Monday, November 21

what went wrong?

Visste du at evnen til å finne frem (stedsansen) er biologisk betinget?
Du har med andre, og litt færre ord arvet denne sansen.

Her en dag begynte jeg, av en eller annen åpenbar merkelig grunn å  undre på hvordan det er 
med sansen for orden og system. Den såkalte ordenssansen.
Er den biologisk forankret i oss eller er den et resultat av miljøpåvirkning?

Hvis vi  tenker oss sånn helt hypotetisk sett at jeg var en evigung
og motebevisst mamma. Som tilfeldigvis hadde sinnsyke mengder en del klær å velge blant.

Da hadde det nok sett sånn noenlunde slik ut i skuffene mine:


Hvis vi tenker oss videre at denne evigunge mammaen hadde en tenåringsdatter med like stor mengde klær.
Burde det da se slik ut i hennes skuffer:


Sånn miljømessig og genetisk og logisk sett?

Og hva hvis det viste seg at denne evigunge og motebevisste mammaen hadde 
36 nesten like ulike bluser i musegrå festlige farger.

Som var dandert etter beste evne i et av sine fancy klesskap walk-inns.


Ville da den samme tenåringsdatterens skap egentlig sett slik ut:


Selv tror jeg at den evigunge og motebevisste musegrå bluse-elskende tenåringsmammaen 
 ville ha følt noe i retning av å ville rive av seg halve håret i frustrasjon en noe dyptgripende forvirring 
over å oppdage et slikt vannvidd en slik lite velutviklet sans for orden og system hos sitt elskede avkom. 
Og tenkt at det må skyldes dominerende gener fra pappaens side. 

Noe gikk ihvertfall galt på akkurat denne veien.
Det kan vi sikkert være enige om.

Har dine barn vært så heldige/uheldige å arve dine gener i forhold til ordenssans?
Eller føler du helst for å overføre skyld på den andre parten når det kommer til uheldig genetikk?

Vil du lese mer om denne fiktive mammaens sans for orden. Les HER.

47 comments:

  1. Lure ofta når eg kikke inn på tenåringsrommene her i huset.....Min mamma sa alltid til meg når eg var ung, eller eg meine yngre sjølvsagt, "eg skjønne ikkje åssen det skal gå med deg når du flytte for deg sjøl" Men det har igrunn gått over hennas forventning;-) Så eg tenke kanskje det e håp for avkommet også;-)
    klem ♥

    ReplyDelete
  2. Linda: så du tror det er håp altså???!!
    Ikke at det er så vannvittig viktig altså, for dette var selvsagt bare et fiktivt eksempel..
    (kreeeemt)

    ReplyDelete
  3. Vel, jeg nekter å uttale meg om hvordan meg og min mann er, meeeen hvis det er arvelig så har vi vel gitt videre til en unge hver. Jentene har sitt eget bad på loftet, med to vasker og greier (for å unngå noen konflikter) De har hver sin stol, i hver sin ende av badet. På Minien sin stol er det brettekanter og rent, pent og ryddig.På Snuppa sin side derimot ligger det skitne og vridde sokker, halvt vridde bukser osv, osv, men ingenting av det på stolen, nope, på gulvet. Heeeerlig innlegg og jeg lever i troen på at det er håp, for alle!

    ReplyDelete
  4. Ja selvfølgelig, det skjønte jo eg og at det var;-)Eg må klamra meg til det håpet, så ja det e håp! Det må det vær..............

    ReplyDelete
  5. Hihi :) Jeg håper det er genetisk, denne ordenssansen for da er det kanskje håp for mine to små rotekopper vil få mer orden i sakene sine etterhvert som de vokser opp slik jeg fikk. Håper bare de ikke arver mitt stedsansgen, hoho :)
    Klem Tonje

    ReplyDelete
  6. Me har vore på foreldresamtale med minstemann i dag, og me fekk rett og slett beskjed om at han må få hjelp til å huska ting. Han gløymer alt, gymtøy, badetøy, bøker, blyfantar, viskeler, sko, sokkar, jakker... U name it - he forget's it! Så no skal me skriva liste på døra hans - kva han må huska på dei forskjellige dagane. Var det eg VISSTE at den tavlemalinga ville komma godt med ;)

    Klem Eli

    ReplyDelete
  7. Må skylde aller mest på mannen min. Jeg mener sjøl at jeg prøver. Litt. Men jeg blir motarbeidet av alle jeg bor sammen med..

    ReplyDelete
  8. Her i huset er dattera mer ryddig enn mora. Jeg velger å ikke tolke det...

    ReplyDelete
  9. Hehe;)
    Hos oss har de definitivt arvet pappan's gener når det kommer til rydding!!
    Jeg har tellekanter og rydder i klesskapene flere ganger i uken (veeeet, det er en sykdom, hihi).
    Og de trår ut av klærne der de står (de = resten av husholdningen, to ungdommer og mann)
    JEG rydder!!
    Grrr...

    ReplyDelete
  10. Line: forbaska irriterende, sant?
    Og det er ikke oss det er noe feil på, det må jo alle fatte og begripe!

    ReplyDelete
  11. Jeg er ekstremt ryddig av meg.....helt til det kommer til det å få klærne fra vaskerommet til skapet mitt.....haugen er stor nå gitt.....og liten vits i å gå i skapet og se etter klær....
    Heldigvis er vi 2 ryddige som bor sammen.....men det var den haugen på vaskerommet da....

    ReplyDelete
  12. Om vi ser på teorien for stedsansen, og sammenligner med dine bilder for ordensansen.. så ser bildene helt riktig ut for meg, altså... Min far gikk seg aldri bort noe sted, for å si det sånn.. ;-)

    ReplyDelete
  13. Jeg lurer mer på hvorfor noen har ordenssansen helt på plass av seg selv mens vi andre må øve og øve... (gjelder både meg og frøknene Dings og Tween). Ja, det er vel forsåvidt det du også lurer på kanskje, men poenget er at jeg nemlig har en sterk ordenssans, men det ser bare ikke slik ut!

    ReplyDelete
  14. Havfruen: den haugen du snakker om. Den sitter jeg og ser på nå. Her ender den nemlig oftest opp i stua(!!!)Og er det noe som er kjedelig..så er det å brette tøy..

    ReplyDelete
  15. Jeg har dårlig stedsans. Og himmelretningssans. Og vindretningssans. Når det gjelder rydding, er jeg på medium-stadiet. Eller kanskje small...
    Men det er håp for avkommet. 2 av mine har for lengst flytta ut. Og de er nå mer ryddig enn mora.
    Så fortvil ikke. Det går sæ te... ;)

    ReplyDelete
  16. Didrik rydder stadig vekk :P

    ReplyDelete
  17. jeg liker ikke rot jeg heller- men føler det bare er ryddig her annenhver langhelg, huff.

    Men vet du hva, de eldste mine var vel hakket verre enn tenåringen du skriver om her, og vet du hva, når de flyttet for seg sjøl- da ble det andre boller da! Og som jeg maste og sleit mens de bodde hjemme! Så det er håp whitebite.

    ReplyDelete
  18. Anja: Det tror jeg Didrik har arvet fra beste-tanten sin -faktisk!

    ReplyDelete
  19. Når det gjelder manglende ordenssans hos ungene, så skulle jeg gjerne skyldt på dårlige arveanlegg fra faren, men det er nok dessverre sin mor de egentlig slekter mest på der...

    ReplyDelete
  20. Hm.. selv om nevrotisisme, dvs. tendensen til å oppleve negative følelser, er ganske sterkt genetisk betinget tror jeg (dette kan jo påvirke evnen til å tolerere andres rot), lurer jeg på om ikke ordenssans har noe med miljø å gjøre.. Og da kan man iallfall skylde på partneren!

    ReplyDelete
  21. Hehe - min 17 årige datters skap ser noen lunde likt ut som din datters. Og jeg skal innrømme at det plager meg litt. Men jeg får beskjed om at det er hennes rom, hennes rot...... hun liker det sånn.
    Jeg vil gjerne ha det ryddig. I teorien. Men det er ikke alltid teori og praksis er vel forent. Jeg kan være et salig rotehue.... men klesskapet mitt er ryddig.

    ReplyDelete
  22. Trine: denne 17-åringen sier her at hun er den ryddigste av ALLE vennene sine.. Hun syntes det var viktig at jeg presiserte dette;)

    For noen er det slik at rot i huet gir ekstra ryddig klesskap... Og hvorfor kan ikke teori og praksis være mer forenlig??

    ReplyDelete
  23. Svaret er JA på begge spørsmål;) Me likar eigentleg å ha det ryddig, men ingen av oss likar å rydda... Så blir litt skippartaksopplegg. Men merkar tendens til betring no når mannen er heime i permisjon og eg jobbar... Slik går det når eg blir sitjande og skriva dikt og blogga i staden for....andre ting ;) Flink fiktiv mamma, forresten:)

    ReplyDelete
  24. All skyld går til faren! Jeg er glad i orden, men far i huset har påvirket oss alle, så det er sjelden så ryddig som jeg vil ha det - i hvert fall ikke lenge nok. Selv JEG har blitt sløvere. Tror ordenssansen er sterk i annenhver generasjon. Sånn er det i hvert fall i min familie ;o)

    ReplyDelete
  25. Mine barn har arvet alle sine gode egenskaper fra meg og alle sine dårlige egenskaper fra sin far;-)

    Jeg tror det kommer seg etterhvert, for to år siden hadde ikke rommet til R gulv. I dag er det tellekanter i skapet og sko på rekke og geledd på gulvet. Må vel bare synke inn før det sitter. Tror jeg.
    Mannfolka i huset har fortsatt en litt laidback holdning til hele tellesystemet og skylder på dårlige mattekunskaper...

    Fin kveld og god natt,
    (jeg skal vaske av meg glasur og gelefarge og så skal jeg gå og legge meg - snart;-)
    Klem

    ReplyDelete
  26. Den 17-årige jenta vår er meget ryddig av seg:) Ryddig på rommet og i hodet sitt:) Men....vi har en 20-årig gutt boende hjemme, mangler vi glass, asjetter og vaskerommet er tomt for skittentøy, kan du være sikker på at alt er oppe hos ham:) Skoene går han fra rett innom inngansdøra, og han dør fra jakker, luer, ja....alt. Blir jeg gal av det?????????JA!!!!!!.Hvordan det skal gå med ham når han flytter hjemmefra, ja det vet jeg ikke. Heldigvis tar han det igjen ved å være snill og omtenksom.

    Men arv eller miljø? I simply do not know;)

    Trine:)

    ReplyDelete
  27. Med tre stk å velge mellom, tror jeg at jeg og Handyman har fått til alle varianter av ordenssans...... Var nok lik tenåringen din da jeg var litt yngre, men har blitt bedre med årene ;) Så det er kanskje håp likevel???
    klæm

    ReplyDelete
  28. jeg har ikke tenåringer i huset men jeg velger å overføre skylden på den andre parten når det kommer til uheldig genetikk, allerede nå, siden små søte barn har en tendens til å bli rotete tenåringer...
    jeg er veldig klar om hva som venter på meg i de årene som kommer
    når det gjelder akkurat det i allefall... ; )
    ( siden jeg har allerede hørt at :
    men! pappa kaster klærne på gulvet han og!)

    by the way : jeg synes innleggene dine er utrolig morsomme!
    jeg blir i god humor hver gang !

    ReplyDelete
  29. He, he her er det forskjell på døtrene...
    Så hun eldste har arvet min orden, mens hun mellomste har arvet far sitt rot ;)

    Hvis du allerede har sjekket de to butikkene du nevner, så tror jeg ikke det er noen andre i området som selger de vasene...
    Beklager at jeg ikke kan hjelpe!

    Ha en fin dag.
    Klem May Helen

    ReplyDelete
  30. ..mine to eldste er hver sin foreldre opp ad dage. En roter, en rydder.
    Arv eller miljø..tror nok jeg holder en knapp på miljø. ;-)
    (I denne sammenhengen som i det meste ellers..)

    ReplyDelete
  31. Hehehe!! Her har 14 åringen full orden og 9 åringen totalt kaos!!

    Jeg, vel jeg liker orden!!

    Fin dag videre til deg!!

    ReplyDelete
  32. Nå kjenner jeg ikke din familiesituasjon, men jeg skylder alltid på far når avkommet ikke har mine gode egenskaper, jeg!

    ReplyDelete
  33. Kleskap og skuffer hos mine fire barn ser ut som din datters. Mitt og mannen sitt ser ut som ditt. Så kva skyldar eg på då....? ;)

    ReplyDelete
  34. Haha, nå er min lille bare 4,5 måned, så det gjenstår å se. Men egentlig er vi like ille Mannen og jeg, så jeg håper bare ikke hun får dobbelt opp :D

    ReplyDelete
  35. Enig med Pia! Det er de andre som roter her i huset. Bare de andre!

    ReplyDelete
  36. He he ;) Er vi ikke sånn alle da, når vi er ungdommer. Det var i alle fall jeg , rotet felt med klær ! Men nå er det ryddig i skap og skuffer . Ta det med ro hun blir sikkert som sin mor , når hun blir stor ;)

    ReplyDelete
  37. kuuuul blogg, digger måten du formulerer deg på :)

    Henriette

    ReplyDelete
  38. Mine klesskap og skuffer ser ut som datteren din sine..Min mamma har det derimot ryddig-hun er 75 år..kanskje jeg blir ryddig etterhvert? Skal faktisk rydde i skap og skuffer idag..har tenkt på det lenge. kanskje innleggene dine virker på underbevisstheten min ;-)

    ReplyDelete
  39. Hehehe, tror nok ikke det er så mange tenåringsjenter som har et ryddig klesskap. Kanskje det blir bedre med årene? ;-))

    Klem Veronica

    ReplyDelete
  40. hihi
    jeg har drevet propaganda / hjernevask med mantra "faste plasser" siden før de kunne gå her, tror jeg! :)
    (det er jo lov å håpe!! )

    ReplyDelete
  41. Eg trur no da at ordenssansen ikkje er ferdig utvikla før ein nærmar seg 35.. At ungdommen tenkjer at livet er så mykje meir enn det...og me over 35 kanskje må innsjå at dei har rett.. :)

    Klem!

    ReplyDelete
  42. Her er det jeg som rydder. Mannen tar kun kjøkken. Han må instrueres, slik som resten av familien. Jaja..

    ReplyDelete
  43. Ramme Alvor: men hva med oss over 28 og under 35?
    Sånn til sinns??

    ReplyDelete
  44. Håper ikke at lillegull arver min ordenssans, for jeg har fint lite av det ;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...