Monday, March 5

all by myself


Jeg er en slik som trenger en del tid for meg selv.


Pauser fra alt og alle.


Sammen med meg selv og alle de grublende tankene mine.


Du synes kanskje det er underlig? Sært?


Jeg synes det er en god egenskap.


For meg er det heller underlig at noen ikke trives i sitt eget selskap.

  

Er du en slik som helst må omgås andre mennesker hele tiden, og blir rastløs når du er for deg selv? 
Eller er du en slik som har behov for en god del tid alene?
Les Røsslyngs nydelige dikt om dette HER  Et dikt som traff meg midt i hjertet.
Alle burde tenke litt over dette med barns faktiske behov for alenetid. Lær barnet å trives i eget selskap.
Å være alene er ikke det samme som å være ensom.

52 comments:

  1. Hei! Jeg har alltid trivdes i eget selskap, og har trengt tid på egen hånd. Men nå er jeg så alt for mye alene, det liker jeg heller ikke. Sønnen flyttet hjemmefra i fjor høst, ingen hjemmeboende tenåring, og når da mannen er bortreist av og til hele uka, da kan det bli i overkant med alenetid. Overgangen er stor, og særlig er det trist å ha alle måltider alene.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja,det kan jeg godt forstå Lise.
      Det er jo ikke akkurat selvvalgt i ditt tilfelle..
      Gruer meg til eldstejenta mi forlater redet..

      Likevel, jeg er så sær at jeg kunne fint hatt ei uke alene nå og da.

      Delete
    2. Eller vent..ikke uten minstegutten min..

      Delete
  2. Jeg er en av disse særingene som trives absolutt best i eget selskap. Sosial? Joda, i bøtter og spann, men de gangene jeg med hånden på hjertet kan si at jeg virkelig er lykkelig, det er når jeg er alene. Kan være bare meg. Da kan jeg gjøre det jeg vil når jeg vil, og kose meg med tankene mine uten å bli avbrutt.
    Jeg er selvsagt også ordentlig lykkelig når jeg får være sammen med Bustemannen og Busteliten også, men jeg trenger litt albuerom innimellom for å kunne være tålmodig i hverdagen. Sær?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nei,jeg synes ikke du er sær. Overhodet ikke.
      Men jeg føler mange synes det er sært når noen har stort behov for å være for seg selv.. Derfor ironiserer jeg når jeg bruker ordet sær..

      Å ikke bli avbrutt i tankene sine, var et godt argument. Liker:)

      Delete
  3. Jeg ELSKER alenetiden min! Er det en periode hvor det blir litt lite tid for meg selv, blir jeg sur og irritert.......
    Sosial - jo da, men alt til sin tid :) Vi er nok flere sære ;)
    KLæm

    ReplyDelete
  4. Jeg trives veldig godt i mitt eget selskap, og har et voldsomt underskudd på egentid for tiden. Ikke så greit å få til bestandig med småbarn i hus, men det er viktig å prioritere det! En absolutt nødvendighet for at jeg skal fungere. Jeg synes ikke det er sært i det hele tatt, men jeg tviler på at alle andre er enige med meg i det ;)

    ReplyDelete
  5. Fantastiske Røsslyng..treffer også meg, midt i, gang på gang!

    Ja, jeg er som deg, det vet du.
    Avhengig av (mye) tid alene. Lange samtaler med meg selv, tid til tanker. Energilading. Jeg trives godt med å være alene, finner ro i det.

    Der er vi nok ulike, noen får energi gjennom samvær med andre, andre trenger alenetid. Begge deler er viktig, og grunnene til at enkelte ikke orker å være alene/ikke trives med det er nok også mange. Kanskje også en treningssak, for det å evne/like å være alene er nok når alt kommer til alt en styrke. Tror jeg! Trallala..

    God mandag, søteste du!
    Klem

    ReplyDelete
  6. Fint dikt du linker til, forresten! :)

    ReplyDelete
  7. Jeg kjeder meg aldri alene!

    God dag!

    Ellen

    ReplyDelete
  8. Jeg blir rastløs.. når jeg må ha folk rundt meg for mye.
    Regner med at det ikke var noen stor overraskelse. ;-)

    Ha en fin dag!

    Klem

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg får kvelningsfornemmelser med for mye folk rundt meg.
      Slå den!

      Delete
  9. Jeg elsker min alenetid og kjeder meg aldri i eget selskap...det kan jeg faktisk sammen med andre av og til;)
    Har så mange rundt meg i jobbsammenheng, at det å få være alene er bare godt;)
    Ha en god dag i godt elskap;)

    ReplyDelete
  10. Herlige bilder!
    Og bra innlegg!
    Og nydelig dikt du henviste til!
    Og jeg må ha alenetid innimellom. Akkurat nå er jeg alene og kan boltre meg i blogglandia (mens vaskerommet roper på hjælp).
    Å være alene behøver ikke bety at man er ensom. Men man kan være ensom sammen med andre. Det må være fælt....
    Ha en flott mandag, søteste WB!
    Og - klem fra meg!

    ReplyDelete
  11. Nydeleg innlegg.
    Eg er som deg på dette området, MÅ ha tid åleine....

    ReplyDelete
  12. Alenetid er et "must" for meg.
    Så det er helt klart ikke sært å trenge tid for seg selv.
    Dermed er det litt deilig når mannen reiser på kveldsvakt.
    Da er det bare meg og barna - og de er jo ute å gjør hva som helst uansett - så da blir det som regelbare meg igjen. Men jeg kjeder meg ikke:)
    Noen ganger lurer jeg på om jeg burde være mer sosial; gå på besøk, treffe folk, men så blir det til at jeg er for meg selv.
    Ja ikke at jeg er folkesky altså! Trives i sosiale lag og jeg, men egentiden er best - da kan jeg gjøre som jeg vil:))

    ReplyDelete
  13. Jeg er et sosialt vesen, veldig glad i mennesker og glad i å skravle(hull i hodet på folk, nesten), men alenetid er også utrolig viktig for meg. Balansegang. Må har begge deler, men får nok mest energi av å være alene og kanskje kjede meg litt, da kommer det kreative utbrudd i etterkant.
    God mandag til deg!

    ReplyDelete
  14. Jeg å ha alenetid eller blir jeg sprø. Derfor kommer jeg ofte litt sent i seng for jeg må sitte litt oppe for meg selv før jeg sovner. Jeg har vært slik siden jeg var lita. Jeg elsker familien min og er glad i folk, men må som sagt ha litt tid for meg selv noen ganger ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det gjør jeg også,sitter oppe ekstra etter alle har lagt seg for å få den sårt trengte alenetiden..with me and myself:)

      Delete
  15. Jeg må ha tid for meg selv for å fungere.
    Er vel ikke noen utpreget tenker eller grubler - trenger bare å sortere inntrykkene av og til.
    Elsker å gå på fjellet alene, da nyter jeg stillheten rundt meg:)

    Jeg tror barn spesielt må få alenetid. Tenk hvor mye barna blir overvåket i løpet av en dag, hvor lite privatliv de har.
    Så lenge man har valgt å trekke seg unna for å være alene en stund, er det bare positivt.
    Så må vi passe på at vi ser de som ikke har valgt å trekke seg unna - men som er alene likevel...


    To gode innlegg fra Kristin og deg,
    Viktig å reflektere over.

    ReplyDelete
  16. Er som deg, jeg også ;) Elsker alenetid, selv om det også er hyggelig å være sammen med andre. Så lenge jeg kan huske, har jeg alltid trivdes i mitt eget selskap. Jeg kjeder meg sjelden alene. Det er aldri problem å finne på noe, enten det er husarbeid, hobby eller bare sitte å glo på tv/pc. Når ungene har lagt seg og mannen drar på jobb en helgekveld, koser jeg meg ;) Selv om det jo selvfølgelig er koselig å ha alle hjemme og i våken tilstand :)
    Synes det er en fin egenskap å trives i sitt eget selskap, og jeg vil gjerne at ungene mine skal kunne det. Eldste er som meg, mens mellomste er oversosial og kjeder seg fort om det ikke skjer noe. Så får vi se hva det blir med minstemor... Viktig å øve seg på at det ikke er alltid noe som skjer.
    Ha en flott mandagskveld :)

    ReplyDelete
  17. Alltid klart meg alene, alltid likt meg alene, vil alltid fikse å være alene, med meg selv ;) Selv sammen med andre :)

    ReplyDelete
  18. jeg trenger absolutt tid for meg selv. jeg blir mer sosial av det, for da tolererer jeg andre lengre og bedre. ;)

    ReplyDelete
  19. Jeg må også være alene. Bare tenke. Eller lese. Eller gå. Eller sitte. Jeg blir trist og vanskelig hvis jeg ikke få være alene.
    :-) det ser ut som vi er mange..og du? så fint at du minner alle på at barna også trenger egentid!
    Klem

    ReplyDelete
  20. Trur åleinetide er eit must for meg...og i mitt luksusliv (for det er ein smule luksus for oss utskjemde drittungar (nordmenn), å få det til;)...går det bra. Ikkje alltid like lett med to små, men det er berre prioritering og klar tale til den betre(?) halvdel.

    Åleine=elsk!!
    Åleine=med ein gong ei mor/kjerring med meir tolmod!
    Åleine=tid til å sakne dei små og ikkje ville spy kattungar konstant??

    ÅLEINE!! JIPPI!!

    Har likt åleinetid så lenge eg kan hugse :)

    Klem Hanne

    BTW Nokre dagar elskar eg menn over brus...nokre dagar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmm..brus er alltid elskbart!
      menn derimot..tja;)

      Delete
  21. Jeg liker meg veldig godt aleine.

    ReplyDelete
  22. Dette kjende eg meg også godt igjen i! For du skjønar vel kven sjuåringen har det etter ;) Burde kanskje vore meir sosial enn eg er, men kjenner eigentleg at eg trivs slik det er, så kvifor stressa? Vakkert innlegg, og takk for at du deler diktet mitt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja,hvorfor stresse?
      Nydelige diktet ditt..
      :)

      Delete
  23. Eg trives svært godt i eget selskap, og som deg så er eg rett og slett avhengig av aleinetid. Slik har eg vore sidan eg var liten, då mamma rett som det var fekk beskjed om at eg IKKJE var interessert i å vera med ut dei som ringte på døra å leike. Eg nyter stillhet, kan godt sitta å berre sjå ut i lufta. Eller lesa, høyra på musikk, putla på med det eine eller det andre for meg sjølv. Om eg ikkje har sjanse til å ha aleine tid heime så kan eg ta musikk på øyrene og gå ut på tur.

    Aleinetid = nytings!

    Klem Eli

    ReplyDelete
  24. Eg er som deg, trenge tid til å bare væra meg Linda. Kun då kan eg fungera i mine andre mange roller.
    Faktisk så like eg det så godt at eg ikkje skjønne korleis eg skal kunna bu med noken igjen hvis det skulle bli aktuelt....litt dumt det då kanskje;-)

    ReplyDelete
  25. Mange blir overrasket over at jeg trives så godt i mitt eget selskap. Jeg er en av disse brautende i sosiale lag.

    Dog må jeg si at jeg ikke føler meg ensom eller alene når jeg har så mye interaktivt selskap. Twitter spesielt er et særs sosialt medium.

    Tror det er godt for alle å kunne bare omgås seg selv. I alle fall for en periode.

    ReplyDelete
  26. Noen biter sushi og wordfeud i bilen på p-plassen utenfor butikken.... Muligens meg som nyter litt alenetid mellom jobb og husmorplikter. Ikke minst elsker jeg jo seine nattetimer mens resten av huset sover. Kan igrunnen nyte en hel helg helt alene også. Joda, veldig sosial men mååå ha alenetid innimellom!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oss i natten..mens oljebyen sover.. :)

      Delete
  27. Akkurat som du, jeg må ha en hel masse alenetid. Ellers kan jeg bli gretten og ha lite oevrskudd til hverdagen.

    ReplyDelete
  28. Jeg trives bedre og bedre i eget selskap. Har ikke noe problem med å få tiden til å gå. Slik har det nok ikke alltid vært.

    ReplyDelete
  29. "Å være alene er ikke det samme som å være ensom" oppsummerer det veldig bra! Jeg forstår deg godt- og har selv behov for tid alene. Synes faktisk at jeg er en veldig ok person å henge ut med.. ;)

    ReplyDelete
  30. Alenetid er gull verdt. Når alt man burde gjøre, får bli liggende og man har fullstendig egotid. Nyydelig!

    ReplyDelete
  31. Takk for at du er med,
    lykke til:)

    ReplyDelete
  32. Ja alenetid er viktig.
    "Privatliv takk!!!"" forlangte 7åringen min en dag også da jeg foreslo å bli med å leke med dukker med henne.

    Hehe.

    Og er en grunn til jeg pleier være seint i seng ja. Må sortere litt tanker og inntrykk før jeg klarer legge meg, hver eneste dag.

    Og har etterhvert vent meg til å være uten unger annenhver helg også- vet jo de har det veldig bra.


    Klem- nå må jeg lese Røsslyng sitt dikt!

    ReplyDelete
  33. Livet har faser.

    Da barna var mindre, var jeg sjelden alene. Og var jeg det, arrangerte jeg raskt en eller annen sosial happening, for å unngå at jeg var alene. Jeg likte det dårlig.

    Nå er det annerledes. Barna står på egne ben. Jeg har mer tid alene. Nå liker jeg det. Nyter det. Trenger det. Tiden alene.

    Rart i grunn... Behov endrer seg.

    Men jeg er snar å arrangere et eller annet sosialt om jeg skulle kjenne for det. Passelig balnding er best. Nå.

    ReplyDelete
  34. Alenetid er nydelig, nødvendig og nyttig.... de 3 N'er der altså!

    ReplyDelete
  35. Jeg har alltid brukt mye tid alene og trives med det - inntil en viss grense. Man må da ha kontakt med andre også!

    ReplyDelete
    Replies
    1. :-D

      Ja, hvordan skulle jeg ellers bli servert i sofaen?

      Delete
    2. stemmer,godt poeng.
      20 points from the WB-jury.

      Delete
  36. Jeg er også en av dem som liker meg godt alene. Er i grunnen litt overrasket over hvor mange som sier det her på kommentarene. Ellers, i det virkelige liv, føles det som om alle må være med noen, gjøre noe hele tida.
    Ha ei fin helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ja,det har jeg også alltid følt.
      Positivt overraska over kommentarene her.. Fy så godt folk skjuler sånt;)

      Delete
  37. Jeg trives godt i mitt eget selskap med bøkene mine og med å reise rundt i Blogglandia. Det er også hyggelig med sosialt samvær med familie og andre jeg kjenner, men jeg blir sliten hvis jeg er sammen med mange mennesker jeg ikke kjenner altfor lenge av gangen.

    Cecilie

    Cecilie

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...