Saturday, October 15

14.oktober


Det var en vakker høstdag midtveis i oktober. 
Mammabloggeren og rosabloggeren og den vimsete lillebroren gikk en tur i skogen.
Løvet dalte så vakkert ned mot bakken. Og høstsola smilte til oss gjennom trærne.
Vi ble røde i våre kinn, og så lykksalige i sinn. Vi kastet bladene i luften og lo: Ho ho ho!
Vi drakk kakao og gikk oss litt vill. Der inne i skogen, oss bloggere og en til.
Der var vi til sola ga oss en rosenrød nattaklem.
Og med rompa full av løv. 
Vi gikk lattermilde. 
Hjem.


Kødda!!


Vi var på shopping!!
Nå igjen.


Der du slipper å traske i løv.


Der du kommer deg opp ved å være sløv


Der det er stein etter stein uten stopp..


Og slettes ingen sopp.


Der noe er kjent.


Der noe er sprøtt.


Der noe overhodet ikke er søtt.


Der noen holder ut.


Og noen vil ha mer.


Der barna bare ler og ler og ler.
Som du ser.

Hva shopper du helst?
Og klarer du å shoppe med små (eller store) shoppinghjelpere på slep?

54 comments:

  1. HATER å shoppe! Alt! Min søte lille aner ikke hva ordet betyr engang. :-D

    ReplyDelete
  2. Elin: HÆ?? det er ikke mulig...???

    ReplyDelete
  3. hihi... og jeg som trodde du var på en idyllisk høsttur i skogen på den første vinterdag.
    Der bomma jeg skjønner jeg!
    Har ikke store beltet i shopping, men må jeg så må jeg ;)

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Mormor: til det siste du sier der sier en shoppoholiker: ??

    ReplyDelete
  6. Var det datteren din som satt på den denga i tidligere innlegg! Trodde det var et modellbilde du hadde knabbet fra en ukjent nettside. For ei vakker jente!!

    Neh... Shopping gjør jeg aller helst alene, men det er igrunnen ikke verre å ha med barna enn venninner på shopping. Best er det igrunnen med mannen min (huff, for et uttrykk) for han er så ærlig!

    ReplyDelete
  7. Jeg har hatt sort belte i shopping, men har blitt mer kritisk/selektiv med årene, og skal jeg shoppe, så må jeg være helt alene..også uten hjelp av ansatte på butikk..jeg vet jhva jeg skal ha når jegeren i meg dukker fram:O))
    Når det er sagt, herlige shoppinghjelpere du har!!

    ReplyDelete
  8. Haha! Den var god! Shopping med ungene på slep er ikke mulig. (Men begge mine er yngre enn minsten din, så om noen år!!??) Jeg er egentlig ganske dårlig på shopping, men liker sportsbutikker om vinteren. Fine unger du har!

    ReplyDelete
  9. WB: Jeg er ingen shoppoholiker ass... Skjønte ikke spørsmålet heller jeg, haha!

    ReplyDelete
  10. Kissamelissa: jepp,jenta til høyre i senga er jenta mi ja:)

    Så det er best med mannen din..?? haha,hoho!
    heldig du!

    Tovepia: Jeg shopper også helst alene OG uten butikkansatte!! Bare så det er sagt! Her en dag var det ei butikkdame som fulgte etter meg fra sted til sted og sto så og si nesten oppi meg!!
    Trodde jeg skulle eksplodere. Men det gjør jo aldri snille piker. (uheldigvis)

    ReplyDelete
  11. Helst på bruktbutikk ;) men det går an andre steder også, men da må form og humør være på topp..
    Takk for kommentar hos meg :)

    ReplyDelete
  12. Jeg elsker å shoppe...
    Aller helst interiør -men det visste du jo ;)
    Men også klær til liten og stor i familien.
    Ikke så glad i å handle mat da...
    Og handler best uten unger på slep!

    NYDELIG det første høst bildet!!!

    Fikk noe fint bli med hjem da?

    Klem May Helen

    ReplyDelete
  13. Shopping juhuuu!!! Hva er vel bedre en fin høstdag?! Og du er ganske smart, vettu! Dokumentere shopping - det glemmer man vanligvis, til tross for at det er en stor del av livet.
    Handler gjerne med unger på slep, men helst uten. Bare ikke mannen! Han hater shopping, og da blir jeg stressa siden jeg prøver å skynde meg.

    ReplyDelete
  14. Jeg liker å shoppe når det ikke er noe jeg skal ha. Da finner jeg alltid noe jeg "trenger". Skal jeg ha noe spesielt derimot, da fortoner en shoppingtur seg som rene marerittet!!!

    Og barna dine er like tålmodige som de er vakre. Shopper jeg sammen med Rebecca går vi stort sett hver til vårt og møtes til lunsj, Alexander blir ikke med på shopping så lenge det ikke er han som skal kjøpe noe - da er han en racer.

    Fin kveld, her står kake i ovnen og jeg skal ned og sette på en maskin klær. Klokka er over 2300 og nå virker jeg.
    Klem til deg kjære du:)

    ReplyDelete
  15. May Helen: Jeg er jo også veldig glad i interiørsaker.. og i dag har jeg vært OVERALT (Bohemia, Ikea, Smak, Berheim..) Men aller best liker jeg å handle barneklær! En stor lidenskap!

    Vi kjøpte ikke så mye i går, det blir ofte slik med unger på slep! Men eldstemann som er en stor snobb, eh..nei jeg mener selvfølgelig veldig merkebevisst, hun fikk vist meg alle de tusen bursdagsønskene sine på de dyreste butikkene i byen (Lexington og Høyer..grøssss!)

    ReplyDelete
  16. Jeg er veldig god på vindus-shopping, ikke så god ellers. Kanskje bortsett fra på Rema. Der er jeg stort sett innom hver dag.

    Synes du burde vurdere en karriere som lyriker! ;o)

    ReplyDelete
  17. Hilde: ja, ikke sant! men jeg føler meg ganske teit der jeg står og knipser her og der.. av bygninger og sånt.. men sånn er bloggelivet.

    Manneforbud her også!! de blir bare et forstyrrende element!

    ReplyDelete
  18. Eg smilte meg gjennom heile innlegget:) Har fått meir og meir sansen for shopping, hugsar eg syntest det var forferdeleg kjedeleg då eg var lita... Men best å vera åleine, har eg nokon med meg, blir eg berre stressa på deira vegne, og klarar ikkje slappa av og kosa meg med shoppedill;)

    ReplyDelete
  19. Hanne: kakebaking og klesvask etter 2300?
    Ja, det høres helt riktig ut :)

    Heidi: takk! selv om det var ironisk ment, så tar jeg det til meg :)

    Røsslyng: helt alene og med god tid er best ja. jeg stresser meg også litt med andre på slep..

    ReplyDelete
  20. Ironisk? Å neida, slett ikke! Har lest adskillig dårligere diktning en det du presterer der! Og det er iallefall helt sant! :o)

    ReplyDelete
  21. Gud, den rosabloggeren din er fantastisk nydelig! :)
    Jeg tenkte "Åh, for en herlig idyll!", da jeg leste første del... Den shoppingrunden var ikke like idyllisk, tenker jeg... Tjihi ;) Jeg vet, får ikke shoppa sammen med noen jeg heller... Møkk!

    ReplyDelete
  22. Shoppe shoppe shoppe! :D

    Gjør det ikke så ofte, men liker det godt. :D Sko, klær og vesker.

    ReplyDelete
  23. Randi: lite idyll her i gården :)
    men shoppingturen var faktisk veldig fin!
    nydelig vær og glade barn, og så bor vi i Norges fineste by vet du. Og det hjelper.

    ReplyDelete
  24. Siven: shoppe shoppe!
    og du er jammen meg sent oppe!

    ReplyDelete
  25. Hepp hepp! Det er jammen du også!

    ReplyDelete
  26. jepp jepp! (hvem holder lengst?) :)

    ReplyDelete
  27. irriterende at jeg ikke klarer stille inn riktig klokkeslett på innleggene, men til opplysning så er klokka 01:36 akkurat nå.

    gjeeesp ja.

    ReplyDelete
  28. Jeg tar snart natta så det er godt mulig du slår meg. Er glad i senga mi jeg. :D

    ReplyDelete
  29. Shopper når jeg må, og da helst alene...... Handyman kan få være med, men ungene går lei etter ca 3,5 minutter........

    ReplyDelete
  30. Søtt innlegg, vennen!
    Du har to nydelige shoppinghjelpere!

    Jeg må innrømme jeg ofte er pakkesel/står og venter/skal mene og synes/betaler når de store jentene drar meg med på shopping. PÅ spøk har jeg mange ganger sagt de kun kommer til å huske shoppingturene våre, og lite annet..

    SKal jeg shoppe til meg selv, noe som skjer ytterst sjelden fordi da vil jeg være alene og ha tid. Men skjer det, kikker jeg og kjøper det jeg får lyst på. Har som du vet et pengetre i hagen, så her er det ingen begrensning...syke syke stavangerpriser ingen hindring...... not.

    Ellers kan jeg fortelle deg at jeg har shoppingforbud til minstemann. Hun har nok. Mer enn nok.

    KLem

    ReplyDelete
  31. er han så tålmodig og blid som det ser ut som, han lillebroren??? Jeg shopper best alene! uten unger (og for ikke å snakke om mann) på slep!
    Vi skal nok få mange fine shoppingturer jeg og vesla, men akkurat nå er hun inne i en 'litt vanskelig' periode: hun vræler hvis hun ikke får den dropseska, hun vræler når hun må sitte i handlevogna, og når hun ikke får sitte i handlevogna. Hun vræler når hun må prøve lue, og når hun ikke får ta med hello kitty ut av butikken... for å ta noen eksempel. Fin søndag til deg og de vakre barna dine!

    ReplyDelete
  32. Jeg elsker å shoppe. Elsker! Trives best alene på shoppings, men klarer det med slep også. Til tider! Og Stavanger, en nydelig shoppingby. Dét må jeg si.
    Mitt vintagehjerte elsker Fretexen deres! Synd at Harry Camping ikke har vintageklær for voksne mer, om den i det hele tatt er der enda?

    Bloggen din er svært svært fin, altså.

    ReplyDelete
  33. Hehe! Det var friluftsbloggaren det ;)
    Eg er dårleg på shopping, så eg treng shoppetips til londonturen 5. November.
    ShyB

    ReplyDelete
  34. jeg shopper mest på nettet, jeg. I fred og ro og med ting jeg kan distrahere Benedicte med:) slik som Timmy på tv´n og andre pedagogiske riktige aktiviteter:)

    ReplyDelete
  35. Jeg shopper også helst på nett..jeg liker å shoppe turklær. Ellers er jeg håpløs.Det som er bra med å være sånn..er at jeg sparer masse penger ;-)
    Ha fin søndag! Klem

    ReplyDelete
  36. Nydelige er de, barna dine WB. De ser fornøyde ut med shoppingrunden, - på bildene iallefall.

    Husker slike shoppingrunder når barna var små, som mest vellykkede når det meste gikk på deres premisser. Hvis ikke blei det fort et stressmoment. For alle.

    Jepp. Jeg er kreps. :o) Uten at jeg vet så mye hva det innebærer av månesyke og andre greier.

    ReplyDelete
  37. Herlig!! Jeg elsker å shoppe, lykke!!!
    Å null problem å ha hele gjengen på slep, men sefølgelig gøyere uten barn og med full lommebok :)

    ReplyDelete
  38. Shopping på egenhånd høres helt himmelsk ut, for en luksus! Ellers blir det stort sett tvangsshopping med to villebasser på slep. Og der andre unger går pent ved siden av sine foreldre, har mine to en tendens til å slettes ikke gjøre det. Særlig skobutikker er en stor utfordring da begge hater å prøve sko.

    Din bytur så jo riktig så idyllisk ut, bortsett fra for lommebokens del, da?!?

    ReplyDelete
  39. Hurra. Du har fått award! Seriøst-gjør hva du vil med den..men det er hyggelig ment! Ligger ute på hm nå..

    ReplyDelete
  40. Du har morsomme innlegg, altså!! *smil* Koselig å se deg inne hos meg. Anbefaler Idas Give Away på det varmeste.

    ReplyDelete
  41. shopping har begynt å bli gøy igjen nå, var ikke noe særlig da de minste var mindre for å si det sånn. Min DeeDee er nå en perfekt shoppingassistent, og min Dexter er typisk mann og lider seg høylytt gjennom runden. Men syns egentlig det er ikke så verst.

    Så blir mest shoppingturer og lite skogsturer på oss og for tida.

    Ha en fin søndag, jeg har ennå ikke klart å komme meg på nett der jeg bor, men måtte innom og hilse på deg! klemz!

    ReplyDelete
  42. Wow, kjenner jeg får sommerfugler i magen bare av å se på shoppingbildene deres. I <3 shopping, dessverre. Det er den beste medisinen som finnes.

    Barna dine er så pene !!

    ReplyDelete
  43. det ser ut so mdere hadde det kjempe moro... dattera er bare tre så vi har litt tid for vi koser oss sammen på shopping ; )

    ReplyDelete
  44. Ha ha, oktober idyllen sprakk fort i naturen :-) Du tar så fine bilder. Jeg elsker å shoppe med og uten store og små. Emosjonell shopping. Shopping av ren lyst. Impuls shopping.. Nå forlater jeg tråden..

    ReplyDelete
  45. Jeg er en elendig shopper! Jeg liker det så lite at jeg kan ikke si det sterkt nok. Jeg blir sliten.... De gangene jeg shopper litt - er de gangene jeg egentlig are skal i butikken etter melk. Og uuups - der blir jeg uten forvarsel sugd inn i storsenteret. Og det er greit. Ellers hadde det blitt lite nytt på menneskene i dette huset.
    Og - har gitt deg svar på sprm ditt ;)

    ReplyDelete
  46. .... og fine unger! Og den jakka der er veldig dyr. Frekt.

    ReplyDelete
  47. Det siste bildet der var helt fantastisk. Virkelig vakre barn du har !
    Jeg shopper helst barneklær. Det er så ENKELT ! Vet alltid hva jeg liker til ungene, men det er verre med meg selv.
    Går fint an å ha de med meg også, men da helst i vogn og så må de være opptatt med noe. Bolle eller en bil eller sånn.

    ReplyDelete
  48. Takk alle i hop for fine komplimenter!
    (blir nesten litt innbilsk her jeg sitter, så slutt med det der!! hoho,neida.)

    Dessverre så ligner ikke barna på sin mor.
    (eller var det omvendt..? akk ja.ja.ja)

    ReplyDelete
  49. Hei der! Norges finaste by ja, her er det mange kjekke sjeler, seriøst :) Eg hadde også med meg lillebror på shopping på lørdag, han fekk til og med være med mamma på Tjølsen og kjøpa ny brystpose (som min engelske onkel så elegant kalla det når han lærte seg norsk), han satt så fint på ein stol og venta medan mamma fekk løfta og lufta og lempa på barmen sin. Lillebror var først med på Perlehuset, seriøst (!!), så handla me nye vintersko til lillebror, så var han med mamma på Tjølsen som sagt før me smatt innom Kremmerhuset og for heim. Han var ein prins! Takk for koselig helsing, set pris på det :)

    Ha ei god veke da du!

    ELi :)

    ReplyDelete
  50. Enig! Stavanger er en "helt OK by" ;))
    Jeg trivdes godt de gangene jeg var der, sådetså - så lenge det er ved kysten, så er det som regel veldig, veldig fint ;)

    ReplyDelete
  51. T A K K for at du forvillet deg inn på bloggen min! Har sittet og lest samtlige innlegg du har lagt ut. Skrur nå av pc-en fordi ukens bloggetid er oppbrukt.
    (Yah, right).
    Hang rundt i byen selv fredag, sammen med min tapre 5-åring. Geopark, barnemuseum, lekebutikk og snopebutikk. Galpedagogisk.
    Kjenner det i hjertet når du skriver om en tenåringsmors bekymringer. : )

    ReplyDelete
  52. Bare innom for å takke for støtten via kommentarfeltet i bloggen min! Jeg trenger all heiarop jeg kan få! Man sier at når Gud stenger en dør, så åpnes tre nye. Jeg er på let etter en åpen dør jeg nå! :)

    Ha en deilig dag og tusen takk for omtanken!

    ReplyDelete
  53. Så nydelig det siste bildet der var! :)
    Jeg er glad i shopping, og blir faktisk oppriktig lykkelig når jeg finner meg noe nytt - uansett om det er klær, interiør, eller sengetøy, men jeg har faktisk mistet litt teken...
    Etter at jeg har jobbet på b-young i en del år og så klart kjøpt alle mine klær der til svimlende 50%, så har jeg rett og slett blitt lit gnite og lat på shoppingen altså...
    Ikke bra!
    Her må det trenes :)

    ReplyDelete
  54. Liker heltså å sitte i sofaen å shoppe! Da slipper jeg trang prøverom og svette ekspeditører. I byen liker jeg best å sitte på kafe, bruke lang tid, prate, la barna løpe litt rundt :) Er nok ingen shopper akkurat..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...