Monday, October 17

kule naboer


Sånn av og til. Sånn enkelte dager.

Så kjenner jeg litt ekstra på hvor heldige vi er med,
og hvor takknemlige vi er, og hvor glade vi er for

våre kjære kjære naboer.


Bare ta en liten titt!
Her har en av våre søteste naboer spikret opp et lite DIY-skilt. 
Et sånt skilt man bare må smile av.

Og som gjør at man føler seg ekstra varm i hjertet.


Den samme gjestfrie naboen fant ut her en vårnatt at han ville 
kutte ned store deler av beskjære vårt nyplantede kirsebærtre for oss.
Det hadde han selvsagt tillatelse til. Det står jo tross alt nesten på hans tomt.

Og det var derfor han gjorde det på nattetid.


Men i dag dere.
Da ble takknemligheten nesten uutholdelig.


Da hadde nemlig noen plassert en container inni mitt elskede kaneltre.


Ja, hey hey hey!!! Why not liksom?

Se bare hvor fint den gule containerfargen matcher treets gulgrønne bladverk!


Noe brukket. Noe strukket. 
Men treet blødde ikke uten gode grunner.

Containermannen kunne nemlig fortelle at det hadde vært så mørkt da den ble satt på treet.
Aha! Da så.

Og dessuten så hadde naboen ønske om å ha containeren akkurat der.
Aha! Da så. 


Og det er da jeg selvfølgelig ikke kjenner at det skjer noe med de kjærlige nabotankene mine.


Og du må for alt i verden ikke tro at jeg blir rødglødende forbanna, og tenker tanker som at.. 

Du kødder ikke med kaneltreet mitt for pokker!!!

For eksempel.


Synes du jeg er en rar nabo?
Eller kan det muligens hende at jeg har rare naboer?
Er du en rar nabo?
Eller er det alle de andre som er rare?

I dag er jeg sint. Og jeg tenker rare ord inni meg. Slike ord som jeg aldri ville sagt høyt. Og det er helt sant.

62 comments:

  1. Merkelig hvordan noen bare tar seg rette uten å forhøre seg eller rådføre seg med andre!!
    Men de lever vel i sin egen lille boble og tror at verden kretser kun rundt deres føtter, hihi....
    Skjønner godt frustrasjonen i dette tilfellet.
    Vet ikke om noe annet råd enn å ta noen dype magedrag og puste rolig ut......hehe. Er du heldig så hjelper det litt;)
    Stor klem

    ReplyDelete
  2. Og jeg kjenner at jeg er så glad, så glad for at jeg i det minste ikke har naboer..
    ..nå midt oppi alt annet som er kjipt.

    Kanskje du skulle fylt opp denne containeren?

    ReplyDelete
  3. Åhå, no kjende eg at det gnistra litt her også, hjelpemeg for nokon "kjekke" naboar då!! Og så det fine kaneltreet ditt, håpar det ikkje får varige men! Har vore borti nokon liknande, ein gong eg skulle ut døra, stod det ein diger tilhengar rett inntil inngangsdøra vår - på vår tomt. Og her er det ikkje "ingen parkering"-skilt, men "privat parkering"... Malt på treplanke faktisk, endå meir diy enn dine naboar sitt ;) Nei, god betring, og ver så snill: gje naboen beskjed, dette er ikkje nett vits i å brenna inne med....

    ReplyDelete
  4. Tone: har prøvd dype magepust, funker ikke :(

    Bondekona: ja,gjett om jeg mange ganger kunne tenkt meg å bo der ute på prærien. Og kanskje jeg skal fylle opp containeren med kvister og løv?

    Men hva er det som er leit, du min dyrebare venn?!

    ReplyDelete
  5. Av og til skulle man nesten ønske man bodde "der ingen skulle tru at nokon kunne bu"!

    ReplyDelete
  6. huff, her tror jeg nok det er naboen din det er noe galt med, sånn i tilfelle du ikke allerede visste det.
    har selv hatt en del rare naboer opp igjennom årene, ingen slår dog min kjære elskede Glenda, som etter mange år fremdeles kaller meg Gillian og som jeg tror jeg kunne ha skrevet en såpeserie manus om, kanskje jeg burde blogge om Glenda en vakker dag :)

    ReplyDelete
  7. Jeg kan godt frese sammen med deg! Hadde tidligere noen naboer som var noe for seg selv. Åh, for noen historier vi har. Her har dere i alle fall full rett til å be containerselskapet komme og flytte den gule doningen.

    ReplyDelete
  8. Kjedelig når mennesker ikke vet hvordan de skal fungere i nært selskap med andre.

    Hva gjør dere med konteineren nå da?

    ReplyDelete
  9. Røsslyng: Det er en lang historie bak skiltet i dette tilfellet..og den skal jeg ikke gå inn på her nå:)
    At det ellers settes opp Privat parkering-skilt, det har jeg full forståelse for.
    Det det er snakk om her er en helt annen sak.

    Og jepp, jeg har ordna opp. Har jo vært i samtale med "containermannen" et par ganger, og jeg ba dem flytte dem. Jeg spurte ikke, slik jeg pleier. Jeg beordret dem! (litt stolt!)

    ReplyDelete
  10. flytte *den* (ikke dem, det var kun 1 -heldigvis)

    ReplyDelete
  11. Jill: yes please, fortell om Glenda!

    ReplyDelete
  12. He he, leser naboen bloggen din?
    Vi har jo ingen naboer akkurat nå, så jeg kan ikke svare på det nabospørsmålet ditt...

    ReplyDelete
  13. Pia: YOU LUCKY WOMAN!!!
    Og for å si det slik -det hadde ikke gjort meg noe om naboene leser bloggen min!

    ReplyDelete
  14. WB; hva sa du til naboen??
    For du har vel sagt noe?? Gjort noe? Pønsket ut noe??

    ReplyDelete
  15. Hurra for sånne naboer! Hva skulle man gjort uten?? Da hadde hverdagen blitt kjedelig da.....

    Jeg selv er en fantastisk nabo! Det er alle de andre som er dumme og dustete :)

    Ha en fin kveld :) (på tross av.....)
    Klæm

    ReplyDelete
  16. Her er det ingen naboer i umiddelbar nærhet. Takk og lov, sier nå jeg. Men du var heldig som fikk en comtainer da.... fyll den opp... om natta..

    ReplyDelete
  17. Virrum,Virrum! Hvilken av dem? Den ene er ikke til å snakke til. Og den andre har gjort seg utilgjengelig, flyttet ut og gjort huset til et hybelhus. Hurra!

    ReplyDelete
  18. Hm..jeg er nok litt rar..men jeg aldri satt noenting inn i naboens hage. Eller klippet noe av naboens ting.
    Kanskje han ikke vet at alt ikke er hans. Noen mennesker tror alt er deres.
    FrekkeNabo.
    Klem fra meg som har forstått at jeg ikke er så rar likevel ;-)

    ReplyDelete
  19. Vi trodde vel at livet på landet skulle være forskånet for sære naboer. Den gang ei. Fra 2008 til våren i år har det kjørt ca 2000 lastebiler fulle med fyllmasse forbi her sånn ca 1 m fra bryggerhuset. Artig sak i tørkesommeren 2008 da støvskya sto og vi skulle male husene. Vi er ikke på talefot.

    Du har derfor min største sympati.

    ReplyDelete
  20. Jøss...gi lyd om du trenger hjelp, jeg kommer ilende!
    Så banker vi de!
    ;-)

    Men seriøst, sånn går ikke an!

    ReplyDelete
  21. Du verden, hva skulle man vel gjort uten gode naboer?! Vi har noen potensielt gode naboer selv, men så gode har de ennå ikke blitt. Mulig de synes vi er gode naboer istedet... Men bortsett fra det: Kaneltre? Virkelig?

    ReplyDelete
  22. Bente: egentlig så har jeg sansen for rare mennesker! men her referer jeg til rart, som på den sæææære syke måten!

    Åshild: det forstår jeg godt. Ikke på talefot her heller. Og det står ikke på oss, forsåvidt. Det er bare så synd at jeg er så opptatt av skjerming i form av trær..

    ReplyDelete
  23. Hallemann for noen folk...
    Grisebank og buksevann?

    ReplyDelete
  24. frk.søt: mener du det? i såfall, stikker du oppom i morgen -så tar vi dem. Ta med balltre.

    Kissa: jo,tydeligvis! (mye rusk her oppe på haugen, det skulle man kanskje ikke tro?)

    Heidi: ja, jeg kaller det kaneltre. heter muligens kanelbjørk eller bøk. Vi finner det ikke ut. lukter kanel iallefall. Og det er det mest dyrebare jeg har utenfor.

    ReplyDelete
  25. Balltre, slåsshansker, tåregass, hekksaks, røtterfeller og strømpistol pakkes i sekken, skal bare strikke oss noen heldekkende svarte finlandsdrakter.
    Sees!

    ReplyDelete
  26. Fy for en frekk nabo, kjenner jeg blir ARG av å lese dette!!
    Håper du får tatt igjen på en bra måte en gang!!
    Klem fra størstepia
    PS: vi har heldigvis et godt forhold til naboene våre!;)

    ReplyDelete
  27. Ikke gøyalt med egoistiske naboer! Veit åssen det er. Har faktisk en sjæl. Men det har roa seg med åras løp. Og de er ofte på langtidsferie i syden. Sammen med han Carl i Hagen sikkert.
    Så jeg skjønner godt at du er sinna!!!

    ReplyDelete
  28. Naboen til mamma (etasjen under i blokka) skrev brev til alle i oppgangen etter at han fant EN sigarettsneip på plattingen sin. Han bor nederst, på hjørnet, ut mot gangveien. Sikkert noen i etasjene over som har sluppet den ned....

    Herremin, for en nabo du har! Jeg hadde vært SINT, og sikkert snakket i store bokstaver....

    ReplyDelete
  29. Alt er normalt..... (forstår GODT at du er sint) !

    ReplyDelete
  30. Oj oj... svært spesielt! SVÆRT!! Usedvanlig ukule naboar du har, er det mulig. Fysj og æsj!

    ReplyDelete
  31. Damn! (sorry...)
    Da hadde jammen meg jeg blitt sint og ja!!
    DU er IKKE rar, men naboen din er VELDIG rar!

    Håper du er litt roligere i morgen, og knakje kan konfrontere de med dette!
    Lykke til;)

    Klem Line

    ReplyDelete
  32. Rar nabo. Sånn er det visst bare. Huff!

    ReplyDelete
  33. Du må si ordene høyt!! Gjerne så naboen, og andre naboer, hører det! Rop det ut! FÅ DET UT! "Aaaaah, den jævla nabo'n! Jeg hater synet av nabo'n min, han er så fisefin!", synger Prima Vera. Du skulle sunget litt mer som Prima Vera innimellom du også, Whitebite :) God bedring til kaneltreet!

    ReplyDelete
  34. Dustenabo! Får helt VONDT når jeg ser på kaneltreet ditt! HUff!
    Har hatt noen sånne dustenaboer sjøl, men heldigvis ikke mange, de fleste er veldig ok. Ikke blitt kjent med noen naboer her på nye plassen ennå, men han banket hardt i gulvet en kveld han som bor under meg- likte ikke musikken min- og den stod nesten helt på laveste! Veeeldig lytt hus. Så skal bli spennende framover med mine 2 små sjarmtroll som ikke klarer gå men må løpe og sprette.

    Ha en fin natt whitebite, håper kaneltreet slapp med skrekken- klems and hugs!

    ReplyDelete
  35. og du, stiller gjerne med finlandshette og balltre jeg og.

    ReplyDelete
  36. Du og du så heldig du er med naboene dine da, hjelper deg med hagearbeid og all tingen...
    Si fra skal jeg komme nedover og okkupere hybelhuset. Jeg er nemlig den perfekte nabo (og det sier jeg i all beskjedenhet altså:)

    Natta kjære du, her er det hæla i taket og nattevåk. Så da var en bloggrunde på sin plass:o)
    klem♥

    ReplyDelete
  37. Wow, så frekt !
    Jeg er en nabo som jeg tror alle anser som rar. Jeg trekker meg unna, isolerer meg, men er kjempe sosial og utadvendt når jeg først dukker opp en sjelden gang. Jeg er rar. De andre naboene her er veldig sosiale, og møtes ofte til kaffe, lunsj, hytteturer og den slags. Jeg er bare den rare, som alltid kommer med unnskyldninger dessverre.

    Ellers så kan jeg jo si det var veldig deilig å være på healing. Overraskende godt. Følte det veldig ubehagelig de tre første minuttene, men så forandret det seg til noe varmt, behagelig og godt. Jeg kjente ABSOLUTT noe i kroppen. Ulike energier som vanvittig varme, sterk kulde og svimmelhet når hun var for nær hodet mitt. Skal dit to ganger til, og gleder meg allerede til neste gang :-)

    ReplyDelete
  38. Men jeg kjenner ikke noen fysiske forskjeller enda. Hun fokuserte på det fysiske (blant annet nyrene mine som ikke er helt bra om dagen), og hun fokuserte på psykiske, siden jeg er totalt tappet for alt. Når det gjelder det psykiske er jeg absolutt roligere til sinns og gladere :-)

    ReplyDelete
  39. Jeg har ikke ord... dette slår jo nesten våre naboer som maler vårt gjerde i bæsjebrunt og knekker greiner av vår hekk for etterpå å kaste haugen inn i vår innkjørsel... bare f.eks. djiisses!! :( godt du sa fra søs! ta di! ellers komme eg! :)

    ReplyDelete
  40. Takk for alle tilbud om hjelp (med grisebank!
    Det vil komme godt med når den søte hevnen er klar. Me ska ta de!!! :)

    (Jeg har forresten fått containeren flytta, men nå står den slik at vi nesten kjører i den når vi skal ut med bilene. tjoheii, kjekt med litt ståheii!)

    ReplyDelete
  41. Og søs: alle naboene rundt dere er spinnhakka gale, sånn er det bare. klems!

    ReplyDelete
  42. Kanskje naboen planlegger å flytte og derfor har behov for container for å rydde unna alt rotet som han ikke skal ta med seg når han flytter? Man kan jo håpe...

    ReplyDelete
  43. Æh, kilent det der med sånne naboer som tar seg ekkelt tilrette. Si ifra!!!

    ReplyDelete
  44. Hmmm... skjonner ikke hvorfor han ikke kan snakke med dere og bli enig? Slikt uvennskap er da bare sa unodvendig. Vi har kjempefine naboer i var lille blindvei. 19 morsomme og vennlige husstander. Og 1 som ingen lenger snakker med. Ikke sa rart nar den ene husstanden i tur og orden driver og saksoker naboene for alt mulig dill og dall som kunne blitt avklart om man bare snakket sammen og la godviljen til...

    mennesket er et rart dyr.

    ReplyDelete
  45. Ups, ups! La oss håpe han les bloggen din!

    ReplyDelete
  46. *fnis* Er disse tatt med dustefunksjonen?? Vi har en stille krangel med en nabo om en hekk, men ingen container har dukka opp enda.

    Ha en fin dag, til tross...!
    Ciao!

    ReplyDelete
  47. Uff, stakkars det fine treet ditt...
    Naboer altså! Som regel kjekke å ha, men når slikt skjer eller når nabodama kjører borti den nye bilen vår, ja da kunne vi vært foruten ;)

    Så du har aldri vært hos Frk. Lykke?
    Veldig kjekk butikk, som du så.
    Gå inn på linken under her, så finner du både adresse og mer om butikkens innhold ;)

    http://frklykkeas.blogspot.com/

    Ha en fin tirsdag og håper naboene er snille med deg i dag ;)

    Klem May Helen

    ReplyDelete
  48. TJohei og diplom til "gode naboer". Jeg er heldig og har lite sånne problemer....og vi bor tett i tett. Tror de fleste og har forstått at (du kødder ikke med Fru Langstrømpe.....)skal vi ha det greit må en være grei selv. Men du kan du få noen til å filme deg og frk. Virrum når dere skal ta disse "grusomhetene"....det skulle jeg likt å sett! Jeg freser litt med deg....hjelper det?

    ReplyDelete
  49. Hei, snublet innom bloggen din! Kul,...du vinkler innleggene humoristisk:)
    Snakkes vi innom meg?

    Lisette:)

    ReplyDelete
  50. Høres ut som du har like gode naboer som oss....

    ReplyDelete
  51. Vi har heldigvis greie naboer, en haug med greie enker ;) Det er vel vi som er "bråkmakerne" i gata ;)

    ReplyDelete
  52. Vi har herlige naboer som vi nesten aldri ser, perfekt!!!

    Å om jeg er en god nabo, neppe, her bråker vi konstant og ungene hyler ute tidelig på søndag :0

    ReplyDelete
  53. Det er ein lang historie bak privat parkering-skiltet her også, men trur ikkje eg treng ta den no;) Hovudingrediensane er pensjonistar utan parkeringsplass framfor huset sitt, og parkering som sperrar vegen til vårt hus... Men ting har roa seg no som dei endeleg har fått ordna seg plass framfor huset;) Prøver å halda ein god tone med naboane, og det går stort sett greitt. Men trur det hadde vore vanskeleg i eit tilfelle som ditt...

    ReplyDelete
  54. I dette tilfellet er det bra at du har skaffet deg en hel haug med søsterkoner. Sammen er vi sterke og vi tar naboene lett!! Med den containeren på plass så er vi nesten i mål hvis vi skal ha programserien din som mal (Jada, vet jeg hengte meg mer opp i containeren i hagen enn de 15 barna og de 4 konene...)

    Jeg har ellers ganske så greie naboer (en del av dem er jo oppblåsbare og krever lite og klager enda mindre, så det er jo ren luksus). Er selv en grei nabo også. Ifølge min standard ihvertfall.

    Håper vakre treet ditt overlever uten varige mèn!

    ReplyDelete
  55. Kjipt med dumme naboer. De forsurer så altfor mye! Vi er kjempeheldige og har mange virkelig gode naboer som har blitt til nære venner. Men vi har også et par duster som hadde gjort seg best langt ut i skogen, helt for seg selv. Det er noen som ikke burde bo tett på andre mennesker, som ikke tåler andre enn seg selv og sine behov.
    Og ikke skjønner jeg hvorfor det skal være så vanskelig for noen å være høflige og snakke med andre på en ordentlig måte. Her har vi noen som sender brev i hytt og pine og filmer og fotograferer for å ha bevis på alt det "gale" andre gjør.

    Spent på å høre om den søte hevnen ;o)

    ReplyDelete
  56. Eple: at jeg ikke har tenkt på det før??
    kanskje containeren var til meg? og de 15 potensielle barna mine?? skulle likevel gjerne hatt oppblåsbare naboer..

    Hilde: snakker du om meg? hoho! jeg springer jo rundt og dokumenterer og tar bilder av alt det psykopatiske naboene her gjør! og det er seriøst -ligger i utdannelsen min, dette med dokumentasjon.. juss og sånt vet du :)

    Det snodige er at så lenge det er NABOER so gjør sånt så er det greit -da kalles det nabotvist eller noe sånt. men hvis dette var en utenforstående, så hadde det vært kriminelle handlinger noe av det vi selv har opplevd her.
    men når det er naboen.. ja, da er det bare slik liksom! Må forøvrig tilføye at det er en annen nabo som har det største problemene med denne ene naboen her (han som beskjærer og skilter og gud vet hva..) Så det er ikke vi som har det verst.

    ReplyDelete
  57. Fytte rakkern!!! Jeg hadde blitt rasende!!! OG forlangt den flyttet!!

    ReplyDelete
  58. Havfruen: det var akkurat det jeg gjorde! )begge deler!)

    ReplyDelete
  59. Oi... tror jeg hadde blitt litt sint jeg også på denne naboen! (det skal litt til for å få meg sint), men du, er det mulig? Seriøst. Denne naboen virker ikke helt mild...

    Måtte le også. Du er så dyktig på å se det humoristiske i saker. Liker det!

    Håper naboen ikke har funnet på flere rare påfunn i kveld :)
    Klem

    ReplyDelete
  60. Du hverken ER eller HAR en rar nabo! Du har en forbainna sylfrækk nabo (som vi sier her på midten) FAEN altså, kjenner sinnet tar meg. Frekke folk er noe av det styggeste jeg vet, folk som ikke tar hensyn til andre og som tenker på seg selv først tåler jeg ikke! Rett og slett! FAEN igjen!! Blir sur av slike!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...