Thursday, April 26

tatt av russen


Da jeg var ung...
Ikke at det er så veldig lenge siden, men altså for et par år siden.
Da gikk jeg på samme videregående skole som min 17-årige datter går på nå.


Skolen er flott!
Og her ser du bilde av noen flotte ungdommer som går på denne skolen i dag.
Her har de benyttet seg av naturen i skolens nærmiljø.
Og det er jo også flott?


Bilene sine har de betalt for helt selv, og de sørger alltid for å ha god sikt.


De er flinke til å aktivisere seg på fritiden, og de finner på mye gøy.


Lek med paintball er spesielt populært.
Bare spør offeret jenta som ufrivillig ble involvert i leken : HER


Og puh.. heldigvis er det ikke bare Stavangerrussen som har det gøy..


Hvis du nå sier at noen russesprell må man tåle..


Så sier jeg nei. Det synes ikke jeg.

Når russens mål blir mindreårige, uskyldige gutter og jenter. Som havner på "listen", trues og blir livredde for å gå på skolen. Når russen trør over alle grenser, fordi de innbiller seg at de ikledd sine røde og blå bukser er lovløse. Da går det for min del, waayyy too far.

Da vurderer den forbanna rasende mammabloggeren å skaffe datteren sin livvakt.



Og gir ramperussen på gamleskolen min


A big NO-NO!
Her visualisert av min gode venn Dr.Phil


☠ 
Synes du dagens russ drar den litt vel langt?
Eller er det helt greit at kidnapping, ondskapsfulle trusler, ødeleggelser av klær, fastbinding, dynking av ulike matvarer, skyting av paintball og andre kriminelle handlinger blir "tillatt" for russen?


Og til slutt: Var du selv steingal som russ?

Les mer om koselige russestreker fra dagens Stavanger aftenblad: HER
Hurra for politiet, sier jeg bare. Sånn skal det gjøres.

39 comments:

  1. Jeg synes helt klart dagens russ (og der følte jeg meg gammel:S) går alt, alt for langt. Det virker som om noen tror det å ta på seg en russebukse opphever lover og regler og gir de frikort til å oppføre seg nøyaktig slik de vil. Å skyte med paintball på intetandende ungdommer? Å tape fast utvalgte ungdommer og kle av de eller tømme hva-det-måtte-være over de? Å kaste egg på forbipasserende personer og biler i fart? Og så unskylde det med at det var bare på gøy??? Pisspreik!!!!!!!! Det holder ikke å klippe buksa og nekte vedkommende å gå i tog, dette bør få større konsekvenser, godt å se at politiet tar dette på alvor.

    For R gikk det heldigvis greit første og andreåret da hun sto i fare for å havne på disse listene. Men det var jammen ikke lett å se at hun gikk på skolen og var redd for at noe skulle skje. Det skal ikke være slik. I russetiden var hun med på svært lite da hun rett og slett syntes det ble for teit! Jeg hadde egen familie da jeg var russ og var vel så langt fra steingal du kan komme;)

    Håper ukene frem til 17. går bra for jenta di, hvis ikke må du bare si fra så skal jeg ta med meg solbrillene og komme nedover så stiller jeg i baktropp sammen med deg. Du trenger ikke muskelmann til slikt, det finnes ikke noe skumlere enn en illsint mammablogger;)

    Natta og god fredag kjære du,
    nå er det straks helg.
    klem:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Og det var vel tidenes lengste kommentar...
      Hadde litt å si;)

      Delete
    2. Flott og engasjert kommentar Hanne!
      Sånt liker jeg:)
      Jeg hører at du har vært russemamma, og jeg hører vi tenker likt.
      Og hva er det for et fandenskap med de der listene? (som datteren min uheldigvis står på..) Ren ondskap! De har truet med verre saker enn mel og egg, og sagt at de som er i faresonen (på listene) ikke burde tørre å gå på skolen de neste ukene... Kan du fatte?? jenta mi må legge planer for å ikke ferdes alene på vei til og fra skolen, hun er redd og nervøs og har allerede blitt forsøkt kidnappa, blitt bundet med teip og fått klær ødelagt.
      Jeg klarer bare ikke se hvilken glede dette gir russen?
      Jeg blir så sint.

      Heldigvis har politiet disse i lupen nå. Her trues russen med å miste adgang til Kongeparken, og det er en såpass stor greie, at det er en stor frykt hos russen. Men eg synes langt flere burde anmelde dem..

      Delete
  2. Enig med deg. Det er IKKE greit. Det er ikke så lenge siden jeg var russ heller, og jeg oppførte meg ikke sånn! Sånn som dette skal det ikke være, russetiden skal handle om at man har klart å fullføre utdanningen sin, man kan vise frem hvor flink man har vært, oppfordre/oppmuntre andre til å prestere det samme og feire at man klarte det. Det er russetid. Ikke kriminelle handlinger og terror mot tilfeldige offre, verken ung eller gammel. Det er ikke det det skal handle om i det hele tatt. Håper faktisk sånnt tull blir slått ned ekstra hardt av politiet jeg.

    Jeg var råstolt, da jeg var russ=) I made it lissm;)

    ReplyDelete
  3. Jeg har vært russ. Jeg var syk nesten hele russetiden. Og snill. Det er ikke så lenge siden.
    Jeg er enig med deg. Hurra for politiet.
    Klem herfra.

    ReplyDelete
  4. Det er gøy og være russ og finne på litt sprell:)
    MEN, det skal ikke gå ut over andre, helt enig - det er IKKE greit!
    De går alt for ofte ut over det som de burde - det er IKKE greit!!

    Håper jeg klarer og oppdra mine barn til og oppføre seg skikkelig, selv i russetiden:)

    Ha en fin fin dag på deg:)

    ReplyDelete
  5. HUff, det var da forferdelig! Det der kunne jo endt verre, hun kunne jo blitt blind! Jeg synes IKKE det er morsomt når russen angriper andre. Har hørt om små barn som blir kidnappa, det er jo grusomt. Greit at man kan more seg som russ, og greit at man kan trå litt utafor grensene, men ikke gjør slemme ting!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hun kunne blitt blind. Og av mel kan man bli kvalt (hvis du ser første bildet, hun som henger opp ned)osv..Galskap, spør du meg.
      Og i en avis her kan vi faktisk i dag lese om en liten jente som ble forsøkt dratt inn i en russebil her i distriktet.. Jeg fatter ikke at sånt er mulig!

      Men politiet tar slike saker alvorlig her, og det er bra.

      Delete
  6. Dette er ikke uskyldig moro. Det skal ikke mye til for at det tar helt av og gar over streken. Nei, ikke akseptabelt. Det er da mange andre ting man kan gjore for moro skyld uten a skremme/true/skade/kidnappe folk!

    Jeg var snill russ... :-)

    ReplyDelete
  7. Jeg var vel ikke akkurat av de man kunne kalle utagerende når vi snakker om russetida. Jobbet ved siden av skolen og var ikke med på så mye sprell.
    Nå har nok russen blitt ganske så mye verre og rampete siden den gang (uff høres ut som at dette var flere tiår siden, hehe og det var det jo:P
    I dag hører man de utroligste ting og mye av det er helt uforståelig for meg.
    Hva er artig, tøft, kult med å plage andre uskyldige mennesker.
    NEI, det har nok gått litt for langt!

    ReplyDelete
  8. Herlighet, nei det er ikke greit!

    Syns russen i det minste skal holde seg til å herje med annen russ, ikke uskyldige ofre. Vold og hærverk er ikke greit uansett .

    ReplyDelete
  9. Hvor mye gærne spikk russen finner på varierer. I fjor var byens russ snille som lam. I år er det liknende skriverier i lokalavisa allerede, som dem du linker til i din lokalavis. Kan synes som de tar helt av ja. Ikkja bra...

    Sjøl var jeg russ i 1981. Det vil si at vi var det første kullet som hadde bare norsk og nynorskeksamen FØR 17-mai. Resten av eksamenene kom etterpå. Tidligere var jo russen virkelig ferdig med eksamener FØR 17.mai.
    I dag er jo alle eksamenene etter 17.mai.

    Det beste med russefeiringa mi var russerevyen, samholdet og all jobbinga med den.

    ReplyDelete
  10. Dette er helt klart å ta det alt for langt!! Russetiden bør preges av ufarlig lått og løje og ikke denne typen hendelser!! Det er jo ikke slik at de skal få lov til å gjøre hva de vil bare fordi de har fått på seg russedressen! Jeg husker at noen i kullet mitt ble dynket med vann eller fikk egg på seg av russer av den andre fargen. Selv fikk jeg en sprut med sennepsvann av en oransjeruss. Men det blir jo helt ufarlig og relativt uskyldig i forhold hendelsen det sto om i avisa i dag.

    Og en annen ting: russetida koster ALT for mye penger! Jeg leste i avisa i dag at man liksom bør ha sin egen sang dersom man har russebuss/bil, og at prisen på det ligger på mangfoldige tusenlapper. Jeg blir rett og slett ØVEJIDDE!! I tillegg kommer alt utstyret og diverse effekter som man bare "må" ha...

    Greit nok - jeg hadde det supergøy da jeg var russ, men det mest sprelske jeg gjorde var å ikke snakke en hel dag på skolen (veldig gøy for lærerne...) og å drikke meg småfull på en flaske Peach Canei (vinkorken) på russetreffet i Kongeparken og kline med en blåruss. Og det er relativt ufarlige saker, vil jeg påstå.

    Min mening: russen må få feste og kose seg sammen og feire seg selv, men det bør gjøres på en forsvarlig måte og med uskyldig moro!

    Hørtes jeg plutselig veldig gammel ut nå?!? Vel, i år er det faktisk 20 år siden jeg selv var russ... Tenk det!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du høres overhode ikke gammel ut! Tror vi er like gamle;)
      Takk for lang og flott kommentar!

      Delete
  11. Dette er ikkje greit!!
    Slik var det ikkje når eg var russ. Greit nok at det begynner å bli ei stund sidan. Men det var heller ikkje slik når mine eldste barn var russ, for nokre år sidan. Men vi er nok litt skjerma her på bygda!
    ShyB

    ReplyDelete
  12. Er det ikke bare russ som syns russ er kult?
    Jeg syns de får lov å dra det vel langt.
    Her i stavanger har det tatt helt av i år, og rett og slett blitt voldelighet.

    Har selv russedatter i år, og er stadig bekymret for henne. Lokket med fristende ting mot at hun står over treff i kongeparken neste helg. Det var lov å prøve seg..
    Men russen er ikke like ille alle steder, tror jeg.

    Som russ var jeg gravid og syns allerede da at det meste russen drev med var urteit. Det syns nok de om kjedelige meg også.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja,det har tatt helt av i år.. Hører det fra flere hold.
      Ifjor var samme russ som jeg snakker om her helt fine og rolige. Så det varierer vel fra år til år..

      Selv var jeg ikke russ, men som 2.klassing på vgs var jeg aldri redd.. Russen holdt seg til medruss..

      Delete
  13. jeg er litt glad at jeg ikke var spesiell gal som russ bare fordi noen tar det så sinnsykt langt at det blir flaut. eneste drikkegreia jeg gjorde var å drikke en rusbrus med en tampong i munnen (...), men ellers gikk det mest i 7 bamsemums på ett minutt eller å sove utenfor skolen en natt. ganske tam, men jeg hadde en morsom russetid med likesinnede venner! :)

    synes du er tøff mamma!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 7 bamsemums på ett minutt?
      Den var lett! og det er sånt russen bør gjøre.. eventuelt holde seg bak fire vegger om de har annet å føre.. Synes du høres fornuftig ut! Å bruke fornuft trenger ikke være det samme som kjedelig!

      Delete
  14. Jeg er så enig med deg! Jeg hadde det gøy som russ på sivilisert fest med andre russ. Festen var vel lang, ca 14 dager, men uten fant og med null fravær på skolen!

    ReplyDelete
  15. Det der er ikke gøy, det er sinnsykt!

    ReplyDelete
  16. Dette er å gå altfor langt. Og disse jentene som sier det bare var gøy? Nei, det er aldri bare gøy når det er så mange som tar fra deg friheten. Men hva skal de si? Dette er jo "venner" av de. Det tar seg dårlig ut å anmelde.

    Jeg var verdens kjedeligste russ. Jeg bodde på hybel, var blakk og jobbet til og med 16. mai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diss jentene kjenner russen som tok dem ja. De ble forlatt i den tilstanden du ser på bildet, bundet fast. De tør såklart ikke si noe annet enn at det var gøy. Datteren min kjenner dem også..men hun er livredd. Og jeg har sagt at vi anmelder dem hvis de prøver seg igjen på henne.

      Ingen bøller meg med og mine! :))

      Delete
    2. Så vidt jeg leste av artikkelen så ble de vel bare forlatt noen minutter før guttene kom tilbake? Ikke at det hjelper på følelsen en sitter med de minuttene...

      Nei, det er ikke helt bra dette her. Verste vi gjorde var eggkasting og vannpistoler.

      Delete
  17. Det er lenge sidan det passerte grensa for uskuldig moro! Høyrde av Martha at bilen dottera satt på i vart raida av andre russ og at ein hoppa opp på panseret og knuste frontruta med ei spritflaske... WTF!?!? Kva skjer??? Det er jo pøbel og hærverk, reine mobben... Husker sjølv at det var litt skummelt å springa rundt uten "flokken" når eg var russ sjølv, redd for å bli kidnappa - så alt då var det jo heftig - men for all del ikkje i nærheten av det me ser no. Hadde det veldig gøy i russetida sjølv, traff min kjære Herr Fryd då - og tenk - det holdt ;) Var nok ikkje av dei sprøaste, blanda Vodka med redbull - det var vel toppen av galskap i '93 kanskje.

    Du får haia inn ein bodyguard til den vakra dottera di, ho må få vera trygg!

    Klem Eli

    ReplyDelete
  18. Er nok ikke den som følger med så mye på dette siden barna mine er enn så lenge et stykke unna russealder. Det her ser jo veldig lite fristende ut både som russ, mor og medmenneske dette her da.

    Og nei, jeg var ikke akkurat klin gæærn. Var happy med noen øl og litt klining i buskene:)

    ReplyDelete
  19. Syyygaste! Det e heilt grenselaust, og til og med mot ikkje-russ! Skaff deg bodyguard te jentå di ja. Det hadde jaffal eg gjort!
    Og så tenk de jentene så blei bonne fast i Sørmarkå; så e så livredde at de seie at de ikkje skjønne at det ska ver ein sak liksom... Huff!

    Det e jo sånn at våre foreldre også syns at me va steingalne, og når årets russ bler voksne, så ska nok til og med de ble øvegidde øve kor galne russen e, så kor ska det enda?

    Satt nettopp og mimra med ei venninna, og me syns me hadde vore rektigt så smågalne i russatiå, for me gjekk me laken på skolen, drakk øl i timen og bada nakne på Solastranden. Jodaså... Pigade 23 år siå, og minnene e langt ifra bleige....
    Ha ein goe helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det er mange morsomme "sprell" man kan finne på som ikke trenger inkludere skremsel og vold! Hvilken skole gikk du på? (om du tør svare:)

      Delete
  20. Det har tatt av ja.... Jeg var aldri russ. Jeg ville gå realskolen og handelsskolen for da hadde jeg ferdig utdannelse med en gang. Veldig smart syns jeg sjøl. Og ja - jeg fikk jobb som 18-åring, men så syns jeg faktisk det var veldig greit å gifte meg og få barn også. Alt skulle liksom gå litt fort i svingene kan du si ;)
    Men jeg har hatt 3 russeunger. Og hatt de samme følelsene som du har for dattera di nå. Men - alle er ikke like gærne heldigvis. Så det går nok bra :)
    Men som jeg sa innledningsvis - det har tatt av...
    Lykke til med russetid!

    ReplyDelete
  21. Russ är en liten gotlandshäst på svenska....liten och söt.

    ReplyDelete
  22. Jeg sa akkurat til mannen min tidligere i dag, når vi så på nyhetene, at med en gang den russedrakten kommer på, forsvinner alt vettet... De bruker den som en forkledning som liksom skal gjøre alt greit!

    Jeg liker ikke hverken konseptet eller russen, og det har jeg aldri gjort. Nettopp derfor valgte jeg å ikke være russ selv!

    ReplyDelete
  23. Det blir litt sånn ja, at når de får på seg russedressen, så kan de gjør hva de vil... om jeg var sånn russ - neheeei... ;) Var faktisk en sånn nerd som satt og leste til eksamen i stede for å reise til KONGEPARKEN! Jaja...
    Har ikke sett så mange russ i år, men hadde besøk av flotte russ i to barnehager jeg hadde "timer i", de kom med is til alle barna - vel og merke, så var det for å få en dings i russelua...

    ReplyDelete
  24. Galskap! Og jeg kjenner at jeg tror jeg skal komme hjem i mai neste år, for å passe på barnet mitt - som vi er så grusomme å reise fra. Hun skal bo for seg selv året hun er russ.... Jeg får vondt i magen.

    ReplyDelete
  25. huff, dette er jo galskap!!! Jeg husker fra min russetid(94, faktisk) så hadde vi bare morsomme ting på lista. Som å fiske i kummlokk, feks. Vi tenkte at den skulle vi klare å ta. Det vi ikke tenkte på var at i kloakken i Trondheim er det noen ganger litt gass...... Og som den sunne ungdommen vi var så røyka jo vi Prince Mild med begge hendene. Dermed sa det BOOFFFF og hele Trondheim måtte evakueres......... Men det ble ikke gjort av ondskap, bare dårskap. I dag er det om å gjøre å være mest mulig jævlig! Fysj og fysj! Håper det går bra med jenta di:)

    ReplyDelete
  26. Var vekke i helga, så har ikkje fått kome innom deg på ei stund. Men dette er jo heilt horribelt! Ein ting er når "likeverdige russ" har uskyldige vannkrigar. Dette blir noko heilt anna, og sprengjer mange grenser for kva som er akseptaabelt!! Håpar det blir "banka" litt vett inn i dei som gjer slikt, før dei skal ut i arbeidslivet...

    Eg var gravid-russ, og ikkje med på nokon russeting. Hadde hovudet ein heilt annan stad på den tida! Men medrussen min var ganske rolege i forhold til desse...

    ReplyDelete
  27. NEI! Det er IKKE greit! Forbanna pøbler!!
    Jeg hadde det rasende festlig i russetida, men det var da så uskyldig det hele ;)

    ReplyDelete
  28. Det var da voldsomt dette da. Synes mye av det russen gjør er å dra det alt for langt, men jeg husker selv at jeg var smånervøs da jeg gikk i 1. klasse på videregående. Jeg gikk på internatskole og var omgitt russen 24/7. Sto nok på lista jeg også. Når russen skulle døpes hadde de en slakta ku oppi et badekar ute på skoleplassen og hoppa oppi, så slang de kuinvoller mot oss. Jeg låste meg inne på et klasserom for å slippe å havne oppi badekaret selv.
    Ellers tok de meg i et friminutt og skulle dyppe hodet mitt i do, noe de ikke klarte, så jeg hvanet fullt påkledd i dusjen istedet. Jeg tok igjen i lunsjen med å helle melk over den som satte det hele i gang. (veldig voksent)

    Selv var jeg omtrent et englebarn som russ. Fikk et kutt i panna og måtte sy 4-5 sting da jeg fikk en blåruss etter meg, men det var kun et uhell, og stakkaren ble helt likblek i fjeset når han så jeg blødde. Vi kidnappa kanskje et par 1. klassinger selv, men det gikk ut på å kjøre de et lite stykke på en blindveg slik at de måtte gå tilbake til skolen. Vi teltet også på skolen og festet en del der.

    Så kanskje det skjedde en del i den tiden også, men jeg har egentlig aldri tenkt over at vi var så galne. Men det er kanskje det som er problemet. En tenker ikke over at ting kan være farlig, eller at ting kan føre til at andre går redde på skolen. Det er jo egentlig ikke så greit. Litt uskyldig morro kan være lov, men det kan nok være vanskelig å trekke en grense over hva som er uskyldig og hva som ikke er det. Vannkrig er uskyldig synes jeg...de kunne holdt seg til det.

    ReplyDelete
  29. Jeg synes det er viktig å presisere at det vel dreier seg om noen russ, og at de aller fleste har nok med uskyldig moro.. Jeg var russ for 6 år siden, og det var sånne oppslag da også, men er jo svært få som finner på slike ting! I oslo der jeg gikk, var det ikke lov med såkalt "terror-dag" og de som "tok" de yngre klassene ble utvist fra skolen. Vi hadde også møte med politiet, som tydelig sa ifra om at man ikke fritatt lover og regler selvom man går med kjeledress.. Men er alltid noen som drar det for langt, og det burde få konsekvenser.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...