Tuesday, February 28

may the force be with me


Ok, jeg innrømmer det.
Jeg har et fryktelig kjedelig liv.


Oh, holy gjesp liksom.

Det mest spennende jeg har gjort denne uka for eksempel 
er å ringe tannlegen min, og trygle om en time i stolen.


Det ble hele 2 timer.
Jeg elsker nemlig tortur.


Jeg elsker å ikke vite hva som skal skje, hva som faktisk skal skje 
og ikke ha peiling på hva de ulike instrumentene foran meg er.



Det beste med tannlegebesøk synes jeg er røntgen.
Og den der herlige skarpe sugedingsen som brutalt stikkes i munnen med jevne mellomrom.
Det er også storartet at jeg har en tannlege som ikke sier et eneste trøstende ord, 
og som bare herjer villt så blodet spruter.

Love it baby.


Da er det bare å hente sin indre styrke, og holde ut.
Det er tross alt bedre enn å ha et kjedelig liv.

Og å besøke gynekologen.

Elsker ikke du også å gå til tannlegen, og hva elsker du minst av det han foretar seg?

69 comments:

  1. Elsker minst det grove borret!
    Elsker også minst den sonden han pirker med.
    Elsker også lite å få bedøvelsesstikket oppe i ganen..auu auu..

    Elsker derimot å reise meg fra stolen, være ferdig, smertefri og hullfri...og trekke frisk luft på gata utenfor! Det er deilig det!!!

    Klems søte du!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja,det glemte jeg.
      Elsker det grove borret jeg også.
      Det som føles som at hjernen ristes istykker.

      Herlig herlig.

      Delete
  2. Jeg har en superduper hyggelig tannlegedame, hun er perfekt sminket og smiler hele tiden.
    Føler meg jo ekstra flott der jeg ligger å slever i stolen hennes :o

    ReplyDelete
  3. OOOMMMMGGGG
    Jeg tror du har blitt riv ruskende gal.
    Jeg grøsser.
    Men har heldigvis kommet meg over tannlegeskrekk som jeg fikk etter 60-talls-tortur på skolen. Nå er det jo bare glede å gå dit. Nesten.
    Herlig innlegg da, tross alt ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skoletannlegen ja..han var noe for seg sjøl, kan du si. Grøss.

      Delete
  4. Ikke for å være for ekstremt positiv, men i høst var jeg hos tannlegen og det var bare helt fantastisk. For første gang hadde jeg en hel time som jeg ikke skulle eller kunne være mamma, så jeg bare måtte slappe helt av og ikke gjøre noe.

    Dessuten har jeg en tannlege som er veldig søt og hyggelig med skikkelig afrohår, og som nynner og surrer i vei. Og så er han veldig lett på handa.

    Normalt syns jeg nemlig det er verst når de går over med den pirkegreia og maltrakterer tannkjøttet, men han fikk det bra til og.

    Gynekologen derimot, bare kjipt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg vil også ha tannlege med afrohår!!
      Vil du dele?

      Og du er ikke ekstremt positiv, hele innlegget mitt er enda mer positivt. Ikke noe snev av ironi der!

      Delete
    2. Kan gjerne dele. Han bor her i byen. Bare kom du, så går vi på kafe etterpå, ikke sant ;)

      Syns det var et deilig ironisk, positivt og ikke minst morsomt innlegg. Du er bare god, WB.

      Delete
  5. Jeg har en søt og hyggelig kvinnelig tannlege. Hun er netthendt og søt, trøstende og oppmuntrende. Heldige meg!
    Likevel kvitrer jeg ikke av glede når kortet om time kommer i posten.

    Det verste er å ta "grøtavtrykk" av tennene. Da føler jeg at jeg vil kveles, og så ødelegger jeg nesten hele greia fordi jeg reagerer instinktivt. En gang tok jeg tak i hendene hennes og holdt dem fast så hun ikke fikk gjort det. Pinlig!
    Hvis den grøten ikke får ligge lenge nok inni kjeften blir avtrykket ødelagt og da må jeg gjennom det en gang til. Grusomt!

    ReplyDelete
  6. Ingenting er verre (eh..nesten). Det er plagsomt og dyrt på samme tid. Huff1 jeg har utsatt min tur dit, så nå blir det ikke før etter påske.

    ReplyDelete
  7. Elsker når tannlegen fyller munnen min opp med bomull og spyttsugemaskiner... og du kjenner at kjeven holder på å ryke ut av ledd, da kan du vere sikker på at tannlegen begynner å stiller deg masse spørsmål.
    Og eg elsker å svare... å det verste er at dette bomullssugespyttstivkjevespråket sjønner tannlegen. :) sjarmerende jobb dei har !

    fin tirsdag til deg og dine!

    henriette

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tannlegen min sier ikke et eneste ord.
      Jeg vet aldri hva jeg har i vente, hvor lenge det er igjen og blir aldri stilt spørsmål.

      Fin tirsdag back!

      Delete
  8. Jeg er av den sjelne arten som kan sovne hos tannlegen,vet ikke om det er bedøvelsen eller hva..
    Behagelig NEI men gud så kjedelig snork snork...
    Og Sabla dyrt!!
    Gavedryss hos meg om du vil prøve lykken!
    klem til deg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sove?
      Kan du vennligst gi meg navn på det dopet du bruker?

      Delete
  9. Jeg tror kanskje jeg er den eneste som faktisk liker å hå til tannlegen... ;)
    Vurderer faktisk om jeg skal utdanne meg innen tannhelsen også.

    ReplyDelete
  10. Røntgen :( Men har lært meg at ved å konsentrere meg om å puste gjennom nesen holder jeg det akkurat ut - min far (60+) bruker de som er beregnet på barn. jævlig det der altså.

    Er heller ikke fan når det kommer til betalingen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5 tusenlapper på meg denne gang.
      (rotfylling)
      Passer aldri med slike regninger, for å si det sånn..

      Delete
  11. Du kan trøste deg med at det er lenge til neste gang du må gape, hvis du trenger trøst, da.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2 uker er ikke så lenge..?
      Helt utslitt, var der 1 time i går og 1 time i dag, og neste time er altså om 14 dager.. Så satser vi på at det er minst ett år til neste gang.

      Delete
  12. Vel, jeg har ikke sa stort forhold til det a ga til tannlegen... kjedelig, men ingen store folelser verken den ene eller den andre veien. Bare en ting som MA gjores. Det minner meg om - jeg skal avgarde med Tenaringen til reguleringstannlegen idag. Hmmm... suppe til middag regner jeg med...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Reguleringstannlegen ja..Det har vi også hatt mange turer til, men slapp det selv som tenåring. Lykke til med suppa.

      Delete
  13. Digger tannlegen jeg og ja:)
    Og det minner meg på at jeg burde dra og røske opp en visdomstann som ligger i dvale før den bryter ut i halve lammelser i fjeset og en hel IBUX-boks må fortæres...
    Den har kranglet frem og tilbake i mange måneder nå, så det er vel bare og bestille time...

    Det jeg liker minst av all herligheten må være bedøvelsessprøyta og når tannlegen legger hele vekta si over den pirkegreia som må dele tannen i to før han får den ut fordi røttene er bøyd - DIGG:)

    Jajaja, bedre enn og sitte i sofa'n med et nytt interiørblad og kjede seg i allefall, haha:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ja,ikke sant?
      livet blir liksom for kjedelig når man bare blir nødt til å sitte i sofaen med et interiørblad..

      Bedøvelse er skikkelig digg,spesielt når nåla dunker inn i kinnbeinet.
      Ahh..det er herlig.

      Delete
    2. forresten,har du trukket visdomstann før Line?
      Jeg har trukket 3, slår du den?

      Delete
  14. Hehe, har trukket 2 tidligere, blir min 3. nå... så da syns jeg du skal stikke og trekke den 4. snart, slik at du fortsatt leder:) You know - så har du noe og gjøre lissom:)

    ReplyDelete
  15. Der minnet du meg på at jeg bør ringe tannlegen. Domming

    ReplyDelete
  16. Vel, det jeg elsker mest med tannlegen min er at hun har en sånn der deilig ånde, blir nesten litt sløv etter en stund. I tillegg så spør hun meg sånne spørsmål som gjør at jeg føler meg som et voksent, respektert og ansvarsfullt menneske som feks: Ja, har du brukt fluorskyll regelmessig? La meg se nå om du har vært flink til å bruke tanntråd. Dette hullet er så lite at vi bruker ikke tid og penger på å bedøve, gjør vi vel. Du tåler jo såpass? Synes det er helt TOPP at det er 3 - 4 års ventetid for å bli pasient/kunde hos andre tannleger i byen. Men sånn ellers så er det greiere med tannlegebesøk enn sånn der annet besøk du nevner!

    ReplyDelete
    Replies
    1. å milde moses.
      jeg elsker sånne tannleger, synes det er så koselig å føle meg som 4 igjen.

      Delete
  17. Usj... det aller, aller, aller verste med hele tannlegegreia er det der boret som blir brukt for å fjerne tannstein. Grrrrusomt! Føler den tar tak i hjernen og rister den skikkelig. Som om tankene hopper litt ut av ledd på en måte... Så nå foregår fjerning av tannstein KUN manuelt. ellers også litt klaustrofobisk når kjeften er stappet full av dingsebomser og jeg ikke har sjangs til å lukke den en mm en gang. Så aldeles på vidt gap!

    Meeen....jeg gruer meg enda mer til gyn.und. og smørbrødklypa neste uke. En lege som har gått i klassen med min bittelillesøster liksom... Usj. Har ikke meget meg til å skifte fastlege enda.

    Jodaså... Sånn er nå det. Får spille litt FW neste gang!
    Klem <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. å herlighet,så heldig du er da!
      En ung mannlig gynekolog?

      Kan anbefale Helliesen på Storhaug.
      Han driver bare med sånt, og så er han født i et annet århundre enn oss.
      Jodaså.. :)

      Delete
  18. Forrige gang jeg skulle til tannlegen løste jeg det ved at jeg bestilte min første time for kontaktlinsetilpassing på samme dag. Da fikk jeg bevist at det ikke går an å grue seg til to ting på en gang. Så selv om jeg visste at jeg skulle bore så bare tenkte jeg på de grusomme linsene. Da jeg lå i stolen gruet jeg fremdeles til linseprøving. Så jeg merket nesten ikke at jeg var hos tannlegen. 1000 kroners tips???

    God aften big spender!

    Ellen

    ReplyDelete
  19. Jeg har alvorlig tannlegefobi og må i narkose jeg.... neste gang i april....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh..sh.Sorry Trollmora.
      Jeg skulle ønske jeg var i narkose i dag. Brutale greier.

      Delete
  20. Jeg er blant de heldige i befolkningen, som aldri har hatt hull og aldri har gjort noe verre enn å skrape tannsten (som gjør noe inn i hamper*va vondt). Kanskje ikke til trøst? Men jeg må legge meg ned for blodprøver, og nærmest bæres ombord i fly. Jeg er livredd for edderkopper, og gynekologer har jeg heller ikke mye til overs for. Jeg har imidlertid lært meg til å godta sistnevnte. Innimellom må man jo...
    Håper du har kommet deg etter dagens sjokkbehandling, og at det er lenge til neste gang :-)

    ReplyDelete
  21. Liker minst regningen.

    Ellers hater jeg når han borrer og spruter en blanding av spytt og vann ut over hele ansiktet! Kan han ikke holde seg inni munnen da?!

    Kommer ikke på noe jeg liker best. Huff, snart time til meg også.

    ReplyDelete
  22. Det eg hater aller mest er å betala, seriøst! Ellers så er eg enig i at å fjerna tannstein er grusomt, det bråker sånn, inni houvdet liksom. Eg har berre lyst å gå inn i meg sjølv - men det går jo ikkje an. Føler med deg som har vore utsatt for rotfylling - det er verste sort, og grisedyrt. Eg var ellers med lillebror til vanlig tannlege før vinterferien, pappsen var med han til reguleringstannlegen i dag, storebror var til reguleringstannlegen i dag også (han går aleine) og så skal Herr Fryd til tannlegen på torsdag. Jadda... trur ikkje eg skal før i april. Tannlegen min er veldig koselig da, spelte handball med ho i min ungdom, og Herr Fryd var russ med ho. Ho har små, nette nevar og brukar alltid nok bedøvelse. Frk Virrum kjenner ho nok, forresten, ho og Herr Fryd var russ i lag :)

    Ellers så gleder eg meg enormt til å bestilla time hos fastlegen for å ta celleprøve no, wooop wooooop!

    Lykke til om 14 dgr!

    ReplyDelete
  23. Du kan å få sagt det ;-)

    Ikkje akkurat det kjekkaste ein gjer verken tannlege eller liknande..

    ReplyDelete
  24. Røntgen er veldig ekkelt, brekk meg kvar gong. Og bedøvinga, kjensla av å ikkje ha kjensle. Om du skjønar;) Nummenheita etterpå, og verkinga som kjem etter kvart.

    Sa til den nye tannlegen min at eg var litt redd for å føla at eg ikkje fekk pusta, har alltid hatt litt problem med halsen, så han har vore veldig grei. Fekk Odd Nordstoga frå Spotify på øyrene og klarte å slappa litt av.

    Problemet var at ein song av broren, Åsmund, sneik seg inn nett då han senka boren. Så borelyden vart akkompagnert av songen "Det er det samme hvor jeg havner når jeg dør"... Då vart eg ein smule nervøs;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har stor medkjensle med deg, var det eg eigentleg skulle seia..;)

      Delete
    2. Måtte le litt nå Kristin..
      Det er det samme hvor jeg havner når jeg dør.. huff,haha.
      Røntgen er aller verst synes jeg, jeg har så liten munn, sier tannlegen alltid og sukker.. Og bedøvelsen..jeg vil helst ikke ha bedøvelse, hater det! Men ved rotfylling og trekking og sånt, da bør man visst det.

      Så lurt med musikk på ørene, det skulle jeg hatt!
      Takk for medfølelsen,klem!

      Delete
  25. ELSKE at tannlegen min gjennom 30 år har begynt å skjelva på henda, det gjør jo heile opplevelsen ENDÅ bedre.....

    ReplyDelete
  26. elsker å trekke jeksler.






    NOT!!!!!!!!!!!

    Er redd tannlegen og det skjønner hun, klapper meg på kinnet mens tårene triller på meg. Neida, ikke så ille. Men har hatt noen skikkelige vonde oppleelser og sånt takler jeg dårlig....sitter i ro da. Største problemet er vel at jeg gruer meg sånn at jeg venter altfor altfor lenge.


    Du har all min medfølelse Whitebite! Stakkar stakkar du! Heller gynekolog enn tannlege, det sier vel sitt.

    ReplyDelete
  27. Hehe, jeg bryr meg faktisk ikke så mye om å gå til tannlegen jeg. :-D Eneste jeg misliker sterkt der er de helsikes bildene som skal tas. DET er ille ja.

    ReplyDelete
  28. Tannlegen er greit. Hypermoderne kontor så det å ta bilder går som en drøm. Regningen derimot...eh...ikke så festlig...

    ReplyDelete
  29. *grøss*

    (og så lister jeg meg sakte ut igjen og ser lengselsfult etter et nytt innlegg fra deg;-)
    ((men en klem skal du få før jeg går, fordi du er så god:))

    ReplyDelete
  30. 2 timer? Stønn. Jeg har beslutta å bytte tannlege. Han jeg går til nå er så sabla sluskete med hull i kittelen og sprutflekker. Han er så uvøren og griser sånn og jeg blir veldig usikker på hvor sterile de instrumentene egentlig er.

    ReplyDelete
  31. Elsker og elsker... Tjihiii ;)) Men jo'a, MÅ man så MÅ man. Men ikke ellers!
    Fyttikatta, for noen herlige bilder du har slengt ved dette innlegget.
    AU! For søren!

    ReplyDelete
  32. Liker dårlig tannlegebesøk. Likevel vil jeg ha fast innkalling hver år. For å ringe selv har jeg værre med.
    Heldigvis har jeg enda tilgode noen store, dyre, smertefulle prosesser i munn. Men det kommer vel... Er jo kommet i reparasjonsalderen. Jeg tenker rotfyllinger, kroner og broer og slikt. Grøss!
    Det værste er borringa. Kjennes som om han borrer inn i skallen på meg. Noe han også gjør, når jeg tenker etter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rotfylling her.
      en ukjent og interessant opplevelse for meg.
      Borring er også kjipt.

      Delete
  33. Ugh.... Kjenner jeg blir kvalm bare av å tenke på tannlegen.... Jeg tar heller en fødsel.

    ReplyDelete
  34. Nå ble jeg litt nysgjerrig på disse bananene, og søkte opp hva det betydde i en drøm. Nå vet jeg ikke om det er det samme som i boka di, men jeg skulle ønske jeg ikke visste, haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det med de bananene var bare tøys, jeg har ingen drømmetydebok.
      Mye tøys med Whitebite det vil du oppdage etterhvert. So hang on there!

      Delete
  35. Jeg er skikkelig redd for tannleger. Så redd at jeg måte manne meg opp for å lese innlegget ditt. Jeg har ikke vært hos tannlege på lenge.. regner med at det er vondt hvis det er noe galt? .. !
    Tøffing som gikk..regner med at tannverken din er over!
    Kos deg i våren.
    Klemmer fra sør

    ReplyDelete
  36. Elsker ikke tannlegen. Og burde snart tatt en tur. Til tannlegen. Men det er herlig å utsette det.

    ReplyDelete
  37. Trur eg elskar å gå til tannlegen like mykje som deg;-)
    Elskar å sitte å vente på at det kan bli skikkeleg vondt....

    ReplyDelete
  38. Har kjent på tannlegeskrekk i mange år, men har nå kommet meg betraktelig. Det værste er når tannlegen dytter inn alle bomullene og man blir råtørr i kjeften på et blunk. Usj.

    ReplyDelete
  39. jeg har veldig tannlegeskrekk, mest for sprøytene. mest fordi det var en dame en gang som nesten kvelte seg med sin store byste når hun skulle presse inn nålen i kjeften på meg. og når jeg tar bilder, brekker jeg meg hele tiden, tåler ingenting i gapet :P

    ReplyDelete
  40. Elsker: bedøvelsen.
    Elsker ikke: alt det andre. Tannlegeventeromlukt, røntgenbilder (og hva pokker med panoramabilder av tennene??), pirking, borring, lydene. Urk!

    Hadde nettopp en svær runde med tannoppfiksing hos tannlegen. Det hjalp litt at hun hadde rosa papir, rosa dings til borret og sånt, men der stoppet det. Jeg brekker meg nemlig bare jeg pusser tennene. Dette kombinert med at årevis med kjipe tannlegeerfaringer, gjør at tannlegebesøk er det ser minst fram til av alt. Nevnte jeg at jeg skal ta med meg mine "dyptliggende røtter" og trekke ikke mindre enn to visdomstenner i april..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trekking av visdomstenner er litt kjipt, men ikke verre enn andre saker.
      Jeg vil si at rotfylling er verre, fordi det er en så tidkrevende prosess.
      Jeg har trukket 3 visdomstenner, og det verste er egentlig tiden etterpå -hjemme. Har du et fysisk krevende yrke (som meg)så bør du sykemelde deg noen dager..for å holde området som er berørt i ro. Og jeg regner med at du skal gjøre det hos spesialist? Jeg har prøvd trekking både hos min vanlige tannlege og spesialist.. Selv ville jeg ikke ha valgt å trekke flere visdomstenner om gangen, men fordelen er å være ferdig med det.. Dette går greit, ikke grue seg! Lykke til:) (og beklager dette innlegget:)

      Delete
  41. Jeg likte å gå til tannlegen jeg....ja, det er sant:) vel og merke inntil jeg for 3 år siden måtte rotfylle en tann:) Tannlegen fant 3 kanaler han måtte rense opp i og fylte igjen tanna. Måtte tilbake og gjøre det om igjen FIRE ganger, det var nemlig 4 kanaler og han fant dem ikke:0( Jeg insisterte på å få trukket tanna til slutt. H....... dritt altså. Hater å sitte bakoverlent og uten en mulighet til å snakke en gang....... i timesvis:) Så nå gruer jeg meg til den årlige tannlegetimen 14.mars.

    Trine

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh no! Det er rotfylling jeg driver med for tiden.. kjipe saker! Og så tidkrevende!!

      Delete
  42. Ikke særlig glad i tannleggebesøk, nei.
    Tusen takk for ordene du la igjen hos meg.

    Ønsker deg og dine en god ny uke
    Klem Tonje

    ReplyDelete
  43. Jeg var hos tannlegen på mandag. Heldigvis har jeg ikke tannlegeskrekk, men det er jo ikke akkurat moro å dra dit. Det verste er den spyttsugedingsen ja! Au, som den stikker ned i tannkjøttet! Dessuten er det ikke så behagelig å ta røntgenbilder, i hvert fall ikke med så kraftig brekningsrefleks som jeg har... Det aller verste er kanskje hvor dyrt det er. Det har vært null hull i mange år nå, men pengene flyr jo bare man åpner munnen.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...