Sunday, January 29

dustene


Alle kjenner vi vel til en dust.
 Eller to. Ikke sant?


De er vel egentlig overalt, hvis du tenker deg om?










Roald Dahl står bak mye genial barneboklitteratur. 
Her i huset så digger vi nesten alt av ham.
Spesielt boka om Dustene.



Men visste du at han var en skikkelig dust selv?
Han var faktisk ganske så ufordragelig og vanskelig å ha med å gjøre,
 både privat og som forfatter.

En skikkelig dust rett og slett. 



 ☆   

Har du en dust eller to i livet ditt? Og hva får deg til å kalle noen for dust?

Jeg synes dust er en nokså uskyldig betegnelse på noen som enten gjør deg opprørt eller irritert på et eller annet vis. Men ordet trenger ikke alltid bety noe negativt, det kommer litt an på tonefall. Forøvrig, så øver jeg meg på å gi blaffen i duster i livet mitt. 

38 comments:

  1. Duster, eller idioter om du vil, er de som får magen min til å krølle seg, og en spesiell finger til å rette seg ut i ett merkelig tegn.... Da vet jeg at det er en ido.. ..dust. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er jo veldig subjektivt hva som er en dust eller idiot..
      Noen klarer ikke la seg affisere av noe som andre igjen vil ta seg veldig nær av.

      Delete
    2. Ja, og noen ganger ser jeg det ikke selv engang..;)
      Ang dust til typen, nei, heller : tulling.. ;)

      Delete
  2. Jeg har ingen duster i omgangskretsen min, men kikker jeg litt utafor der finnes det nok et par jeg kunne kalt det ;)
    Fantastiske Roald Dahl, dust eller ikke, bøker er han god på! Digger barnebøkene hans jeg også! Denne har jeg ikke lest, kan du legge ut mer tekst eller må jeg kjøpe'n sjæl??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så flott at du mangler duster i omgangskretsen din mormor! man kan jo selvsagt velge dem bort.. Roald er fantastisk ja og jeg visste ikke før nå nylig at han var en dust. Jaja, digger han uansett jeg!

      Du må nok kjøpe boka, å ta bilder av bok i dårlig vinterlys var ikke så lett;)

      Delete
  3. Jeg treffer alltid på masse duster når jeg er ute og kjører... Kan ikke begripe hvorfor de skal ut å kjøre akkurat når jeg beveger meg ut på veien.... ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merkelig! det lurer jeg også alltid på..
      Men det kan faktisk også være slik at alle de andre synes vi også er duster i trafikken...?

      Nei?

      Delete
  4. Dustene er flotte, i bøkene altså!
    Eg kallar meg sjølv for dust av og til, eller surrehue. Alle er vel litt smådustete av og til?
    Har ingen som berre er dustete rundt forbi meg her:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det gjør jeg også, kaller meg selv dust.
      men andre duster skal jeg ikke bruke negativ energi på lengre, det er bestemt!

      Delete
  5. Helt garantert en del duster i min omgangskrets. Avogtil er ungene dust, avogtil er samboeren dust, avogtil er søstern dust, muttern dust, nabon dust. Hihi. Vel. For meg, eller oss, er dust ganske uskyldig. Idiot er derimot en litt "kvassere" variant. Det sier jeg når jeg er sint. J**la IDIOT! Og Idiotene har jeg ikke noe med å gjøre. ;)
    Roald Dahl er morsom. Jeg har faktisk ikke lest så mange av bøkene hans. Eller jo, noen, når jeg tenker meg om. Men denne har jeg ikke hørt om før. Kanskje den får æren av en plass i bokhylla vår. Blei neeesten litt snurt over at jeg ikke fikk lese mere.. Mjihi. Salgstriks?

    Nå tar jeg meg en kroneis. KLÆM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ta deg en kroneis du Marlene, og se om du ikke finner noen dustete bøker i bokhylla!

      Delete
  6. I trafikken er det på enkelte dager nesten bare duster ute å kjører..særlig dager jeg er bittelitt sur eller litt sent ute. Veldig rart, igrunnen.

    Ellers prøver jeg å unngå, overse eller gi blaffen i duster som oppfører seg dustete.
    Jeg er sikker en god dust selv også, innimellom.

    Men ordet dust, det liker jeg..passe ufarlig, men likevel greit nok..sånn om hverdagsduster!

    Ha en fin søndag--og, jeg har selvfølgelig mange pensler liggende, også til deg, om du virkelig ville gjøre alvor av "tilbudet" ditt! ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har du lagt merke til alle dustene som er ute og kjører ca rundt kl 12 på en hverdag?? (skal absolutt ikke nevne hvilken aldersgruppe de er i!)

      Det beste er å unngå en dust, enig.
      Og hvis det ikke er mulig å unngå dusten, så må man heller forsøke å gi blaffen.

      Dust er et kult ord, som jeg bruker ofte. Også på kjærlig vis til samboeren.

      Hvem vet, kanskje jeg plutselig står på døra?
      Så lenge det er vannbasert maling. Fra en dust til en annen: klems

      Delete
  7. Jeg kjenner ingen duster. Ikke en eneste.
    Jeg er så raus. Og ser noe godt. I alle.
    Ikke en eneste dust!
    God dustefri søndag!

    ReplyDelete
  8. Roald Dahl er fin :D Vi leser om igjen, og om igjen "Georgs magiske medisin"... Jaja, men det var da ikke han som egentlig var tema her... duster dukker opp når jeg har det travelt, er veeeldig utålmodig.... og hvis jeg skal evaluere meg selv, så blir jeg nok også veldig dustete å ha med å gjøre da :D

    ReplyDelete
  9. Har ikke lest denne, underlig nok, siden jeg har lest det meste av RD for barn.

    Well, akkurat nå kommer jeg på et par typer. Det er de som kjører frem mot en rundkjøring i en sånn grisefart at jeg bare må bli stående og vente, og vente. Jeg mistenker at det er de samme typene som velger og benytte seg av muligheten til å kjøre ut foran meg slik at jeg må bremse kraftig når det er en hel prærie av ledig vei bak meg.

    Så er det hundeeiere som sier at den uoppdragne bikkja deres er så snill og ufarlig atte, mens de løper over ungen min som HYLER.

    God aften til deg White Bite!

    Ellen

    ReplyDelete
    Replies
    1. DEN skal det være. Altså DEN hunden. Ikke DE hundeeierne. Tross alt!

      Delete
  10. Veldig begeistret for både Mr. Dahl og ordet dust. Synes det er et fint ord. Og jeg bruker det heller som et godord enn et skjellsord - og er så heldig å ha en del duster i min nærmeste omgangskrets...

    Idioter derimot- de er det verre å omgås med. Men er helt enig med deg om at det er viktig å ikke la negative individer få for mye av oppmerksomheten og energien vår!

    ReplyDelete
  11. Digger dahl! Og så har jeg en sterk formening om at jeg både har noen duster i mitt liv i tillegg ..... så jeg er helt sikkert dust i noen andre sitt liv :-)

    Hilsen meg som ble akuttinnlagt igjen i går med komplikasjoner etter operasjonen, så hallo fra sykeseng :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. neiii,så leit!
      jaja,god seng?7

      bli fin fort, trøsteklem!

      Delete
  12. Elsker Roald Dahl og las mye av han da jeg var yngre, og det lønnet seg virkelig. På norsk muntlig eksamen første året på vgs fikk jeg "Lamb to the slaughter" (husker ikke i farta hva den heter på norsk) som hovedtema, fortell og analyser. Kunne ikke gått bedre:D

    "Dust" har jeg ikke hørt om, og ordet bruker jeg ertende og med glimt i øyet. Ufarlig og litt søtt synes jeg. Men en skikkelig dust, dumming eller rett og slett idiot - det kan jeg ikke si jeg har rundt meg. Ikke som jeg vet om i alle fall, kanskje jeg er flink til å fase de ut?
    Men så kjører ikke jeg bil, mulig det er i trafikken alle disse befinner seg;-)

    God kveld til deg,
    vi er endelig klar for ny uke.
    Klem:)

    ReplyDelete
  13. Herlig innlegg, og den har jeg faktisk ikke lest! Godt tips i tillegg også :)
    Dust brukes om mye og er vel et ord som alt for mange bruker om hverandre. Kjenner mange duster jeg altså, kommer vel egentlig an på dagsformen ;)
    Ha en fin kveld, herlig å dykke inn i innleggene dine!
    Klem fra Ella

    ReplyDelete
  14. Finnes noen duster her hos meg også ja!! Men gjør mitt aller beste for å overse dem og ikke bry meg med hva de holder på med ;) Hva som gjør dem til duster varierer litt fra person til person, er min erfaring :)
    Denne boka skal jeg sette på "må-låne-lista-mi" på biblioteket ;)
    Klæm

    ReplyDelete
  15. Kjenner vel en dust eller to, ja:)
    Og det er helt sikkert noen som synes jeg er en dust også;) Slik er det vel. Alle kan ikke like alle:)
    Takk for boktips!
    Og snart god mandag!

    ReplyDelete
  16. Digger Roald Dahl,
    men vet at han var en dustete far og mann.
    Vel, vel,
    noe må vel lide for genialiteten..?

    har vel noen småduster,
    men de er så små at de bryr jeg meg ikke om..

    ReplyDelete
  17. Det finnes en dust i alles liv, sånn er det med den saken.

    Kjenner ikke til RD sitt privatliv, men en dyktig forfatter er det ingen tvil om at han var og det har vakt stor begeistring hos mine barn.

    Ønsker deg en flott uke!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men trur du dustane veit at dei er dustar? Hmm.. Den boka har eg ikkje høyrt om ein gong, men ser at den må lånast;) Kjenner vel nokon dustar sikkert, men har fortrengt dei nett no. Og så har eg eit lite håp om at dustar kan forandra seg til det betre. Men om RD har rett, må ein visst sjå langt etter den forandringa...

      Delete
  18. (Det skulle eigentleg ikkje vera ein kommentar til lammelaaret, men har visst trykt reply... jaja, kanskje eg er litt dust eg og? )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du skulle bare visst hvor ofte jeg trykker feil her inne, trykker for eksempel delete istedetfor reply etc. Da er vel jeg også en dust?

      Delete
  19. Møter noen duster på min vei, og de jeg sier DUST om, faktisk ganske HØYT inni meg; det er slike folk som driter seg ut ved å blåse ut andres lys for å skinne klarere selv. Hrmf!!! Skikkelig dustete!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Godt sagt Kissa!
      Merkelig nok kan det hjelpe å bare si ordet inni seg, og så er man ferdig med det!

      Delete
  20. En vis person sa "hvert minutt blir det født en idiot (eller dust)"... Tenker ofte på den.

    Fin uke!

    ReplyDelete
  21. Eg sa Dust til gutungen nettopp. Og hørte sjøl at det vart litt feil. Han er 15 og takler jo sånt rimelig greit, men han er jo ingen dust, så eg måtte beklage meg for han. :)
    Ellers treffer ein jo på ein dust eller to i løpet av eit liv... :)
    Roald Dahl er fantastisk! Ser fram til at minstejenta blir stor nok til å bli lest for! Gutane har vokst ifra det..

    ReplyDelete
  22. Dustene er genial . Boka altså . Vi har den på lydbok og sønnen min har vel sovnet til den snart et halvt år. Men ellers så syns jeg dust er et snilt ord, som man bruker når noen tuller med deg.:) ungene sier ALDRI dust. De sier DUFT lol! (etter å ha brukt det ordet daglig i annenhver setning og så miste fortennene...)

    ReplyDelete
  23. Alle 5 i familien vår har elsket Roald Dahls bøker. Tegningene og tekstene er flotte. Herlig humor.

    Visste ikke forfatteren selv var en dust.

    Dust er litt snill betegnelse. Som tufs. Ikke lik idiot.

    Joda, har vel møtt på noen duster i mitt liv. Men kjenner få, nære - som jeg trenger å forholde meg til ofte heldigvis.

    Ny god frisk uke der sørvest ønskes herfra.

    ReplyDelete
  24. Haha fantastisk! Denne boken har jeg ikke hørt om, men den skal jeg HA. Har sikkert alle de andre han har skrevet. Dust eller ei, en meget meget morsom mann!! :D

    ReplyDelete
  25. Å, vi liker også godt Roald Dahls bøker. Fint nå når lillesøster er blitt så stor, for da kan vi lese dem sammen alle tre :) Dustene har vi ikke lest ennå. Det må vi gjøre :)
    At forfatteren selv var en dust, det visste jeg ikke :)

    Ha en fin kveld
    Klem

    ReplyDelete
  26. Her er dust nesten positivt av og til :) det skal jo være lov å gjøre litt dustete og dumme ting av og til, så lenge de ikke tipper over til å blir dumdumme eller dustdustete. Et ord som fort kan være med på å snu en litt sur stemning til en god stemning! Roald Dahl er et skikkelig dustete geni i så fall, vanskelig å se for seg at han som skriver så koselig er dustete! :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...