Wednesday, November 30

han er bare 6 år


.....og allerede flink skolegutt.
Og vi bruker de korte ettermiddagene våre på å gjøre noe som så mange andre også gjør: 

Lekser.

Leksene bryr seg nemlig døyten om at det snart er jul, og at det er ekstra mye kjekt å finne på i den forbindelse.
 Leksene kunne ikke brydd seg mindre om at 6-åringer faktisk kan være slitne etter en lang dag på skole og SFO.
Leksene forlanger konsentrasjon og motivasjon. Og at de blir utført grundig og flittig.

Leksene vil bare bli gjort.


Han er bare 6 år, og jeg synes han er flink.


Han er bare 6 år, og som gutter flest, aller best på tall


Han er bare 6 år.
Og det er her jeg reagerer.

Det du ser litt av ovenfor er en lekse som skal gjøres hver eneste dag (leseark), 
i tillegg til mattelekse, skrive og tegnelekse og  høytlesningslekse.

Og den skal utføres 5 ganger daglig, dvs. 25 ganger i uka. Av barn som ikke kan lese.

 (Her står det 3 ganger, men det var helt i begynnelsen. Nå er det som nevnt 5 ganger.)

Han er bare 6 år, og er tross alt bare på skole og SFO i 8 timer hver dag.
Så det er klart at lekser må til?

Eller må det nå egentlig det?

Hva er din mening i forhold til lekser? Er lekser et must, og i tilfelle hvorfor?

Er åpen for alle typer argumenter både for og imot.

77 comments:

  1. Jeg tror at lekser må til, men her virker det som det har tatt litt av...
    6 år er ikke mye. Jeg hadde ikke begynt på skolen en gang jeg da jeg var 6 år!
    Men en ting ser jeg jo: Han er faktisk veldig flink til å være 6 år!
    Nei - mindre lekser det første året (og kanskje neste også). Det er haugevis med lekseår igjen!

    ReplyDelete
  2. Synes dette er i overkant mye, kan vel stilles spørsmål om dette er nødvendig. Hadde stilt spørsmål til skolen jeg.
    Blir helt rørt når jeg ser den fine gutten og leksene hans. Han er flittig, og kan tenke meg det krever mye konsentrasjon.
    Når skal barn kjede seg er ett spørsmål jeg ofte stiller meg selv, eller bare gjøre det DE vil:)
    ha en fin kveld:)
    Trine:)

    ReplyDelete
  3. men hvorfor mormor, hvorfor må lekser til?
    ellers: takk, han utmerker seg nok ikke, men jeg synes likevel han er flink. Ordene dine varmer et slitent mammahjerte❤

    ReplyDelete
  4. oj jenta mi er 5 og jeg gruer meg litt til hun begynner på skolen.
    hvorfor kan de ikke gjøre lekser på sfo tenker jeg, men jeg er jo ikke helt inni det der...

    ReplyDelete
  5. Trine: Det stemmer, det krever mye konsentrasjon av en 6-åring å sitte med skolearbeid etter en lang dag på skolen. Han har heller lyst til å tegne og leke, og være ute..
    Men jeg synes dette kan gjelde hans 10 år eldre søster også..hun sitter hver helg med lekser, hvert ledige minutt.. Sukk.
    Fin kveld til deg også!

    ReplyDelete
  6. Manuela: ikke meningen å skremme! Selv var jeg forberedt via andre mødre til 1.klassinger. Det er leksehjelp på SFO, men man frarådes å bruke tilbudet for 1.klassinger. De trenger MYE og individuell oppfølging av en voksen, og dette har ikke SFO kapasitet til. (Uansett så ville jeg nok hatt ansvaret selv..)

    ReplyDelete
  7. Hvorfor? Ille vanskelig du spør æ...
    Jeg bare tror at man lærer mer med å ha lekser. Man får repetert det man lærer på skolen. Og da sitter det bedre. Ja det tror jeg på.
    Men, for mye og for lite forderver alt har jeg hørt. Og det er dette med å finne den gyldne middelvei da... Og at de ikke skal gå lei i ung alder.
    Klem og klem!

    ReplyDelete
  8. Jeg syns at ungene kunne gått litt lengre på skolen hver dag . Så hadde de sluppet lekser. De er jo på SFO likevel.

    ReplyDelete
  9. Mormor: jo, men hvorfor ikke lengre skoledag, som også Skjerstad sier her.. Lengre skoledag, og mindre SFO-dag..? Mer individuell oppfølging i timene? Flere ressurser i skolen?

    jepp, I know. Dream on.
    :)

    ReplyDelete
  10. Mange barn får ikke med seg noe på skolen (store klasser og lite resurser) og da er mye av læringen de får gjennom lekser. Men det er store mengder for små hoder. Ikke mye tid til å være barn nei.

    ReplyDelete
  11. Mine barn ble veldig skuffet da de kom i første klasse. Leksefri i første. De hadde jo gledet seg.

    Som mamma, og da spesielt til eldre barn, vet jeg at lekser kan være en kamp og jeg ønsker dem av og til dit pepperen gror. Som lærer ser jeg at leksene er en flott repetisjonsarena. Drille oppgaver, jobbe med det man har jobbet med på skolen. Øvelse gjør mester.

    Samlet vurdering: Jeg vet egentlig ikke hva jeg mener sum sumarum. Knis.

    ReplyDelete
  12. Jeg synes også det er voldsomt.
    (og ser at de ikke har samme mattebøker, men nesten like leseark)
    Når 6åringen min sitter på skolen fra halv ni om morgenen til kvart over to, så er det rart at det skal være nødvendig med lekser.

    Kan ikke være mange år til de fjerner dem, vel..?

    ReplyDelete
  13. Marie: men som lærer synes du at mengden jeg viser til her ifht lekser er overkommelig for en 1.klassing?

    ReplyDelete
  14. Bondekona: de har sikkert samme mattebok (multi)? men de har egne matteark utenom. Ja,sukk sier jeg bare.. Vi bruker mange timer på dette vi!

    ReplyDelete
  15. Jeg blir så glad når jeg ser at du tar opp dette temaet for det er virkelig grunn til og spekulere.Jeg som deg følte at min datter hadde og har veldig mye lekser.Det er ok med lekser og fint og kunne sitte sammen og lære våre kjære små men syns det er for litt for mye i en travel hverdag.Nå er det jo heldigvis leksehjelp på skolen også sånn at barna kan få gjort noen lekser der også...

    ReplyDelete
  16. Jeg sammenligner med husets 6-åring, og sier bare WOW!! Dette var mye!! Her har hun enten en side matte. Eller å klippe ut ord på en bokstav og lime inn. Eller lese et kort vers. Ikke alt sammen!! Dette virket veldig heftig... Klem

    ReplyDelete
  17. Jeg er så enig!
    Vi kommer til å skape tapere altfor tidlig med det kjøret Norge legger opp til. Pisaresultatene skal bedres! MEN når disse små kommer lengre oppover så er de møkkalei skolen. Det er jo ikke det vi ønsker.

    Joda, for en flink og tidlig utviklet elev går sikkert dette greit, men når eleven kanskje er litt seint moden så blir disse kveldene et ork, både for liten og stor.
    SFO og leksehjelpen fungerer overhodett ikke her vi bor. Lekser må ofte viskes ut og gjøres på nytt hjemme fordi den er feil eller slurvete utført siden de som jobber på SFO ikke skjønner (!) leksa eller passer på (de er jo ikke pedagoger)

    Da jeg som 6 og et halvt åring begynte på skolen på 70-tallet hadde vi meget lite lekse. Vi ante ingenting om hvem som fikk ting til eller ikke. I dag testes barna hver uke i 2. klasse, og alt nå skapes taperne....og de kommer til å være det i minst 10år til for skolen har ikke kunnskap om eller ressurser til å hjelpe alle de som henger etter.

    Puh! Godt å få ut litt frustrasjon!

    :-)

    ReplyDelete
  18. jeg tror de har godt av å lære seg å jobbe på egen hånd, på den måten er lekser bra.

    Men det er da måte på!

    Jeg har en 6åring som elsker lekser, og som er flink, både med lesing og skriving og holde orden i saker og ting.

    8-åringen setter jeg meg sammen med og bruker maksimalt en time. Som jeg synes er for mye for en tredjeklassing . Det er sjelden han klarer bli ferdig på den timen, da får det bare være.

    Det går bare ikke. Og det har jeg tatt opp med læreren, som sier hun er enig, og fortsetter å pøse på med samme mengde lekser.

    ReplyDelete
  19. Hege A: WOW tilbake!rart at det er slike forskjeller i dette lille land. Men det er slik du beskriver jeg kunne ønsket det + tettere oppfølging i skoletiden.. Det er faktisk skolen som har hovedansvar for å lære barna våre skolerelatert stoff. (Jobber selv på en skole)

    Av meg: Godt skrevet! takk! Og du satte fokus på et viktig poeng der, som jeg hadde i tankene da jeg skrev dette. Dette med de store individuelle forskjellene i modenhetsnivå, spesielt i alderen jeg referer til. Noen er superklare, og kan allerede lese og skrive ved skolestart, leksene går som en lek. De kunne gjerne ønsket seg mer. Og så har du den andre siden, der mestringsfølelsen blir vanskeligere å oppnå grunnet for høye krav.

    Og testing testing..akk ja. Når det gjelder min 1.klassing, så skal de grupperes og klassifiseres etter "evne" i 2.klasse.. Er dette nå egentlig så riktig? Smart?

    Nei..jeg blir litt oppgitt. Intensjonen er nok bra, men veien til motsatt hensikt kan være kort..

    ReplyDelete
  20. Nå har ikke jeg barn, men jeg syns det virker i overkant mye! Herlighet de må da få tid til å være barn også!

    Fint innlegg til ettertanke.
    Klem

    ReplyDelete
  21. Alexia: der skrev vi på likt;) Synet vårt på lekser er jo som regel et resultat av hvordan våre egne takler disse.. Jeg liker også å følge med, og sitte sammen men gutten min og se hva han har lært etc. Men mengden er uoverkommelig, og det krever ytre motivasjon for at han skal klare å være konsentrert i så lang tid etter en dag full av inntrykk, og på et tidspunkt der han er sliten.

    Og du vet hva jeg mener om den læreren til D.
    Ikke akseptabelt, ta det opp (igjen)!
    klem:)

    ReplyDelete
  22. nei ikke akseptabelt, og blir jo fullstendig feil også, når min sønn lærer seg til at han IKKE trenger gjøre de- du vet, lære å gjøre plikter og sånn- fordi jeg stopper han.

    Men det er menigsløst å sitte time etter time, konsentrasjonen tar slutt og da kommer vi ikke lenger likevel.

    De fleste lærere jeg har snakket med, sier maks en halvtime skal brukes til lekser for barn i småskolen.
    Om det ikke går, ja da må de justere mengden lekser mener nå jeg. Ha frivillige ekstralekser for de som er raske og flinke, og en ganske liten standardlekse som alle mååå gjøre- og klarer å gjøre på en halvtime.

    Eller ingen lekser, helst det....

    leksehjelpen på SFO fungerer for mine barn forresten. Det er selve situasjonen, det at nå setter alle seg ned og jobber- det gjør at de får det unna. Så de dagene er det bare leselekse hjemme. Men leksehjelp er bare 2 dager i uka- de andre 2 har det vært - vel, utfordrende kan du si.

    Mange ganger forstår jeg ikke engang hva leksa egentlig er- hvordan skal ungene forstå det da?

    ReplyDelete
  23. Fine 6-åringen, flink er han ja:)

    Når det gjelder mengden lekser så mener det skal finnes forskning på dette, og at de kom frem til at mer lekser ikke nødvendigvis fremskyndet læringsprosessen, og i enkelte tilfeller virket det faktisk mot sin hensikt. Det er jo en tankevekker...

    ReplyDelete
  24. Uff dette hørtes veldig myyye ut. Vet at vi også hadde mye lesing de første årene, noe jeg både forstår og ikke. De skal jo selvfølgelig lære å lese, men hvorfor såå mye når de enda ikke kan det? Jeg synes leksehjelp funket ganske bra. Men vi gikk igjennom alt hjemme også - må jo følge med å se hva de holder på med. Har også hatt klasser som har justert leksene da det ble for mye for barneskole klasse.
    Er nok litt for lengre skoledag slik at ikke "alt" må tas på ettermiddag/kveld når konsentrasjonene ikke helt er til stede og det er andre ting som frister mer!

    Men uansett så er han jo strålende flink da!! Kanskje greit det ikke er kommet snø enda så er det ikke snøballkrig, engler og lyslykter som frister mest:)
    Klem

    ReplyDelete
  25. En flink 6-åring!!..er han like skeptisk som deg?..eller kan det hende han synes det er koselig å sitte sammen med sin mor å lese/gjøre oppgaver:O) Dette er et vanskelig tema..og jeg spør meg selv ofte om lekser bør avskaffes eller ikke, men ser at de som klarer å strukturere dagen, de rekker både lekser og fritidssysler, og de kommer nok lenger i skolekunnskap (om det er noe å stebe mot?).,enn de som ikke gjør verken eller..ofte er det slik at de som ikke gjør lekser, de har heller ikke fritidssysler..da ser jeg bort fra dataspill....Så gjør leksene til noe dere gjør sammen, ikke til et ork og et pes..klemmings;O)

    ReplyDelete
  26. Hanne: det kan jeg tenke meg ja! og det er litt skremmende..

    ReplyDelete
  27. Her kunne jeg skrevet mangt og langt og mye, men velger en kortversjon som konkluderer med at lekser må tilpasses den enkelte elev, som så mye annet i skolen ellers! Og... (se, klarer ikke å gjøre det sååå kort som tenkt) ...minst mulig arbeid for foreldrene (dvs. ungene må ha en rutinelekse som de klarer å gjøre selv - MEN lesing må høres/følges opp av en voksen, også hjemme). Og... (nei, dette blir bare lengre og lengre) ...tida de er på skolen må utnyttes bedre, slik at unger som er på skolen til 16 har KUN leselekser som må gjøres hjemme... Du har helt rett, han er SEKS år. Og en tiåring er bare 10... Men jeg er for lekser, av mange pedagogiske grunner - men det må ikke ta for mye tid, og motivasjonen for leksene må skapes på skolen - det er ikke foreldrenes jobb (tilrettelegging for leksearbeid må gjøres hjemme) - men fri alle familier fra leksekrangler!! Det gagner INGEN! :)

    ReplyDelete
  28. (kort ja, liksom...)
    Ta det opp med læreren og de andre foreldrene på foreldremøte etc - dette opplegget gagner ikke 6-åringen din.

    ReplyDelete
  29. Tovepia: Jeg er ikke skeptisk, bare litt oppgitt. Og jeg bruker all energi på å gjøre leksene til noe positivt. Vi tenner lys, og jeg lager ny vri på disse lesearkene jeg nevner her, slik at de blir lettere og kjekkere. Men det tar tid.. han er trøtt.. og for dem som ikke har knekt lesekoden, så blir disse lesearkene krevende for de små å være engasjert og motivert.
    klem tilbake:)

    ReplyDelete
  30. Jeg er helt klart imot lekser.
    Jeg er mer for type heldagsskole, men en god matpause midt på dagen, som slutter klokka tre. Da slipper ungene SFO, og kan gå hjem uten å ha noe hengende over seg. Det er jo ikke gøy med lekser, og som du sier, det kommer på toppen av alt annen en liten 6 åring (de er jaggu ikke store!) skal forholde seg til.

    Ps. hvis jeg kommer for å studere utelysdesignen din, kikker du ut da, eller går du i dekning?

    Klemzzzzz

    ReplyDelete
  31. Randi: det du beskriver her er drømmesituasjonen.. Alle barn har rett til tilpasset opplæring, men det er dessverre ikke en realitet. Du har mange gode forslag og poeng, takk! (og jeg liker laaaaaaange kommentarer med gode begrunnelser!)

    ReplyDelete
  32. Frk.Virrum: har tenkt tanken mange, mange ganger selv: heldagsskole! Yes, det er nok tingen (for meg i allefall)! Og jeg tenker også på alle de foreldrene.. som ikke er så ressurssterke..som ikke klarer å følge opp sine små. Er det riktig at disse barna skal få dårligere utgangspunkt/kår grunnet manglende oppfølging fra hjemmet? Vil ikke f.eks leksefri sette mer fokus på skolens pedagogiske og faglige ansvar? hmmm...kunne snakket mye om dette kjenner jeg ja.

    Ps.Lysene har sikkert blåst bort;)

    ReplyDelete
  33. ..ja, vi får ta en prat om dette, og mye annet, en dag. Some day..some day in 2012!
    For heldagsskole tror jeg, kan være med å redusere ulikheter på mange områder. Barn er barn, og vi vet alle hvor intens en skoledag er i både støynivå, inntrykk og skiftende utfordringer. Å skulle ha klare tanker og arbeidslyst etter det, det er mer enn vi skal forlange, syns jeg. Lekser kan til tider være utgangspunkt for mye stress, både for barn og voksne. I tillegg til alle aktiviteter mange foreldre plent skal ha ungene sine med på.

    Ps. Er det en trend oppi gata di dette med utelys? Syns å huske at det er noen hus borti svingen, som i juletider knapt syns for bare lys og atter lys..vet du hvilke jeg mener? ;-)

    ReplyDelete
  34. Huff, føler med deg når jeg hører han er sliten..ta det opp med skolen. Dette bør jo ikke bli noe alle parter gruer seg til..og jeg har virkelig stor forståelse for at også foreldre blir slitne av barns lekser;) Du tar opp en viktig sak!!

    ReplyDelete
  35. Tovepia: det er tatt opp;) uansett, så begrenser vi mengden selv til det overkommelige.
    :)

    ReplyDelete
  36. Frk.V: Some very beautiful day, baby.

    Borti svingen? hmmm..nei klarer ikke huske at noen overdriver noe spesielt akkurat her i strøket..
    Tenker du kanskje på det blå huset? det som er dekket av blå lys over det hele?? som ligger nærmere Tasta? ved Coopen..?

    Selv, så elsker jeg utendørsbelysning, og det er noe som gir meg mest julestemning.. Men ikke sånne flerfargede jallajalla, lasvegas greier;)

    ReplyDelete
  37. Uff, ikke kjekt med så mye lekser så tidlig. Jeg synes det er ok med litt lekser så lenge skolesystemet er slik det er. Leksene må derimot lages slik at ikke barna er avhengig av hjelp hjemmefra. Vanskelig tema det der. Elevenemine lurte på det samme, så vi satte igang med et nysgjerriperprosjekt om saken "Hvorfor har vi lekser?"
    http://nysgjerrigper.no/Artikler/2010/juni/lekser

    Presset og stresset kommer tidsnok som du sier, for tenk; det venter ettermiddagsarbeid i minst 10 år til for gutten...

    ReplyDelete
  38. Synes dette virket litt mye ja. Hos oss varierer det veldig på hvert trinn hvor mye lekser de har, det er lærerne på trinnet som sammen bestemmer opplegget. Så derfor har vår tredjeklassing mer lekser enn naboen i fjerde. Men nå har visst skolen funnet ut at dette er litt skjevt og skal definere leksemengden for hvert trinn og sørge for at det er en progresjon.

    Vår tredjeklassing har lekser hver dag, f.eks. 3 sider matte eller skrivelekse. I tillegg er det ukelekser i form av en bok som skal leses flere ganger (ant. sider på boka er avhengig av lesenivå, tror Trollets er rundt 20 sider, norske øveord og engelske gloser. Dette tar tid. Og hver uke har de lekseprøve.

    ReplyDelete
  39. Enig, det blir absolutt altformye lekser for de minste. Men det blir bedre etterhvert, når barnet og den voksne kommer inn i en rutine (vi brukte lang tid på dette, og føler endelig nå midt i andre klasse at vi begynner å få rutinene på plass og leksene går fortere unna).
    Savnet deg i dag.
    Det er en super gjeng. Så snille, omtenksomme og imøtekommende. Håper du blir med neste gang. Det blir kanskje hos meg :)
    God natt
    Klem

    ReplyDelete
  40. Jeg syns dette så mye ut??? Her har de en sånn side med bokstaver og tegninger til + ett sånt leseark (som sikkert skal leses hver dag ja) i uken. Det syns jeg er passelig. Dersom de skulle hatt matten også så hadde jeg sikkert klagd det inn. Flink er han ihvertfall den lille 6-åringen din - nydelige tegninger med farger og allting.

    ReplyDelete
  41. Dette var veldig mye lekser!!!

    Min eldste har fått prøve begge variantene... den løsningen du skisserer her og løsningen på privatskole der de hadde avsatte timer til lekser og leksehjelp etter skoletid. Det er ingen tvil om at han lærte aller mest med det siste alternativet.... mulig dette er individuelt altså.. men for han var det veldig stor forskjell, noe som var avgjørende for oss mht skolevalg også...

    ReplyDelete
  42. Wow, du har en kjempeflink 6 åring!
    Jeg er skikkelig imponert over alt han kan.

    Vi har (heldigvis) ett og et halvt år igjen i barnehagen før skolelivet begynner, så den verdenen kan jeg ikke mye om enda. Men det høres jo ut som fryktelig mye å gjøre. Regner med at enhver førsteklassing gleder seg til lekser, det er liksom noe stort å få begynne med det. Men dette var igrunnen i overkant synes jeg.

    ReplyDelete
  43. Så flink han er :)

    Ble veldig overrasket over mengden lekser hos dere. Her er det tydeligvis store forskjeller. Vi har også leseark, lesebok, matte og engelsklekser, men aldri på samme dag. Skjønner godt han blir sliten.

    Den mengde lekse vi har i dag synes jeg er bra. Han er veldig motivert, engasjert og viser stor glede over å dele med oss foreldre (og søstra). Er også sikker på at det øker kunnskapsnivået.

    Klem og fin 1. desember til deg :)

    ReplyDelete
  44. Her var det en hot debatt du. Jeg synes lekser er bra, men det er fordi jeg vet at det kommer barn til gode som har høyt utdannede foreldre (les: mitt barn). Imidlertid synes jeg alle SFO burde legge til rette for at barn kan gjøre lekser der, så de slipper å gjøre dem etter middag.

    All forskning viser at hyppig repetisjon er svært viktig for innlæring, og derfor synes jeg at stoff man har gått gjennom på skolen bør repeteres hjemme, uansett alder.

    Det bør også tas i betraktning at om man ikke hadde (lese)lekser, finnes det faktisk en del barn som aldri ville lest et eneste ord sammen med foreldrene sine. Jeg synes det er positivt at foreldre "tvinges" til å engasjere seg i barnas læringsprosess, selv om det kan bli slitsomt for begge parter i begynnelsen.

    ReplyDelete
  45. Flinke gutten din! Jeg begynner å små grue meg litt til Emilie skal begynne på skolen til neste høst. Tror hun sikkert hun kan bli skoleflink, men lekser tror jeg det blir vanskelig å motiver henne til. Jaja...håper mengden blir litt mindre.

    ReplyDelete
  46. Å du vet å sette fingeren på ting som er vanskelig. Jeg har ei i 4 og ei i 6. klasse. Men ut fra hva mitt lille hodet kan erindre, synes jeg dette var i overkant mye. Mener at mine har hatt leselekse 1-2 dager i uka, mattelekse 1-2 dager i uka og så noen tegneoppgaver, første året. Den ene synes det var lite og kjedelig og knakk lesekoden kjempefort, den andre var det mer enn stor nok mengde og utfordring for. Nå har de begynt med gradert lekse etter nivå i fra 5 klasse og oppover på den skolen mine barn går. Men på en foreldresamtale sa læreren at i 6. klasse skal ikke elevene bruke mer en gjennomsnittlig 30 min på leksene hver dag (lesing 15- 20 min kommer utenom).
    Jeg har egentlig så mye å si om dette temaet, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Heldagsskole - helt klart positiv til det. Mindre lekser etter lang dag - helt klart positiv til det.
    Men så er det noe (men da mener jeg ikke i småskolen) med å ta ansvar for egen læring, planlegge når og hvor mye lekser en skal gjøre hver dag, og det at det blir bearbeidet i rolige omgivelser. Så er det dette med hvordan man har det hjemme da. Noen har resurssterke foreldre, mens andre har nesten ikke tilstedeværende foreldre. Jeg kommer ikke med noen ekstraordinære ting her, men kjenner jeg er engasjert i debatten. Er det lov å bare slenge ut sånn her?
    Uansett så ser det ut som din sønn klarer seg bra, og er heldig som har en engasjert og motiverende mamma! Jeg synes du er god!

    ReplyDelete
  47. Jeg tror det er viktig med lekser, både for å få repetert det man har lært på skolen, og for at foreldre skal følge med på skolearbeidet til barna sine. Det er imidlertid ikke mengden lekser det kommer an på. Det bør settes en standard for hvor mye lekser det skal være på hvert enkelt klassetrinn.

    Cecilie

    ReplyDelete
  48. Klissi: Hører hva du sier;) men...hva med de barna som ikke har høyt utdannede eller ressurssterke foreldre? Hvordan tilrettelegger man for disse? Er det riktig at disse barna utsettes for dårligere vilkår og utgangspunkt enn de andre?

    SFO, slik den er organisert nå, har ikke kapasitet til en individualisert oppfølging av leksearbeid i SFO-tiden.Derfor synes jeg ikke leksearbeid bør gjøres i SFO-tiden, der ressursene allerede er knappe. Leksehjelp-tiltaket, som er påkrevd i alle SFO'er nå, stjeler ressurser i form av personale,- noe som igjen betyr dårligere voksenoppdekning på SFO. dette resulterer i dårligere oppfølging av det sosiale miljøet, aktivisering osv. Jeg synes sosialisering er vel så viktig som det faglige! Veldig viktig!

    Ingen tvil om at repetisjon er viktig for innlæring, men repetisjon kan like så godt gjøres i skoletiden, slik som i "gamle dager". Det mener nå jeg:)

    Dette med å få foreldre engasjert og delta i skolearbeidet mener jeg kan gjøres på andre måter, for eksempel ved å ha hyppig foreldresamarbeid med lærer, kontroll-lekser som skal kontrolleres og signeres av de foresatte etc. Jeg tror ikke store mengder leksearbeid nødvendigvis vil gjøre foreldre mer engasjert eller gi en større oversikt.

    ReplyDelete
  49. Hva pokker gjør de på skolen, da? Nå har jeg ikke lest kommentarene ovenfor her, men den tiden en 6-åring er på skolen må være nok tid til læring, spør du meg!

    ReplyDelete
  50. *kontroll-lekser, dvs.f.eks. oppgaver og skolearbeid som gjennomgås og diskuteres sammen med foresatte.

    Fru langstrømpe: Du kan slenge ut hva du vil (sånn nesten) ;) Og dette med å ta ansvar for egen læring mener jeg også kan læres i skoletiden.. (hvis den hadde vært utvidet..), og for all del for eldre barn kan NOE hjemmearbeid og selvstendige oppgaver være både nødvendig og bra!
    Takk, jeg gjør så godt jeg kan. Vi kan jo ikke annet! Men jeg er glad jeg har mye erfaring fra spesialpedagogisk arbeide, som jeg jobber med daglig. For der er det mye å hente ifht motivering og alternative arbeidsmetoder som lett kan overføres til små barn. kan tenke meg at mange foreldre bruker mye energi og sliter, dersom barnet sliter med mestringsfølelse, motivasjon og dermed vegrer seg for skolearbeid hjemme. Vi må ikke glemme disse! klem:)

    ReplyDelete
  51. Kissa: takk for linken, kjekt å lese! Flinke de har vært:)

    ReplyDelete
  52. Godt å se det er et tema som engasjerer dette her!

    For det engasjerer meg, ikke så lite...

    ReplyDelete
  53. Alexia: ja, dette engasjerer meg også. Og det er veldig interessant å høre hvordan andre opplever dette. Det er imidlertid mange som aldri tenker over dette med lekser..som tenker at sånn er det bare, ingenting å gjøre med den saken osv. Men det vi foreldre må ta ansvar, passe på og stille krav til skolen. Men dette krever at vi som foreldre setter oss inn i hva vi har rett til og skolens plikter.. Stå på Alexia!
    Du vet at jeg taler og kjemper spesielt for barn med spesielle behov sine rettigheter! klems:)

    ReplyDelete
  54. ja jeg vet det...

    og jeg klarer se det fra begge sider, med 3 barn som er ualminnelig "skoleflinke" og en som strever- det som er viktig, er å klare å motivere dem, uansett hvilken ende av skalaen de ligger på. Å legge lista for høyt, eller for lavt, det er like ille. Kan ikke være enkelt å være lærer sikkert. Men viktig at vi som foreldre sier fra, du har helt rett. Og W er superflink! Klemz!

    ReplyDelete
  55. Enig, men synes ikke det gjelder kun for 6-åringer, men også ungdommer som har tusen ganger mer lekser!

    ReplyDelete
  56. Hvis ikke barn blir vant med å sitte hjemme med skolearbeid fra de er små blir dette svært vanskeig den dagen de skal studere og skaffe seg en utdannelse. Lekser handler om å innarbeide gode vaner for å tilegne seg kunnskap mer eller mindre på egenhånd.
    Mengden lekser tilpasses den enkelte elev, men det er foreldrene som må si noe om hvordan arbeide med leksene hjemme er og om barnet bruker for mye tid og krefter på leksene de får.
    Lekser skaper helt klart et klasseskille som alt annet i samfunnet. Skolen prøver så langt det lar seg gjøre og bøte på dette ved hjelp av leksehjelp, styrkning og spesialundervisning etter behov.
    En ting som iallefall er sikkert er at skolene i Norge ikke har økonomi til å drive gode nok skoler. Vi trenger MYE større voksentetthet og flere arbeidsgrupper som miljøarbeidere, barnevernspedagoger og fagfolk innenfor psykisk helse inn i skolen. Det er ikke leksene som skaper skoletapere, det er det mangelen på ressurser/penger i skolen som gjør.

    ReplyDelete
  57. anonym: jepp, enig i dette med ressurser i skolen. Det legges ikke nok vekt på ressurser i skolen i det norske samfunn.

    Og ja, jeg mener ikke kun 6-åringer her. Men har fokusert på denne aldersgruppen akkurat i dette innlegget, siden jeg har en 6-åring selv. Har også en (skoleflink)ungdom som sitter med lekser, til og med i helgene. Og dette har jeg også nevnt ovenfor her:)

    ReplyDelete
  58. To innlegg på rappen, ikkje verst, dette hadde eg ikkje fått med meg;) Guten får ALT for mykje lekser... Er mi meining. Ikkje vits i å avskrekka dei med slike mengder fyrste året!

    Dottera mi fekk ei lekse kvar dag, leselekse ein dag, mattelekse ein dag, osv, stort sett heile 1. klasse. Kanskje max to lekser på slutten av skuleåret. Ikkje no i 2. klasse ein gong får ho så mykje som guten din! Max tre lekser om dagen. Leseleksene er jo byrja å bli lengre då, men er ofte avgrensa til å lesa 10-15 minutt.

    Som både pedagog og mamma synest eg leksemengdene til W er heilt i drøyaste laget...

    ReplyDelete
  59. jo da lekser er et must. men hvis du ser at barnet har ikke lesevansker trenger ikke å lese 5 ganger (!) samme ting ... bedre å spøre ham å lese noe litte for deg kanskje ... en bok han liker for eks. da blir det ikke bare lekser men kos : )

    ReplyDelete
  60. Mye lekser, det der, ja!
    Min 5-åring har en side matte og en side norsk pr uke. For henne er det nok. Hun synes det er vanskelig å skrive bokstavene rett. Derfor tenker jeg med gru og skrekk om hun hadde hatt så mange lekser.

    ReplyDelete
  61. Lekser burde være unødvendig.
    Og skolesystemet her i Norge er egentlig en vits.. Det ville vært mye bedre med ett system som utfolder kreativiteten til ungene, etter ungenes interesse. Så kan de tilegne seg nødvendig kunnskap deretter. Unger er så forskjellige og har ulike behov, så..

    ReplyDelete
  62. Godt og engasjerende innlegg!!

    Jeg er helt klart imot lekser slik det praktiseres i dag.

    Jeg har skoleflink, engasjert og tolmodig gutt som har jobbet jevnt og trutt med lekser fra 1. klasse. Jeg mener han da hadde omtrent den mengden du viser frem her. Allerede i 2 klasse var han skikkelig lei og oppgitt over leksene, og nå i 6 klasse sier han ofte at han hater skolen pga av leksene.

    Vi har tatt det opp med skolen, men mengden lekser har likevel vært jevnt økende. Jeg ser ikke at han verken lærer mer, får bedre arbeidsdisiplin eller at samarbeidet mellom skole/hjem bedres pga lekser. Og det verste er at han er skikkelig flink og egentlig ikke bruker så mye tid på lekser. Men han er sliten etter en lang skoledag.. Hvordan går det da med de som ikke synes matte og lesing i grunn er kjekt? Hva gir lekser dem, økt selvfølelse? Bedre mestring? Jeg tror ikke det..

    Nei, vekk med lekser!!

    ReplyDelete
  63. For en flink 6 åring du har.

    Jeg syntes det var veldig mye lekser til en 1.
    klassing å være. Dette er jo mer enn hva vi gav til 3. og fjerdeklasse. Og de kan lese....iallefall de aller fleste.

    Om jeg er for eller imot lekser...tja si det.
    Egentlig for, men det må tilpasses. Jeg mener leksene er en god måte å få repetert det de lærer på skolen, samt at foreldrene kan henge litt med på hva de faktsik holder på med på skolen. Jeg mener det er viktig at foreldrene involverer seg og er med å hjelper og sjekker at leksene er skikkelig gjort. Så en liten lekse hver dag, tenker jeg er bare positivt, dersom den ikke er for vanskelig eller langtekkelig, og en har foreldre som ivolverer seg og kan være med å hjelpe. Lekser i den alderen, mener jeg ikke bør ta lenger enn 30 min.

    Lenger skoledager kan også være en idè, men jeg tviler på at det lar seg gjennomføre i dag slik ressurser, økonomi osv. er. Lærere må få tid på å planlegge timene, og det er det de gjør mellom kl 13.30 og frem til 16-17. Av og til lenger, av og til kortere. Samtidig er mindre ressurser, flere elever per lærer med på å gjøre at ikke alle får den oppfølgingen de trenger i timen. Det er ganske frustrerende.

    Stusser litt på at de har denne leseleksen når de ikke kan lese. Høres merkelig ut.

    Altså for å oppsummere: Synes dette var mye til en 6 åring. Synes lekser kan være positivt, men bør ikke ta lenger enn ca. 30 min på småskolen og mellomtrinn. Lengre skoledager kan være bra, men om de klarer å løse dette på en god måte for elever og ansatte på skolen, er en annen sak. Bedre leksehjelp, der de faktisk kan hjelpe hver enkelt er også bra.

    Puh ble langt dette....

    ReplyDelete
  64. Hei på deg!
    Du, jeg trenger mailadressen til:) Så kan jeg videresende den til Alma og Lukke:) Da kan dere maile om hvilket plagg du vil ha! Håper de har riktig plagg i riktig størrelse:)

    Ha en fin, fin kveld!
    Klem!

    ReplyDelete
  65. Fargebarn: takk for et langt og vel begrunnet svar! Kan egentlig bare vise til hva jeg har skrevet ovenfor her, der er jeg inne på en del av det du nevner. Ressurser i skolen må til, ihvertfall. Det kan vi sikkert alle slå fast. Men faktum er jo at dette er en mangelvare ved de fleste skoler, og da er spørsmålet hvorvidt store mengder skolearbeid som skal utføres hjemme er riktig løsning? Vil dette lette arbeidet for lærerne? Vil det gagne de ressurssvake elevene? Vil det føre til smartere barn?

    Det er mye å stille spørsmål ved, og det gjør meg glad at så mange er engasjert i dette! Likevel, det er viktig å tenke litt gjennom hvorfor vi mener det vi mener. Er alt så riktig som vi tror? Når det kommer til stykket? :)

    Jobber selv på en skole, og kjenner godt til tidspresset for lærerne -men er dette noe vi bare skal godta? hmmmm...mye å tenke på;)

    Jeg spurte litt om denne leseleksen på første elevsamtale, men det var visst slik det skulle være ja. Jeg forstår ikke det der jeg, og jeg er ikke stokk dum:) (faktisk!)

    KLEM til alle dere mine herlige og engasjerte!

    ReplyDelete
  66. Jeg synes ikke 6 åringene skal å skolen. De kan begynne når de er syv! Det er det jeg synes!
    Ha en vidunderlig helg :-)
    Klemmer er sendt fra det blide Sørland..

    ReplyDelete
  67. Naaaj, har IKKE slettet hilsen fra deg må du tro. Du har skjemmet meg bort, for jeg lurte på hvor du hadde blitt av...Tji-hi :-))

    Ja, er en ekte nysgjerrigper; tog an. :-)
    Flinke du e som til og meg åpner linken og og leser!!! DU har tross alt 66 svar her. Imponeeert! Så da fyrer jeg frem noen flere for å reklamere for nysgjerrigper. Kjekkeste prosjekter som finnes. Noe for noen av dine elever?
    Dette har vi også lurt på:
    http://nysgjerrigper.no/Artikler/2009/juni/hevingsmidler
    http://www.nysgjerrigpermetoden.no/pdf/2008_1042_2008.04.30.pdf

    ReplyDelete
  68. Kissa: skal sjekkes ut! Våre elever er nok for ressurssvake for denne type oppgaver, dessverre..
    Gooo helg! (lite tid til blogging her for tiden!)

    ReplyDelete
  69. Ja, tenkte de var det, men ellers er det veldig ok oppgave for mange ulike grupper. Gleder meg til du er tilbake, og den som venter på noe godt osv... :-) Goood helg til deg også.
    Ps. Synd du er urokkelig å lokke til bliggetreff!

    ReplyDelete
  70. Hehe, berre sjå etter ho klomsa i kvit kåpe (det er nokre år sidan no, eg har lært og har svart kåpe no) som snubler seg fram i kinosalen.

    Gratulerer så mykje med vinnarlodd hos Litt Mitt :) Så kjekt!

    God helg til deg, og treng du ekstra underholdning på kino så gje beskjed - eg leverer eg :)

    Klem Eli

    ReplyDelete
  71. Hei igjen, jeg er innom for å si god helg og tusen hjertelig takk for ordene dine hos meg. Jeg vet ikke hvor du kan få tak i bulbo vasen i området nå som frk Lykke legger ned. (så trist). Mange spennende ordvekslinger i innlegget her!
    God helg
    Klem Tonje

    ReplyDelete
  72. "Den må tidlig krøkes, om en god krok skal bli!"

    God adventshelg der vest :o)

    ReplyDelete
  73. Grattis med julepynt fra by it!!
    Mail meg adresse så kommer det noe snop i posten!

    ReplyDelete
  74. Spør om det samme som Virrum her jeg... :-S er det?

    ReplyDelete
  75. Kjære Whitebite! Jeg ser at du har fått vilt mange kommentarer her, og jeg har ikke mulighet til å lese alt, så med fare for å gjenta hva andre allerede har skrevet, så sier jeg det jeg mener. Jeg er lærerstudent og synes det er hårreisende at skoeln er lagt opp slik at pensum er så stort at 6åringene skal ha lekser! Barn må få ha noen timer i løpet av en dag der de får være barn sammen sine foreldre. Løpe gjør de vel endel av på SFO, men hele konseptet familie faller jo bort. OG hvis man tenker på slik samfunnet er blitt i dag med en utslitt befolkning i tidskrise er det kanskje ikke rart at mange møter veggen når presset på arbeidmengde starter når vi er 6 år! Sinnet koker i meg, og jeg håper og vil jobbe for å snu så mye av denne trenden som jeg kan! Kunne skrevet side opp og side ned, men har vel fått fram hvilken side jeg står på nå... :)

    ReplyDelete
  76. M: takk! det er dette jeg også vil frem til..
    Ikke minst, så er det et rasende tempo innlæringen skal skje i, dette er det langt fra alle barn som klarer å henge med i! Veldig oppgitt over dette..
    Bruker mye tid på å motivere og applaudere små fremskritt, men mengden er uoverkommelig, og hva vil dette da gjøre med mestringsfølelsen?
    Kjemp videre for dette:) klem!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...