Monday, November 7

det ellevte


Noe du kanskje ikke vet om denne her lille madam.


Er at hun rett og slett forguder.
Små nusselige blendahvite flådde lam.


Hun får aldri nok.
Hun har bare 10.


Hun sukker tungt.
Hun skulle gjerne hatt over 39.


En tåkete høstdag hun klarer ikke mer.
Hun lamslått forlater sitt nesten tomme lammekårshjem.


For å skaffe seg det ellevte lammeskinnsmedlem.


Lammeskinnslykkedansende hun er inntil en liten pjokk entrer stua. 
Han tillater seg modig og freidig å spørre, det spørsmålet hun aldri trodde hun ville få hørre:

Koffår har me så mange hytteting her egentlig?

Hun innser med ett.
Forferdet i sin lammeskinnszumbalykkedans.


 At hennes elskede sønn ikke har arvet.
Sin mors estetiske lammeskinnssans.


Sukk.

Opplever du iblant at noen kommenterer dine viktige innkjøp med usaklige kommentarer? Hva får du mest kommentarer på?

45 comments:

  1. Nei, her er vi alle på samme bølge..........ja særlig!
    Å her kommer det kommentarer i både hytt og pine.
    "Jah, hvor skal du ha den hen da???" Eller, "Hva skal du med det?"
    Men fint blir det, det skal sies:)
    Kan man få for mange lammeskinn da? Jeg trenger flere:)
    Gode tips du kom med forresten.
    Vi praktiserer "barnearbeid" ihht støvsuging:))
    Men er nok litt enig med du, kan være at det holder med trappa. Greit med noe som bryter av og;)
    KLem

    ReplyDelete
  2. Hihihi....Så herlig!
    Ja kommentarene henger løst
    fra både store og små her i hus :-)
    Ikke alltid lett og forstå mor
    interesser på ommøblering og innredning hihi...
    Men takk og lov for blogglandia!!!
    Her forstår vi hverandre, og jeg skjønner godt din lykke over enda et lammeskinn tjohei!

    Kos deg med lillelam :-)
    Klem

    ReplyDelete
  3. Herlig!

    Jeg pyntet med trollhassel til jul i fjor og fikk spørsmålet;
    "hvorfor du har tatt kjepper inn i stua mamma, bare tuller du"??? Hva svarer en på det da?

    Jaja, fortsett med hyttetingene dine du - de er i alle fall myke og gode:o)

    ReplyDelete
  4. Hanne: hoho! trollhassel har jeg også både her og der til jul (og påske) Og jeg husker før, da det var mindre utbredt med trollhassel som pynt. Da mener jeg at jeg kunne skimte noen undrende blikk hos gjester her.. :)

    ReplyDelete
  5. Herlig :o)

    Her kommer de fleste kommentarene fra mannen. Som da jeg for noen dager siden kjøpte ei svær klokke som skal henge på veggen. Mest til pynt. "Hva skal vi med den? Jeg har klokke på armen..." Makan!

    ReplyDelete
  6. Hilde: her er det omvendt: mann uten klokke på armen, og derfor er han unnskyldt for å passe tiden. Såklart!! Men dette var egentlig litt på sidelinjen.. Får ta det en annen gang:)

    ReplyDelete
  7. Ha ha ha, herlig kommentar!
    Ikke så ofte Mannen kommenterer interiøret, men i dag uttalte han "Den elgen på veggen er ganske tacky..." Makan! :-)

    ReplyDelete
  8. Må le;)..og 11 skinn!! jeg har bare et inne og to ute og to på hytta:O))
    Her sa min datter for et år sida " kainn du itj lat som du ska ha visning?"..hun syntes det hopet seg opp med div her og der:O))
    Nyt uka, klem fra meg;)

    ReplyDelete
  9. Kom hjem i dag med tidenes kuleste troll jeg kjøpte i helga, og gubbeøubb sa: "åja, har du kjøpt nips?"
    Hva er det med at menn ikke bruker klokkee og dermed ikke passer tida? Gleder meg til innlegget om det! Saueskinn er flote ting (det rima jo!).

    ReplyDelete
  10. Det går omtrent som det her: Du Siv... Hvorfor er det hull i begge armlenene på sofaen? Åh, kattene tok livet av sofaen? I 2009 sier du.... Jaha!

    Sånn er det med den saken. ;)

    ReplyDelete
  11. Flådde lam er da bare kos! Og hva jeg får mest kommentarer på...? Hmm, hva kan nå det være, tro? Er det noe jeg har mye av? La meg tenke... ;o)

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. He he :) Ikke dum den kommentaren der ;)
    Her er det nok mer sånn "hva skal du med de rare greiene der??" Er litt mer over på den sære siden når det gjelder pynt/stæsj/ting......
    Klæm

    ReplyDelete
  14. JEG liker lam,. men vi har dem på hytta:) Skulle gjerne hatt dem hjemme, men da måtte vi hunden ha bytta;) (hunden røyter og det setter seg utrolig godt fats i lammeskinnene)

    Her i huset har de fått med seg tv-programmet "Ekstreme samlere", jeg hadde fått en selvskreven plass der:) Men se det........, det er IKKE sant:)

    Ha en fin dag, kjære du og kos deg med skinnene dine:)

    Hilsen Trine som har ett barnebarn, ei jente på snart 3 år:)Det er hennes foreldre som får ett nytt barn i juni:)

    ReplyDelete
  15. Så bra du skriver, nå lo jeg godt!! ;)
    Får egentlig kommentarer på det meste jeg kjøper, av mannen, spesielt hvis det er Kremmerhuset-ting, som han mener jg er avhengig av... Ellers får jeg høre det om jeg kjøper meg en ny tunika, for det syns han ikke er noe fint, hehe... "skal du på telttur" er den vanligste replikken da, for han mener de ser ut som telt:-/
    God tirsdag til deg!!
    Klem fra størstepia

    ReplyDelete
  16. He he ;) Ja det er godt og fint med lammeskinn . Vi har 1 i gangen , den elsker katten ;)

    Jeg får kommentarer av min sønn når jeg kommer hjem med mine bruktfunn -Mamma... kan ikke vi ha nye moderne ting som alle andre ?

    Klem fra Janne

    ReplyDelete
  17. Hehe, ja.. jeg har flere saueskinn på hytta enn hjemme..hvor mange som er på hver plass skal imidlertid være usagt. :-) Det er mest jeg som kommer med kommentarer her i huset.. sånn som når den mannlige delen av husholdningen kommer hjem med parafin og petromaxlamer i hopetall..:-S Nyttig? Ja, for hundre år siden kanskje.(ok, en eller to er fint,men....) jaja

    ReplyDelete
  18. Elin: det er nok jeg som står for de fleste kommentarene her også.. For hvor mye verktøy trenger EN eneste mann, sånn egentlig??

    ReplyDelete
  19. Forresten, petromaxlamer?? Her er det viktig med kompressorslanger og alle typer hagemidler. (for er man en gartner så er man en gartner, og vi har jo sååååå mye lagringsplass! Men dette for også bli et annet innlegg!)

    Ha en fin dag alle sammen (her er det bursdagsfeiring på gang, igjen!)

    ReplyDelete
  20. Hvorfor har ikke jeg flådde lam? De er jo kjempeskjønne. Men jeg har liksom aldri kjøpt noe særlig stæsj som jeg kommer på- har vel heller prøvd å kvitte meg med ting. Og er ikke flink til det heller. Før nå- nå kan jeg snart begynne fylle opp igjen!

    ReplyDelete
  21. Alexia: har du virkelig ikke et eneste flådd lam?
    Jeg har dem fremme kun om vinteren, og mest for å "lune" stua. Og så er det så god og varme å sitte på. Fine og billige på Ikea (det er der jeg kjøper mine, enkle å vaske er de også..) Det siste kjøpet her er en langhåra stor brun pute, er nok bare fake.

    ReplyDelete
  22. det nærmeste jeg kommer, er en stor svart fake pelspute som det alltid ligger en masserende katt oppå og durer.

    Men fikk lyst på jaaa....hadde til ungene da de var små, sånne Kid-lammeskinn, men de var IKKE lette å vaske. Sånne som man måtte gni inn med Sunlight på baksiden og strekke og strekke ellers ble de stive som papp. Ikea sine er ikke sånn?

    ReplyDelete
  23. Ikea sine er ikke sånn! Tror de kan vaskes i maskin til og med! jeg pleier dusje dem. Og hvis man børster dem med en kattebørste blir de som nye. Pleier være knalltilbud på Ikea i desember på disse. Du får ta deg en søndagstur til Ikea før jul? Så sees vi kanskje? :)

    ReplyDelete
  24. Da så- var nettopp den vaskinga som gjorde at jeg kastet dem, for har da ikke tid (ork) til sånt tungvinte greier. Og de er jo ikke akkurat så hygieniske etterhvert med siklende unger og røytende katter om man ikke kan vaske dem. Men Ikeatur- ja det fikk jeg lyst til nå- begynner jo å bli tom for telys også. Må jo til Ikea for å kjøpe telys, santvel? Du får si fra når det er lammeskinntilbud du da!

    ReplyDelete
  25. Hehe, nei - tror faktisk ikke at jeg får slike kommentarer - men så er jeg uhyre fornuftig da! (host-host)
    Det har imidlertid skjedd en gang eller to at jeg har blitt spurt: "Hva skal du med den da", Og da pleier jeg å svare at det absolutt ikke er poenget, og da blir det stort sett stille ;)

    Men du - siden du er sauefrelst, Det er jeg også, dog, samlingen er ikke like stor, og absolutt ikke ekte vare - men hva gjør du når sauen blir gulaktig?

    *klemmer*

    ReplyDelete
  26. Har ikke et eneste lammeskinn jeg - nei og nei. Veit ikke helt hvorfor for jeg syns de er fine!
    Men jeg har veldig mye ull i hus da, i form av garn, og det bemerkes noen ganger når høyrefoten bare vrir seg inn mot garnbutikken. Da kan jo kommentaren komme: Har du ikke nok garn da? Nei for tenk jeg har ikke det!
    Mulig jeg må ønske meg lammeskinn til jul. Jeg tror nesten det. Lettpåvirkelig ass... ;)

    ReplyDelete
  27. hehe..du avslører stadig nye sider ved deg selv!
    11 lammeskinn!!??? Kan man komme nærmere hytte? ;-)

    Jeg får vel heller kommentarer på alt jeg ikke kjøper. "mamma, kan du ikke snart kjøpe deg noen nye klær?", "..kan vi ikke snart kjøpe ny sofa..?"
    Jeg handler ikke så mye..og når jeg gjør det, er det ingen som merker det!!
    kanskje fordi mye av det jeg har, er nokså likt? Hvordan skille en svart bukse fra en annen...?

    Men...du ga meg sinpirasjon til et innlegg med ditt innlegg..good, for det er labert med bloggelyst for tida! ;-)

    ReplyDelete
  28. Og..må bare nevne det, så et innlegg her en dag om hvordan gjøre et gulnet, litt klumpete saueskinn som nytt..bruk en kattbørste (sånn med stårbørster, kjøpt i dyrebutikk til ca 100 kr), og den blir som ny!!

    ReplyDelete
  29. Om det er akkurat 11 det er vel heller usikkert, haha! Du vet vel etterhvert nå at jeg overdriver en del. Selv om det alltid er sannhet i det jeg vaser og fjaser om her :)
    Men har vel ihvertfall 8 ulike steder, også på soveromsgulvet
    Og 3 puter. Den siste er en stor langkrøllehåret pute fra Living. Alt er ikke sentrert i stua! Kjedelig jeg også..det går for det meste i hvitt, brunt,beige... Og alle klærne mine ligner hverandre. Men jeg liker lite oppmerksomhet da, sånn in real life:)

    Disse lammeskinnene gulner lite, og jeg vet om kattebørstetipset! Genialt!
    Ha en fin tirsdag!
    Klem WB (på iphone/jobb, hyssssj!!)

    ReplyDelete
  30. Hehe! Ble mektig imponert over at han legger merke til, men på den andre siden var det kanskje ikke vanskelig viss du var midt i en zumbarumbafoxtrott :)
    Helt ærlig,, her handles ikke mye. Her lager vi middag av ingenting. Det er nok hyppigste kommentare fra mannen.. at han er så imponert over hva jeg kan diske opp av ingenting. Smart fyr eller? slipper å lage mat og konen tusler rundt å tror hun er ett geni :))

    ReplyDelete
  31. Fekk beskjed i sommar av Herr Fryd at "no er det kanskje LITT MYKJE nips her??", men det tok eg med fatning må eg sei ;) Låg lavt ein liten periode, og så var det good to go igjen. Her har me tre lammeskinn, to frå Living og ein villsau frå Krakow - i alle fall kjøpt på eit marked i Krakow - og den eine katten elsker det - den andre later som om det er teflon, heilt umulig å få han oppå det :)

    ReplyDelete
  32. WB, takk for tipset om gode, rimelige hytteting a la lammeskinn på Ikea! Jeg er egentlig litt heldig. For Gubben er så opptatt med alt annet at jeg sjeldent får kommentarer. Han merker ikke at det er noe nytt her! Deilig på en måte, men det kommer an på humøret mitt.

    Vesla er veldig oppmerksom og spør : "er den ny, mamma? " . Heldigvis har det ikke kommet noen usaklige kommentarer enda, men jeg har på følelsen av at de er rundt hjørnet..

    ReplyDelete
  33. Flådde lam.. Hadde det engang i tiden, etter at Ranvita LaCour hadde ett på stolen sin.. Men, den ble så fort møkkete, og jeg hadde ikke tålmodighet med det som måtte til for å få den like fin etter vask, så jeg ga den bort.. ;)
    Kommentarer jeg har fått høre mest av: Hvorfor er ALT hvitt? Og jeg svarer at alt er ikke i den samme hvite fargeskalaen... :)

    ReplyDelete
  34. Ofte får jeg ikke kommentarer. Fordi min kjære ikke aner hva jeg egentlig har kjøpt. Jeg smugler det bare inn, og så lar jeg det naturlig bli en del av interiøret/garderoben o.l. litt etter litt.
    Jeg har bare et flådd lam.

    ReplyDelete
  35. Jeg har mange flådde lam, men ønsker meg også flere.
    Jeg fikk en ganske god kommentar fra Bonden da jeg skulle komme på besøk til ham for første gang:
    "JA, du passa nå gått inn her, me di hytteklenå dine.." (Det var ment som et kompliment, og det tar jeg på strak arm..)
    Nei, her merker ingen om det er kommet inn nye elementer, eller om noe har skifter farge.
    Med mindre jeg sier ifra.
    :)

    ReplyDelete
  36. Nei, det visst jeg ikke om den lille madam...Jeg har vel ca 7 stk selv; både hvite, brune, svarte og grå. Bruker dem helst på de harde spisebordstolene, eller ute på sommerkveldene. Dejlig!

    Ka ti eg får sånne kommentarer? Ikkje så ofte lengre, for eg bler så irriterte av det. Dessuten e det sjeldent eg kjøbe pynt og sånn. Før va det spesielt lysestaker som utløyste kommentarer. Fikk aldri nok av det visst :-)

    ReplyDelete
  37. Ege: kjenner til den ja. Jeg maler jo alt hvitt, og det er de sikkert mange som synes er snodig.
    Men det er det jo ikke.

    Og riktig, hvitt er ikke bare hvitt!
    Herlighet liksom!

    ReplyDelete
  38. Jeg får nok endel kommentarer nåe jeg vil bytte ut ting- Kommenataren går på at han syns det er unødvenig.

    Selv har jeg 5 lammeskinn i forskjellige farger, regnes det som en dille?

    ReplyDelete
  39. Johanne: det er nok en dille ja. Samme dille som meg. Bare at det her er uanstendige mengder hvitt her som råder.

    ReplyDelete
  40. Får vel få kommentarar. Men kjøper kanskje ikkje så mykje heller ;) Saueskinnsfascinasjonen skjønar eg veldig godt, har alltid elska sauar, og har veldig lyst på mange slike skinn eg også!

    ReplyDelete
  41. Neida, de tror det er helt normalt å ha en hel skuff full av te, og enda litt til.

    Fine unger!

    ReplyDelete
  42. Røsslyng: nå ble jeg veldig usikker, heter det egentlig saueskinn??

    Ikke helt stødig på dyr for å si det slik:)
    men jeg liker dem livløse i sofaen min, hoho:)

    ReplyDelete
  43. Dei fleste dei seljer heiter vel lammeskinn, fordi dei er teke frå lamma som blir slakta om hausten. Saueskinna er vel litt større, men er det eg var vant til heime, difor eg seier det:) Skriv lammeskinn du;)

    ReplyDelete
  44. Hahaha! Jeg ler så jeg griner! Det er som du sier... det er ikke alltid det du tror :)

    Fabelaktig helg til deg og dine.
    Jeg har en utfordring inne hos meg, som kanskje du vil delta i... Hadde vært kos.
    klemklem

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...