Wednesday, May 2

det er ikke bare russen


Som vimser rundt. Snakker tøys. Finner på rampestreker. Smiler uvitende. Ler.
 Og tror at livet er en stor og evig heidundrande lekefest.


Det gjør mange barn også. 

Og mitt avkom er tydeligvis intet unntak der han står og gliser bredt.
Her tror man tydeligvis at livet er til for å sløses bort på lek og morro.


Ikkje bra. 


Han ble derfor sendt ut i verden for å lære litt.
Om livets harde bud. 


Og om kyr. Eller kuer. 
Eller hva du kaller det der du bor.


Han tok det pent, som du ser.


Og kjørte traktoren hjem.


Bare for å bli sendt ut på nye oppdrag igjen.


Og slik lærte gutten at man må jobbe for livets opphold. 
Og at bananer faktisk ikke vokser på trær.

Er du tilhenger av barnearbeid?

41 comments:

  1. Helt klart! Her pusser åtteåringen sitt eget sølvbestikk.

    ReplyDelete
  2. Alle i arbeid, eller noe sånt er det noe som heter. :-D Og viktigst av alt er at de lærer at bananer ikke vokser på trær, de får vi i butikken. :-D

    Takk for herlig innlegg, WB!

    Ha en fin dag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, sant. Dagens barn tror jo at bananer vokser på trær!
      Alle vet jo at bananer dyrkes på Kiwi.

      Delete
  3. Stakkars lille gutt med den strenge mor:O))..så ut som han storkoste seg;)
    Nyt våren hvis du har den fremdeles;)
    Klem;)

    ReplyDelete
  4. Fantastisk bra! Viktig, viktig. Kjempegod lærdom, særlig den med bananene, den likte jeg :)
    Ha en nydelig torsdag!

    ReplyDelete
  5. Trur dei fleste av dagens ungar treng ein liten reality check eg ;) Våre treng i alle fall, som då me skulle til Røldal og køyrde innover mot Ølen og Etne og eldstemann spurde: "om di har mobiltelefonar og sånn her?!"... trur han syntes me var looongt frå allfarveg. Skikkelig byass... Ellers er det jo greit at dei ser at pengane tross alt ikkje kjem ut av eit hol i veggen - sjølv om minibank er ein topp greie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vet du..sånt kunne jenta mi også spørre om når hun var litt yngre og vi var ute og ferdes på ville landeveier:) Vi er noen skikkelige byaasser!
      (men du, du som er fra Stord, du vet bedre sant?) Gooo helg skjønne!

      Delete
    2. Eg er jo egentlig frå Sykkylven, ei mini - hillbilly bygd på Sunmøre... I know better... Og så kom eg til Stord, litt større og så Stavanger og større enn dette vert det ikkje ;)

      God helg du også, fine fine WB. Forresten så fekk eg eit tre med frå Tonje på By It. You want it?

      Delete
  6. Ha ha, godt du setter ham i arbeid!

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. ja,ikkje sant?
      JA, til barnearbeid!

      Delete
  8. Ja barnearbeid er en finfin ting. Hehe.

    Men kyr? Ungene mine vet ikke hva det er. Seriøst. De tror faktisk det heter kuer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jeg var nettopp inne hos deg og oppdaget til min store glede at DU også er en slik bevisst mamma som setter ungene i arbeid!

      Og vi sier også kuer..Sånn egentlig. Hallo, er ikke helt bønder i byen heller.

      Delete
  9. Jeg er egentlig bonde i byn. Eh... Jeg sier hvertfall kyr!

    ReplyDelete
  10. Hei høpp!!

    Så koselig at du likte mitt bidrag..Takk for koselige ord fra deg:)

    Nydelig gutt du har,og ja barna må lære seg litt arbeid.Her prøver jeg å lære min 3 åring at når en roter må en rydde etterpå.I går kveld fikk han beskjed om å rydde lekene i stua inn på rommet sitt.Da satte han pekefingeren i været,og sa "mamma jeg er for liten til å rydde".Ha ha!!Han fikk til svar nei du er for stor til å dra leker over hele huset.

    Her skal jeg begynne tidlig med å gi de litt oppgaver,så kanskje de ikke blir noen rotekopper:)

    Nyt helgen!!

    Klem Linda;)

    ReplyDelete
  11. Her har alle måtte ta sin tørn.
    Og eg seier kyr :))))

    Bloggelyst og kommentering er labert. Men eg er innom og sjekker ut kva du skriv.
    Og ved neste bloggtreff møter vi begge, sant ja? Planen min var å reise, men ting har gått litt på skakke i det siste.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! jeg har faktisk veldig lyst.. Ihvertfall hvis du er med, som støttekontakt!

      Delete
    2. Vi får støtte kvarandre tenker eg :-)
      ShyB

      Delete
    3. Eg har ei hand til kvar :) Neste bloggtreff er hos May Helen (KROnPRINSESSENE) 31. mai. Då har me date då, damer, sant??

      Delete
    4. det var meg og dette interiøret da.. :)

      Delete
  12. digger barnearbeid!!

    -- Z

    ReplyDelete
  13. For en skjønning! Og en flink arbeidskar ser han ut til å være :)
    Mine barn er litt større.
    Midterste "barnet" giftet seg lørdag 28. april, det er jo realitetsorientering de lux! :)
    Viser noen bilder fra bryllupet på bloggen min nå.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ekteskap og samboerskap må jo være den største realitetstesten i livet! :)

      Delete
  14. Jo, prøver vel det. Litt barnearbeid er jo fint det ;) God helg! Fin gutt!

    ReplyDelete
  15. Fine gutten som ble lurt til barnearbeid... hihi

    Fin fredag til deg og dine!
    Her skal jeg legge siste finpuss på kurset jeg skal holde i morgen *skrekkblandet fryd*

    Klemklem

    ReplyDelete
  16. Selvfølgelig! Jeg er skikkelig "nazi" i følge guttungen på 16... Stakkar, han må nemlig støvsuge sitt eget rom, hive skittentøyet inn på vaskerommet og rydde sekken sin etc... Ja til barnearbeid!!

    ReplyDelete
  17. Slikt barnearbeid er eg veldig tilhengjar av! Her går det i bølgjedalar kor flink jenta er å hjelpa til i heimen, men skryt i alle fall av ho når ho gjer det:) Og rommet lyt ho fiksa sjølv... God helg kjære du :)

    ReplyDelete
  18. Ingen puter sydd under armene på barna her nei! Jeg lager selvfølgelig middag til barna enno (1 år og 4 år) men snart skal eldste man få lære det også ;P neida, men vi forsøker å lære bort livets realiteter, og 4 åringen har små plikter i hjemmet for å ansvarliggjøre :)
    Man må begynne i det små, hvis ikke får barna sjokk når den store verden innhenter dem! Mener jeg da....

    ReplyDelete
  19. Barnearbeid er nødvendig: Hvordan skal de ellers få mat?!

    Og snikreklame, du, blitt sponset eller?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tenker du Kiwi som såvidt skimtes på siste bilde?
      haha, neida ikke sponset -men jeg liker Kiwi og bananene der:)

      Delete
    2. Bendit-klistremerket og reklame for norsk landbruk!

      Du skulle tatt deg betalt, hehe!

      Delete
    3. ja stemmer! caught me!!..r sponsa og kjøpt opp, så nå er det skjult reklame i alle innlegg fremover..:)

      Delete
  20. Jag är emot barnarbete.....men att hjälpa till det mår alla barn bra av :)

    ReplyDelete
  21. Vel, jeg satte A til å støvsuge kontoret sist han måtte være med på jobb.
    Vi hadde ikke hørselvern så støvsugeren kunne ikke slåes på, men han skudde det som lå på gulvet fint bort i en krok.
    Hvis det går under beskrivelsen barnearbeid er jeg for;)
    (er litt stolt av storesøstra som har jobba seg mot "lappen" uten ei krone i hjelp,
    slikt barnearbeid er jeg også for)

    Håper du har ei god helg kjære søte,
    her snør det;)
    PS; er du på instagram forresten?

    Varm klem
    Hanne:)

    ReplyDelete
  22. Her drysser det snøkuler fra himmelen ja!
    Har Instagram ja, men bruker det kun til redigering -heter det samme der som her. Kunne gjerne brukt det aktivt, men har ikke satt meg inn i det.
    kald maiklem!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har lagt meg til som følger hos deg nå:)
      Trykk på "meg" så får du beskjed om at du må sende forespørsel
      (jeg har en lukket profil).
      Send forespørsel så skal jeg legge deg til "sporenstreks":)

      Delete
    2. Har nesten ingen bilder, men tror jeg forstår greia nå:)

      Delete
  23. He he....
    Han er bare skjønn, den gutten! Til å spise opp.

    Barnearbeid? Gjelder det dem på 22 også? I dag har hun mekket en aldeles himmelsk Thai-rett med red curry, kokosmelk og alskens gode greier oppi. Er det barnearbeid?
    (mens P og frue har "haget" store deler av lørdagen...)

    God helg fortsatt, kjære du.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...