Saturday, October 1

Sommeren er endelig her. 
Og når jeg tar meg en tur ut i min lille hage, så kan jeg utrolig nok, 
og med stor fryd konstatere 


at min elskede gran har blitt høyere enn himmelen.


at kaneltreet tydeligvis har samme mål.


at Klematisen har forstått at det er lurt å komme frem.


at rosene ikke er røde.


at høyt henger de og sure er de.


at det samme kan jeg, bare uten den sur-delen.


at gresset er fullt av sopp.


at ikke alle er spiselige.


at lyngen har overlevd.


at det neppe skyldes min ikketilstedeværende vanning


at terrassen sikkert blir ferdig om et par år, kanskje allerede neste år?


at jeg faktisk kan ligge og gruble drømme i parasollteltet jeg sydde uten å kunne sy, til lillebror i fjor sommer.

Hvilke snodige oppdagelser liker du å gjøre ute i hagen?

31 comments:

  1. Burde vært nedfelt i grunnloven det der med å felle trær på tomta si... så fremt de ikke skjermer for en fantastisk utsikt da,,,, som var tilfelle på hytta... der måtte vi kvitte oss med en hel mengde trær... men gurimalla for et vakkert syn vi har når vi sitter ved matbordet :)

    ReplyDelete
  2. Fine bilder, fine tre,fin platting og sikkert fint ver.
    Eg likar å oppdage at mannen har klipt hekk, medan eg har gjort unna lørdagshandel og middagslaging...(Og vi har massse hekk...)

    ReplyDelete
  3. Flotte bilder! Ser ut som hagen din er et godt sted å være, ja! Min hage er liten, og hadde vi hatt et høyt tre der, hadde vi nok ikke fått sol ned på flekken. Hvilke oppdagelser jeg liker best å oppdae? Hmm... at vårblomstene står lenge (for resten av sommeren er det dårlig med farge i hagen) og at brunsneglenehar funnet at at vår hage ikke er et godt sted å være (ønskedrøm). Ny sommerdagen der oppe på haugen! Klem :-)

    ReplyDelete
  4. Herlig:) Og for en god plass det må være under parasollteltet til lillebror. Jeg kan heller ikke sy så da må jo jeg også greie ett sånt ett... eller?

    Jeg liker å oppdage at sola treffer hekken vår. Vi bor mellom to "høyder" (er ikke to fjell akkurat, men du skjønner sikkert), og når sola går lavt på høsten og vinteren kommer ikke sola inn til oss. Når sola treffer hekken, da lover det lysere dager:)

    God kveld til deg,
    klem fra Hanne♥

    ReplyDelete
  5. Her har HØSTEN kommet ;))

    ReplyDelete
  6. Kaneltre?! tøft! Flotte trær du har. Overraskende nok liker jeg også høye trær.. :-D

    ReplyDelete
  7. Høye trær som skygger for solen er fryktelig irriterende. Når jeg er utendørs setter jeg mest pris på spiselige oppdagelser. Jeg tør ikke å plukke sopp ute i skogen selv om jeg vet at den jeg har med meg er en soppkjenner.

    Cecilie

    ReplyDelete
  8. Kaneltre?

    Jeg liker også høye og flotte trær,
    og har masse av dem.
    får frysninger hver gang bonden nevner motorsag.

    Veldig misunnelig på den terrasseplattingen din..

    ReplyDelete
  9. Jeg liker best overraskelsene ;) Når det dukker opp ting du ikke ante at du hadde i hagen....
    Klæm

    ReplyDelete
  10. Eg likar å sjå trea, både dei store og små, som veks....og dei flotte tunellane vi har laga ved å klippe dei til! Inspirasjon til eit innlegg dette ;)

    Hærlege bilete av hagen! Likte utruleg godt soppebileta :)

    God helg!!
    Hanne

    ReplyDelete
  11. Herlig stemningsrapport fra deg og Hagen din. Jeg liker best halvhøye trær jeg.....må jo selvfølgelig være litt annerledes! Kjenner at jeg ble veldig nysgjerrig på det der kaneltreet!

    ReplyDelete
  12. Å så herlig at du endelig har fått sommer!! ☼☼☼ Så får det heller være at den kanskje blir litt i snaueste laget.
    Du har jo høye trær da!! Og kaneltre - aldri sett makan!
    Meteorologene lurte oss her i Fredrikstad-distriktet. De SA det skulle bli varmt! Det BLE ikke! Det ble tåke og tåke og tåke og ingen sommervarme.
    Fortsatt go' hælj og klem klem ♥

    ReplyDelete
  13. Jeg blir kjempeglad når jeg treffer på Bolla pinnsvin i hagen igjen, eller etterkommerne. Så en i går...

    ReplyDelete
  14. Jeg liker å se at nå er jaggu den lange vinteren over! (dream on..)

    ReplyDelete
  15. kaneltre og kaneltre.
    Jeg kaller det ihvertfall det.
    Samboergartneren kalte det kanelbjørk i mange år, men så ble han plutselig usikker og mente det var noe annet som jeg ikke husker nå.

    Det dufter kanel når det regner, og når du tar blader i hendene og gnir på dem.

    Et vidunderlig tre som har en slangeaktig stamme, og som kommer til å bli et ideelt klatretre etterhvert. fort vokser det også.

    Jeg vil ha det høyt høyyyt.
    Og det ville alle dere også hatt det dersom dere hadde hatt vår utsikt i denne retningen. Promise.

    ReplyDelete
  16. Mormor: trærne er ikke så høye da. Kommer an på hva du sammenligner med. Skryter nok litt vel mye her. Men i forhold til det de var da vi plantet dem, så er det en fantastisk utvikling.

    Cecilie: trær som skygger for sol er også velkomne her. Sol er ikke all verden for meg.
    privatliv og grønt er viktigere.

    ReplyDelete
  17. og jeg hadde aldri spist sopp, ikke spiselige heller :)

    Hanne: det klarer du. Jeg klarte det jo. Da klarer alle det, selv om det var litt vrient å sy på en parasoll.

    Kjersti: men hvis du vil være VELDIG annerledes, da liker du høye trær og kapper dem ikke ned. Det er nemlig det ALLE gjør.

    :)

    ReplyDelete
  18. Så koseleg hage du har! Eg likar å rulla i graset, eta blåbær rett frå buskene, og springa etter ballar. I alle fall når eg er på tur med eittåringen;)

    ReplyDelete
  19. At det er mulig å sitte ute uten å bli blåfrossen på kroppen eller tærne. Skal sies at jeg er veldig glad i vår og sommer da alle blomster dukker frem både her og både der:))

    ReplyDelete
  20. Liker og liker, men har iallfall gjort følgende oppdagelse utenfor huset: "Vi ble jammen ikke ferdig med en dritt i år heller" ;)

    Fine bilder, og kjekt med blomster og farger fremdeles utenfor veggene. Her er alt gult, brunt og druknet...
    Likte parasollteltet :) Har du laget et innlegg om det tidligere kanskje?

    Ha en finfin søndag...
    *klemmer*

    ReplyDelete
  21. Smilet kommer altid når jeg titter innom deg...
    Jeg er fornøyd bare det er liv i de få pottene jeg har blomster i!
    Ingen trær i sikte her... Litt nytt byggefelt er nok grunnen ;)
    Nyt denne søndagen.
    Klem May Helen

    ReplyDelete
  22. For noen flotte, frodige trær. Jeg liker trær, busker og privatliv. Det kaneltreet likte jeg veldig godt, spesielt hvis det dufter kanel ? Og parasollteltet var jo så genialt. Takk for tips, som jeg helt sikkert aldri kommer til å gjennomføre. That's me !

    I min hage er det bare brun jord og leire, slanger og byggekaos. Håper på en grønn frodig hage med epletrær, japanske kirsebærtrær, og kanskje et kaneltre ?

    ReplyDelete
  23. elsker høye trær jeg og! Flotte bilder, misunner deg den fine terassen!

    Jeg liker å finne roser seint på høsten, og drømmer om å oppdage en gartner utenfor. Klarer ikke spa eller løfte så sliter med hagearbeid, og det irriterer meg fryktelig...gammel bekkenløsnings-kronisk tull som ikke vil gi seg.

    Beklager jeg ikke kunne komme på fredag forressten.....

    ReplyDelete
  24. Fine bilder fra hagen deres :) Jeg liker å ta en runde i hagen å se på alle blomstene , nyte lukte -( Og å luke ? )

    ReplyDelete
  25. Herlig parasolltelt!!! Wow!!
    Og den terrassen så utrolig koselig ut, spør du meg! Liker det når den er formet etter terrenget, liksom.

    ReplyDelete
  26. Jeg haaar ikke hage................... :,o(
    (svar til deg inne hos meg)

    ReplyDelete
  27. Den snodigste oppdagelsen jeg har gjort i min høsthage, er at jeg liker min vårhage bedre.

    ReplyDelete
  28. Du er jo bare unik til å lage dine helt spesielle innlegg. Lett å lese og fine å se på! Takk!!

    ReplyDelete
  29. Igjen en herlig bildeserie som får meg til å smile! Og du, du har det nydelig på terrassen din!

    Ønsker deg ei god ny uke
    Klem Tonje

    ReplyDelete
  30. Ha ha, akkurat nå har vi en megahage i tillegg til mange mål tomt/skog, og det er masse å legge merke til. Vi har traktor. Og brønn.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...