtrace.

    Sjøl er jeg vant med utebursdager for jeg er julibarn. Nemlig!

    ReplyDelete
  22. Så herlige bursdagsselskap :o)
    Vi har to sommerbarn, og da passer det særdeles godt med utebursdag. Men vi har holdt dem i hagen. Utrolig deilig med særlig spisingen ute :) Når minstemor blir 3-4 år, er det mulig det blir noe i skogen, for forholdene ligger helt til rette her.
    Synes det er værre med aprilbarnet vårt. Kan fint ha utebursdag, men de siste årene har det vært så vanskelig å planlegge pga uforutsigbart vær. Vinter? Vår? Sommer? Og jeg er glad i planlegging. Liker ikke ta barneselskapet på sparken...

    ReplyDelete
  23. Jeg sier JA til fler bursdager og i det hele tatt flere aktiviteter ute!

    ReplyDelete
  24. .. Og det så jo helt fantastisk ut!

    ReplyDelete
  25. Jada, tenåringen har hatt utebursdag siden han var liten. han fyller i desember, og om han er heldig er det snø. Det er han sjelden. Men allikevel vil han fremdeles ha selskap ute. Og vi bor jo i villmark. Griller mat, henger opplys ute og har det riktig koselig.

    så jeg er helt enig!
    Uteselskap er en flott idè!

    ReplyDelete
  26. Fargebarn: ingen supermamma her. Det kan jeg love deg. Jeg hadde aldri orket familieselskap etter et barneselskap! Men jeg ser helt klart fordelen med å bli ferdig etter 1 dag!
    Hadde jeg bare orket..

    HeiltA4: det der med utestemme er et godt poeng!!

    Benedicte: ja,smart! ikke alltid lett å holde orden på hvor alle er til enhver tid.. Så det er et STORT ansvar. Derfor er det viktig med nok voksne i utendørsselskap. Det er egentlig det som er det travleste med å være ute, spesielt for en hønemor som meg.. :o)
    Bursdager i snø høres helt topp ut, og slik vintrene våre har vært i det siste, så er jo det en mulighet.

    Hilde og Elisabeth: hageselskap pleier vi også ha, så langt det lat seg gjøre -men det er voksenselskap. Vi har jo ikke somre her i vest lengre, så det blir som regel et veldig uforutsigbart prosjekt. Selv har vi ikke stor nok hage, synes jeg, for barnekalas i hagen.

    ReplyDelete
  27. Sali for någen kjekke selskaber! Eg kjenne at bursdagsgnisten har avtatt med årene, for nå ska de helst greie seg sjøl. Sånne utendørsbursdager e jo bare gull verdt for ungene, og eg må jo sei eg e mektikt imponert av opplegget. Tydelikt någen så e vande med å organisere aktiviteter for mange onger på ein gang...eller?

    Eg lure litt på ka ein supermamma e, og kem som eie sannheden om det begrepet? Du e ein supermamma i mine øyne, og det betyr ikkje at eg tror du har samme aktivitetsnivå og stelle i stand for ungene dine heile, heile tiå! Eg bare føøøle at du e ein mamma som sønnen din kan ver jysla glad for at han har, og då e du jo supermamma. Eller ka? ;-)

    Nå kan eg vel sei vel blåst!?

    ReplyDelete
  28. Oj, dette var jo superduperlurt!! Du kunne jo ha tipsa om dette litt før, så gyngehesten til minsten hadde overlevd sjuårsbursdagen her i huset... ? ;) Men heilt klart noko me skal vurdera til neste år, kan jo eigentleg alle triksa frå eg tok uteskulefaget på lærarskulen, men kjem ikkje alltid på at dei faktisk kan brukast heime også;) Kjekt med innlegg frå deg igjen, har venta ei stund no!

    ReplyDelete
  29. Siden jeg plutselig er blitt guttemamma, så suuuuuuger jeg til meg dette med alle sansene mine! Sånn SKAL jeg også virkelig gjøre! Supersmart"!!

    ReplyDelete
  30. Kissa: takk! ja, hva er en supermamma?!
    Det er ihvertfall ikke meg.. og dette her kan heller kalles et superpappa-opplegg, jeg bare pekte her og litt der.. :o)

    Stemmer! Han er speiderleder, og jeg jobber spes.pedagogisk på en skole. (Så jeg kan litt det der med "dressur") :o)

    Vel blåst ja, neste år, max 2. Det ska vær sikkert og visst!

    ReplyDelete
  31. Det så kjempemoro ut. Ja til flere slike bursdager! Også så kjekt at du låner bort mannen din til å hjelpe til, da..

    ReplyDelete
  32. hmmm......jeg ser IKKE helt for meg min Anton der, må innrømme det. Kanskje begynne handle på Rema igjen.
    Men du er skikkelig smart- ikke kommet på å ha sånn bursdag! Sikkert fordi jeg ikke har villmarkens sønn tilgjengelig.

    ReplyDelete
  33. Inspirert til tusen! Bare litt synd at mine små har bursdag i nov/des. Mulig man må feire det noen mnd tidligere. Digger!

    ReplyDelete
  34. Utebursdager er en fantastisk oppfinnelse :) Har prøvd det vi å og det er helt herlig - både for voksne og barn ;)
    Klæm

    ReplyDelete
  35. Sånne bursdagsfeiringer varmer en gammel,avdanket pedagogs hjerte! Dette kaller jeg skikkelig bursdag! Du er faktisk supermamma. Fordi du orker. Fordi du lager det ekstra. Og fordi du fryder deg selv ;-)
    HaVakkerDag! Klem :-)

    ReplyDelete
  36. Håvard har bursdag på januar og feiret 11 års dagen tildels ute. De satt i stampen hele kvelden i snøfokk og hagl om en ann. De kom inn da de skulle legge seg. Funka som fjell, og nå har flere bedd seg selv til neste års feiring B)
    Utebursdager er tingen!

    Klem

    ReplyDelete
  37. Jeg VISSTE det var en grunn til at jeg liker deg!!! ;-)))) Knall med utebbursdag. Vi hadde lavvobursdag for to-åringen for snart et år siden.Kjempekos!! Og det blir garantert gjentatt. :-)

    Herlig det er flere av oss.(-og jeg bør vel ikke være overrasket over at det var du som gjorde som meg.. :-D)

    Smask!

    ReplyDelete
  38. Utebursdaager, JA TAKK!! Vi har også kjørt på det, men må innrømme at du kjører mye mer stil, assa!! Flinke og kreative er dere!!!
    Ha en fiinfiin kveld, kjære du!

    ReplyDelete
  39. Høres herlig ut!
    Vi skal ha vært første barneselskap i år, eller nei, neste år ;) Her har nemmelig begge guttene bursdag i februar..
    Vi kan jo håpe på under 10 blå ;)

    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  40. For en fantastisk idé!!! Dette skal prøves ut i en eller annen sin bursdag ja. Så kjempegøy ut. Jeg hadde digga å kaste vannballonger på fugler. :)

    ReplyDelete
  41. Så inspirerende, jeg er på let etter ideer til bursdag til lillemor, hun har bursdag i høst å i år vil jeg ha utebursdag, siden jeg å barnefar ikke bør sammen lengere å det kunne vært gøy å samlet barna hun leker seg med:) (slipper å få den lille leiligheten full av voksne å barn:-P )

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...