Thursday, October 6

pedagogmamma

Det er heldigvis fredag, og dagene bare seiler avgårde.
Og dagene som seiler avgårde blir til uker
Og ukene blir fascinerende nok 
til år.

Og i snart 17 av disse har livet mitt bestått av å være en mamma.


Men ikke en hvilken som helst mamma,
hvis det var det du trodde?

Hvis du absolutt ikke ser hvem som er på bildet, så kan jeg fortelle deg at det er teoretikeren og psykologen Jean William Fritz Piaget som er verdenskjent innen teori på barns utvikling.

En mann man bare er nødt til å forgude når man har 
studert barnevernspedagogikk gjennom flere år. 
Og mitt yngste barn er selvsagt oppkalt etter ham.


Men det jeg skal frem til er at jeg som et resultat av disse studiene 
selvsagt er blitt en skikkelig velykket og tidsriktig pedagogmamma.
Eller rettere sagt en barnevernspedagogmamma.

Jeg lever og ånder på pedagogisk vis, både hjemme og på jobb.
Og det må både barn og mann pent finne seg i.

La meg visualisere med noen pedagogiske prakteksemplarer.


Ca.kl 0715 sover dette barnet fremdeles søtt, og vil snart våkne uthvilt og opplagt til en ny og forhåpentligvis meget pedagogisk tilrettelagt dag.


Og han vil iallefall ikke være sur og altfor trøtt som B-menneske-mora si,
og må iallefall ikke hales som en tung potetsekk ut av senga.


Etter en pedagogisk riktig frokost som overhodet ikke befinner seg foran TV, 
trener vi på en runde bokstavlydering mens barnet knasker omega-oljer
(som er bra for konsentrasjonen)


Vi pakker en ikke-fetende pedagogisk matboks,


..tar på oss den hjemmesydde lua,
og rusler til skolen samtidig som vi på pedagogisk vis tar oss tid til å studere naturens mange småsaker.


Som et pedagogisk forbilde bruker jeg iallefall ikke miljøskadelige fremkomstmidler.
(hark haaark)


Det første vi gjør når vi kommer hjem etter en pedagogisk dag på jobb til vår lite pene entre hall
er å trene pedagogisk på at hvert klesplagg har sin plass.
Legg merke til at knaggen er pedagogisk plassert i barnets egen høyde.


For det skal iallefall ikke se slik ut.
 Da hadde det klikket for pedagogmammaen.


Pedagogmammaen lager alltid en pedagogisk sunn middag, 
og finner frem de pedagogiske selvlagde matchings-brettene mens vi venter 
på den pedagogisk sunne maten.


Vi kler oss iallefall ikke i barnslige tigerkostymer og spiller ludo.


Og på tavla skriver vi vanligvis kjemiske formler og hypoteser og lignende.
Her er det iallefall et nabobarn eller noe sånt som har vært på ferde.


Og jo, vi har selvfølgelig en pedagogisk timeout-benk,
og den brukes flittig.


Og mens pedagogmammaen tar seg en kjapp joggetur


så tar pedagogbarnet seg av dagens innlegg.


Og resten av kvelden så chiller vi iallefall ikke på sofaen foran TVen


Kjenner du deg igjen?
På hvilke områder er du mest og minst pedagogisk?

49 comments:

  1. Hehe herlig er du:))
    Jeg må nok si at jeg nok ikke lever opp til pedagogens
    råd. Men så har jeg hverken pedagogisk utdanning, lest bøker om det eller fått det inn med morsmelken:)

    Velkommen som følger hos meg;D det var hyggelig!
    God helg tildeg og dine - pedagogisk eller ikke;)
    Klem fra meg

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Hehe, hvis jeg hadde være skikkelig hårsår nå så hadde jeg snudd og aldri kommet tilbake. Jeg er en sånn nr1 på stort sett alle eksemplene bortsett fra hypoteser, time-out og blogging;-) Men jeg tror det er mer en "miljøskade" enn et bevisst valg, og jeg tror også du vet hva jeg mener:)

    Hvordan jeg var når storesøster var liten velger jeg ikke å skrive så mye om denne gangen, men det sier seg vel selv at når jeg var bare barnet selv når jeg fikk henne så var nok ikke pedagogikk særlig i høysetet:S

    Og du: det er fint å se at det ikke bare er jeg som virker best etter klokka elleve på kvelden:)
    Klem til deg
    Hanne:)

    ReplyDelete
  4. Elisabeth: godt å høre. Er ofte bekymret når jeg betrakter verden gjennom det sylskarpe pedagogblikket mitt.

    ReplyDelete
  5. Hanne: det vet jeg jo at du er! og jeg vet at du på mange måter må være slik..

    inni her, skal jeg si deg Hanne -så finnes det en del som faktisk er sant! så dette er ingen latterliggjøring eller håning av noe som helst slag.

    Og jepp, fungerer best etter 23.00

    ReplyDelete
  6. Hehe, du e fine!

    Jeg er mest pedagogisk på jobb (siden jeg også er utdannet pedagog), og så er jeg minst pedagogisk lørdagsmorgener og når jeg irriterer meg over frk. Tweens elendig pianoøving. Jeg gjør henne ikke akkurat bedre, for å si det slik... (Nå har jeg forresten sjerpet meg, og setter meg i godstolen med strikketøyet og gir maaasse ros mens hun øver. Iallefall har jeg klart det to ganger nå,... :-/ for jeg innser at hvis ikke, så slutter hun med spillingen stakkars jente. Da kom jammen hennes motivasjon snikende tilbake, så full sjerpings!

    B-menneske jeg og. Egentlig verdt å blogge litt om hverdagen til b-mennesker når jeg tenker meg om. Kan ikke du ta den utfordringen, wb?
    Klem :-)

    ReplyDelete
  7. Det er verdig likt hos oss, siden jeg også er pedagogmamma - med både førskolepedagogikk og litt barnevernspedagogikk i ryggsekken. Klart det er!

    Men joa, litt er det der, men mye av pedagogikken er litt nedtonet på hjemmebanen. Når ungene vet hvilke strenger de skal trykke på, så blir liksom litt av den gode pedagogikken borte, og særlig når mor er trøtt og sliten.

    ReplyDelete
  8. Hvor er jeg pedagogisk ? HM... Har jeg ikke tenkt så mye på . Må jo prøve å gjøre ting som jeg føler er riktig selv . Og som jeg ser funket på meg ( eller ikke funket ;)Poden og jeg har våre diskusjoner ! he he - Jeg ser ironien din ;)

    Ha en fin dag !
    Janne

    ReplyDelete
  9. Som om jeg skulle ha skrevet det selv. Men, er det virkelig noen som ikke har det sånn egentlig?
    ;)

    ReplyDelete
  10. Haha! Morsomt:)
    Godt at det ikke bare er jeg som er upedagogisk "inimellom":)
    Som nå - lar ungene ser barnetv mens jeg puster litt ut foran pc'en:)
    Jeg er nok for lite pedagogisk når det kommer til dette med tv-titting.. De burde helt sikker sett mindre...
    Og jeg burde laget mer næringsrik mat...
    Og vært mer ute og klatret i trær... (Istedenfor å sette de i tvillingvogna og gå tur....)
    Så hvor er jeg i grunn pedagogisk... Tja... Jeg leser mye for guttene:) Og synger. Med min bedrøvelige sangstemme....:) Og sier fryktelig ofte at jeg er fryktelig glade i de:)
    Vi kan vel alle bli bedre i det meste, men så er det viktig å noen ganger tenke at vi er gode nok også:)

    Tusen takk for den hyggelige kommentaren du la igjen inne hos meg:)
    Koselig at du titter innom!
    La igjen et svar til deg der inne:)

    Ha en fin-fin fredag!
    Klem!

    ReplyDelete
  11. Du beskrev min verden til punkt og prikke! Akkurat nå har jeg pedagogisk høstferie som iallefall ikke inneholder sofasløving og harrytur...

    ReplyDelete
  12. Jeg er til og med nesten spesial-pedagog..så det jeg sier har tyngde ;-)
    Jeg tror du har verdens beste blikk på hva du driver med i hverdagen din. Og hvis ikke det er skikkelig god mor,vet ikke jeg hva som er det!
    Ha en fantastisk dag-Kanskje det er sol hos deg også?

    ReplyDelete
  13. Sukk...ømt punkt.
    Det er ikke vilje det står på, det kan jeg si!
    Men..jeg har vel kommet til at i denne pedagogikk-superduper-mammagreia, som vi egentlig alle vil/bør/tror/ vi skal være gode på, så velger jeg meg mine kamper.
    Det nytter ikke å skulle stå til A på alle områder, og ikke er det viktig heller, tror jeg.
    Som du vet, WB, har jeg endel utfordringer med minsten for tida..men, har valgt å begynne i en ende.
    Nå legger jeg lite vekt på "uviktige" ting som kan stjele for mye fokus, og fokuserer på "mentalisering". Du kjenner sikkert begrepet...?

    Ha en knall dag!
    KLem

    ReplyDelete
  14. Jeg ble rett og slett pedagogisk riktig av å lese! Herlig - og takk og lov at du lever et normalt liv. Dette lover bra for unga dine ♥

    ReplyDelete
  15. Hehe, svært godt innlegg,, igjen :)
    Kjenner meg igjen i det du skriver. En pedagogisk plan? vel, det eneste fast jeg kommer på er rutinen rundt middagsbordet. Alle samlet til samme tid. I helgene er det frokosten som utgjør samlingen, for her kan varierende faktorer spille inn på tidspunkt for middag :)

    Nyt helgen. klem :)

    ReplyDelete
  16. *Ler så tårene triller*. Takk for nok et flott WB-innlegg, du er RÅÅÅ!

    Her i huset er det kun blitt studert barnepedagogikk i ett år på videregående, så jeg er nok et stykke bak deg der.... selv om vi faktisk prøvde å lage et pedagogisk tidsriktig høstbilde med selvplukkede blader her om dagen.. Det endte med at ungen spiste blader og klinte med limet over halve bordet. Noen må nok forklare ham et og annet om pedagogsiske aktiviteter..at de ikke er til for å prøve ut mammaens pedagogiske tålmodighet, f.eks. ..men som sagt, jeg har bare et stakkars år med små-ped.. så da så.

    :-D ha en fin fin fredag!

    ReplyDelete
  17. He he :) Høres ut som en helt vanlig hverdag hos oss i Fjøset dette ;)
    Er i grunn glad for at jeg ikke har pedagogikk på timeplanen, for da vet jeg ikke om alt det gale jeg gjør ;))
    Klæm

    ReplyDelete
  18. Hihi:) Tenkjer at noko stemmer, og noko er pittelitt overdrive...ja? For min del, har eg nokon ting eg er oppteken av, t.d. korleis ein snakkar med/til kvarandre. Og at eg prøver å forklara ting som skjer med ord, så dei også blir flink til å ordleggja seg, og seia det dei tenkjer på.

    Spesielt pratar me ofte om ting som skal skje, og førebur oss på det. Jenta var ei stund veldig var for brå endringar. Ho likar best å ha litt oversikt over både dagen i dag, og veka framover. Då glir ting mykje lettare, utan for store protestar:)

    Er ikkje så flink til alt du nemner, nei. Men prøver i alle fall å innsjå og innrømma mine feil, tenkjer at det er no eit steg på vegen mot å bli flinkare?

    ReplyDelete
  19. Hahaha! Har høyrt at pedagoger sine barn er dei værste.....vi er unnataket frå regelen, mine og dine barn. Og barna til alle andre pedagogbloggarar,trur det er mange av dei innpå her;-)

    ReplyDelete
  20. Kissamelissa: hva er det du sier?? piano som er så vakkert!!! :) Spilte selv piano i den alderen og husker hvor godt det var å få ros av moren min.. Bare det at du sitter der gjør nok jenta di enda mer motivert!

    Musikk står mitt hjerte nært!

    Klem til et B-menneske fra et annet:) (vi får nå sjå då..)

    ReplyDelete
  21. Hilde: hoppet du av barnevernsped.studiene da eller??

    Skjerstad: hvilken ironi??

    Guro: tydeligvis..

    ReplyDelete
  22. Hehe, elendig pianoøving i den forstand at hun øver alt for sjeldent, og at jeg da maser og maser og sukker og stønner dagen før hun skal på spilling. Da ER bare ikke leksen godt nok gjort. Lillesøster klimprer i vei; litt hver dag. Og da får storesøster neller. Skulle gjerne spilt piano selv, jeg. Gitar også. Kan noter, og klimprer i vei på leksene til jentene. Skulle bare ønske fingrene mine kunne danse over tangentene. Heldig du er som kan spille!

    ReplyDelete
  23. Røsslyng: overdrevet? jeg overdriver vel aldri??
    Muligens så er kanskje dette med å våkne uthvilt noe overdrevet.. og dette med bil...og dette med maten..

    ok da.. og kanskje dette med kjemiske formler..
    og at jeg lar barnet ta seg av blogginnleggene..

    men utenom dette så er det mange sannheter her :)

    ShyB: fatter ikke og overhodet hva du prater om.
    men det er alltid unntak fra regelen ja.

    ReplyDelete
  24. Elskar at du får meg til å knise litt i kvart einaste innlegg!! Fantastisk evne! :)

    Minst pedagogisk (seier pedagogen...adjunkten): frukost og kveldsmat framfor TV. Jeiks!

    God helg!!

    Klem Hanne

    ReplyDelete
  25. Kissa. åja,sånn ja! men det er jo bra! hva med litt belønning for øving?! Det fikk jeg.. F.eks timebetaling? vet det høres dumt ut, men hvis du tenker på gevinsten.. Mange mener jo at motivasjonen må komme innenfra, men det er ikke alltid den er der.. men det vet jo du selvfølgelig!! Rektor??

    ReplyDelete
  26. He he, jeg synes tigerkostymer og tegninger er riktig så pedagogisk:) Og time-out er vel ikke helt i vinden? Eller er det fortsatt noen som tviholder på sånt?
    Tror vi gjør ganske mange pedagogisk "riktige" ting helt naturlig - det har vel litt med utdanninga og jobben å gjøre - man har det i blodet, lissom;)Men en god del ting gjør jeg ikke helt etter boka. Fordi jeg ikke gidder.
    Det er rimelig mange pedagogbloggere, som Shy B skriver.
    Og Piaget er jo et gammelt idol;)

    ReplyDelete
  27. Piaz: Timeout er ihvertfall i vinden hos oss. Har du ikke sett supernanny?? :) hva andre gjør er jeg ikke så opptatt av!

    Timeout er genialt, synes jeg -for det blir lett tomme trusler og lite konsekvent grensesetting hvis man ikke har en konkret konsekvens. Her gis det en advarsel om timeout først, og bare det er nok til at oppførselen bedrer seg straks (hos oss).. Forstår egentlig ikke hvorfor det er så virkningsfullt, det å sitte på en benk med deilig lammeskinn og chille i 6 minutter. Men for en 6-åring er dette tydeligvis dødsens kjedelig.

    Har lurt på å innføre det samme for samboeren. Det blir da blir det 39 minutter på benk. Lurer på om det har samme effekt?

    Alle barn (og menn!) er jo så ulike, noe funker for noen , noe funker for andre.

    Jeg er ganske striks på enkelte områder, og vet hvordan jeg vil ha det - og det er jo kun fordi jeg mener det vil være til det beste for mine små.

    En større utfordring er dette med at mor og far bør være samstemte og nokså like i oppdragelsen.. Dette er en like stor utfordring hos oss som hos andre! kanskje spesielt hos oss, siden jeg har så sterke meninger om hvordan jeg vil ha det -ideelt sett.

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Frk.Virrum: Det er nettopp det! Det er jo ikke viljen det som regel står på. Det er det å få det til -det man vil!

    Det er det jeg på en underlig måte prøver å komme frem til i dette innlegget.

    Vi får fortsette å gjøre vårt beste:)

    ReplyDelete
  30. Akkurat nå funker det godt at jeg drar godstolen bort til pianoet og sitter avslappet med strikketøyet og nynner (prøver iallefall...) til melodien og skryter uhemmet. Er ikke imot belønning for øving. Kan jo gi et kick for videre indre motivasjon (se at det nytter å øve mye). Hun foreslo selv å få belønning for hver gang hun perser på svømmestevner, men der streiker jeg. Hun er jo topp motivert for å perse, og da er jeg redd penger vil ødelegge.
    Ps. Ikke rektor, men inspektør (eller avd.leder som det nå skal hete i Stavanger kommune). Helt fersk sådan.

    ReplyDelete
  31. haha, knall innlegg!
    Som jeg kjenner jeg er litt trøtt til å kommentere- men du veit meg, med de perfekte ungene, nøye oppdratt etter Supernannys oppskrift....

    har forresten ikke noen timeout-benk. Mine unger må sitte på do. Og det gjør de frivillig rett som det er- så timeout funker det faktisk!

    Hvor jeg er mest pedagogisk? hm....kanskje med å la ungene ta del i matlagingen kanskje?
    De sitter altfor mye ved tven. Og på nett. Men om jeg skal få laget middag osv så er det greit å oppholde de på den måten.

    Snart hjemme igjen fra tur nå, sitter på flyplass i aalborg og venter på fly til Gardermoen. Har savnet bloggingen deres! Ja og ungene mine såklart da. Snakkes, klem og ja sånn!

    ReplyDelete
  32. Hm...kanskje timelønn kan få henne til å sitte...en hel time!? Iallefall en halv! Tror jeg skal prøve det tipset :-)

    ReplyDelete
  33. Vi pleier å si "stakkars våre barn som har to pedagoger til foreldre..." ;-)

    PS: Kjemiske formler på tavla er gørrkjedelig, men fine tegninger som viser hva de lærte i kunst- og håndverkstimen er morsomt! :-)

    Hilsen "formings"læreren

    ReplyDelete
  34. Jeg er alltid mest pedagogisk når femåringen mister heeelt fokus på f. eks. spising, påkledning o.l. når vi har dårlig tid om morgenen. Da begynner jeg aaaaaldri å kjefte på det stakkars barnet på upedagogisk vis. Øøøhh, jo. Tomme trusler forekommer visst også... Stakkars skomakerens barn... Men jeg er god til å tøyse med ungene! Femåringen bruker faktisk begrepet ironi, og hun er ganske god til både å forstå og bruke ironi sjøl.

    ReplyDelete
  35. Karen: så fantastisk at 5-åringen din forstår ironi!Da er hun god til å tyde ulike uttrykksformer!

    ReplyDelete
  36. Hmmmm....der traff du et ømt punkt....her i huset er begge foreldrene pedagoger...stakkars barn....

    ReplyDelete
  37. Haha - veldig bra :)

    Har faktisk lyst å bli barnevernspedagog selv, men falt litt av skolelasset i sin tid... Men, det er vel aldri for sent, så kanskje jeg blir voksen student om noen år...

    Ha en strålende, pedagogisk kveld! ;)

    ReplyDelete
  38. Karen! det er aldri for sent! Barnevernsped-utdannelsen er en allsidig utdannelse, som du kan bruke i mange ulike typer arbeid. Selv studerte jeg med tanke på å jobbe i barnevernet, men endte opp med spesialpedagogisk arbeide istedet.

    ReplyDelete
  39. ..glad jeg ikke er barnevernspedagog..

    Så slipper barna mine å knaske oljer.

    ReplyDelete
  40. siden jeg er spesialpedagog, gjør jeg seff alt det som ER rett;......)NOT i forhold til egne barn:)
    Trine:)

    ReplyDelete
  41. Bondekona: de burde ikke slippe det, uansett.
    Og de er er gode, smaker jordbær.

    ReplyDelete
  42. Faaaantastisk innlegg! Det er lest høyt for mannen som humret i skjegget :)

    Hvis jeg skal følge dine eksempler så er jeg nok mest pedagogisk i at jeg også har hengt opp knagger i barnets egen høyde i gangen! :) Jeg er nok litt behavoristisk i oppdragelsen, når det kommer til rutiner og slikt, men foretrekker belønning framfor straff som forsterker :) Når det kommer til kunnskap prøver jeg å tenke likt Piaget, om å utvide barnets skjema og prøver å være bevisst barnet egen tilnærmingsone som Vygotski så klokt har forklart.

    Jeg er nok minst pedagogisk når jeg i 9 av 10 tilfeller glemmer alt det jeg har lært og eksploderer, eller glemmer å fjerne belønningen. Eller når jeg glemmer at jenta er 3 år og pøser på med bokstaver, tall og regnestykker :)

    ReplyDelete
  43. Behavioristisk her også. Og selv om vi bruker "tenkebenk" som en konsekvens, er jeg veldig opptatt av belønning! Her premieres og forsterkes en god del. Tv brukes for eksempel som forsterker til å gjøre leksene..

    Og jeg synes du skal pøse på med bokstaver og tall jeg! De er jo på topp i læringsmotivasjonen i 34 års alderen! Men klart, det må jo ikke bli påtvunget- men hvis motivasjonen og interessen er der, hvorfor ikke?

    ReplyDelete
  44. 3-4 års alderen skulle det være (ikke 4, haha!)

    ReplyDelete
  45. Ja, jeg hoppa av barnevernsped-utdanninga etter et år. Hoppa over på førskolelærer. Da føltes det riktig, men er litt usikker på det nå... Var ikke helt fornøyd med studieopplegget, så da ble det studiebytte.

    ReplyDelete
  46. Hehe, nei man skal ikke blande jobb og fritid, så det eneste jeg legger pedagogisk vekt på her i heimen er å luke bort enhver form for/tilløp til SUTRESTEMME!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...