Saturday, February 4

kjære du som oppe i skyene bor


Takk for all den snøen du sendte til vår vestlandske jord.


Takk for den ekstra timen på vei til jobb det alle ga.


Takk for alle veiene som  ikke var brøyta.


Takk for adrenalinrush og mageverk. Og for at ambulanser og politifolk og blålys fikk komme frem.


Takk for at mor bare kunne glemme bakken hjem.


Klarer du å kjøre på glatt føre og løs snø uten å få hjertet i halsen og nervøs mage?
Og er det et vestlandsfenomen å ikke kunne kjøre på glatta, eller...?


Hello, hello. I love you snow..
 Men hvor er brøytebilen når jeg trenger den?

58 comments:

  1. Nervøs mage er kanskje ikke det største problemet. Jeg synes hjerte i halsen er verre...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nervøs mage og hjertet i halsen, påfølgende mageverk av anspentheten. Alt dette har jeg etter det første store snøfallet på veiene..

      Delete
  2. Utan tidspress går det greit:)

    ReplyDelete
  3. Huff... Eg køyrer ikkje eg, så slepp problemet. Men har litt hjartet i halsen når eg sitt på med folk som ikkje har firhjulstrekk! Me har heldigvis det, var nødt, for bakken opp til huset er ganske bratt:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi har også heldigvis en firhjulstrekker som samboeren overlater til meg når det er slik galskap som vi hadde her i går. Min bil(Audi) er elendig på vinterføre.. bakker er skrekken, livredd for å stå fast etter en hendelse i fjor..

      Delete
  4. Ikke gøyalt å kjøre når det er masse snøvær. Likær ikke!
    Det er så typisk at når man ønsker seg snø så kommer det aldri sånn pent og stille og legger seg flatt?
    Her er det ikke mye snø men minus SØTTEN til morran idag var ikke moro...
    Kjør pent! Håper de har brøyta nå!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bare minus 17?!
      var det noe å klage for da mormor?

      Delete
    2. Nei det var jo ikke det... i fjor var det vel borti tredve eller sånn? Trur jeg...

      Delete
  5. Å kjøre selv, er vel bedre enn å sitte på med noen som syns det er litt gøy å få litt sleng på bilen.......
    Men snø og bil, nei, den kombinasjonen har jeg aldri likt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. enig! det verste er å sitte på med en gal mann (el kvinne)..som skal tøffe seg..

      Delete
    2. godt sagt :) en gal mann.... hehe ;)

      Delete
  6. Hei:)Jeg fikk lappen 18 november og har måttet hive meg ut i det,vinterføret her er rimelig heavy...
    Tar det lungt og kjører saakte når jeg føler meg usikker..Det jhelper på frykten..
    Fin lørdag til deg:)
    klem

    ReplyDelete
  7. Får ikke panikk av snøføre, nei.
    Men alltid en fordel at det brøytes...en time til jobb når det egentlig tar 11 minutter blir litt i overkant.
    Men, jeg blir skikkelig sur på idioter på sommerdekk..jepp, en sånn en sto på tvers i veien og sørget for at alt stoppet opp i går. Hva tenker de med???

    Ha en fin lørdag..pust med magen og tygg toy!
    Klem

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kjører du meg til jobb ved neste snøfall?
      Bare en liten omvei.. :)

      Men hvordan ser du at de har sommerdekk, jeg har vinterdekk på audien..men den sklir like mye som med sommerdekk på løs snø..og slik som i går..

      Men nå skal jeg ut og kjøpe toy.

      Delete
  8. Eg er sunmøring, vant til snø og har nerver av stål. No problem!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Var det du som lå klint oppi meg i går da kanskje??
      (og kom du deg på jobb??)

      :)

      Delete
    2. Niks, eg held alltid god avstand, og på glatta held eg i alle fall god avstand. Og kom meg på jobb, men køyrde i kø til Dusavika for første gong ever når eg skulle på jobb. Ville du ikkje gje meg tenåringsråd du? Kjip, eller?

      Klem Eli ;)

      Delete
    3. Joda! kan alltid gi deg tenåringsråd, men det er sånne jente-råd vet du.. Kanskje litt annerledes m gutter? ;)(myyye lettere m gutter, helt sikkert!) Går han på Tastarustå?

      Delete
    4. Tenkte på det i dag når eg køyrde forbi eit busskur med tenåringsjenter på veg til byen, dei hadde nylonstrømper og magebelte - såg sånn ut i alle fall - skjørt KAN det ikkje ha vore. Det såg så ekstremt kaldt ut... Brrrrr... Så ja, trur nok at det er enklare med gutta boys. Han skal gå på Teinå frå hausten av og er veldig fornøyd med det. Veit såklart at du ikkje er kjip, WB :)

      Delete
    5. Å jaja,stemmer. Tror alltid at man går på ungdomsskolen når man er 13 år..slik som vi gjorde i gamle dager, da systemet var annerledes. Tenkte på Teinå og, men så husker jeg aldri om det er barne eller ungdomsskole. Koselig skole i allefall..:) Og ja du..disse tenåringsjentene bare "må" lide for skjønnheten..Slitsomme greier.

      Delete
  9. JA! Ellers hadde jeg vært ille ute. :-D

    ReplyDelete
  10. Går greit, det.

    Må jo det.

    Men kjenner det jo sånn som i dag da jeg og kidsa skulle ned ens årend for å kjøpe lørdagsgodt, og bilen min liksom bare skliiir når jeg bremser forsiktig fordi det kommer møtende bil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikkert enklere der ute på de landstrakte veiene?
      Og du kn vel bare ta deg en brøytetur med traktoren når du har lyst?

      ;)
      Det går som regel greit ja, men det skyldes nok mye flaks. Mange som ikke kan kjøre på glatta her..

      Delete
  11. Nei jeg er kjempe nervøs...

    ReplyDelete
  12. Jeg kjører ikke når det er vinterføre, jeg. Punktum.
    Mulig jeg hadde gjort det om en av ungene MÅTTE på legevakten. Men sannsynligvis ikke. Det finnes jo sykebil:)
    Jeg er verdens dårligste sjåfør. Og verdens mest pysete. Men i det minste ser jeg mine egne begrensninger:)

    God helg til deg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Viktig å se egne begrensninger, det er det ikke alle som gjør..
      Tror også det er lurt å enten avstå fra å kjøre eller kjenne på hjertet i halsen når man er ute i slikt føre vi hadde i går.. Nytter ikke spille superhelt på slike veier..

      Delete
  13. Her i Tromsø er det som regel stort sett vinterføre fra det er lov til å skifte til vinterdekk og til vi må skifte til sommerdekk. Noen ganger venter vi litt med å skifte til sommerdekk fordi det fortsatt er for mye vinterføre. I forfjor snødde det faktisk en av de første dagene i juni.
    I tillegg har vi flere ganger kjørt oppover til nordspissen av Finnmark på vinteren. Det pleier å ta ca. 12 timer på vinteren (10 på sommeren) å komme seg dit vi drar, og vi bytter alltid på kjøringa.
    All treninga gjør at jeg er veldig vant til å kjøre på glatta og i snøkov, og da går det så greitt, så. Og vi bruker piggdekk, noe annet er ikke aktuelt med den bilen vi har. (Har forresten ikke firehjulstrekk og det er stort sett uproblematisk, unntatt når vi havner en liten tur i grøfta, da.)

    ReplyDelete
  14. Hehe, etter å ha bodd mange ord nordpå har det ihvertfall slått meg at ordentlige brøytebiler mangler her på vestlandet. (pickup med plog foran, hallo?!?) Også har jeg ledd godt når naboene har tatt frem hageriva for å prøve og måke vekk en halv meter snø. Bakken din så dog litt vel seig ut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den bakken er bare grøsss, og mye brattere enn det ser ut som på bildet. Og den bilen du kan skimte der kom seg ikke lengre enn dit..

      Du vestland vestland!

      Delete
  15. Jeg er megasnøkjøringspyse, men dum nok til at jeg setter meg i bilen likevel. Har ca 25 min til jobb, men fredag ble det til nesten 2 timer, gitt!
    Jeg får vondt i magen, hjertebank, ingen får snakke til meg, og jeg gruer meg allerede til mandag.
    Ønsker meg helst sånn snø som bare lander på fortauet, jeg. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ditto.
      Det er jo et rent helvete, spør du meg.
      Det tok meg 1 time og 15 min til jobb i går.. (tar vanligvis 12 min)
      Men det verste er ikke køen, det er å kjøre slalom på veiene, ingen kontroll..at noen ligger rett bak seg..m m.

      Glad i snø, men veiene må bli tørre og snøfrie i en fei!

      Delete
  16. Hmmm... Svaret mitt ikke registrert denne gang heller? Joda, noen ganger nervøs, men biken er god på glattå, og ingen bratte bakker. Og komme eg for meg sjøl, trør eg gjerna litt ekstra på gassen for å spinne litt og få litt sleng:-) Kø som på fredag får jeg derimot litt klaus av, så da dukker jeg ned i WF for å slippe og tenke at jeg ikke kommer noen som helst vei...
    God helg og stooor klem :-)

    ReplyDelete
  17. Eh... Sko ver bilen og ikkje biken :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ja,nå så jeg jo for meg deg på biken da (sykkelen)og tenkte: jøss! for et fancy uttrykk og for ei SPREK Kissa! :)

      Delete
  18. om vestlendinger ikke kan kjøre i snøvær? Tja, det er hvertfall høytidssesong for Falken og Viking her i distriktet hver gang snøen kommer. Og jeg liker ikke glatta i det hele tatt. Brøyte gjør de her, men så er det jo klinkis under snøen og såpeglatt likevel.....har jeg kjørt meg fast i dag? Nei sier du det. Samme sted jeg gjør hvert år. Hater snø.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hello hello Alexia!
      du høres en smule irritert ut kjære?
      ;)

      Den isen under snøen ja, hvor søren kommer den fra??
      Brøytearbeidet her er elendig!!

      Delete
  19. hehe. Ja er litt irritert på teite bilen min. Som ikke liker glatte veier. Men men. Håper jeg får den igjen på mandag.....startmotoren likte ikke rusinga mi og ville ikke mer etterpå.

    ReplyDelete
    Replies
    1. å nei! stakkar bil;) håper han blir fort frisk, kan ikke leve uten bil! (iallefall ikke jeg!)

      Delete
  20. Er vant med å kjøre på vinterføre. Det er bare å kjøre fornuftig og bruke hode. Når man har kommet inn i en ekkel spiral med å være redd og nervøs er det lettere å havne i grøfta har jeg inntrykk av. Hadde nemlig en periode jeg begynte å pyse ut, og aldri har jeg hatt så mye nesten ulykker som da.. Ble irrasjonelt redd og gjorde mye feil. Har greid å snu det ved å mestre ulike situasjoner og nå er jeg blitt den venninner ringer til når de står fast eller har sklidd eller punktert...

    Det hjelper vel også at pappa hadde meg med på en parkeringsplass og dro i brekket så bilen slengte rundt da jeg var 18-19 år. Vi holdt på til jeg hadde lært hvordan jeg tok kontroll over bilen i slike situasjoner. Med jevne
    Mellomrom øver jeg litt slik selv også, men aldri i trafikken!!! Men det gir meg selvtilliten til å ikke være nervøs og redd, og derfor gjøre mindre feil på glatta :)

    ReplyDelete
  21. De salter jo så mye her. Vinterføre er nydelig å kjøre på, men snø blandet med salt blir bare ekkelt og sleipt slaps.
    Herlig bakke forresten...regner med dere har firehjulstrekk ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi har 2 biler deriblant en firehjulstrekker. Thank god!!
      Men det er flere bakker hjem..kan velge en bedre enn denne heldigvis.

      Delete
  22. Kom akkurat hjem fra Stavanger.... (bor i Haugesund) DJIIIISES for et møkkaver å kjøra i!!! Ikke mer å si.... Men det er vel akkurat dette som gjør at vi setter pris på våren... (prøver å tenke positivt.... ) :)

    ReplyDelete
  23. Vi Rosabloggere sitter egentlig bare på bil vi..... men er ganske sikker på at jeg har førerkort altså!! :-)

    Ellers så holder jeg meg helst unna vegene på vinteren jeg :-)

    ReplyDelete
  24. Eg er aller mest glad for at det kommer snø. Etter ei stund blir det jo alltid brøyta..og før det får vi enten holde oss heima, eller iallfall kjøre forsiktig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Forstå meg rett, er kjempeglad for snøen jeg også! Veldig glad i snø...men ser jo at det ikke virker slik i dette innlegget;)

      Delete
  25. I bilen går det greit, det er verre uten bil. Piggsko har vist seg å være en smart løsning.

    ReplyDelete
  26. Njaaaaaa....Jeg er vant med vinter nå, etter 7 vintre i indre østland. Men jeg bulket på vinterføre i år.... For første gang. (joda, har kjørt veien et par ganger tidligere, men da ble det ingen skader)

    MEN; Det blir ikke flere timer ekstra kjøring fra jobb når det snør. For det er vi vant til her. ;)

    Håper uke 6 blir en finfin uke! :D

    PS: Tusen takk for de fantastisk rosende kommentarene du alltid legger igjen ♥

    ReplyDelete
  27. Jeg priser meg bare lykkelig for at jeg bor i en by og slipper landevei med 80-sone!
    DA sitter jeg med hjertet laaangt oppi halsen ;) For rundt 10 år siden hadde jeg voldsom flaks da jeg kjørte av veien på glatta, før det var jeg aldri redd - etterpå var jeg PISSredd. Heldigvis greit nok nå, men jeg digger ikke vinterkjøring for å si det sånn ;)
    Nattaklem fra Barbro

    ReplyDelete
  28. Glad er jeg for at jeg slipper å være på vei til jobb når alle andre skal. Da drar jeg nemlig i motsatt retning, for å finne sengen ;) God ny uke til deg!

    ReplyDelete
  29. Snø er vakkert når den er lett og hvit og lyser opp tilværelsen.
    Tenk om vi hadde greid å finne opp noe som gjør at snøen ikke faller på veien.
    Våt, salt snø er ikke bra verken for biler eller skotøy!

    ReplyDelete
  30. hihi :)
    Liker ikke så godt å kjøre på glatta, nei, men elsker snø. Kjedelig med regnet i dag!

    Ha ei flott ny uke
    Klem Tonje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg elsker også snø...Alt blir så hvitt og lyst!
      Blir glad av snø. Klem tilbake!

      Delete
  31. Snø sa du? Fremdeles høst her så.. Har ikke rukket å fått hjertet i halsen enda.
    Desutten er jeg ikke så pinglete. Hihi. Kjør fint, så går det så bra så. ;)
    Men innmari kjipt med trafikkaos da.. :-/

    fin mandag til deg. Håper du er trygt inne i varmen, enten om du kjørte eller gikk opp bakken hjem. ;)

    Klem

    ReplyDelete
  32. Ohoi, det er ikke bare bare! Jeg var i Stavanger i helga og synes at det var stas at det var snø der, så lenge som ei hel helg. Det er uvanlig! Jeg stresser ikke av å kjøre på snø, men synes man skal ha respekt for føret uansett vær! Her er det masse snø, skyfri himmel,sol og kaldt, det er jo slik det SKAL være når det er vinter!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det skal være snø om vinteren! Snø gir lys, ro og lykke i sinnet!
      De siste 2 årene hadde vi snø som lå i månedsvis, så vi ble litt bortskjemt.
      Nå er det mer ustabilt igjen. Men den ligger enda:)

      Delete
  33. Elsker snø! Om vinteren må det være snø..ikke for kaldt,men skiføresnø!
    Jeg er ikke så glad i kjøre på glatta,me må man ,så må man..
    ;-) kjør pent!

    ReplyDelete
  34. Og jeg leser: klarer du å kjøre på glatt føre med løs mage:S
    Jaja...

    Jeg savner snøen! Her kommer det litt, akkurat nok til at bare noe av gresset stikker opp fra det hvite.
    Så blir det mildt, så regner det, så er snøen borte.
    Vi har også vært litt bortskjemt siste to årene med mye snø og kaldt-kaldt vær.
    Denne vinteren har vi så langt hatt orkan og regn. Lov å håpe på litt vindstille kulde og hvitt da, eller?

    God natta til deg,
    klem fra Hanne:)

    ReplyDelete
  35. Synes det er koselig med snø, men å kjøre på ubrøyta veier er ikke gøy.
    JA da sitter jeg nok litt med hjerte i halsen.
    Jammen godt jeg har kort vei på jobb tenker jeg;))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...