Monday, January 16

fineste store lille gutten min..


Jeg ser deg. 
Der du usikker vinker. Under den store hjelmen din.


Jeg ser deg.
Der du nølende. Griper tak i pappa sin.


Jeg ser deg.
Og jeg tar en kjapp piruett. Når du søker den veltrente (?) mammaen din.


Jeg ser deg.
Og blir ikke sur. Når du heller finner støtte. I ørene til en bulkete pingvin.


Jeg ser deg.
Når du er sulten. Og gir deg. Noe du sikkert vil smake.


Jeg ser deg.
 Og med ekte kjærlighet. Jeg gir deg en gammel julekake.


Jeg ser deg.
Når det kribler i veslekroppen. Og føttene begynner å danse.


Jeg ser deg.
 Og jeg ser. At verken pappa eller mamma. Eller en bulkete pingvin.
Vil hindre deg i.  Å stanse. 

 

Hva synes du er viktigst at barnet ditt opplever mestring i forhold til? 


Flere har tatt kontakt med beskjed om at de ikke får kommentert hos meg i det siste.
Send meg en mail om du ikke får det til, så blir jeg takknemlig.

39 comments:

  1. Fine bilder og ord :)
    Mine fikk høre at det som er viktigst er at de er fornøyd med livet sitt selv. At de kan gjøre alt de vil. Ingen drømmer er umulige... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingenting er umulig? Det synes jeg er en god tankegang. Og prøver å leve etter samme motto selv. Natta!

      Delete
  2. Nydelig innlegg:)
    Det viktigste vi har lært barna våre er nok å klare det man vil:) Og lære seg å kommunisere med andre mennesker, være sosial rett og slett:)
    Ha en fin dag:)

    Trine:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kommunikasjon er utrolig viktig! Kommunikasjon omfavner det meste..

      Delete
  3. Jeg sier ofte til vår åtteåring at hun kan få det til bare hun prøver hardt nok og virkelig ønsker det. Og det har visst gått inn for hun sender den i retur til meg noen ganger, når jeg strever med noe.

    Gratulerer med nominasjon i bloggkåringa. Jada, jeg befinner meg jo også i en kategori uten vinnersjanser, lille meg, men jeg ser på det som en utmerkelse uansett og gleder meg over enhver stemme. Det viktigste er jo ikke å vinne, men å delta med et smil. Det er jo sånt vi også sier til barna. Selv om det er morsomst å vinne, he he.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du har ihvertfall litt erfaring ifht slike nominsajoner, Elisabeth! Det har ikke jeg. Og det var litt sjokkartet stemning som oppsto da jeg ble fortalt at jeg var nominert. Dette er noe jeg ikke hadde trodd i mine villeste fantasier, så det hele er litt sprøtt. Men jeg ble såklart glad, fordi noen der ute har nominert meg og synes noe om meg. Og når det gjelder vinnersjanser, så får jeg være fornøyd med å vinne på WF. Synd du ikke tør spille mot meg;)

      Delete
  4. Det er viktig å vere fornøgd med seg sjølv, og ikkje samanlikne seg med andre. Men det er ingen lett oppgåve for foreldre. Vi er jo stadig misfornøyde med våre eigne prestasjoner, og samanliknar oss med andre gjer vi også.....mottoet vert: aldri gje opp, du får det til!!
    Gratulerer med nominasjon. Mange av mine favoritter der:))

    ReplyDelete
  5. Gratulerer så masse med nominasjonen! Så kjekt at du gikk videre! Gøy at så mange rogalandsbloggere gjorde det!

    Hva som er viktigst at barn opplever mestring i? Å, jeg tenker at det er viktig at de lærer å være en god venn. Samtidig tenker jeg at det er fint om de klarer seg så godt som mulig på skolen (gjøre det beste de kan) og så tenker jeg at det er viktig for oss foreldre fra de er små til å la dem prøve ut, feile og lære på alle arenaer. Skøyting er svært bra for ballanse, smidighet og konsentrasjon! Jeg liker også at barna interesserer seg for lagidrett som fotball eller annet. Det viktigste er at de føler at de blir flinke til noe, slik at de får god tro på seg selv, tenker jeg :)

    Ønsker deg ei god ny uke
    Klem Tonje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk Tonje. Og jeg vet at du var en av dem som nominerte meg, og sånt varmer en frossen sjel som meg;)

      Skøyting er bra ja. Fortalte de samme positive effektene av skøyting som du nevner her til pappaen i går (etter besøket i is-hallen). Gutten vår har nemlig alltid vært en forsiktig gutt, varsom. Litt engstelig for å prøve noe nytt. Men dette mestret han etterhvert godt, til tross for en usikker start. Noe pushing må til fra oss foreldre, når motivasjonen sitter langt inne:) Flott kommentar Tonje, takk!

      Delete
  6. Så nydelig gutt! Han kommer til å mestre det han vil, men alltid på sin måte. Alle kan ikke bli verdensmestere. Men moen blir jo det også.
    Det viktigste er at han har det gøy med det han driver med :)
    Og at foreldrene backer opp, uansett om det er ballett eller bryting :)

    ReplyDelete
  7. hallo... ikke moen - noen! Sterkere briller finnes fram.

    ReplyDelete
  8. For oss er det viktigst at ungene er fornøyde med den de er. Hvis de liker seg selv, får de gjerne også tryggheten til å tørre å prøve. Og ja, de vil snuble. Mange ganger gjennom livet. Men med de riktige verktøyene, vil de ha motet til å reise seg og prøve på nytt. Og også tåle å måtte innse at de ikke kan være verdensmester i alt.
    Gutten din er helskjønn! Og den pingvinen var smart. Jeg skulle ønske jeg hadde denne - og ikke 2 bruskasser - når jentene nå skal prøve seg på skøyter.

    ReplyDelete
  9. Nydelig innlegg! Skøyter er gøy- får snart ta en tur i skøytehallen igjen ja.

    Det viktigste jeg har lært mine barn tror jeg er å tøre stå for det de mener, og ikke være redd for å prøve nye ting. I hvertfall så har jeg fått fire unger som er så forskjellige som det går an, når det gjelder interesser og personlighet. De tør være seg selv og har meninger om det meste.

    Det aller viktigste å mestre her i livet tror jeg er forholdet til andre mennesker- at man er sosial og en god venn, og også bør man tåle motgang uten å føle verden går under.

    Og gratulerer så mye med velfortjent nominasjon! ♥ Er ikke verst bare det, ikke sant? Kleeeem!♥

    ReplyDelete
  10. Takk for et nydelig innlegg!

    Akkurat et slikt innlegg er det som gjør dagen god.

    ReplyDelete
  11. Det er jammen ikke småtteri vi skal lære barna våre å mestre..ikke bare én ting!
    De skal fungere sosialt, sette egne grenser, være en god venn, utvikle seg fysisk og motorisk. Oppi det hele skal de utvikle selvfølelse som gjør de trygge til å våge seg på nye utfordringer.
    Jeg tror barn mestrer mye om de vet de uansett er gode nok. At det er noen der som støtter, trøster og SER de.

    Klem..
    Nydelig innlegg,ja..og flott gutt! Han er ikke så liten lenger...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikke så liten lengre. Og stadig i utvikling. I sitt tempo. Det er gutten min.
      Du setter ord på mye grunnleggende her Virrum! Fine tanker. Klem tilbake..

      Delete
  12. For en nydelig gutt du har!!

    Baderomsinnredningen vår er fra Norema, grepløs heter den bare.
    De hvite flisene er fra Norflis, husker ikke merket. Mosaikken er
    fra Crystone og gulvflisene italienske :)

    ReplyDelete
  13. Ååå, han er så fin, gutten din. Nydelig innlegg.

    Det handler jo mye om det. For barn og voksne. Å BLI SETT. Som den vi er, med våre iboende ressurser og begrensninger. Og akseptert ut i fra det.
    Og å akseptere seg selv, og være glad i og stolt av seg selv. Nettopp for den vi er.

    Det virker på meg som om barn og unge har en mye større bevissthet rundt dette, enn jeg opplevde i min barndom og oppvekst. (Jeg er født i 1962)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det handler om å bli sett ja. Og du beskriver det fantastisk Elisabeth. Jeg er veldig opptatt av å ta vare på barnet, akkurat slik det er. Ikke alle har samme interesser, ikke alle liker fotball. Ikke alle mestrer sykling fra 3-års alder etc. Og det er nettopp dette jeg penser innom , iblant her inne. Takk for at du legger merke til det:)

      Delete
  14. For en herlig gutt, og så fine ord til... Det er viktig å ha foreldre som ser en... mange som ikke har det (som spes.pedagog jobber jeg med mange av dem...)
    Hva jeg tenker er viktig at barnet mitt opplever mestring i forhold til... hmmmm, tenker at det er viktig å gi barna mange ulike erfaringer, de lærer på veien og noe vil de fortsette med fordi de liker det... fysisk mestring er viktig, men noe som er grunnleggende å mestre er det sosiale; å mestre lek og ha gode venner...
    Hehe, ble seriøst dette, men kjenner at det engasjerer :D
    Klem, og takk for fint innlegg! Skøyter ser gøy ut, det skal vi prøve :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det sosiale er superviktig, enig. Derfor engasjerer jeg meg veldig når feks leksemengde (som jeg har hatt innlegg om tidligere her) tar all fritid for småskolebarn.. jeg mener det sosiale er vel så vitkig, viktigere.. enn den faglige biten. Kjekt at dette engasjerer:)

      Delete
  15. Hei, og tusen takk for trivelig kommentar inne hos meg. Setter jeg pris på. :-)

    Fine bilder og flotte ord om gutten din. Mye kjærlighet i dette innlegget.

    Mestring er vanskelig. Her i huset har vi tre snupper. Og de er veldig forskjellige. Den eldste vil helst gasse på og bare mestre alt med en gang. Når hun plages blir hun arg som bare rakkern! Tålmodighet, hva er det liksom? ;-) Mellomste er litt mer forsiktig. Og tålmodig. Så blir det spennende å se yngste, som er bare 2. Hun er tøff i trynet (som seg hør og bør når man har to eldre søsken). Så vil det vise seg hvor tålmodig hun er når det kommer til å lære nye ting, kanskje særlig av det fysiske slaget. Spennende! Det viktigste uansett tror jeg er at barnet får lov til å ta ting i sitt eget tempo, at voksenpersoner er der for å støtte og å hjelpe, og at det er gøy!

    Ha en fin kveld videre! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eget tempo er kjempeviktig, og en hjertesak for meg! Likevel trenger noen barn ytre motivasjon og forsterkere..Og det må vi heller ikke glemme. Fin kveld til deg også!

      Delete
  16. Hei igjen, fikk ikke til å svare sånn rett under ditt svar til meg. Erfaring og erfaring fru Blom. Jeg var nominert i fjor, en underdog som havna på fjerde plass. Trodde ikke jeg ville bli med i år, men synes jo det var stas. Det kom ikke overraskende på meg at du ble nominert, det regna jeg med og jeg synes det er fint at det ikke er kun de unge, rosa mødrene med overraskende stor fanskare som hevder seg.

    Og spill, hallo, jeg frykter deg ikke, kom igjen! :-) Elisabethen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sier du at du ikke anser meg som en ung og rosa bloggemamma?
      Sukk.Javel.

      Let the game begin.

      Delete
    2. Jepp, og det kan du ta som en kompliment!

      Delete
  17. Synes det er viktigst at de får prøve det de selv liker.
    Ikke gi opp.

    ReplyDelete
  18. For en nydleig gutt!
    Og så gøy å prøve skøyter! En av de tingene jeg etterhvert gjerne skulle latt ungene prøve ut. Men nå er det slik at vi har bosatt oss i ingenmannsland, og her er det ikke akkurat noen skøytebane....

    Mestringsfølelse er VIKTIG! Og det er så flott å se hvor glade barna blir når de får til noe. Og når de får skrøyt for det!
    Når det er sagt, så er det jo minst like viktig å la barna vite at de er elsket uansett hva de får til og ikke får til!
    Er det en ting jeg er utroig lei av, så er det foreldre som til enhver tid skal sammenligne sine barn og deres ferdigheter med andre barn... Men det er en annen diskusjon:)

    Tusen takk for fine ord inne hos meg:)
    Veldig kjekt at du titter innom!
    Og håper ikke kjøpepresset blir for stort;)
    Jeg synes det er gøy å vise at det faktisk finnes fine klær til gutter også! (Ja, fine etter min smak, da:)).
    Når det tydeligvis aldri har tenkt å komme ei lita jente her, som jeg kan kjøpe kjoler til, så får jeg heller kle opp guttene etter beste evne:)

    Nei, nå er det natta her!
    Klem!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Enig Martha, sammenligninger kan drive meg gal. Hvert barn er jo så ulikt på alle områder, så det er bare tull å drive å sammenligne.. men det starter tidlig det der..helt fra fødeavdelingen.. Hvilket barn dier best? osv..

      Sukk. Men godt vi er enige.
      Og du...gutteklær..sukk. Jeg er besatt av fine gutteklær.
      Burde egentlig ikke besøke deg mer.. :)

      Delete
    2. Haha:) Du er ikke den første som legger til en h:)
      Har et etternavn som ingen skriver riktig også... Og ungene har to etternavn som må staves... Stakkars unger. Derfor har jeg nå lagt inn forslag om at tredjemann bare skal ha mitt etternavn. For enkelhetens skyld, liksom:) Kan vel si så mye som at det ikke ble særlig godt mottatt;)

      Når det gjelder gutteklær, er jeg jo besatt selv....! Var en tur i byen i dag, og kom hjem med en full bærepose!
      Om du ikke har fått det med deg, kan jeg tipse om at Intel på magasin blå har 60 % på hele butikken! Farlig!!:)

      Delete
  19. He he, ja skøyter er en selsom affære. Min eldste har presis like skøyter. Sendte ham på skøyteskole før jul. Lærte å falle, stå litt på ett ben. Leke og tøyse, bremse. På skøyter. Det var gull. Vi var på skøyter i går. Far dristet seg en runde på sine nye julegaveskøyter, fra kona. Meg. Storebror var fri og fornøyd på isen.
    God tirsdag til deg Whitebite!

    Ellen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skøyter er virkelig GØY!
      Og det er noe jeg alltid har likt:)
      Vi er så heldige å ha fått en helt ny, og stor og flott skøytehall her, som er fin å besøke. Den gamle fristet aldri, så da ble det til å håpe på kaldvær og is på vannet.. Noe som skjer ca hvert 10.år.. :)

      Delete
  20. Nå er tassen min liten, så det er mest moderen selv som blir i ekstase over de minste små ting ;)

    ReplyDelete
  21. FIneste store lille gutten din <3

    Mesting er viktig i alle aspekt, men jeg tror det å mestre livet er det viktigste (hørtes veeeeldig klisje ut nå, men det ER jo det;-)
    Og jeg har prøvd å lære barna mine at ingen ting er umulig, det finnes ikke problem bare utfordringer.
    Det har jeg selv tjent på, da jeg har sagt det så mange ganger til barna mine at jeg tror på det selv:)

    Og en veltrent mor der ja,
    det var superskinny, var det ikke;-)

    God kveld
    og god klem:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Superskinny,yes. Tenk at du så det! (snakker om buksemerket nå ja..) :)

      Delete
  22. Flott innlegg! Takk for at du spør og får meg til å tenke på akkurat det! Viktig! Vi har to veldig forskjellige jenter, og da er det enda viktigere å tenke og være bevisst på hva og hvordan man møter dem, oppmuntrer dem, utfordrer dem og ser dem for at de skal føle mestring.

    ReplyDelete
  23. Skøyter er gøy! Her tilbringes mange timer i uka på isen (for enkelte familiemedlemmer i hvert fall). Jeg vil gjerne at ungene skal gjøre seg mange erfaringer. Prøve masse, og selv finne ut hva de liker. De kan pushes litt på noe, men ellers i sitt eget tempo. Det er mange ting jeg aldri har prøvd som barn, og som jeg har savnet. Alt er så mye enklere å prøve for første gang når man er barn. Man leker seg mer til erfaringen, og har man prøvd mye forskjellig som liten, er det for mange tryggere å prøve noe nytt som tenåring/voksen.
    Når det er sagt, så er jo unger veldig forskjellige. Mine unger er glade i og vil gjerne prøve ut, andre vil ikke. Det gjelder vel å finne ut hva man bør pushe ungene sine litt på, eller holde litt igjen på iblant... Og la ungene forstå at man vil støtte dem og at de skal trives og ha det gøy, uansett hva de velger å ville være med på.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...