Wednesday, November 23

tell me


Er det rart at jeg ikke liker vin?


Er det sært at jeg ikke liker øl?


Er det mystisk at jeg ikke liker Whisky?


Er det sprøtt at jeg innerst inne ikke liker vodka?


Er det umodent at jeg sjelden drikker G&T?


Er det litt forvirrende at jeg klarer meg med en Corona?
Eller to.


Hell-ooohh, soo?

Hvilken alkohol foretrekker du?
Og hvordan lærte du deg å like det? 


Jeg er ikke motstander av alkohol, bare for å presisere det. Men jeg opplever at andre ofte ser ut til å oppleve det merkverdig at jeg ikke har særlig sansen for alkohol. Men slapp av folkens, jeg har drukket mitt for å si det slik (er tross alt vestlending).
Men hvem trenger alkohol når rus kan oppnås av musikk som dette?

65 comments:

  1. Du er vel cirka like sær som meg. Bortsett fra at jeg ikke liker Corona. Men vin.

    ReplyDelete
  2. Da er du akkurat like sær som denne jenta også... Corona på meg og, ellers avstår jeg.
    Kan til nød drikke kald hvitvin om sommeren.
    Vann og kaffe her.
    Men...jeg har nok prøvd, ja...gymnastiden var hard. Grøsser ennå når jeg en sjelden gang drikker sitronbrus eller appelsinjuice..kjenner spritsmak. Grøss...igjen!

    ReplyDelete
  3. Corona er faktisk det eneste ølet jeg ville hatt, dersom jeg skulle ha drukket øl..
    Opplever rare blikk jeg også, når jeg sier jeg ikke har lyst på jägermeister feks (æææææææssssjjj..)

    ReplyDelete
  4. Rusa på musikk stadig vekk! :) Liker å ta meg ett par glass vin på fredag/ lørdags-kveldene. Når det gjelder øl, liker jeg mørkt øl. Brus, drikker jeg meget sjelden.

    ReplyDelete
  5. Jeg liker godt øl, og hvitvin og litt Whiskey.
    -Også elsker jeg Mazzy Star!

    ReplyDelete
  6. Yooooo! dette var gode nyheter!
    Det var det jeg hadde på følelsen, at det er sånne herlige sære folk som herjer her inne hos meg!
    digging it;)

    SKÅL! (cola på boks, of c)

    ReplyDelete
  7. ..men opplever som du skriver, litt rare blikk/kommnetarer på mitt minimalforbruk. Er jo mørkredd som bare det vet du, og da er det greiest å kunne kjøre hjem..alltid. Og med små moregnfugler i hus, starter dagen 6 uansett..da er det også greit å være i form. ;-)

    ReplyDelete
  8. vinnen lærte jeg å like i Norge faktisk. og det er nesten det eneste jeg drikker, de få gangene jeg drikker- men jeg har drukket min del, og lit til, av heineken og amstel i Hellas. leeeenge siden den da...
    Corona var også inkludert på den tiden ; )

    ReplyDelete
  9. Ikke sær i det hele tatt syns jeg. Jeg liker verken whiskey eller kaffe, men liker Irish coffee. Det er særere ;)
    Ja og så liker jeg rødvin da. Det er vel usært.

    Klem søte WB ♥

    ReplyDelete
  10. Hmm, kan ta et glass vin eller to i selskapelige sammenhenger (sånn ca. to ganger i året), men åpner aldri ei flaske vin til kveldskosen. Da er det Pepsi Max som gjelder... Joda, kan ta en drink av den søte jentetypen også. Også den sånn ca to ganger i året. Veldig glad i alkohol? Nei, vil ikke si det. :o)

    ReplyDelete
  11. Er ikke Corona øl?

    Te, TAB (vanlig brus er for søt), alle slags viner og øl passer meg. Ja, 1 glass akevitt i jula.

    Så jeg er vel ikke så sær?

    ReplyDelete
  12. Liker vin, hvis den er rød og god og nesten varm.
    Liker irish coffee.
    Liker litt forskjellig, men ikke så mye mengdemessig.
    På en varm sommerdag liker jeg også øl.
    Om den er iskald.

    Men Mazzy liker jeg.
    Uansett temp.

    ReplyDelete
  13. Åshild: joooda, Corona er øl! Men det smaker ikke så veldig øl. Derfor har jeg satt de i en egne kategori, en kategori for seg selv;)

    Helloooo Baby Lou, baby! Mazzzzzzy❤❤❤loooove!

    ReplyDelete
  14. Åjada, jeg er sær, og stolt av det.. ;) Selv om jeg kan godt nyte hvitvin og litt cola i samme slengen ;)

    ReplyDelete
  15. Nei, jeg synes ikke du er sær. Jeg smaker nesten aldri alkohol, og er ikke av typen som kan sette seg ned med et glass ett-eller-annet bare for å kose meg. Men som deg så er det ikke fordi jeg er motstander på noen måte - det har bare blitt slik. Jeg opplever ikke rare blikk, og kommentarene er heller av det fleipende slaget. Men så vet jo de jeg/vi omgås at jeg drikker minimalt også, så det kommer ikke som noen overraskelse om jeg takker nei:)

    Og utvalget av alkoholholdige drikkeverar jeg liker er også minimalt. Men Corona liker jeg:) Og litt Baileys i kaffen. Og for et par år siden ble jeg introdusert for G&T og det elsker jeg. Men det tror jeg kun er fordi det smaker juletre;-)

    God klem til deg
    (pst: jeg har sendt deg en mail, og sender deg plutselig en til:)

    ReplyDelete
  16. Jeg er rødvinsdame, rett og slett. Og en og annen sjokomaister i kulden.

    ReplyDelete
  17. * en egen kategori

    Bondekona: trodde du var særere, jaja. Glad i deg for det;) -du har jo den gooooe musikksmaken!

    ReplyDelete
  18. For meg er du ikkje rar, veit du;) Har aldri smakt alkohol, så veit ikkje om eg likar det, men har ikkje behov for å lika det heller... Cola held både fredagskvelden og laurdagskvelden! :)

    ReplyDelete
  19. Hanne: jeg liker også G&T på en måte. Litt. Det er noe frisk over det, eller juletreaktig om du vil? ;)

    ReplyDelete
  20. Jeg har nettopp begynt å like vin :P

    ReplyDelete
  21. Synes igrunn at alkohol er en ganske unødvendig oppfinnelse.

    ReplyDelete
  22. Liker rødvin og endel øl jeg, men jeg liker like godt å ikke drikke det.. :-D Ingen fanatiker i noen retning, bortsett fra at jeg skyt whisky, akevitt (ja..det er vel egentlig ikke lov her jeg bor å sky det..men..)og konjakk. Er IKKE begeistret for drinker. Ikke engang kaffedoktor lenger.. ;-)

    Har blitt "sær" og det merkes... på andre og blikk og kommentarer. :-S Jaja, værst for dem.. dagen derpå. Hater å være fyllesjuk. Det har jeg vært nok. FYSJ!

    ReplyDelete
  23. Hmm. Litt rar ja! ;) Jeg eeelsker øl.. Mørkt øl, pale ale og kald pils.. Også har jeg alltid munkholm eller clausthaler i huset.. for jeg kan jo ikke ta en med alkohol hver gang jeg får lyst på øl..hehe.. Til gjengjeld liker jeg ikke brus noe særlig, iallefall ikke colalight og papsimax! Hvorfor jeg er blitt sånn..? Bodde i England en liten stund som student..
    Nå fikk jeg jaggu lyst på en øl.! Nei, får vente til freddan! :D
    Hilsen
    LenaE

    ReplyDelete
  24. Elin: fyllesyk,grøsss! det er noe av det verste.. Såvidt jeg husker;)

    ReplyDelete
  25. G&T er jo faktisk godt, da. Om jeg hadde klart å drikke bare litt. *flau*

    ReplyDelete
  26. Har lært meg å like hvitvin over åran, men rødvin syns jeg smaker gløgg, og da kan jeg like gjerne drikke gløgg. Er avholds for tida, men har tidligere skjønt at gt ikke er for meg ;) Trives ganske godt med ikke å drikke alko, eventyrbrus og cola zero er jo så godt.
    Syns vi alle er helt normale. det er alle andre som er sære :)

    ReplyDelete
  27. Eg er veldig glad i ei kald øl :) Faktisk så er eg ein ekte øl-hund, og foretrekker øl framfor vin. Begynte å drikka øl når eg var russ - og så har eg fortsatt med det. Vin måtte eg liksom "læra" meg å drikka. Ein god drink er ikkje å forakta da, men eg blir så laus i kjeften når eg får sprit, då går eg rett inn i rolla som Frøken Frekk, og ho er ikkje alltid like kjekk ;) så eg held meg stort sett til øl. Men ein liten silkerus gjer meg litt tøffare i dei sosiale settingane, sidan eg er inne på dette med roller i dag ;)

    Klem Eli

    ReplyDelete
  28. Frøken Fryd: ja, en liten promille kan gjøre de tause litt mindre stille:)

    ReplyDelete
  29. Jeg er helt avholdsmann nå men da jeg ikke var det likte jeg bare 1 sort rødvin..... :-)

    ReplyDelete
  30. Jeg ELSKER rødvin. Tar gjerne et glass både nå og da. (forstå meg rett: mannen og jeg kan dele på den samme flaska 3 kvelder. Så 1 (/2) glass holder) Og hvitvin om sommeren. Liker ikke øl spesielt godt. Men hvis alternativet er feks en Vodka Battery (GRØSS) - da tar jeg er Corona. Med lime.
    Og lite slår en vellaget Mojito! Dét liker jeg! :)
    Så jeg er ikke avhold. Men velger likevel ofte å nøye meg med ett glass. Eller kjøre hjem.

    ReplyDelete
  31. Jeg er, og ser ut til å forbli, en Coladrikker. Av alkohol er jeg en særing, men ikke særere enn at jeg setter pris på en snurr innimellom. Jeg liker IKKE øl. Jeg liker hvertfall ikke rødvin. Jeg synes ikke engang det LUKTER godt av "brunbrennvin" (konjakk og sånn) og alt som er bittert er ekkelt. Ikke drikker jeg kaffe heller. Jeg drikker søte saker, som Baileyslikører og lakrislikører. Og så kan jeg svelge unna hvitvin (hvis den ikke er for sur eller hva det er nå jeg ikke setter pris på...). Og en ting til som kanskje er sært; jeg drikker ikke alkohol til mat! Vi koser oss mye med sjømat og skalldyr her i huset, men jeg drikker alltid H-melk til både krabber, reker og kamskjell... Ja, jeg er vel en særing da, sjø. Forresten liker jeg vann og eplejuice. Og appelsinjuice. Und so weiter... Jeg drikker heller ikke te. Mer du vil vite? Ja, jeg drikker ingefærøl til sodd. Steiki, DET er godt! Og god kakao er godis. Og solbærtoddy (uten alkohol) er godt når det er kaldt. Og alkoholfri gløgg or godsaker i desember. Og så liker jeg å ta en slurk Jägermeister rett fra flaska når jeg er på fisketur. Hehe. Og ja, rusbrusgreier er basse Randivennlig. Kan det være mer NÅ da?? Jeg drikker svært sjelden for kosens skyld...

    ReplyDelete
  32. Er du sær, så er jeg sær også. Før drakk jeg ganske variert, men det har endret seg. Jeg liker ingenting brunt brennvin. Absolutt ikke! Og ikke øl. Men jeg liker vin da - noen sorter i hvert fall (litt sær på type vin). Og så synes jeg det finnes noen gode drinker og rusbrus. Men det skjer ALDRI at jeg drikker et glass med noe mutters alene - kun i festlig lag. Resten av tiden holder jeg meg til Pepsi Max'en ;)

    ReplyDelete
  33. Hehe, tror ikke du er så sær, nei :-)
    Men jeg liker cognac, da. Mulig det er jeg som er sær ;-)

    Klem Veronica

    ReplyDelete
  34. Drikker lite, og derfor drikker jeg bare det jeg liker......dvs ikke øl, brunt brennevin og vin. Resten liker jeg ;)

    ReplyDelete
  35. Synes ikke at du er det minste sær, bare søt!!!! Jeg drikker ikke så ofte lengre og det er jeg egentlig glad for. Men jeg synes det er godt med et glass rødvin, det gjøre jeg. Og et glass cognac på hytta foran peisen er også godt. Det blir mest drikking for kosen sin del, ikke så mye for å bli full, for det liker jeg IKKE!

    ReplyDelete
  36. Jeg har i voksen alder lært meg å sette pris på et glass vin for man kan liksom ikke drikke vodka til middag. Men øl kommer jeg aldri til å lære meg å like.

    ReplyDelete
  37. Randi: wow,me like. Og jeg drikker heller aldri for kosens skyld..sånn egentlig. Det er der jeg er sær. Noe av det verste må være Whisky. Å fy og fy!! Klarer ikke lukten av det en gang, og det gjelder rødvin også. Rusbrus går greit, men vodkasmaken bringer frem en del ville partyminner, som jeg sikker kunne vært foruten;)

    ReplyDelete
  38. Jeg liker rødvin :) Øl drikker jeg helst til mat bare .Brunt brennevin er jeg ikke så glad i , da må den vær mild . Ellers så går det i kaffe !!!

    ReplyDelete
  39. Lite alkohol på meg, er susete nok som det er. Men det høres ofte veldig koselig ut når folk snakker om et glass vin. Holder meg til cola light jeg! ;)

    ReplyDelete
  40. Ikke rar, kanskje litt smalspora? Jeg må innrømme at her går det meste nedpå om det er om å gjøre. Men synes det er stor forskjell på vin og vin, mht. både vintage, drue og anledning. Det er med drikke som med mat, om man utforsker noe lenge nok så begynner man somregel å like det bedre!

    ReplyDelete
  41. Jeg drikker vin..helst rød..men ganske sjelden!
    Jeg jobber litt på vinmonopolet.. alkohol kan være hyggelig..men også direkte uhyggelig! Nei..det var ikke der jeg traff GisleKjæreste! ;-)
    Ha Vakkerdag! Har sendt en klem i forveien..

    ReplyDelete
  42. Jeg drikker nesten alt - bortsett fra brunt brennvin. Men jeg kan like godt klare meg helt uten. Er ikke spesielt glad i noenting. Kanskje foretrekker jeg Champagne om jeg MA drikke noe. Er kanskje derfor jeg er en slik 'cheap date' for det skal INGENTING til for jeg har fatt nok :-)

    Diskuterte forleden med en venninne som jeg vet kjoper en flaske vin hver helg forskjellen pa kvantitet versus kvalitet. Jeg mente det matte da vaere bedre a unne seg en skikkelig god vin selv om den var dyr ANNENHVER uke fremfor billig skvip HVER uke. Det mente ikke hun. Vel, vi er forskjellige :-)

    Ol liker jeg bare om sommeren og bare den forste slurken. Sa er jeg ferdig med den ol-drikkinga.

    Jeg hadde ikke gratt om jeg aldri mere fikk drikke alkohol.

    ReplyDelete
  43. Jeg liker ikke øl, selv om jeg skulle ønske jeg gjorde det. Og så drikker jeg kun riesling (eller lignende), rødvin klarer jeg ikke.
    Whiskey og GT holder jeg meg langt unna, og drinkene må ikke smake brennevin. *ler*

    Hvis du er sær, er jeg det også. ;)

    PS: Jeg er glad i shot da.... :P

    ReplyDelete
  44. jeg liker vin av og til, men helst til maten. Liker alle slags øl, men kjøper mest Corona.



    Og Mojito! Det er godt det.

    Og kan kose meg med en Baileys i helga, ikke nødvendigvis i kaffen.

    Nå føler jeg det som jeg er rene alkisen i forhold til mange av dere, men drikker egentlig sjelden- har hendt jeg har kjøpt 6pk med øl og helt den ut når den gikk ut på dato...

    så drikker egentlig sjelden- men alltid når jeg er på tur uten unger! og det er jo ikke hver helg da.

    ReplyDelete
  45. I tell you:
    Eg elskar rødvin både til kvardags og fest :)
    Og øl er godt på ein varm sommardag! Alt anna alkokhol er pyton!
    Men eg synast å hugse at du hadde eit velordna barskap!!? Er det mannen som drikk det då? ;)

    ReplyDelete
  46. Alexia: jaha,jaaaa. Jeg forstår;)

    Shy: jepp,det er samboeren sin eiendom:)

    ReplyDelete
  47. Her sitter jeg med et glass rødvin og symaskinen, og jeg kooooser meg! Jeg liker det meste jeg, både når det gjelder mat og drikke. Syns verken det er rart eller mystisk at du ikke liker alkohol! Om det er sært? Eller om du er sær som ikke liker? Hvis sær betyr at du er vanskelig,vrang, egen og lite villig til å endre på vaner, så vet jeg ikke siden jeg ikke kjenner deg (men siden jeg likevel innbiller meg at jeg på en måååte kjenner deg, og siden du har den jobben du har og siden du skriver som du gjør, så tror jeg IKKE du er spesielt sær nei!). Men om det er sært i betydning uvanlig/sjeldent, og flertallet rundt meg liker vin; ja, da er du muligens LITT sær ;-)
    Klem

    ReplyDelete
  48. Kissa: jeg er litt sær, tro du meg. Men jeg har ingen intensjoner om å bli som "alle andre", for meg kan heller det kalles "sært":)
    See what I mean??

    ReplyDelete
  49. Jepsi-pepsi! I see! Jeg har heller ingen intensjoner om å bli som alle andre, men på altfor mange områder bare blir jeg det likevel... :-)

    ReplyDelete
  50. Lisa: det er bra det,jenta mi:)

    ReplyDelete
  51. Åh, det er flere som meg jo. jeg liker ikke vin, skjønner ikke hva som er så godt med det faktisk. Øl smaker vondt, og brunt brennevin er heller ikke min greie. Jeg tar gjerne en kaffelikør, eller en god drink. Rusbrus funker også, men det er billigere og bedre med coka cola B)
    Jeg har ikke drukket på snart 3 år, så det er vel på tide å smake igjen. Jeg er heller ikke anti alkohol, men med prøverør rundene, graviditeten og det siste 1,5 året med Noah har det liksom bare blitt slik. Mulig det er på tide å ta seg en tur ut for å nyte en god drink med venner ;)

    Jeg innser at jeg høres kjedelig ut *grøss og gru* ;)

    ReplyDelete
  52. Jeg liker all type alkohol jeg.
    Men drikker mindre og mindre av det.

    Folk må gjøre som dem vil.

    ReplyDelete
  53. Jeg liker mye forskjellig alkohol. Champagne er bra festdrikk, men det er lenge siden jeg har drukket det. Nå går det mye i husets hvitvin som både er gratis og som jeg ikke bli ør i hodet av. Alkohol er nok litt oppskrytt. Det hadde aldri slått sånn an hvis det ikke hadde vært for virkningen.

    Cecilie

    ReplyDelete
  54. Raudvin...hugsar ikkje korleis eg lærte meg å drikke han ;)

    Hanne

    ReplyDelete
  55. HOhohoho, jeg liker heller INGEN av de tingene! :) Jeg drikker hvitvin og rusbrus og rose/frukt vin :) Så jeg har vel aldri lært meg å like noe som helst siden jeg bare drikker det som falt i smak med en gang.. Men aller helst drikker jeg bare Pepsi Max.. Jp eldre jeg blir jo mere ubehagelig synes jeg det er å bli full... Hoho - litt slik "gammalkjerring" :)

    ReplyDelete
  56. Jeg liker både lyse og mørke øl, hvit og rød vin og bobler i lange baner. Jeg liker også vodka, men ikke brune sterke saker. Rart med det...

    Noe har jeg alltid likt og annet har en lært seg til. Smaken endrer seg også over tid tror jeg. En modner?

    Liker en det ikke så lar en bare være. :D

    Corona bare om sommeren. I sol på kaikant.

    ReplyDelete
  57. Vin her. Helst hvit, men gjerne rød. Bortsett fra at jeg lett får skallebank av rød.
    Sånn ellårs: den sangen er så fiiin!

    ReplyDelete
  58. Siven: modner? aha! men det gjelder tydeligvis ikke meg...sukk!

    Stjerneglass: yesss,den sangen er fin. Hører den hele tiden for tiden:)

    ReplyDelete
  59. Haha - morsomt at du tar opp dette! Jeg holde meg til vin eller cider, men kan godt like en god drink også (og da mener jeg drink - ikke vodka og cola liksom)! Men smaken har helt klart endret seg med årene - da jeg var russ og hadde startet med alkohol gikk det i øl - og mitt kallenavn/russenavn var "humla" (øl lages på humle - samt at jeg var den som alltid virret rundt og var stadig på farten). Kort tid etter russetiden begynte vin å gjøre sitt inntog, først litt hvitvin og deretter kom den røde snikende. Husker jeg syntes det ikke var supergodt da jeg først prøvde, så vinen jeg drakk var nøye utvalgt (ikke for sur, ikke for søt, ikke for krydret osv)...
    Tar gjerne et glass vin nå om det er hverdag eller fest:)

    ReplyDelete
  60. Måtte bare kommentere her siden du har postet en av mine favoritter.. Rødvin i glasset og Mazzy Star fra di små høytalerne mine gjør kvelden perfekt for meg! Hilsen den nyskjerrige koll..aen din;)

    ReplyDelete
  61. Du nysgjerrige kollega! Jeg vet hvem du er...
    Nå skvatt jeg her.. Det er så få anonyme her inne, så nå trodde jeg det var kjeft å få:)

    Mazzy star er bare himmelske greier.
    klem til deg❤

    ReplyDelete
  62. Du er som meg. :D
    Jeg liker egentlig ingenting, jeg ;P
    Kan drikke no hvitt (gult?) og sprudlende i meget høytideligfestelige anledninger. Det vil si bryllup. Også kan jeg ta meg 2 eplecider i lystig lag. Eller 2 Smirre-Ice'r. Sjelden mer enn 2. Det tåler jeg ikke lenger.
    For åtte-ni år siden, derimot...

    ReplyDelete
  63. Er egentlig litt lik som deg når det gjelder dette. Tyrker er dog noe jeg virkelig elsker og kan sitte og nippe til en hel kveld <3

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...